Jump to content

Jaguar ontwikkelt eigen platform voor volledige EV-transitie

keesh
 Share

Recommended Posts

Jaguar wil zich in 2025 gaan profileren als een elektrische Bentley en Rolls-Royce rivaal. Daarvoor is een volledig nieuw platform nodig. Na eerdere zorgen over het budget kiezen de Britten er toch voor om het zelf te doen.

Jaguar staat bij veel mensen nog steeds bekend om gezapige, extreem comfortabele (en niet altijd even betrouwbare) luxesleeën met zeeën van leer, hout en vaak weinig ruimte aan boord. De stereotiepe Jaaaag-rijder moet binnenkort echter een ander adres gaan opzoeken. De Britten willen het roer namelijk rigoureus om gaan gooien in een poging 'Het Nieuwe Jaguar' neer te zetten. Het merk gaat zich vanaf 2025 richten op een volledig elektrisch aanbod en streeft een rivaliteit na met Bentley en Rolls Royce.

De juiste proporties

Bij de aankondiging van de plannen vorig jaar gaf CEO Thierry Bolloré nog aan dat Jaguar op zoek moest naar extern bedrijf om een EV-platform in te kopen. Dat plan is echter in de prullenbak gegooid. De reden hiervoor is erg simpel: bij een extern platform heeft is het merk gebonden aan bepaalde maten en proporties.

Deze zouden volgens Bolloré niet bij de exotische proporties van de komende modellen passen, zo vertelde hij in gesprek met Jaguar-investeerders en Autocar:

"Wat betreft het nieuwe Jaguar, we maken unieke proporties een prioriteit. Dat is de reden waarom we het op dit moment zelf doen. De proporties zijn cruciaal om te krijgen wat we willen van Jaguar. Het platform is een gevolg van de proporties die we besloten hebben. Ze zijn absoluut op maat gemaakt."

Breken met tradities

Bolloré wil boven alles af van het Jaaag-imago om het merk te helpen hoger op te klimmen. Referenties naar het verleden moeten ten alle tijden achterwege blijven. De bekende vier ronde koplampen en karakteristieke daklijn die we van de oude XJ's kennen komen dus nooit meer terug:

"[Jaguars worden] duidelijk verschillende auto's zonder overlap. [Ze worden] heel moderne luxewagens die van niets een kopie zijn wat betreft stijl of design. [Het is] de top van technologie en verfijning, maar niet achteruit kijkend."

Het tij keren

Om de transitie naar een volledig elektrisch modellenaanbod mogelijk te maken zet Jaguar de rem op alle nieuwe modellen tot 2025. De komende drie jaar komt er dus niets nieuws meer uit de fabriek. De huidige I-Pace EV zal wel meegaan in het nieuwe tijdperk, maar wordt gezien als een restant van het 'oude' Jaguar. Door het merk om te vormen als topklasse EV-producent hoopt Jaguar het tij te keren. De verkoopcijfers van 2021 bereikten een dieptepunt dat niet meer gezien is sinds 2013.

• Like 1

Dus over 3 jaar nieuwe modellen. Dat lijkt me een korte tijd gezien de ambities van Bolloré.

Waarom het verleden afgesloten moet worden, begrijp ik niet vanuit bedrijfskundig oogpunt. Ook JLR is gewoon een commerciële organisatie die meer geld onder de streep wil overhouden dan dat er wordt uitgegeven. En volgens mijn economie- en marketinglessen heb je daarmee de grootste kans door je op een specifiek marktsegment te richten waar je je kunt onderscheiden van de concurrentie en je jouw specifieke doelgroep aanspreekt en daardoor je marge kunt vergroten.

Wat Bolloré nu van plan is, staat daar haaks op: vissen in de vijver van Bentley (VAG) en Rolls Royce (BMW) ook doen. Daarmee staat Jaguar gelijk twee punten achter: er moet een reputatie worden opgebouwd wat tijd en dus geld kost. En de Duitsers hebben veel diepere zakken.

Maar, we gaan het meemaken.

Een Fransman die heilig gelooft in 'not invented here'...

Ben ik de enige die hier een Minitel-flashback van krijgt? 🤔

Ik dacht dat in de wereld van EV's het platform juist het minder onderscheidende deel was, en dat fabrikanten differentieerden door afwerking, interieur, software/services?

Met dit soort zwabberstrategie én een financieel niet altijd even gezond moederbedrijf houd ik m'n hart vast... 

Jaguar heeft de details van het Pantra-platform onthuld

Jaguar heeft enkele details onthuld over het elektrificatieprogramma van het merk vanaf 2025 en heeft aangekondigd dat het nieuwe platform voor elektrische voertuigen door het bedrijf zelf zal worden gebouwd.

Jaguar-has-revealed-the-details-of-the-Pantra-platform.jpg                 19_jag_i-pace_render_final_copy_0-767x508.jpg

• Like 1

Dit alles doet mij des te meer een split zien tussen de Jag's die wij koesteren en dus ook dit forum, en de nieuwe Jaguar-plannen met volledig andere voertuigen die geen enkele band meer hebben met ons erfgoed. Bij dat laatste komt daar ook nog een autobedrijf/wereldspeler bij,  die beseft niet meer bij de top te behoren en paniekerig regelmatig een ander toekomstplan bedenkt om het tij te doen keren.  Ik trek geen besluit. ik zeg alleen hoe het bij mij overkomt. :)

• Like 1

Ja, die kloof wordt niet meer kleiner. Bij het zien van het onderste plaatje hierboven kreeg ik de meeste associaties met een nieuw soort landbouw voertuig. Gelukkig vermeld de foto dat het om een autocar gaat. Kennelijk voorzag men bij voorbaat al dat het anders verkeerd begrepen zou worden. 

• Like 1

Het zijn spitting images van Een P Taycan (of hoe heet zo'n ding) en een E-Pace..

Zo vernieuwend is het niet, alleen belachelijke grote wielen erop.

Misschien is de hoop dat dit gaat scoren? (Deed het wel op de ontwerpen van L.vd Akker, R-Scenic standaard met 20")

🤭, gelijkenis? Het bestaat al!

https://twitter.com/sascha_p/status/1114858180369166336?ref_src=twsrc^tfw|twcamp^tweetembed|twterm^1114858180369166336|twgr^|twcon^s1_c10&ref_url=https%3A%2F%2Fwww.motor1.com%2Fnews%2F339219%2Fjaguar-f-pace-huge-wheels%2F

• Like 1

2 hours ago, haddock said:

Ik had ooit high hopes, Tata, one of the Jewels in the Crown, Britser dan Ford. 
Maar ach en wee, de bomen groeien niet tot in de hemel.

deweersopznplaatsgezette

Gelukkig hebben ze in India ook Royal Enfield van hun voormalig heersers afhandig gemaakt.

En die zijn nog zo puur als ooit. 

(Net voor corona nog getest in Pune;-))

Screenshot_20220205-203532.thumb.jpg.0a1478733bd5d6c021dc50d1bcdd0786.jpg

https://www.bikewale.com/royalenfield-bikes/

Don’t tempt me!

Ik mis mijn Norton nog vaak, de 2008 Bonnie doet zn best maar is m niet.

De Interceptor ( allen die naam al!) lonkt maar is nog iets te nieuw.

dezeerprijsbewustepensionado