MarcJagger Posted February 6, 2022 Share Posted February 6, 2022 Hallo, Ik heb sinds een paar weken een heerlijke XK8 (van mei 1999), maar die heeft natuurlijk af en toe wat verzorging nodig. Om deze dame naar de gezondheid te kunnen vragen heb ik een OBD-reader gekocht: iCarsoft LR V1.0. Die werkte wel, maar niet echt naar tevredenheid. Ik wil ook eens de Torque Pro app proberen om te zien wat die voor me kan betekenen maar de adapters die ik erbij heb gekocht werken niet betrouwbaar genoeg. Is er een adapter die gegarandeerd met Torque Pro werkt? Ik weet inmiddels ook dat er ook betaalbare Jaguar Software bestaat die werkt met een Mongoose adapter. Hoe kom ik aan die Mongoose adapter? Hoe kom ik aan de software? Welke moet ik hebben (mijn XK8 is van mei '99)? Heeft een van jullie deze in gebruik? Misschien kan ik eens langskomen voor een korte demo? Bedankt alvast voor jullie reacties. Hartelijke groet, Marc Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marty2009 Posted February 8, 2022 Share Posted February 8, 2022 Ik heb deze altijd gebruikt icm de torque pro app, dit is OBD2, weet niet heel zeker of deze ook past op jouw XK8 van 1999. Goedkoop en doet wat het moet doen. Over mongoose en jaguar specifiek, hier heb ik geen ervaringen mee. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EricS-TR Posted February 8, 2022 Share Posted February 8, 2022 Ik gebruik al jaren zonder problemen deze Waarschuwing uit dat bericht: Let ook op met stekker/dongle die je in OBD2 poort stopt, een slechte kan voor problemen zorgen (hè Rob 😉) en ook Raymond heeft er slechte ervaringen mee dacht ik. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
isabella Posted February 8, 2022 Share Posted February 8, 2022 Inderdaad, meerdere malen grote schade aan de ecu 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wvdl Posted February 9, 2022 Share Posted February 9, 2022 17 uren geleden, Marty2009 zei: Ik heb deze altijd gebruikt icm de torque pro app, dit is OBD2, weet niet heel zeker of deze ook past op jouw XK8 van 1999. Goedkoop en doet wat het moet doen. Over mongoose en jaguar specifiek, hier heb ik geen ervaringen mee. Ik gebruik op mn XK'tje dezelfde adapter, icm Torque Pro. Als je graag wat dieper gaat qua software, kun je altijd nog naar deze site kijken: https://www.britishdiagnostics.co.uk/ Wordt ophet Engelse Jaguarforum hoog over opgegeven (maar zelf geen ervaring mee). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MarcJagger Posted February 9, 2022 Author Share Posted February 9, 2022 Op 2/8/2022 om 3:00 PM, Marty2009 zei: Ik heb deze altijd gebruikt icm de torque pro app, dit is OBD2, weet niet heel zeker of deze ook past op jouw XK8 van 1999. Goedkoop en doet wat het moet doen. Over mongoose en jaguar specifiek, hier heb ik geen ervaringen mee. Precies deze mini ELM327 adapter heb ik geprobeerd, maar die werkt bij mij dus niet zo goed. De Torque Pro app blijft hangen met een knipperend autootje... Hij heeft het wel een keer gedaan en toen kon ik bijvoorbeeld de fouten uitlezen. Maar daarna lukte het de app niet meer om te communiceren (met de ecu ?). Ik heb toen die andere iets grotere adapter geprobeerd, maar die doet eigenlijk hetzelfde. Misschien moet ik toch een duurder proberen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MarcJagger Posted February 9, 2022 Author Share Posted February 9, 2022 22 uren geleden, EricS-TR zei: Ik gebruik al jaren zonder problemen deze Waarschuwing uit dat bericht: Let ook op met stekker/dongle die je in OBD2 poort stopt, een slechte kan voor problemen zorgen (hè Rob 😉) en ook Raymond heeft er slechte ervaringen mee dacht ik. Hey Eric, ik lees het bericht maar ik zie niet precies welke dongle je nu bedoelt. Welke merk/type is het precies...? En ik ga even zoeken wat Rob en Raymond is overkomen. Thanks for the warning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Iksjeezesel Posted February 9, 2022 Share Posted February 9, 2022 20 minutes ago, Marc-XK8 said: Hey Eric, ik lees het bericht maar ik zie niet precies welke dongle je nu bedoelt. Welke merk/type is het precies...? En ik ga even zoeken wat Rob en Raymond is overkomen. Thanks for the warning. De problemen die ik had kwamen uiteindelijk niet door de ELM327. Ik ontken niet dat je met zo'n ding een bepaald risico neemt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EricS-TR Posted February 9, 2022 Share Posted February 9, 2022 4 uren geleden, Marc-XK8 zei: Hey Eric, ik lees het bericht maar ik zie niet precies welke dongle je nu bedoelt. Welke merk/type is het precies...? Hudly heeft ze uiteraard niet zelf geproduceerd, maar wat merk/type is weet ik niet. Ik heb nog wel een dongle over, maar die is wel een stuk duurder dan de bekende en hier ook getoonde dongle 😉 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MarcJagger Posted February 26, 2022 Author Share Posted February 26, 2022 Ik zal deze topic nog even aanvullen: Omdat die goedkopere Chinese ELM327 adapter niet werkte heb ik de snelle OBDlink LX adapter gekocht en die werkt prima met de OBDlink app (Torque app nog niet geprobeerd maar ik verwacht dat-ie ook werkt). Ik heb net bij British Diagnostics de Jaguar Land Rover IDS / SDD – V130 Kit besteld (dus met software en Mongoose clone adapter-kabel). Daar ga ik binnenkort dus ook lekker mee stoeien. Thanks voor jullie reacties en tips. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrB Posted March 14, 2022 Share Posted March 14, 2022 On 2/26/2022 at 9:59 PM, Marc-XK8 said: Ik heb net bij British Diagnostics de Jaguar Land Rover IDS / SDD – V130 Kit besteld (dus met software en Mongoose clone adapter-kabel). Daar ga ik binnenkort dus ook lekker mee stoeien. Sta op het punt deze ook te bestellen, heb je al wat ervaring opgedaan? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MarcJagger Posted March 14, 2022 Author Share Posted March 14, 2022 1 uur geleden, MrB zei: Sta op het punt deze ook te bestellen, heb je al wat ervaring opgedaan? Hey MrB, Nee nog niet. Het spul is nog niet binnen. Ik heb trouwens na de bestelling nog invoerrechten moeten betalen (31 euro of zo). 👍 Marc 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrB Posted March 14, 2022 Share Posted March 14, 2022 33 minutes ago, Marc-XK8 said: Ik heb trouwens na de bestelling nog invoerrechten moeten betalen (31 euro of zo). Yep, dat hoort er tegenwoordig bij het VK ook bij helaas. Ben vooral benieuwd of uitlezen (en resetten) van SRS (airbag etc.) module goed werkt. Dat doet de iCarSoft LR niet bij mijn XKR uit 2000 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MarcJagger Posted March 14, 2022 Author Share Posted March 14, 2022 Zodra ik wat meer weet hoor je van me. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
isabella Posted March 14, 2022 Share Posted March 14, 2022 Een SDD werkt alleen met een abonnement. Een ELM helpt je auto naar de eeuwige jachtvelden. Een IDS laat je denken dat je met programma's mag stoeien en na de voorgestelde "update" die het ding voorstelt mag je naar een Dealer of naar ons op transport. Als je doel is alleen uit te lezen op een hoog niveau maar niet perse programmeren dan kan je het beste een computer van 230 euro aanschaffen van Smeets Solutions, hebben wij ook voor het snelle werk, ECHT programmeren en diagnose stellen op de juiste manier kan allen met Dealerapparatuur met live update via TopiX. Maar met goedgekeurde apparatuur van een paar honderd kom je veilig Heeelll ver. Maar China is no go. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wimb Posted March 15, 2022 Share Posted March 15, 2022 Ter aanvulling op wat Raymond schrijft: Ik heb heel bewust voor een Icarsoft gekozen juist vanwege het ontbreken van programmeer- en configureermogelijkheden. Uitlezen van storingen, live data en resetten. That's it. Vóór de Jaguar had ik een XM. En natuurlijk een gekraakte versie van Lexia, de dealer software van PSA. En hoewel zowel Lexia als de elektronica van de XM naar huidige maatstaven antiek zijn en vrijwel geen opties kennen, is het me een paar keer gelukt door verkeerde handelingen om de settings van het motormanagement te vernaggelen. Gelukkig is de reset eenvoudig: spanning er af. Door deze ervaring, wil ik per sé niet zelf kunnen configureren. Hierbij speelt ook mee dat de auto zo oud is dat er niets meer valt te updaten/ aanpassen/ programmeren. In ieder geval niet op mijn niveau van hobby-Bob. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
car2art Posted September 2, 2022 Share Posted September 2, 2022 Op 3/14/2022 om 7:20 PM, isabella zei: Een SDD werkt alleen met een abonnement. Een ELM helpt je auto naar de eeuwige jachtvelden. Een IDS laat je denken dat je met programma's mag stoeien en na de voorgestelde "update" die het ding voorstelt mag je naar een Dealer of naar ons op transport. Als je doel is alleen uit te lezen op een hoog niveau maar niet perse programmeren dan kan je het beste een computer van 230 euro aanschaffen van Smeets Solutions, hebben wij ook voor het snelle werk, ECHT programmeren en diagnose stellen op de juiste manier kan allen met Dealerapparatuur met live update via TopiX. Maar met goedgekeurde apparatuur van een paar honderd kom je veilig Heeelll ver. Maar China is no go. Wat ouder bericht inmiddels, toch nog even een reactie. Ik heb bij Smeets destijds een LR V1.0 gekocht. Werkte prima op mijn X-type en S-type. Helaas doet deze het niet op mijn XK8 van 1997. Smeets hierover benaderd, hun conclusie is ook dat deze het dus niet doet op een oudere XK8 (tenzij net mijn ODB poort defect is natuurlijk...). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Iksjeezesel Posted September 2, 2022 Share Posted September 2, 2022 7 hours ago, car2art said: Wat ouder bericht inmiddels, toch nog even een reactie. Ik heb bij Smeets destijds een LR V1.0 gekocht. Werkte prima op mijn X-type en S-type. Helaas doet deze het niet op mijn XK8 van 1997. Smeets hierover benaderd, hun conclusie is ook dat deze het dus niet doet op een oudere XK8 (tenzij net mijn ODB poort defect is natuurlijk...). Bij mijn XKR van 2000 doet de LR2 V1.0 het ook niet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
erdee123 Posted September 3, 2022 Share Posted September 3, 2022 iCarsoft LR V2 | Smeets Solutions (diagnoseapparatuur.nl) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Iksjeezesel Posted September 3, 2022 Share Posted September 3, 2022 12 hours ago, Iksjeezesel said: Bij mijn XKR van 2000 doet de LR2 V1.0 het ook niet. Deze dus (werkt niet op vroege XK8) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
car2art Posted September 3, 2022 Share Posted September 3, 2022 4 minuten geleden, Iksjeezesel zei: Deze dus (werkt niet op vroege XK8) Deze dus ook niet... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
car2art Posted September 3, 2022 Share Posted September 3, 2022 Maar welke werkt dan wel op de ouder Jaguars. Raymond heeft het over de computer van € 230,- van Smeets, is dat dan de ICARSOFT CR PRO (€234,-)? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MarcJagger Posted September 5, 2022 Author Share Posted September 5, 2022 Op 9/3/2022 om 10:59 AM, car2art zei: Maar welke werkt dan wel op de ouder Jaguars. Raymond heeft het over de computer van € 230,- van Smeets, is dat dan de ICARSOFT CR PRO (€234,-)? Uit een eerder bericht: Omdat die goedkopere Chinese ELM327 adapter niet werkte heb ik de snelle OBDlink LX adapter gekocht (circa 90,-) en die werkt prima in mij '99 XK8 met de OBDlink app. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
car2art Posted September 5, 2022 Share Posted September 5, 2022 40 minuten geleden, MarcJagger zei: Uit een eerder bericht: Omdat die goedkopere Chinese ELM327 adapter niet werkte heb ik de snelle OBDlink LX adapter gekocht (circa 90,-) en die werkt prima in mij '99 XK8 met de OBDlink app. Ok, duidelijk. Maar bij jou '99 XK8 werkt de iCarsoft LR V1.0 blijkbaar ook (of deels), maar bij mijn '97 XK8 helemaal niet. Misschien zit tussen deze jaartallen toch nog een verschil in de OBD2 poort... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MarcJagger Posted September 5, 2022 Author Share Posted September 5, 2022 7 minuten geleden, car2art zei: Ok, duidelijk. Maar bij jou '99 XK8 werkt de iCarsoft LR V1.0 blijkbaar ook (of deels), maar bij mijn '97 XK8 helemaal niet. Misschien zit tussen deze jaartallen toch nog een verschil in de OBD2 poort... Ja dat zou kunnen... Je kunt de OBD poort laten testen of hij wel werkt (door een garagebedrijfje). Als je bij mij in de buurt bent (Oegstgeest) mag je de OBDlink LX ook gerust eens proberen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts