MarcJagger Posted March 1, 2022 Share Posted March 1, 2022 Hey mede-Jaggers, Dit is me nu een paar keer overkomen: Na een half uurtje rijden ben ik gaan tanken. Dat duurt een paar minuten. Als ik daarna de motor wil starten gaat hij wel rond, maar slaat niet aan. Ik probeer de motor dan een paar keer (wat langer) te starten maar zonder succes. Ik heb in de auto wat geGoogled en vond iets over "bore wash" waardoor de motor te veel brandstof zou hebben gekregen en je een tijdje moet starten met het gaspedaal geheel ingedrukt. Dat heb ik ook geprobeerd, maar zonder het gevoel te hebben dat dit van invloed is. Na een paar keer proberen ben ik gestopt en heb even gewacht. Daarna (na een paar minuten) weer geprobeerd en... hij startte direct alsof er niets aan de hand is...! Krijg nou wat!? NB: dit probleem heeft zich slechts een paar maal voorgedaan tijdens het starten van een warme motor na een korte stop. Tijdens een koude start heb ik deze problemen nooit gehad. Misschien valt de fuel pressure na het uitzetten van de motor weg waarna de warmte van de motor ervoor zorgt dat de benzine verdampt in de fuel rail en er tijdens de start dus geen vloeibare benzine wordt geïnjecteerd maar benzinedamp. Als ik het goed begrijp zit er een terugslagklepje in de brandstofpomp en die werkt misschien niet (altijd). Een extra terugslagklepje in de aanvoerleiding zou dan helpen. Wanneer dit nogmaals gebeurt zal ik eerst het contact een paar keer aan- en weer uitzetten. Dan draait de brandstof pomp telkens een paar seconden (hoeveel?), zodat de verdampte benzine beetje bij beetje de retourleiding in wordt perst en er verse (koelere) benzine in de fuel rail komt. Heeft een van jullie een ander idee? Is dit een veel voorkomend probleem? Thanks voor de input, Marc Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EricS-TR Posted March 1, 2022 Share Posted March 1, 2022 Klinkt inderdaad als vapour lock. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Iksjeezesel Posted March 6, 2022 Share Posted March 6, 2022 On 3/1/2022 at 3:57 PM, Marc-XK8 said: Hey mede-Jaggers, Heeft een van jullie een ander idee? Is dit een veel voorkomend probleem? Thanks voor de input, Marc Zou heel goed de --carbon canister purge valve-- kunnen zijn. Moeilijk uit te leggen, maar is hier vaker gepost en opgelost. Succes! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MarcJagger Posted March 6, 2022 Author Share Posted March 6, 2022 Hey Eric en Rob, Bedankt voor jullie reactie. Interessante video's. Ik vraag me nu af of ik het probleem alleen maar heb na een tankbeurt. Ik dacht dat het ook een keer was gebeurd bij een gewone stop (zonder te tanken), maar dat weet ik niet meer zeker. Dan is het hoogstwaarschijnlijk die "purge valve". Ik krijg alleen geen enkele foutcode. Ik hou het in de gaten bij de volgende tankbeurt. De oplossing is dan ook helder: even vol gas starten (dan staan injectoren dicht) totdat alle benzinedampen zijn verdwenen. Wat ik wel vreemd vind: na zo'n korte stop (tanken) doet hij he-le-maal niets. Ook niet een beetje. Na een tijdje wachten start hij alsof er niets is gebeurd. Je zou verwachten dat hij met al die benzinedampen (zeer rijk mengsel) op een gegeven moment toch wat gaat pruttelen, maar nee hoor: niets. Zodra ik meer weet laat ik het hier weten. 👍 Marc 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MarcJagger Posted June 24, 2022 Author Share Posted June 24, 2022 Vervolg op het niet willen starten direct na een tankbeurt. Ik heb nog geen nieuwe purge valve geïnstalleerd, maar laat tijdens het tanken de motor draaien (foei!). Dan heb ik het probleem dus niet. Wel valt me op dat na het tanken (vol) de meter op het dashboard héél langzaam omhoog gaat. Hij geeft dus niet direct "vol" aan, ook al is de tank dat wel. Na een kilometertje gereden te hebben heb ik de motor uit gezet om te zien wat de meter dan doet. Contact aan: direct op "vol". Mooi. Starten maar, want het licht staat inmiddels op groen, maar de motor sloeg weer niet aan...!!! En ook niet pruttelen of zo hè. Wel rondgaan, maar helemaal geen enkele ontbranding. Dus weer contact uit - vol gas - starten totdat de benzinedampen weg zijn (een paar keer een seconde of 5 starten? ik probeer maar wat). Dan gas los en starten: motor slaat zonder problemen aan, loopt direct goed alsof er niets is gebeurd. Maar opvallend: duurt het dan zo lang voordat de druk weg is waardoor benzinedampen via de (defecte want open staande) purge valve in het inlaatspruitstuk worden gedrukt en het mengsel dus te rijk is om te ontsteken? Ik check in ieder geval vandaag nog de purge valve want het is lekker weer en heb de middag vrij O en ik heb mijn schakelpook voorzien van een Jaguar badge. Ik zal een fotootje maken en opnemen in de rubriek "Tips & Tricks". 👍 Marc 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MarcJagger Posted January 19 Author Share Posted January 19 Update: niets vervangen maar het startprobleem na het tanken is weg. Heel soms wil ik na een korte stop wegrijden en dan slaat hij niet aan. Oplossing: contact uit, gaspedaal volledig intrappen, starten en na een seconde of 2 het gaspedaal op laten komen. De motor is tot nu toe steeds direct aangeslagen. Hiermee kan ik prima leven. Groet, Marc 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.