Jump to content

Jaguar zal geen SUV's meer bouwen.

keesh
 Share

Recommended Posts

Groot nieuws vanuit Jaguar: de fabrikant keert de SUV de rug toe.

Dat laat Thierry Bolloré, grote baas bij de Britten, weten tegenover het Duitse Auto Motor und Sport.

Jaguar-I-Pace-169FullWidth-27cab02d-1753841.jpg

Dat er veel staat te gebeuren bij Jaguar, moge duidelijk zijn. Het merk kondigde immers relatief kort geleden aan per 2025 enkel nog volledig elektrische auto’s te verkopen. Tot op heden leveren de Britten echter maar één elektromodel in de vorm van de I-Pace. De langverwachte elektrische opvolger van de XJ was daarnaast al zo goed als klaar, maar werd wegens onvrede over de kwaliteit en prestaties in de prullenbak gegooid.

Panthera

Achter de schermen werkt men daarom keihard aan een geheel nieuw elektroplatform, dat de toekomst voor het merk moet inluiden. Onlangs werd duidelijk dat dat geen platform is dat met de groep (en dus Land Rover) wordt gedeeld. De Panthera gedoopte basis is uniek voor Jaguar en moet ervoor zorgen dat de twee merken onderscheidend van elkaar zijn.

Het betekent bijvoorbeeld dat Jaguar géén SUV’s meer gaat bouwen. Opmerkelijk, gezien vrijwel elke fabrikant vandaag de dag juist SUV’s bouwt om flink geld mee te verdienen. Ook Jaguar, dat met de E- en F-Pace twee goedlopende modellen in diens gamma heeft. Een opvolger krijgen beide auto’s niet. Bolloré spreekt zelf over ‘lage modellen, die geen typische sedans zijn’.

Audi en BMW

Jaguar zegt daarmee ‘unieke modellen’ te willen leveren die een goed ‘alternatief voor de gevestigde orde zijn’. “Klanten die nu een Jaguar testen vinden de auto goed, maar kopen uiteindelijk een Audi of een BMW. Dat is het probleem. Mensen kopen auto’s van de gevestigde orde en wij horen daar niet bij. We moeten Jaguar heel anders, veel hoger en origineler positioneren”, zegt Bolloré.

De Fransman ziet Land Rover als voorbeeld. De auto’s die het produceert, zijn volgens hem ‘uniek in hun positionering’ en ze verkopen goed. Ook Jaguar moet volgens hem ‘onderscheidende auto’s zonder overlappingen’ bouwen. Hoe dat er precies uit gaan zien, zullen we waarschijnlijk snel ondervinden. Per 2025 bouwt de fabrikant immers enkel nog volledig elektrische modellen en dus is er werk aan de Engelse winkel.

13 hours ago, keesh said:

Audi en BMW

Jaguar zegt daarmee ‘unieke modellen’ te willen leveren die een goed ‘alternatief voor de gevestigde orde zijn’. “Klanten die nu een Jaguar testen vinden de auto goed, maar kopen uiteindelijk een Audi of een BMW. Dat is het probleem. Mensen kopen auto’s van de gevestigde orde en wij horen daar niet bij. We moeten Jaguar heel anders, veel hoger en origineler positioneren”, zegt Bolloré.

Waar ging 'ie Jaguar ook alweer positioneren?🤔

Oh ja, in het segment van Bentley en Rolls Royce.

En waar zetten die twee op in? Op SUV's.

Waarom? Omdat het goed verkoopt.

Waarom verkoopt het goed? Misschien omdat er vraag naar is? Ik weet het niet hoor.

Ik vraag me trouwens af of Panthera niet stiekem verwijst naar De Tomaso Pantera. 😍

• Haha 1

Blijft warrig idd... wat de Fransman roeptoetert (of de journalist🤭):

Alles wat Jaguar ooit maakte is gezapig. (Zegt wat over de trouwe schare eigenaars en liefhebbers, maar vooral over het respect wat er heerst voor de klantenkring en de heritage van het merk heeft..)

Ze gaan afstappen van standaard platforms van andere merken onder JLR.. 

Ze gaan unieke auto's bouwen net als LR een eigen segment.

Ze gaan concurreren met Bentley en RR. (maar tonen een karakteratuur van een E-Pace)

Ze gaan geen SUV's bouwen (maar tonen een gezapig concept (op het nieuwe platform) wat toch echt een SUV is.)

Het gaan vast mooie auto's worden.

Ik ga mijn best doen tegen die tijd mijn gezapigheid kwijt te zijn en bij de rijken der aarde te behoren want anders wil het merk mij niet bedienen denk ik..

28 minuten geleden, Iksjeezesel zei:

...want anders wil het merk mij niet bedienen denk ik...

Of gewoon wachten tot Monsieur Thierry er bij Jaguar wegens mismanagement uitgeknikkerd wordt, net zoals Renault eerder met 'm deed... 

• Haha 1

4 minutes ago, pimgmx said:

Of gewoon wachten tot Monsieur Thierry er bij Jaguar wegens mismanagement uitgeknikkerd wordt, net zoals Renault eerder met 'm deed... 

dat lijkt inderdaad een kwestie van tijd, wat een prullert.

• Like 1

21 hours ago, Iksjeezesel said:

Ik ga mijn best doen tegen die tijd mijn gezapigheid kwijt te zijn en bij de rijken der aarde te behoren want anders wil het merk mij niet bedienen denk ik..

Ik ga voor die optie. Jaren heb ik gespaard voor een leuke A380 in basistrim, maar elk jaar verhoogde Airbus de catalogusprijs waardoor ik 'm bijna, maar net niet helemaal niet kon kopen. En nu het eindelijk kan, zijn ze met de productie gestopt. Het spreekwoordelijke geld klotst bij mij zogezegd tegen de plinten op. 😂

Nu alleen nog zorgen dat Jaguar bereid is mij als klant te willen accepteren.

• Haha 1

• 2 weeks later...

Lees je je managementboekjes niet?

Nieuwe CEO -> Aandeelhouders blij -> Nieuwe visie -> Aandeelhouders heel erg blij -> Nieuwe strategie -> Aandeelhouders nog steeds blij -> Groen licht voor de nieuwe ideeën -> Herpositioneren bedrijf -> Aandeelhouders vinden dat logisch, maar: 'Let op de centen!' -> Lopende projecten stoppen want we kunnen niet alle ballen in de lucht houden.