Jump to content

De wanhoop nabij - beperkte trekkracht in X308 4.0 V8 2001


sjoerdk
 Share

Recommended Posts

Dag medeforumleden,

 

Sedert enkele weken heeft mijn zo geliefde X308 4.0 V8 Sovereign van 2001 wat lijkt last van een onoplosbaar en buitengewoon hardnekkig probleem. Dit probleem heeft betrekking op de welbekende 'beperkte trekkracht' melding en het hierdoor beroerd lopen van de motor. Alle potentiële boosdoeners zijn al vervangen danwel onderzocht, waaronder de bougies, bobines, injectoren, bekabeling van de ontsteking, de accu en als laatste zelfs het vervangen van de ECU. 
Het probleem wat zich nu blijft openbaren is dat, meestal met koude motor, de motor beroerd loopt en pas na +/- 20 minuten rijden ineens in diens normale modus schiet. Ook komt het voor dat ik 's ochtends start, probleemloos wegrij en pas na +/- 20 minuten last krijg van de 'beperkte trekkracht' melding. Helaas komt het ook wel voor dat bij warme motor en na een stuk gereden te hebben opeens de melding weer in het dashboard verschijnt en is het zelfs zo idioot dat deze soms aan/uit gaat en de motor de ene seconde goed loopt en daarna niet meer. 

 

Heeft iemand een idee wat dit zou kunnen zijn? Ik ben voornemens om afstand van deze Jag te doen omdat ik er geen vertrouwen meer in heb dat dit nog goedkomt...

 

PS: de auto heeft op dit moment 246.500 km gereden, dateert van april 2001 (MY2001) en is Jaguarspecialist onderhouden. 

Link to comment
Share on other sites

1 minuut geleden, sjoerdk zei:

Alle potentiële boosdoeners zijn al vervangen danwel onderzocht, waaronder de bougies, bobines, injectoren, bekabeling van de ontsteking, de accu en als laatste zelfs het vervangen van de ECU.

 

Door gerenommeerde specialist?

Link to comment
Share on other sites

vervelend! je zegt dat je alle potentiele boosdoeners hebt gehad, maar dat is niet waar want dan zou je probleem opgelost zijn. 

 

Je beschrijft dat er na ongeveer 20 minuten vaak iets veranderd, en soms ook willekeurig. Ik denk dan meteen aan temperatuur. Oftewel, de temperatuur sensor (sensoren) of bedrading daarvan. Is daar naar gekeken? 

 

Een tweede punt zou kunnen zijn een probleem met  1 of 2 lambda sondes. Zijn deze gecontroleerd?

 

 

Link to comment
Share on other sites

14 minuten geleden, Marcov zei:

Er zullen ook wel codes uit te lezen zijn?

Goed punt, Marco! En vergeten... Het bijzondere is dat de cilinders 1, 4, 7 en 8 steeds de cilinders zijn die een foutcode aangeven. Afgelopen maandag kwam daar een foutcode bij die rechtstreeks verwees naar de ECU, maar helaas heeft het vervangen hiervan - en uiteraard opnieuw programmeren - ook geen soelaas geboden. In de tussentijd is met ruim 246.000 km ook de automaat stukgegaan maar deze is inmiddels net gereviseerd door een vakman. 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, sjoerdk said:

Goed punt, Marco! En vergeten... Het bijzondere is dat de cilinders 1, 4, 7 en 8 steeds de cilinders zijn die een foutcode aangeven. Afgelopen maandag kwam daar een foutcode bij die rechtstreeks verwees naar de ECU, maar helaas heeft het vervangen hiervan - en uiteraard opnieuw programmeren - ook geen soelaas geboden. In de tussentijd is met ruim 246.000 km ook de automaat stukgegaan maar deze is inmiddels net gereviseerd door een vakman. 

 

Welke codes had je precies? Ook die naar de ECU wees?

Is er ook naar Luchtmassa gekeken?

Hoe zijn de bobines als oorzaak uitgesloten?

Kun je tijdens het rijden via OBD2 de fueltrims uitlezen van bank 1+2?

Misschien komt daar iets uit?

Je kunt dan ook zien of je Lambda sensors netjes fluctureren...

 

Succes!

Link to comment
Share on other sites

Er bestaat bij mijn weten geen code die zegt dat je de ECU moet vervangen. Maar zolang er nog codes zijn, zou ik altijd daar beginnen. Welke codes heb je nog? Zijn die uitgelezen met een Jaguar specifieke OBD scanner. Maw, leest die scanner niet alleen de generieke, maar ook alle Jaguar specifieke codes uit?

 

Zonder teveel op zaken te willen vooruitlopen ,maar als er zoveel al is vervangen zonder het probleem op te lossen, zou ik toch sterk twijfelen aan de expertise van diegene die hier bezig mee is geweest. Kan soms knap lastig zijn, maar zoveel vervangen lijkt meer de overbekende hit&miss methode, dan grondig doordacht competent diagnostiek. Voor dat laatste heb je overigens heel wat meer nodig dan een goede OBD scanner, maar snappen wat voor codes er allemaal zijn is het begin van iedere diagnose aan een moderne auto.

 

Jeroen

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Eerst beroerd lopen maar na een bepaalde tijd normaal goed. Dan denk ik aan iets dat het wel goed doet als het warm is.  Dat kanzo 'eenvoudig' zijn als een slechte verbinding of vocht. 

Vaak is het zo dat als iets richting einde levenduur gaat het juist andersom is. doet het eerst goed dan niet meer goed.

Nu het vervelende: de software begint allerlei 'gekke' dingen te doen om ervoor to zorgen dat je in geval van nood nog steeds een garage kan bereiken zonder iets kapot te maken (dat is tenmniste het doel). Maar goede nieuws is dan wel dat dat er codes in de ECU moeten zitten. Pxxxx  etc

Link to comment
Share on other sites

10 uren geleden, EricS-TR zei:

Tja, dan betwijfel ik of iemand hier beter dan een specialist iets weet wat het zou kunnen zijn ... of dat moet een andere specialist zijn 😉

 

Ik heb een vaag vermoeden dat deze auto nog niet bij de juiste specialist is geweest ..... @sjoerdk  Ben je al in Heinkenszand geweest met je auto ? Zo te zien ben je met je auto in Den Haag geweest.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Wat is er allemaal vervangen????

 

Sorry maar ik vermoed heeelll sterk een Knocksensor, maar is er wel een gedegen diagnose gesteld op het probleem, klinkt mij niet echt ingewikkeld (met alle respect)

 

Nummer 1/4/7/en 8...

 

Ok,

 

1 en 4 zijn bank 1

 

7 en 8 zijn bank 2

 

Toevallig ook precies diegene die lijnrecht tegenover elkaar staan in de volgorde,

 

Als er en cilinder uitvalt, dan zet de auto de tegenovergestelde bobine ook uit om de motor stabiel te laten lopen,

 

Er is GEEN enkel code die naar en ECU verwijst, als die defect is dan zijn er grotere problemen...

 

Voor de automaat is het bekend dat die defect gaan rond deze km stand.., maar wel zuur dat je dat tegelijk overkomt..

 

Wat kan er allemaal voor Beperkte trekhaak zorgen?

 

- Defecte bobine (alleen als die aan massa ligt in sluiting),

- Knocksensor(en),

- Gasklep,

- Ontstekingsversterker (indien aanwezig,)

- Compressieverlies, maar dan loopt hij niet goed als hij warm is...,

 

Verder zou ik ven niet gaan, eerst een gedegen diagnose en een livedata sessie met en OBD recorder.

 

Maar wel heel zuur dat het zo door moet gaan zonder resultaat... erg jammer.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...