Jump to content

Jaguar XJR 2004 "Aufh luft gestoert"


erdee123
 Share

Recommended Posts

Mijn Jaguar praat Duits en zegt steeds tegen me 'aufh luft gestoert'

In het Engels: 'Air suspension fault'

Meestal als dit gebeurde, en ik stopte even, auto herstarten, bleef de melding weg. Nu niet meer.

De melding komt wel pas als de auto warm is. Als ik dan stop en herstart komt hij vrij snel weer terug. 

Kompressor een kleine 3 maanden vervangen (origineel Jaguar)

 

Ik zou het toch fijn vinden als ik de melding niet meer te zien krijg.

 

Iemand ideeën? Zouden er foutcodes opgeslagen worden? Dus uitlezen....

Link to comment
Share on other sites

9 uren geleden, erdee123 zei:

Mijn Jaguar praat Duits en zegt steeds tegen me 'aufh luft gestoert'

In het Engels: 'Air suspension fault'

Meestal als dit gebeurde, en ik stopte even, auto herstarten, bleef de melding weg. Nu niet meer.

De melding komt wel pas als de auto warm is. Als ik dan stop en herstart komt hij vrij snel weer terug. 

Kompressor een kleine 3 maanden vervangen (origineel Jaguar)

 

Ik zou het toch fijn vinden als ik de melding niet meer te zien krijg.

 

Iemand ideeën? Zouden er foutcodes opgeslagen worden? Dus uitlezen....

Als de melding aanspringt verandert de auto in een stuiterwagen. Er is niet echt meer sprake van comfortabel 

Link to comment
Share on other sites

2 uren geleden, EricS-TR zei:

Als ik dat zo lees, dan lijkt het me beter er naar te láten kijken 😉

Dank Raymond. Ken jij iemand in de buurt van Nijmegen die hem zou kunnen diagnosticeren? Ik ga liever niet naar Terlouw in Oosterhout 

Link to comment
Share on other sites

Ik heb zoiets ook gehad. Bleef alleen direct bij starten op de straat liggen met ook de melding "luchtvering defect". Was een defecte yawrate sensor.

 

A yaw-rate sensor is a gyroscopic device that measures a vehicle's yaw rate, its angular velocity around its vertical axis. The angle between the vehicle's heading and velocity is called its slip angle, which is related to the yaw rate. There are two types of yaw-rate sensors: the piezoelectric type and the micromechanical type.

Link to comment
Share on other sites

Geen antwoord op je vraag maar het is een kleine moeite om hem Nederlands te laten praten! Even van een ander forum geleend:

 

Quote

To change the language of the message centre...

Hold down the m/km trip computer switch while switching the ignition to position 2 and it enables you to set the message centre language. Press the m/km switch repeatedly to change language. Press the A/B switch to select the currently displayed language.

 

Succes

  • Klasse 1
Link to comment
Share on other sites

2 uren geleden, Gijzzy zei:

Geen antwoord op je vraag maar het is een kleine moeite om hem Nederlands te laten praten! Even van een ander forum geleend:

 

 

Succes

Dat wist ik niet. Dank! Zal het morgen eens proberen 🤞

Link to comment
Share on other sites

Iedereen met een juiste  computer kan de auto uitlezen, als er wat met de vering is zijn het over het algemeen duidelijke fouten en daarmee oplossingen.

 

In ene zeldzaam geval... dan is er meer aan de hand.

 

Dat varieert van een defecte voeding tot een veerelelement of kortsluiting naar massa.

 

Maar daar is geen " proberen" voor, dan moet er echt een diepgaandere diagnose verzorgt worden.

  • Klasse 1
Link to comment
Share on other sites

Op 3/24/2022 om 11:47 AM, erdee123 zei:

Dank Raymond. Ken jij iemand in de buurt van Nijmegen die hem zou kunnen diagnosticeren? Ik ga liever niet naar Terlouw in Oosterhout 

In Boven-Leeuwen zit ook een specialist. Doet ook alleen Jaguar.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Op 3/23/2022 om 8:49 PM, erdee123 zei:

Mijn Jaguar praat Duits en zegt steeds tegen me 'aufh luft gestoert'

In het Engels: 'Air suspension fault'

Meestal als dit gebeurde, en ik stopte even, auto herstarten, bleef de melding weg. Nu niet meer.

De melding komt wel pas als de auto warm is. Als ik dan stop en herstart komt hij vrij snel weer terug. 

Kompressor een kleine 3 maanden vervangen (origineel Jaguar)

 

Ik zou het toch fijn vinden als ik de melding niet meer te zien krijg.

 

Iemand ideeën? Zouden er foutcodes opgeslagen worden? Dus uitlezen....

Ik lees B1671 (spanning van accumodule buiten bereik) ??

Link to comment
Share on other sites

B1671

 

FOUT
Accuspanning buiten bereik van luchtveringsmodule

 

Mogelijke oorzaken
Storing laag/hoogspanning laadsysteem
Batterijvoedingscircuit: hoge weerstand

 

Draad beschadiging of slecht contact stekkers.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Op 3/23/2022 om 8:49 PM, erdee123 zei:

Mijn Jaguar praat Duits en zegt steeds tegen me 'aufh luft gestoert'

In het Engels: 'Air suspension fault'

Meestal als dit gebeurde, en ik stopte even, auto herstarten, bleef de melding weg. Nu niet meer.

De melding komt wel pas als de auto warm is. Als ik dan stop en herstart komt hij vrij snel weer terug. 

Kompressor een kleine 3 maanden vervangen (origineel Jaguar)

 

Ik zou het toch fijn vinden als ik de melding niet meer te zien krijg.

 

Iemand ideeën? Zouden er foutcodes opgeslagen worden? Dus uitlezen....

De auto uit laten lezen en toen kwam code B1671 (spanning accumodule buiten bereik)

naar boven. Gelukkig heb ik een zelfherstellende auto want de storing was daarna onvindbaar tijdens het uitlezen. 

Een paar dagen later een nieuwe storing. 
C2302 (nivellering plausibiliteitsfout) en al mijn handzenders werkten opeens niet meer…tssss. 

Kijk naar de auto maar die staat nog keurig op zijn poten! Dus wat plausibiliteitsfout?

 

Handzender kon ik gelukkig relatief makkelijk weer aanmelden met dank aan YouTube. Vandaag stekkers van de compressor en de veerpoten schoongemaakt en ingespoten.  Accu gecontroleerd en goed vastgezet. Daarna een ritje van Nijmegen naar Zandvoort en geen storingen meer. Schiet mij maar lek!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Maar de storing is weer terug. 😳👻🤪

-Weer de nivellering (C2302)

Maar ook: - Luchtuitlaat ontluchtingssolenoïde circuitstoring (B2810)

- Schokdemper linksvoor open kring (C1424)

- Klep rechtsvoor - circuit open (C1419)

-Ontbrekend bericht van elektronluchttemperatuurregeling (U2518)

- CAN bericht van de motorregelmodule (U2523)

 

Je hoort de compressor heel hard werken (tot trillen in het stuur) en daarna geeft hij de melding dat er een luchtveringsprobleem is (oranje lampje)

Het rare is dat de auto linksachter door zijn hoeven is gezakt? (Ik krijg daar geen hand tussen de band en het spatbord. Terwijl dat rechtsachter makkelijk gaat. 
Tsja?

  • Verward 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Laat er even naar kijken door iemand terzake kundig, ik verdenk een veerelement die defect is, rij je er te lang mee door dan komt de compressor er achteraan, en dat alles is een kostbare zaak.

 

Als het een hoogteregelaar of een accuprobleem zou zijn dan gaat niet 1 veerelement zakken maar alles op die as en komt er direct een fout in het display met "luchtvering defect"

 

Als er een defect veerelement aanwezig is dan gaat de andere op dezelfde as ook defect want die moet nu alles overnemen voor de andere.

 

Is de auto als een helemaal nagezien?

 

En is er uitgelezen met Jaguar software, en dan de echte SDD en niet de op Internet verkrijgbare want die veroorzaakt problemen in de auto.

 

Het veersysteem van een XJ 350 is een prachtig systeem, alles werkt met elkaar samen en dan is het fenomenaal.

 

Zaak is helaas wel dat er langzaam problemen insluipen en je niet merkt als de vering iets minder word... het gaat geleidelijk en daar merk je niet eerder wat van tot het echt een probleem word en het systeem ingrijpt.

 

Veel voorkomende problemen zijn,

 

- Defecte schokbrekerlagers door niet goed (meer) functionerende veerelementen,

- Defecte veercompressor omdat er een probleem in de de veerelementen aanwezig is en deze te hard heeft moeten werken,

Defecte veercompressor omdat de leeftijd een oorzaak is (versleten),

- Defecte hoogteregelaars, achter omdat het beugeltje waarmee ze vastzitten doorroest en afbreekt, gevolg.. auto laag en veerelement beschadigd op den duur,

- Hoogteregelaar defect door vocht, of vastzitten door vuil,

- Soms, heel soms problemen in de bekabeling vanwege vocht in de auto door een verstopte afvoer van het dakraam,

- Soms, heel soms.. een defecte ECU door kortsluiting of verkeerd uitlezen en dan met name met een illegale SDD, dat komt HEEL vaak voor!

De SDD van Internet, lees die van 100 euro, vraagt om een update en die voer je uit en dan ben je welkom bij ons....

- Defecte slangen, maar dat is erg zeldzaam...

 

Dus alles is goed te meten, er is zelfs een apparaat waarmee je de veerelementen onderling en afzonderlijk op de staat kan meten, daarmee kun je een lek opsporen ook over een tijdsbeeld, een defect of niet goed functionerend  veerelement beoordelen door middel van veer-karakteristiek.

 

Al met al een gecompliceerd stukje techniek.

 

Mocht je er niet uitkomen, laat het even weten.

  • Like 2
  • Klasse 2
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
Op 6/26/2022 om 8:38 AM, isabella zei:

Laat er even naar kijken door iemand terzake kundig, ik verdenk een veerelement die defect is, rij je er te lang mee door dan komt de compressor er achteraan, en dat alles is een kostbare zaak.

 

Als het een hoogteregelaar of een accuprobleem zou zijn dan gaat niet 1 veerelement zakken maar alles op die as en komt er direct een fout in het display met "luchtvering defect"

 

Als er een defect veerelement aanwezig is dan gaat de andere op dezelfde as ook defect want die moet nu alles overnemen voor de andere.

 

Is de auto als een helemaal nagezien?

 

En is er uitgelezen met Jaguar software, en dan de echte SDD en niet de op Internet verkrijgbare want die veroorzaakt problemen in de auto.

 

Het veersysteem van een XJ 350 is een prachtig systeem, alles werkt met elkaar samen en dan is het fenomenaal.

 

Zaak is helaas wel dat er langzaam problemen insluipen en je niet merkt als de vering iets minder word... het gaat geleidelijk en daar merk je niet eerder wat van tot het echt een probleem word en het systeem ingrijpt.

 

Veel voorkomende problemen zijn,

 

- Defecte schokbrekerlagers door niet goed (meer) functionerende veerelementen,

- Defecte veercompressor omdat er een probleem in de de veerelementen aanwezig is en deze te hard heeft moeten werken,

Defecte veercompressor omdat de leeftijd een oorzaak is (versleten),

- Defecte hoogteregelaars, achter omdat het beugeltje waarmee ze vastzitten doorroest en afbreekt, gevolg.. auto laag en veerelement beschadigd op den duur,

- Hoogteregelaar defect door vocht, of vastzitten door vuil,

- Soms, heel soms problemen in de bekabeling vanwege vocht in de auto door een verstopte afvoer van het dakraam,

- Soms, heel soms.. een defecte ECU door kortsluiting of verkeerd uitlezen en dan met name met een illegale SDD, dat komt HEEL vaak voor!

De SDD van Internet, lees die van 100 euro, vraagt om een update en die voer je uit en dan ben je welkom bij ons....

- Defecte slangen, maar dat is erg zeldzaam...

 

Dus alles is goed te meten, er is zelfs een apparaat waarmee je de veerelementen onderling en afzonderlijk op de staat kan meten, daarmee kun je een lek opsporen ook over een tijdsbeeld, een defect of niet goed functionerend  veerelement beoordelen door middel van veer-karakteristiek.

 

Al met al een gecompliceerd stukje techniek.

 

Mocht je er niet uitkomen, laat het even weten.

beetje late reactie, maar ik heb nog een vraag. Ik zie in veel draadjes dat de X350 'omhoog' moet komen als je'm start. Maar ik heb dat bij mijn XJR nog nooit gezien. Ook zakt'ie niet als ik 'm uitzet. Heb de wielnaaf afstand tot wielkastrand gemeten (met mijn iPhone) en die is aan beide zijden ongeveer 34 - 35 cm en oogt niet te laag.

 

Klopt dit of moet ik m'n XJR laten checken op 'omhoog omlaag'?

 

E2B69638-60F1-4DF2-B10F-04F14A805B76.jpeg A692710B-2D15-4FF6-B14F-249DEB831C03.jpeg 7C22C0A9-36DC-4614-AE0E-CB834EDA0917.jpeg

 

802CD969-594C-4B9B-8F37-8B917359CC36.jpeg 08D6E9D0-4FD4-4204-BF21-21B411D74AE6.jpeg D8569274-2CB7-44FF-8887-D28DBFB98D35.jpeg

Link to comment
Share on other sites

13 uren geleden, XJ402002XJR2021 zei:

beetje late reactie, maar ik heb nog een vraag. Ik zie in veel draadjes dat de X350 'omhoog' moet komen als je'm start. Maar ik heb dat bij mijn XJR nog nooit gezien. Ook zakt'ie niet als ik 'm uitzet. Heb de wielnaaf afstand tot wielkastrand gemeten (met mijn iPhone) en die is aan beide zijden ongeveer 34 - 35 cm en oogt niet te laag.

 

Klopt dit of moet ik m'n XJR laten checken op 'omhoog omlaag'?

 

E2B69638-60F1-4DF2-B10F-04F14A805B76.jpeg A692710B-2D15-4FF6-B14F-249DEB831C03.jpeg 7C22C0A9-36DC-4614-AE0E-CB834EDA0917.jpeg

 

802CD969-594C-4B9B-8F37-8B917359CC36.jpeg 08D6E9D0-4FD4-4204-BF21-21B411D74AE6.jpeg D8569274-2CB7-44FF-8887-D28DBFB98D35.jpeg

Denk niet dat er veel aan de hand is bij jouw auto. 
Bij die van mij zag je heel duidelijk dat hij door 1 poot was gezakt, en hoorde je ook een sissend geluid na het uitzetten van de auto. 
Zo lang hij stabiel oogt en blijft is het goed toch. Hij meldt het ook in het dashboard mocht hij kreupel gaan lopen

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...