Jump to content

Afgelast. Animo voor detailen / polijsten/ poetsen/ lak optimalisatie ?

Meeting detailen / polijsten/ poetsen/ lak optimalisatie  

21 members have voted

1. 1. Meeting detailen / polijsten/ poetsen/ lak optimalisatie

This poll is closed to new votes

Recommended Posts

9 minutes ago, XJ402002XJR2021 said:

Prijs verdubbelen naar €30 pp, kan het dan? Nog steeds weinig voor een training/workshop…

Ik zou het niet erg vinden....

Eigen initiatieven zijn altijd welkom en wij promoten het graag. Als wij als JFteam iets doen zit daar een kostenplaatje aan. Aangezien we een gratis forum zijn dat moet draaien op de gunst van enkele zeer gewaardeerde adverteerders en zeer gewaarde donateurs  krijg je dit soort dingen. Dus stoppen we met organiseren en blijft het gewoon bij een forum. Ook prima. Zouden meer regelmatige gebruikers een paar tientjes per jaar doneren kunnen we meer doen en dan voor niks of een klein(er) bedrag. Ik wil niet als een bedelaar overkomen, maar het is wat het is. :) 

• Like 1
  • Klasse 1

4 minutes ago, Laan said:

Eigen initiatieven zijn altijd welkom en wij promoten het graag. Als wij als JFteam iets doen zit daar een kostenplaatje aan. Aangezien we een gratis forum zijn dat moet draaien op de gunst van enkele zeer gewaardeerde adverteerders en zeer gewaarde donateurs  krijg je dit soort dingen. Dus stoppen we met organiseren en blijft het gewoon bij een forum. Ook prima. Zouden meer regelmatige gebruikers een paar tientjes per jaar doneren kunnen we meer doen en dan voor niks of een klein(er) bedrag. Ik wil niet als een bedelaar overkomen, maar het is wat het is. :) 

Het forum heeft waarde & biedt kennis en probleemoplossend vermogen voor iedere Jaguar bezitter die er lid van is.
Da’s geld waard.

Dus waarom niet gewoon contributie vragen van een paar tientjes per jaar? Degenen die dan afhaken willen kennelijk alleen maar iets komen halen. 

• Like 2

Dat zou een keus kunnen zijn en is ook weleens overwogen. We houden vast aan het principe dat het forum gratis is, met de kanttekening dat het natuurlijk niet niks kost. Het is dan aan de gebruiker om te besluiten te doneren. Als dat uitblijft is het gevaar dat behalve het organiseren van leuke dingen dan stopt, ook het forum uiteindelijk stopt. 

Op 9/18/2022 om 8:43 AM, rover114 zei:

Niet iedereen staat daar het zelfde in.

juist vanwege het kostenaspect werd eerder al de optie een workshop bij een andere partij te doen afgeschoten. 

Afgeschoten? Die workshop kost bij voorbaat een paar duizend euro. Ongeacht het aantal deelnemers. Wat als ik een week van tevoren zie dat er 5 aanmeldingen zijn? 

1 hour ago, Jagster said:

Hi,
erg jammer, dit.
Mensen doen hun best om iets te organiseren en
dan is er te weinig animo.

Maarreh, iemand zin in een "losse" toerrit?
Gewoon een zondag afspreken en
dan een ANWB-route (o.i.d.) rijden? 

Greetz, Peter

Ik heb de detailing zaterdag alleen nog vrij... gezien ik deze daarvoor geblokkeerd had..leuk idee..

8 uren geleden, Jagster zei:

Hi,
erg jammer, dit.
Mensen doen hun best om iets te organiseren en
dan is er te weinig animo.

Maarreh, iemand zin in een "losse" toerrit?
Gewoon een zondag afspreken en
dan een ANWB-route (o.i.d.) rijden? 

Greetz, Peter

Leuk idee, en ik sta er zeker voor open. Helaas, net zoals voor het detailen kan ik niet omdat ik voor het werk in het buitenland zit.

Hopelijk een volgende keer.

21 uren geleden, Laan zei:

Afgeschoten? Die workshop kost bij voorbaat een paar duizend euro. Ongeacht het aantal deelnemers. Wat als ik een week van tevoren zie dat er 5 aanmeldingen zijn? 

Bedoel het zeker niet negatief Mark.

Maar het simpele feit is dat als het professioneel georganiseerd wordt het geld kost.

Dus als er drie man ( m/v) aan instructeurs aanwezig is kost dat bedrag X. 

Da’s iets anders dan iemand

( die gerust weet waar ie over spreekt ) die denkt, kom ik ga op de zaterdag leuk een instructie doen en als ik wat producten verkoop verdien ik ook nog iets. 

Nogmaal niks negatiefs bedoeld, maar dit is hoe het is.

CG benaderd het professioneel.

de Meg’s distributeur benaderd het op de tweede manier. ( en ook die is leuk, heb de basis en gevorderde daar gevolgd.)

Wat CG betreft heb daar de paint correction workshop gedaan.

en ja daar leer je denk ik net ff meer.

maar kost ook het 3 voudige van deze Meg’s sessie.

een ieder die de laatste optie overweegt. Kijk op hun website.

een aanrader wat mij betreft voor de serieuze detailer.

• Like 1

Of gewoon een JF meet bij een sponsor die dat okee vind?

Waarbij 2 of 3 poets basis onderwerpen uit de (poets) doeken gedaan zal worden?

Ons Rovertje en een paar andere JF  poets fanaten (als ze da willu) hebben genoeg kennis opgebouwd om de leken onder ons wat bij te brengen👍😉.

Begin Simpel🤔:

1: Wassu. (2 emmers enzo)

2: Poetsu. (Kleien, polijsten, waxen?)

3: Kras en steenslag camoufleren?

Simpel is het niet natuurlijk, en het resultaat keer op keer verbluffend (als een ander het doet vooral 🤷‍♂️)

Maar ik ben geen poetsfanaat dus weet niet of dit past.

P.S met item 3 heb ik wisselend succes🤔. En wil ik graag leren😇.

• Like 3

2 uren geleden, Iksjeezesel zei:

3: Kras en steenslag camoufleren?

Maar ik ben geen poetsfanaat dus weet niet of dit past.

Geen poetsfanaat blijkt uit vraag / stelling 3. Een detailer gaat niks camoufleren. Krassen verwijder je en steenslag behandelen is een techniek voor vergevorderden. En zelfs die hebben er moeite mee dus komen we op een workshop auto's spuiten. 🤣

Toen ik begon met detailing stonden we met 40 auto's op een parkeerterrein van vliegveld Budel. Dibbuz, één van de eerste (en beste) medewerkers van Carclean kwam les geven. Zijn auto lag volgeladen met producten die Carclean in de begintijd voerde. Van elk merk had die iets bij zich en hij had 3 verschillende DAP machines en 2 rotary's bij zich. Dibbuz kreeg zijn benzine vergoed ( van de grote baas Tim van CarClean ) en de rest deed hij voor de lol en uit pure passie. Ik heb daar volgens mij het meeste geleerd. Voor detailing moet je een steekje los hebben, liefst over wat autistische trekjes beschikken en begrijpen dat het niet om het product en / of de machine gaat maar begrijpen dat je het product moet begrijpen en de machine moet leren bedienen.

Dit soort 'vrije' meetings heb ik enkele malen aan mogen deelnemen. Altijd onder leiding van Dibbuz en soms was daar ook Stimpy bij. Die kon toveren met een rotary. Dat werd doorontwikkeld en het werd een product. Meguiar's en Carclean waren volgens mij de eersten die echte workshops gingen organiseren. Die zijn gewoon echt goed en die zijn hun geld dubbel en dwars waard. Tenminste, als je beginner of licht gevorderd bent. Wil je een rotary leren beheersen of wil je leren coaten dan zijn daar tegenwoordig ook workshops voor te vinden.

Het lastige hier is denk ik dat sommige mensen in slaap vallen bij kleien en wassen en anderen zullen hier bizar veel van opsteken. Alles in één dag proppen is nagenoeg niet te doen. Animo / doelgroep / behoefte en verwachtingen liggen niet automatisch in elkaars verlengde. Ik vind het in de huidige tijd overigens volstrekt normaal dat er voor een workshop op enig professioneel niveau geld gevraagd wordt. Merk / leverancier gebonden ook helemaal prima maar dat kan dan ook weer een reden zijn om wel of niet enthousiast te worden. 

Wat wil je leren op het gebied van detailing? Genoeg mensen die hetzelfde willen leren? Passende workshop organiseren. Da's best lastig te realiseren denk ik.

Kleine aanvulling. Heb een aantal pro detailers binnen mijn netwerk hangen die alle merken binnen hun bedrijf voeren ( producten en machines ) en die een work-shop kunnen leiden naar behoefte. Niet op eigen initiatief maar dan geheel in overleg met JF forum. De work-shop vooraf vorm geven aansluitend op de wensen van de deelnemers. 

• Like 3

Leon, jij krijgt dat wel voor elkaar hoor, zo'n workshop met 3 processen parralel👍.(beetje in technische dag stijl?)

V.w.b. krassen camoufleren 😉,

Ik bedoel krassen die tot in de grondlaag zitten.

Ik ontvet het eerst (niet eerst polishen want dan schuin je de randen van de kras af)

Dan vullen met lak, ik gebruik een paar lange kwastharen in de lengte van de kras)

Na een keer of 5 vullen en drogen goed laten uitharden.

Terugschuren met heul fijn waterproof schuurpapier.

Als het vlak is blanke lak uut spuutbuske erop 

Na een uurtje of 2 blanke lak uitpolijsten.

Maar dat procesje heb ik zelf verzonnen en goed resultaat is geen garantie.

Dus ik zou graag leren hoe het wel moet🤣

• Like 1
  • Klasse 1

11 uren geleden, Iksjeezesel zei:

Maar dat procesje heb ik zelf verzonnen en goed resultaat is geen garantie.

Nou, da's toch echt wel zo'n beetje wat die gasten doen. Dus jij gaat die work-shop alvast voor rekening nemen. Als leraar, opleider, entertainer en verkoper. Werk je met Sikkens ? 🤣

• Haha 2