Jump to content

XJ-S V12 1988: brandstof pomp + injectors niet aangestuurd. Tips gevraagd.

X300 Sport
 Share

Recommended Posts

Help! Ik heb een prachtige XJ-S V12 gekocht. Altijd al gewild, maar nooit aangedurfd. En ik ben er al snel achter gekomen dat die angst niet ongegrond was. Letterlijk een paar kilometer na aankoop viel de auto stil en gaat niet meer aan de praat. Het blijkt dat de brandstof pomp en injectoren niet meer aangestuurd worden. Alsof er een startblokkering actief is. 

Wat vooraf ging:

Auto op Marktplaats, al langere tijd weinig gebruikt maar opzich wel een nette auto. Accu helemaal leeg, met start kabels gestart en motor liep prachtig. Korte proefrit, geen gekke dingen, behalve dat de brandstof meter niet werkte + reservelampje al brandde. Maar volgens verkoper zat er nog wel genoeg benzine in. Deal gedaan, auto betaald en overgeschreven. 

Motor liep al die tijd, vanwege de lege accu niet uitgezet. Maar net toen ik weg wilde rijden viel deze uit. 10L V-Power erbij en auto startte weer direct, opnieuw met startkabels. 

Na amper 2 km viel de motor weer uit. Direct, zonder gesputter of wat dan ook. Opnieuw starten ging niet, vanwege lege accu. Verkoper gebeld, die kwam gelukkig nog wel met hulp en een nieuwe accu. Dus opnieuw starten, maar niet aanslaan. Nog eens 10L benzine erbij... Nog niets... Brandstofmeter nog wel op nul en reservelampje nogsteeds aan.

Remreiniger truc.... daar reageert de motor wel op dus ontsteking in orde. 

Brandstofpomp kaduuk/toevoer verstopt door laatste restjes  benzine dan? Inderdaad geen brandstofdruk op rails. Pomp draait niet. Met direct 12V op de pomp draait de pomp wel en nu ook druk op de brandstofrails. Maar starten ho maar. Injectoren worden ook niet aangestuurd....

Relais gechecked. Hoofdrelais (in rode houdertje) schakelt wel in. Brandstofpomp (in zwarte houdertje) relais niet. Relais zelf is OK. 

Kan iemand mij wat tips geven waar dit aan kan liggen en wat ik kan doen als next steps om dingen uit te sluiten?

Oja, de inertia switch heb ik al ingedrukt.  Ik weet niet of er een startblokkering op zit. Wel een alarm systeem. 

Ander probleem: de auto staat nu 200km van mijn huis.... :-) Nog even transport regelen. 

56 minuten geleden, X300 Sport zei:

Ander probleem: de auto staat nu 200km van mijn huis.... :-) Nog even transport regelen. 

Je mag hem tijdelijk veilig in Poortugaal neer zetten, dat is truc met sleepkabel en zo.

Andere ding, particulier gekocht of bij een garage? Soort van garantie?

Via G&G Heinekenszand is goedkoop en verzekerd transport te regelen.

12 cilinders he, onbetrouwbare bakken...

Ik kwam dit tegen in een online checklist voor startproblemen, het is een plausibele mogelijkheid als je ook met de accu hebt moeten stoeien...

"On the battery +ve cable, about 6” from the actual terminal, is a plastic cover. Inside that cover are 2 large Brown wires, attached with spade connectors. These connectors have a BAD habit of falling off, especially when you have more than likely been messing with the battery. One of these Brown wires is the Battery supply to the Fuel Pump relay, and the 2nd Brown wire is the battery supply to the Main relay. Ensure they are clean and inserted correctly to the spade terminals inside. Not easy to see inside that cover, but if they are not fitted correctly, the relays will not transfer power as required."

Hetzelfde document geeft ook wat tips voor het checken van injector-puls...

Succes met de de-gremlinisering en hopelijk kan je daarna genieten van je aankoop!

Dank voor tips alvast. Ik wacht nog tot de auto hier thuis gebracht wordt en ik heb dus verder nog niets kunnen onderzoeken. Wel elektrische schema's enzo bestudeerd en ik denk dat ik nu wel weet in welke richting ik het moet zoeken. 

Komt goed! Als ie loopt zal ik dat hier posten.

• Like 2

De auto is inmiddels afgeleverd. Even rustig wat stekker verbindingen gecontroleerd en hij loopt weer. Denk inderdaad dat het een van de schuifstekkers bij de accu was..... 

Het grote genieten kan beginnen.  

IMG_3080.JPG

• Like 4
  • Klasse 1