Jump to content

Help !!! - Motor loopt onregelmatig, met hogere toeren in noodloop


BigNick
 Share

Recommended Posts

Storing heeft een verhaal (ik heb het helaas zelf veroorzaakt)

 

Na een lange tijd eindelijk alle storingen te hebben opgelost was ik mijn Jag aan het schoonmaken. Gewassen, binnen schoon en nog even de motorruimte schoonmaken en dtoen lekker in de was gezet. Klaar en ze zag er weer fantastisch uit !!! .... nu even een stukje rijden. Helaas stotteren, onregelmatig lopen. (storingcodes, misfire cilinder 1, 3 en 5)

 

Water in de bougie schachten.

aan de linker zijde. bobines eraf, schoonblazen en later drogen.  

aan de rechter zijn moet eigenlijk het inlaat manifold eraf. Ik heb het laten zitten. De bobines los gedraaid, met lucht droog geblazen en herhaald tot dat ik geen water er uit zag komen .

 

Alles in weer elkaar gezet en gaan rijden. bleef stotteren. Ik dacht gewoon gaan rijden wordt de motor warm verdampt het water vanzelf. 

Daarna begonnen de vervelende storingen.

(Storingcode katalysator rechter zijde voldoet niet aan de eisen.) gerest en sinds dien storing niet meer terug gekomen.

 

Maar ze rijdt niet lekker, stand van zaken:

Wanneer ik start loopt de motor enigszins onregelmatig. (Ik hoor een hol geluid ter hoogte van het lucht filter dat na 1 minuut verdwijnt).

Tijdens het rijden met heel weinig gas merk je niks, zodra ik gas geef lijkt het wel een tank. (geluid van een open lucht filter of lekke uitlaat).

Als ik de versnelling in zijn twee zet en doortrek, roffelt ze in de uitlaat en gaat ze in de noodloop, (storingcode misfire cilinder 1,3 en 5 en overall P 300).

Na restten .. geen storingen, tenzij  ik ze weer doortrek in de tweede versnelling, dan weer bovenstaande storing.

 

Ik heb de bobines en bougies van cilinder 1,3 en 5 vervangen maar het blijft onveranderd. 

 

Mijn gedacht was:

1 de luchtmassameter, maar dan zou niet alleen cilinder 1,3 en 5 in storing gaan.

2 Katalysator rechter zijde, maar waarom geeft ze dan geen storing?

3 lekke uitlaat, onbelast hoor ik niets dat er op wijst dat de uitlaat lek is

 

Iemand een suggestie wat het zou kunnen zijn

 

8914F799-7A68-418F-90A2-15EFFB3B7B94.jpeg     31A53F0F-FF8A-4543-9411-FC8F3C0CF1E2.jpeg

Link to comment
Share on other sites

He jakkes, wat vervelend.

Ik ken deze motor niet. Misschien toch beter wegbrengen?

Anders: wat zijn de onderdelen die door de betreffende cilinders gedeeld worden?

Heeft ie een nokkenassensor?

Zit er een gezamelijke connector voor de injectors van die cilinders?

Hoe zit dat met knock sensors bij d 6 pitter?

 

Succes

Link to comment
Share on other sites

Goede vragen Rob,

 

Wegbrengen is een optie (Zou Raymond om de hoek wonen, dan zou ik het met vol vertrouwen aan hem overlaten), maar ik wil het graag zelf oplossen (daarom heb ik de auto, zie ook voorgaande topics).

 

en .... wanneer je de auto wegbrengt naar en allround garage bedrijf gaan ze eerst uitlezen wat de storing is met OBD2, maar er is geen storing.

Meestal gaat men dan proefondervindelijk uit zoeken wat het is en voor dat je het weet zijn de kosten dan behoorlijk opgelopen omdat je de uren ook moet betalen (logisch).

 

Wanneer ik het zelf uitzoek, ben ik met mijn hobby bezig, leer ik wat over de auto en kan ik later ander ook vertellen wat mijn ervaringen zijn. Alleen ik ben geen automonteur en loop ik vast. dan heb ik een richting nodig waar te zoeken.

 

Kan iemand mij vertellen waar ik het moet zoeken?

  • Klasse 1
Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, jeroendorrestein said:

 

Heb je een officiële versie die ook de Jaguar specifieke codes leest? Zo niet, dan ziet je scanner een hele hoop codes niet!

 

Jeroen 

Ik heb de officiele versie die ook specifieke jaguar codes leest (LR V2.0 = de Jaguar versie)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Na loshalen van inlaatspruitstuk wel weer alles vast gemaakt?

Vacuum naar de rembekrachtiger en het vacuum slangetje naar de brandstofdruk regelaar bijvoorbeeld?

Beide stekkertjes van de kleppen die in de inlaat zitten weer vast geklikt?

Nummers 1,3,5 zijn de rechter kant van de motor, heb je die bobines en bougies vervangen? Je zou die drie eens kunnen wisselen met de andere kant kijken of dat verschil maakt. Hol geluid in inlaat klink toch echt alsof één cilinder niet goed mee doet. 

 

Om de brandstofdruk regelaar zit een metalen beugel, deze kan soms tegen de kabel boom aan schuren, ook de moeite om te checken (hoewel hij het dan wel of niet zou doen). 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

35 minutes ago, Gijzzy said:

Na loshalen van inlaatspruitstuk wel weer alles vast gemaakt?

Vacuum naar de rembekrachtiger en het vacuum slangetje naar de brandstofdruk regelaar bijvoorbeeld?

Beide stekkertjes van de kleppen die in de inlaat zitten weer vast geklikt?

Nummers 1,3,5 zijn de rechter kant van de motor, heb je die bobines en bougies vervangen? Je zou die drie eens kunnen wisselen met de andere kant kijken of dat verschil maakt. Hol geluid in inlaat klink toch echt alsof één cilinder niet goed mee doet. 

 

Om de brandstofdruk regelaar zit een metalen beugel, deze kan soms tegen de kabel boom aan schuren, ook de moeite om te checken (hoewel hij het dan wel of niet zou doen). 

Dank je ... ga ik mee aan de slag

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, Iksjeezesel said:

Hi Nick, heb je al antwoord gevonden op mijn vragen?

Ze waren ook bedoeld om je naar mogelijke (vocht in stekkers) oorzaken te leiden😉.

Rob, nog niet naar gekeken. Ik denk wel dat ik het daar moet zoeken. Van het weekend weer aan de slag

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ik denk ook aan de injectorstekkers, 

 

Als de motor loopt kun je met een schroevendraaier bij de injectorstekkers, druk er op, 1 voor 1 en kijk of de motor beter gaat lopen.

 

Het holle geluid word veroorzaakt de niet meelopende cilinders.

  • Like 1
  • Klasse 1
Link to comment
Share on other sites

On 3/27/2022 at 9:57 AM, isabella said:

Ik denk ook aan de injectorstekkers, 

 

Als de motor loopt kun je met een schroevendraaier bij de injectorstekkers, druk er op, 1 voor 1 en kijk of de motor beter gaat lopen.

 

Het holle geluid word veroorzaakt de niet meelopende cilinders.

Dank je Raymond, moet dan niet eerst het inaat manifold verwijdert worden?

Link to comment
Share on other sites

Alles nagelopen, stekkers zaten allemaal vast. ook de vacuum slangen. geen vocht in de elektra.

Met de schroevendraaier op de injector stekkers ... geen verschil.

 

Uit eindelijk de katalysator lost gehaald. Daar zat het probleem

Een was defect, gesmolten, de ander leek OK, zie foto's Toch twee nieuwe besteld (niet origineel) en gemonteerd.

 

Ze loopt weer als een zonnetje. Ben erg blij

 

95248338-E3C9-43AD-B201-8AA3477CE00D.jpeg      6C3D748A-1151-4116-9A3C-077EF3A38AD6.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...