Jump to content

S-type 2.7d koelvloeistof lekkage opgelost (waarschijnlijk)


car2art
 Share

Recommended Posts

Mijn 2005 S-type 2.7d heeft, sinds ik deze in mijn bezit heb (2016), een kleine lekkage in het koelsysteem. De garage heeft het lek niet kunnen constateren en heeft zich beperkt tot het toevoegen van een afdichtingsmiddel aan de koelvloeistof. Dit is een paar jaar goed gegaan.

Op een gegeven moment wordt de lekkage wat erger en ben ik, na met flink veel koelvloeistof verlies gestrand te zijn in Parijs,  het vertrouwen kwijt om lange afstanden te rijden. Dat is natuurlijk zonde van zo’n top reisauto, daarom besloot ik hier zelf wat aan te gaan doen.

 

Door het volgebouwde motor compartiment is het nagenoeg onmogelijk te bepalen waar de lekkage vandaan komt. Ook een endoscoop camera inspectie levert niets op en alles wat enigszins te checken is lijkt droog en lekvrij. Daarom maar speuren op het internet naar lotgenoten en hun ervaringen. Hieruit heb ik 3 mogelijke zwakke schakels gedestilleerd welke ik in ieder geval ga vervangen: water outlet unit(JDE38234), water inlet unit (C2C23804) en metalen koelwater pijp (XR848271). Verder, omdat ik toch bezig ben, vervang ik ook gelijk de thermostaat met behuizing (XR841811).

 

De ‘water outlet’ unit bevind zich boven op het motorblok, onder het gasklephuis. Deze laatste moet dus eerst worden verwijderd, maar dan is het vervangen van de ‘water outlet’ relatief eenvoudig. Rond deze unit was wat gedroogd koelvloeistof te zien, dus vervangen is waarschijnlijk niet voor niets.

 

Ook het vervangen van de koelwater pijp, welke zich onder de voorbumper bevind en over het algemeen zeer roestig is, is eenvoudig. De plaat onder de voorbumper verwijderen en de pijp wordt zichtbaar. Deze lekte nog niet maar gezien de roestige staat is vervangen geen overbodige actie.

 

Het vervangen van de thermostaat (dus thermostaat compleet met behuizing) is al wat lastiger. Hierbij dient de luchtfilter behuizing te worden verwijderd en diverse slangen van het koelsysteem te worden losgemaakt. Daarna kan de unit worden vervangen. Meest lastige hierbij is een slang welke met een persklem is bevestigd. Deze klem heb ik heel voorzichtig met de Dremel doorgeslepen. Uiteindelijk de slang weer met reguliere slangklem gemonteerd.

 

Dan het onderdeel welke waarschijnlijk echt verantwoordelijk is voor de lekkage, maar eigenlijk onbereikbaar is. De ‘water inlet’ unit. Dit onderdeel zit aan de rechterzijkant van het motorblok (gezien vanaf de voorzijde) en om deze enigszins te bereiken dient niet alleen de luchtfilter behuizing te worden verwijderd maar ook de stuurbekrachtiging pomp en reservoir. Het reservoir is eenvoudig, kwestie van 2 slangen losmaken (uiteraard eerst de olie verwijderd) en 2 boutjes verwijderen. De pomp is al wat lastiger omdat 1 van de 4 boutjes aan de achterzijde zit en lastig bereikbaar is. Is de pomp eenmaal verwijderd dan de montage beugel verwijderen en  is de ‘water inlet’ unit zichtbaar. De unit moet compleet met de 2 slangen worden verwijderd, omdat de slangklemmen niet zijn los te maken terwijl de unit nog op zijn plaats zit. De unit zit met 2 boutjes vast, 1 aan de bovenzijde en is relatief eenvoudig bereikbaar, het onderste boutje is het grootste probleem van de gehele operatie. Er zit een stuk kabelboom in de weg maar ook de buis van oliepeilstok. Voor een standaard dopsleutel is geen ruimte. Uiteindelijk heb ik zelf een hulpstuk gefabriceerd voor de dop waarmee het boutje enigszins in beweging te krijgen is. Uiteindelijk ben ik 3 uur bezig geweest om dit ene boutje los te draaien, je ziet nauwelijks wat je doet dus veel gebeurd op de tast.

 

Om het monteren van de nieuwe unit gelijk goed te doen, heb ik het onderste montage gat van een tapeind voorzien, daarna de unit geplaatst (nog zonder slangen) en het bovenste boutje vastgezet. De positie gemarkeerd (rand unit en motorblok) met witte verf en de unit en tapeind weer verwijderd. Daarna is het een kwestie van de nieuwe ‘water inlet’ van de slangen te voorzien, waarbij niet alleen de positie van de slangen, maar ook de slangklemmen zeer belangrijk is om het weer te laten passen. De unit terugplaatsen en met behulp van de aangebrachte markering juist positioneren. Het vastzetten ging overigens verassend snel dankzij de markering, zeker geen 3 uur.

Vervolgens alle slangen weer vastzetten. Voordat ik de stuurbekrachtiging pomp etc. weer ging monteren heb ik eerst het koelsysteem gevuld en op druk gebracht. Erg vervelend als alles weer is gemonteerd om dan te constateren dat het nog lekt. Maar de druk test is lekvrij doorgekomen!

 

Omdat de multiriem los moest om de pomp te kunnen verwijderen heb ik deze ook gelijk vervangen, wat overigens weer lastiger bleek te zijn dan ik eerst dacht.

 

Goed, een heel verhaal, niet erg gedetailleerd, maar wellicht nuttig voor diegene die ook met een onvindbaar lek in het koelsysteem zit. Dit was voor mij een eerste keer en uiteraard zal een garage de ervaring en kennis hebben dit sneller te doen, maar veel tijd zal het sowieso kosten.

 

Nog drie foto's, respectievelijk water outlet, thermostaat en water inlet.

20210925_151512.jpg     20211003_105649.jpg     20211215_210848.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...