Jump to content

Banden uitlijn waarden Daimler 4.0V8 LWB (x308) gelijk aan XJ?

MFlower
 Share

Recommended Posts

Beste alle,

Ik heb zware slijtage aan mijn banden (binnenkanten tot op canvas, verder prima, na max drie jaar vanaf nieuw APK afgekeurd). Op de uitlijnbrug zijn de waarden binnen de marge vergeleken met een Jaguar X308 XJ. Echter vergeleken met een Daimler Super V8 is een grote off-set! Er zijn geen gegevens bekend (bij drie andere regenomeerde uitlijn bedrijven) van een Daimler 4.0V8 LWB.

Welke waarden dienen te worden gebruikt bij het uitlijnen van een 4.0V8 LWB versie ?

Weten doe ik het niet, maar denk dat het antwoord als zit opgesloten in de vraag.

Binnenzijde banden kaal tot op canvas: Verkeerde uitlijning   of  1 baksteen ONDER het gaspedaal leggen.

Ik zou voor de PRE electronische uitlijning gaan  (aanwijsstokken op de velgen en dan zien dat er 0 of een klein beetje toespoor is)   en dat eventueel vergelijken met de Super V8 uitlijning

Effe naar Raymond is hier het beste advies.

Als ik het zo hoor zit er ergens veel speling op. Dan helpt uitlijnen niets.

Ik denk dat je het over de voorwielen hebt?

Die speling kan vooral zitten op de bovenste draagarmen (voorkant auto op krik, duw tegen bovenkant wiel en zie 5mm speling daar) of stuurhuis (voorkant auto op de krik, ene wiel 

vasthouden, en andere wiel stuuruitslag geven op het wiel zelf.)

Ik denk de laatste want die zie je niet in een statische meting zonder wielenuitelkaardruktooltje😂.

Succes

• Like 1

Ha Rob, Dank voor je feedback! Rechts achter en rechts voor zijn meest versleten. Maar ook links voor aan vervanging toe. Ik heb dus besloten om alle banden te vervangen. Voorwiel ophanging en rubbers zijn vernieuwd. De achter draagarmrubbers zijn inderdaad aan vervanging toe. 

Ik zal eens checken op speling rondom..

Maar de vraag blijft of de gegevens van een LWB wbt uitlijning gelijk zijn aan een XJ SWB (lichtere auto?)

• 2 weeks later...

Voor uitlijnen geld altijd eerst, kijk de auto in zijn geheel na en repareer eerst de aanwezige mankementen die de verkeerde uitlijning kunnen veroorzaken,

Daarna, met de juiste apparatuur uitlijnen als alles weer op orde is of in ieder geval gecontroleerd is.

Standaard uitlijnapparatuur is niet genoeg, dit houd alleen rekening met de standaard waarden, niet de waarden die voor jou auto specifiek zijn,

De waardes voor de SWB en de LWB zijn inderdaad hetzelfde, maar met een standaard apparaat niet precies goed, slechts binnen marge.

Dan heb je nog de monteur die de uitlijning uitvoert en de uitlijnbank waar mee gewerkt word.

In dit geval is het beter eens naar de auto te kijken en te zien waarom de uitlijning moet gedaan worden.

Wij lijnen tussen 20 en 35 keer per week uit en 95 procent van die auto's zijn eerst gerepareerd alvorens uitgelijnd te worden.

• Like 1

7 hours ago, isabella said:

Voor uitlijnen geld altijd eerst, kijk de auto in zijn geheel na en repareer eerst de aanwezige mankementen die de verkeerde uitlijning kunnen veroorzaken,

Daarna, met de juiste apparatuur uitlijnen als alles weer op orde is of in ieder geval gecontroleerd is.

Standaard uitlijnapparatuur is niet genoeg, dit houd alleen rekening met de standaard waarden, niet de waarden die voor jou auto specifiek zijn,

De waardes voor de SWB en de LWB zijn inderdaad hetzelfde, maar met een standaard apparaat niet precies goed, slechts binnen marge.

Dan heb je nog de monteur die de uitlijning uitvoert en de uitlijnbank waar mee gewerkt word.

In dit geval is het beter eens naar de auto te kijken en te zien waarom de uitlijning moet gedaan worden.

Wij lijnen tussen 20 en 35 keer per week uit en 95 procent van die auto's zijn eerst gerepareerd alvorens uitgelijnd te worden.

Dank Isabella, voor dit duidelijke antwoord! Ik hoop dat anderen hiermee ook hun voordeel zullen doen.