Jump to content

'99 XK8: Lichte motor-shake rond 1500 rpm (in z'n P)...?


MarcJagger
 Share

Recommended Posts

Hey mede Jagger-techneuten,

 

Ik heb sinds kort een XK8 ('99 en 260.000 km)

en die ben ik aan het 'ontdekken' zeg maar.

 

Zo kom ik het volgende tegen:

als ik, staand naast de auto, de motor langzaam laat optoeren,

dan merk ik een lichte "shake" rond de 1500 rpm.

Onder en boven de 1500 rpm is die shake er niet.

Stationair doet hij het ook prima.

 

Tijdens het rijden merk ik daar overigens niets van.

 

Is dit normaal (voor een motor met 260.000 km)?

Wat zou dit anders kunnen zijn?

Wat is de beste aanpak?

 

Ik heb nog niets vervangen (zoals b.v. bougies, bobines)

of injectoren gereinigd en zo. Ik 

 

🙏 alvast voor het meedenken.

Marc

Link to comment
Share on other sites

1 uur terug, Marc-XK8 zei:

Hey mede Jagger-techneuten,

 

Ik heb sinds kort een XK8 ('99 en 260.000 km)

en die ben ik aan het 'ontdekken' zeg maar.

 

Zo kom ik het volgende tegen:

als ik, staand naast de auto, de motor langzaam laat optoeren,

dan merk ik een lichte "shake" rond de 1500 rpm.

Onder en boven de 1500 rpm is die shake er niet.

Stationair doet hij het ook prima.

 

Tijdens het rijden merk ik daar overigens niets van.

 

Is dit normaal (voor een motor met 260.000 km)?

Wat zou dit anders kunnen zijn?

Wat is de beste aanpak?

 

Ik heb nog niets vervangen (zoals b.v. bougies, bobines)

of injectoren gereinigd en zo. Ik 

 

🙏 alvast voor het meedenken.

Marc

Misschien zijn het de motor- of baksteunen waardoor een resonantie optreedt rond 1500 rpm...?

Link to comment
Share on other sites

In dat geval, als puzzelen geen belemmering is..

Heb je codes op OBD2?

Heb je al wat langere stukken gereden, onder verschillende omstandigheden?. (al zeg je geen problemen te ervaren bij het rijden, het zou kunnen dat er toch een storingscode gegenereerd word?)

 

Is het "shaking" echt bij 1500rpm of gewoon ergens onderin het toerengebied?

Bij koude of warme motor?

 

Succes!

 

Link to comment
Share on other sites

14 minuten geleden, Iksjeezesel zei:

In dat geval, als puzzelen geen belemmering is..

Heb je codes op OBD2?

Heb je al wat langere stukken gereden, onder verschillende omstandigheden?. (al zeg je geen problemen te ervaren bij het rijden, het zou kunnen dat er toch een storingscode gegenereerd word?)

 

Is het "shaking" echt bij 1500rpm of gewoon ergens onderin het toerengebied?

Bij koude of warme motor?

 

Succes!

 

Ik heb af en toe een "beperkte trekkracht" melding (waarbij duidelijk één van de acht niet meedoet). Na een minuutje rijden in een lagere versnelling (meer toeren) gaat het probleem weg en kan ik gewoon weer verder rijden. Er volgt dan wel een foutcode:

P0352 Code: Ignition Coil B Primary / Secondary Circuit

 

Ik ga de verdachte bobine even op een andere bougie zetten om te zien of de fout mee verhuist. Als dat zo is ga ik hem vervangen.

 

De shake treedt op rond een bepaald toerental (niet random onderin) rond de 1500 rpm en bij warme motor. Bij koude motor weet ik niet, moet ik proberen.

 

Zou een beetje vermoeide bobine zo'n shake kunnen veroorzaken?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Op 2/25/2022 om 9:57 PM, Iksjeezesel zei:

Ik maar een puzzelaar, maar ja ik denk dat het zou kunnen.

Heb je geen P0301-308?

(Sorry voor de late reactie Rob)

 

Nee, geen andere P-codes. Alleen de P0352.

Die code verwijst naar een probleem met een van de ignition coils. 

 

Als de ignition coils niet meer zo goed zijn kan ik me voorstellen

dat die een vonk produceren van matige kwaliteit. Dat zou kunnen

leiden tot een onregelmatige loop.

Maar omdat het een shake is specifiek bij een bepaald toerental,

denk ik aan een meer constante oorzaak.

Bijvoorbeeld een te beperkte klepspeling waardoor onder

bepaalde omstandigheden kleppen niet helemaal goed sluiten.

 

Ook bij stationair toerental kan het voorkomen dat de motor

licht begint te shaken gedurende een halve seconde - dan weer

een seconde niet - dan weer een halve seconde lichte shake etc.

Een heel regelmatig (om de 1,5 seconde) terugkerende shake.

 

Ook dit zou kunnen wijzen op een klep die elke 1,5 sec nét niet

helemaal goed sluit. De valve lifters (of shims) draaien volgens mij

namelijk langzaam rond tijdens het openen en sluiten, omdat de

nokken niet precies in het midden van de shims drukken. Als een 

klep(steel) net niet helemaal recht is zal hij bij voldoende klepspeling

wel volledig dichtgedrukt worden, maar bij een 0,000 mm klepspeling

gaat het fout omdat de klep dan net een beetje gaat lekken en er

dan om de 1,5 sec enig compressieverlies optreedt, en je een lichte

shake voelt tijdens het lopen. 

 

Ik had een Opel Commodore met hydraulische stoters en daar

gebeurde dit precies zo. Omdat de motor op LPG liep waren de

klepzetels ingesleten en uiteindelijk waren de stoters buiten hun

stelbereik gekomen, waardoor een van de kleppen niet meer

goed sloot. Na het stellen van de kleppen was het probleem weg.

 

Sjonge, dit is nog een heel verhaal geworden. Zodra ik zeker weet

dat de ignition coils goed zijn, ga ik de kleppendeksels eraf halen

en de speling controleren.

 

👍 Marc

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Verstandig om eerst de coils zeker goed te hebben Marc.

Verder denk ik (puzzelaar) dat niet het op kleppen zal duiden.

Maar verkeerde bougies kan weer wel😉..

Of een nokkenas sensor..? Gemene deler v.w.b.  4-cilinders=een "Bank";-)..

 

Er zijn forum sponsoren die mensen als jij (en ik) helpen bij het vinden van de juiste weg...

Dus voordat je gaat shotgun Trouble Shooten😂..best effe aan de kast hangen en met zo'n specialist overleggen.

 (I know....ik wisselde een hele IRS omdat ik een irritante rammel niet kon vinden😱, was achteraf een losse moer op schokbreker plunjer🤣)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Kleppen stellen is het niet (zomaar) die zijn niet hydraulisch maar met vulplaatjes, ook kan er geen code gegenereerd worden door verkeerde klepspeling, wel door een verkeerd tijdstip.

 

Is de kettingmodi al gedaan bij deze auto?, ook daardoor kan het tijdstip verlopen. (als voorbeeld, mocht je daar aan denken)

 

En.... e.e.a. is niet heel erg moeilijk uit te zoeken met een gedegen diagnose, dit kan zelfs op afstand.

 

Waak er voor dat je niet dingen gaat doen die je een hekel aan de auto laten krijgen.

 

Ik zie niet echt een probleem om uit te zoeken wat het is ..

 

Een bobine doet het of doet het niet, wel gaan ze defect .. soms..

 

Maar ik proef dat je in het verhaal een beetje op zoek bent, dit is niet nodig met een standaard diagnose.

 

Soms komt het uit een hele andere hoek, ik denk zelf aan een onbalans in het bick-end of in de convertor, maar e.e.a is lastig te beoordelen op afstand zonder de auto te zien en te rijden.

Link to comment
Share on other sites

2 uren geleden, Iksjeezesel zei:

Verstandig om eerst de coils zeker goed te hebben Marc.

Verder denk ik (puzzelaar) dat niet het op kleppen zal duiden.

Maar verkeerde bougies kan weer wel😉..

Of een nokkenas sensor..? Gemene deler v.w.b.  4-cilinders=een "Bank";-)..

 

Er zijn forum sponsoren die mensen als jij (en ik) helpen bij het vinden van de juiste weg...

Dus voordat je gaat shotgun Trouble Shooten😂..best effe aan de kast hangen en met zo'n specialist overleggen.

 (I know....ik wisselde een hele IRS omdat ik een irritante rammel niet kon vinden😱, was achteraf een losse moer op schokbreker plunjer🤣)

Thanks Rob, en ik ga zeker niet overhaast van alles proberen.

Ik hou je op de hoogte.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 uur terug, isabella zei:

Kleppen stellen is het niet (zomaar) die zijn niet hydraulisch maar met vulplaatjes, ook kan er geen code gegenereerd worden door verkeerde klepspeling, wel door een verkeerd tijdstip.

 

Is de kettingmodi al gedaan bij deze auto?, ook daardoor kan het tijdstip verlopen. (als voorbeeld, mocht je daar aan denken)

 

En.... e.e.a. is niet heel erg moeilijk uit te zoeken met een gedegen diagnose, dit kan zelfs op afstand.

 

Waak er voor dat je niet dingen gaat doen die je een hekel aan de auto laten krijgen.

 

Ik zie niet echt een probleem om uit te zoeken wat het is ..

 

Een bobine doet het of doet het niet, wel gaan ze defect .. soms..

 

Maar ik proef dat je in het verhaal een beetje op zoek bent, dit is niet nodig met een standaard diagnose.

 

Soms komt het uit een hele andere hoek, ik denk zelf aan een onbalans in het bick-end of in de convertor, maar e.e.a is lastig te beoordelen op afstand zonder de auto te zien en te rijden.

Hi Raymond.

Die "beperkte trekkracht"-melding gaat gepaard met een heftig trillende motor (misfires). Na enige tijd (soms maar een halve minuut) verdwijnt het probleem. De laatste keer duurde het 10 minuten of zo. Bij uitlezen wordt een P0352 aangegeven. Dat lijkt te wijzen op een probleem met een bobine (cilinder A2).

 

Als jij zegt dat een bobine het doet of niet (en dus niet af en toe kunnen haperen) dan gaat het uitwisselen van bobines A1 en A2 (heb ik net gedaan) nu dus geen P0351 opleveren.

Dan zou het dus in de verbinding tussen ECU en coil moeten zitten: (vervuilde) connectors of slechte bedrading (draadbreuk/sluiting aan massa). Als die ook ok zijn blijft de ECU over volgens mij.

Of kan het ook de bougie zijn? Lijkt me dat hij dan een P0302 zou geven (misfire A2).

 

"Waak er voor dat je niet dingen gaat doen die je een hekel aan de auto laten krijgen."

Ha ha...! Nee joh, zo'n mooie auto heb ik nooit gereden! 

 

Thanks voor je advies. Als ik er helemaal niet uitkom ga ik bij je langs.

Dat is ook gewoon aardig om een keer te doen.  

Ik blijf lekker puzzelen en hou je op de hoogte.

 

👍 Marc

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Iksjeezesel said:

Verstandig om eerst de coils zeker goed te hebben Marc.

Verder denk ik (puzzelaar) dat niet het op kleppen zal duiden.

Maar verkeerde bougies kan weer wel😉..

Of een nokkenas sensor..? Gemene deler v.w.b.  4-cilinders=een "Bank";-)..

 

Er zijn forum sponsoren die mensen als jij (en ik) helpen bij het vinden van de juiste weg...

Dus voordat je gaat shotgun Trouble Shooten😂..best effe aan de kast hangen en met zo'n specialist overleggen.

 (I know....ik wisselde een hele IRS omdat ik een irritante rammel niet kon vinden😱, was achteraf een losse moer op schokbreker plunjer🤣)

Ook een "commonality" v.w.b. een Bank, is de injector connector links voor op de voorkant van je linker kleppendeksel. ((DOF=Direction of Flight 😉(of Forward))

 

Succes

Link to comment
Share on other sites

Heeft het verplaatsen van de bobine nog iet opgeleverd?

Ik heb ook een keer een bobine gehad die het soms wel, soms niet deed. Eerste keer gebeurde het na bijna 200km rijden  na een tankstop. Daarna een paar km doorgereden en geparkeerd. Paar uur later weer vertrokken en geen probleem op de 200km terug. Tot ik bijna thuis was en na een korte stop het gedonder weer begon.. Enkele dagen later naar Heinkenszand gereden zonder problemen, tot ik de A58 verlaat waar het schudden zich weer manifesteerde.

Toen had ik nog geen OBD lezer dus ik wist niet wat er aan de hand was. Bij GG uitgelezen en een bobine vervangen. En eentje extra meegenomen voor de volgende die problemen gaat geven.

Link to comment
Share on other sites

1 uur terug, Marcov zei:

Heeft het verplaatsen van de bobine nog iet opgeleverd?

Ik heb ook een keer een bobine gehad die het soms wel, soms niet deed. Eerste keer gebeurde het na bijna 200km rijden  na een tankstop. Daarna een paar km doorgereden en geparkeerd. Paar uur later weer vertrokken en geen probleem op de 200km terug. Tot ik bijna thuis was en na een korte stop het gedonder weer begon.. Enkele dagen later naar Heinkenszand gereden zonder problemen, tot ik de A58 verlaat waar het schudden zich weer manifesteerde.

Toen had ik nog geen OBD lezer dus ik wist niet wat er aan de hand was. Bij GG uitgelezen en een bobine vervangen. En eentje extra meegenomen voor de volgende die problemen gaat geven.

Hey Marco,

 

Ik heb de bobines van A1 en A2 pas deze week verwisseld.

Er zijn nog geen foutcodes gegeven, dus ik moet nog even

afwachten. Na jouw ervaringen lijkt het wel aannemelijk

dat bobine A2 kuren vertoond en dat, na de verwisseling met

bobine A1, de fout 'mee zal bewegen' van cilinder A2 naar A1.

Maar ik moet die foutcode P0351 nog even afwachten dus.

 

Zijn jouw "schuddende motor"-problemen nu eigenlijk verholpen?

 

👍 Marc

Link to comment
Share on other sites

Het schudden was inderdaad weg na een nieuwe bobine te monteren.

Vorige zomer heb ik het nog een keer gehad, toen was de bobine er naast aan de beurt (P0353). Zelfde symptomen, schuddende motor. Maar nu had ik wel een OBD lezer bij me om te zien wat er aan de hand was, en ik had een reserve bobine bij me. Dus bobine gewisseld en weer doorrr!

Link to comment
Share on other sites

2 uren geleden, Marcov zei:

Het schudden was inderdaad weg na een nieuwe bobine te monteren.

Vorige zomer heb ik het nog een keer gehad, toen was de bobine er naast aan de beurt (P0353). Zelfde symptomen, schuddende motor. Maar nu had ik wel een OBD lezer bij me om te zien wat er aan de hand was, en ik had een reserve bobine bij me. Dus bobine gewisseld en weer doorrr!

 

Ha ha...! Cool! Onderweg even sleutelen en hop weer door!!!

Nu alleen hopen dat het ophoud met die bobines want je hebt geen reserve meer.

 

Het lijkt toch te kunnen: een bobine die het af en toe niet (goed) doet. 

Dat geeft mij weer hoop. Het schudden van mijn motor zal waarschijnlijk

ook door een aftakelende bobine komen. En 'n goed plan: ik zal ook een

reserve exemplaar in de auto houden. De OBD scanner zit altijd in het

handschoenenkastje en de software in mijn telefoon dus dat moet ook lukken.

 

👍 Marc

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
4 uren geleden, isabella zei:

Ik heb er veel liggen, als je wat wilt uitproberen stuur ik er een paar op.

Thanks Raymond, tof aanbod, maar als foutcode P0351 verschijnt en dan duidelijk is dat de bobine niet fris is, ga ik eerst nog even bellen met het garagebedrijf waar ik de auto gekocht heb. De deal was dat hij dat probleem zou oplossen.

 

Wel zou ik langs willen komen bij je om de staat van de auto te laten beoordelen. Ik heb (ook op dit forum) gelezen over de preventieve werking van het flushen van de automaat, iets waarover je me zou kunnen adviseren. Ik bel je hier binnenkort over.

 

👍 Marc

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...