Martijnsjag Posted January 23, 2022 Share Posted January 23, 2022 Hallo allemaal, Mijn 4.2 XJ6 S3 heb ik in 2004 gekocht (ex Zwitserse auto, geen roest, heeft bij de geboorte een dinitrol behandeling gekregen) en reed toen perfect. In 2007 heb ik m in mijn garage gezet en af en toe gestart, maar de intervallen werden steeds langer...... Op een gegeven moment liep de auto wel stationair, maar bij gas geven stotterde deze en kwam ze amper over de drempel van de garage heen. Vanochtend weer eens gekeken (de drang om de auto op de weg te krijgen wordt steeds groter) zaten 4 van de 6 injectoren vast en die heb ik met een 9V batterijtje, een vacuüm pompje en een "tik" op de goede plek weer gangbaar gekregen Hij loopt stationair OK en de auto kon weer eens langzaal uit zijn vast verblijfplaats worden gereden. Nu doet zich het volgende voor: Als de auto koud is heeft hij vermogen (stationair is OK, zeg maar rustig), maar nadat ik hem een tijdje warm heb laten draaien loopt hij stationair ook OK maar zodra ik wil wegrijden en vermogen vraag dan gaat ze stotteren en soms afslaan met wat plofjes uit de uitlaat. Opnieuw starten is weer geen probleem. Vorig jaar heb ik alle injectoren gereviseerd, maar daarvoor had de auto ook al het probleem dat ie geen vermogen leverde. Wat zou hiervan de oorzaak kunnen zijn? Benzine druk weg? Temperatuur sensor? Zijn er slimme methoden om de oorzaak te kunnen achterhalen? Er zit wel nog wat oude benzine is, vermengd met wat nieuwe. Alle sensoren evenals de computer heb ik als reserve onderdelen ooit eens aangekocht. Benzine filter is vervangen. Alvast bedankt voor jullie tips! Gr, Martijn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wieger_ Posted January 24, 2022 Share Posted January 24, 2022 Hoi Martijn, Ik heb beperkt verstand van motoren, maar mijn XJ 4.2 S1 (me carburateurs dus) had vergelijkbaar gedrag bij een te arm mengel: Starten en stilstaand gas geven ging goed. Rijden was niet te doen. Hokken, ploffen, afslaan. Misschien is te weinig brandstof, bij jou ook het geval. Wieger Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lana Posted January 24, 2022 Share Posted January 24, 2022 Na zo'n lange stilstand moet je eigenlijk even de tanks en brandstof leidingen leeg laten lopen, nieuw filter en starten met jezelf verzekeren van verse brandstof bij de motor. Dat lijkt me in dit geval echt de hoofdverdachte. Je hebt injectie, dus dat scheelt anders had je ook de carbs wel even moeten reinigen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martijnsjag Posted January 28, 2022 Author Share Posted January 28, 2022 Vanmiddag de linkertank leeg laten lopen door aan de onderzijde van de tank de grote plug los te draaien. De benzine, rook "oud" in een tijdelijke container laten lopen. Bij het overgi eten naar de permanente "ruitenwisser vloeistof 5 liter plastic container" lag op de bodem wat bezinksel. Zie de foto. Het bezinksel is flinter dun en geen harde stukken. Is dit normaal of betekent dit nieuwe tanks? Voor zover ik weet heeft er nooit in de tanks E5 of E10 gezeten. De tank is aan de buitenkant behandeld met een soort vochtwerend product. Zodra de oude benzine naar de reiniging is gebracht ga ik de rechter tank legen en dan beide met wat nieuwe 98 vullen. Weer een stapje verder. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BertJaguar Posted January 28, 2022 Share Posted January 28, 2022 Als dat spulletje uit de tank komt, ziet deze er van binnen niet goed uit. Dus tank van binnen ontroesten en behandelen met coating. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martijnsjag Posted January 28, 2022 Author Share Posted January 28, 2022 Het lijkt veel, maar het is flinterdun en zacht. Als je het bij elkaar perst met je vingers dan lijkt het net "smeer". . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lana Posted January 30, 2022 Share Posted January 30, 2022 Ja, en probeer dat dan maar eens netjes door een filter heen te persen zonder al teveel druk te verliezen, en door een injector heen. en dan ook nog een goeie opbrengst en mooi sproeibeeld verwachten...... Een brandstof tank hoort echt Brand(stof)schoon te zijn van binnen. Even voor je beeld, ik heb afgelopen jaar toevallig een foto gemaakt van de binnenkant van de tank van mijn volkswagen t2. Die heeft de originele tank uit 1973, en ziet er zo uit van binnen: beetje lastig zien misschien, maar je ziet links een stangetje en die loopt tot vrijwel op de bodem. Oftewel, er zit her en der een zwartige vlek op de zijkant maar de tank is echt schoon. En zo hoort dat ook. Wil overigens niet zeggen dat je nieuwe tanks nodig hebt, maar grondig reinigen moet je zeker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martijnsjag Posted May 8, 2022 Author Share Posted May 8, 2022 Ik ben er uit, het koude startventiel bleef open staan zodat hij bij warme motor véél te rijk liep. Na vervanging met eentje die ik nog had liggen nu weer alles OK. Deze week voor de APK 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.