Jump to content

Ontstekings probleem XJ-S 3.6 1986

MrMarc
 Share

Recommended Posts

Hallo allemaal. Ben bezig met een XJS die in gaat houden bij ongeveer 2500-3000rpm. Koud reageert de motor goed op het gas en draait zomaar meer dan 3000rpm. Eenmaal wat warmer begint de motor in te houden zodra de wijzer van de toerenteller bij de 3000 komt. De wijzer valt dan terug naar 2000 (wat al vreemd is) en de motor gaat inhouden. Blijf ik gas geven dan knallen en schieten. Ogenschijnlijk valt de ontsteking weg. 

Preventief het brandstoffilter vervangen, bougies, stroomverdeler en rotor gecontroleerd. Bobine gewisseld. Aansluitingen van bdp sensor, tps sensor en massapunten gereinigd. Al met al geen verbetering. Had een nieuwe Bosch ontstekingsmodule maar daar doet de auto het niet op. Wellicht andere penbezetting. 
iemand nog ideeën? Tot 2500rpm dus gewoon goed, ook onderuit wegtrekken. Maar daar boven heibel. 
Hoor graag, bijvoorbaat dank. 

18 minuten geleden, pimgmx zei:

De symptomen (geen problemen koud, wél warm) doen me in de richting van een temperatuursensor denken?

Ook staan de 1e generatie-ECU's van de 3.6 niet bekend om hun betrouwbaarheid... 🤔

Dank voor je reactie. Heb geen data van de waarde van de tempsensor. De motor is net uit z’n warmdraairegeling als het probleem zich voordoet. Heb wel even gemeten op de sensor maar geen rare waarde. ( nul of Mohms )

Vond inderdaad op een Engels forum ook de hint dat de ECU het probleem kan geven. Toch blijft het me bezig houden. De ontsteking is bij deze modellen toch los van de ECU? Of krijgt hij daar z’n toerental signaal van. Het is duidelijk dat die wegvalt. 
Toch maar een schema zien te bemachtigen. Kan ik dat ook uitsluiten. En een andere computer zal wel een dingetje zijn 😅

1 uur geleden, MrMarc zei:

Heb geen data van de waarde van de tempsensor.

Er zitten twee temperatuursensoren op het thermostaathuis, als ik me niet vergis één voor het metertje op het dashboard, één voor de ECU. Heb je beide gecheckt?
Je zou een primitieve check kunnen doen voor de 'temperatuurroute': kijken wat er gebeurt als je de stekkers van de sensor(en) loskoppelt...

De ontsteking is bij deze modellen toch los van de ECU?

Nee, Jaguar noemt die unit zelf 'Petrol injection/ignition control module'.

Of krijgt hij daar z’n toerental signaal van. Het is duidelijk dat die wegvalt. 

Bij de vierdeurs 3.6en kan een niet-reagerende toerenteller veroorzaakt worden door een defecte krukassensor (CPS). Mocht je makkelijk aan een andere CPS kunnen komen, dan is dat ook nog het proberen waard.

Bij twee non-Jaguars heb ik het meegemaakt dat een - versleten - CPS normaal werkte bij koude motor en nukkig werd zodra de motor goed op temperatuur was. 🤔

Helaas is mijn XJ-S technische documentatie beperkt tot de 5.3, met het bovenstaande is mijn kennis ver uitgeput... 😉

Tof dat je meedenkt. Op thermostaat huis idd twee sensoren. Motor is nog geen 30 graden als probleem zich voor gaat doen. De temp sensor met de tweepolige aansluiting geeft dan een weerstand verschil van enkele tientallen dus niet schrikbarend. 
De bdp sensor zit in de koelwind van de fan en zal misschien 10-15 graden in temp stijgen. Allemaal eigenlijk verwaarloosbaar. Bdp of cps sensor is wel van bedenkelijke constructie en ook ik ken bij andere auto’s het probleem dat ze bij geringe temperatuur verhoging in de war raken. Stomme is dat het continu gebeurt bij hetzelfde toerental. 
Dat neigt toch meer naar een ecu probleem. Zal nog even een scoop op de cps proberen te zetten, zien wat die doet. Kan de tempsensor foppen met vaste weerstand maar verwacht daar niks van. Hoopte dat dit probleem vaker was voortgekomen, en een eenduidige oorzaak had. 
Maar goed, das natuurlijk niet helemaal realistisch 😂

Leuk oud spul met z’n eigen karakter doet z’n eigen ding. Dat blijkt maar weer. 

• 3 weeks later...

Al vaker wat gelezen over problemen met de TPS maar krijg het niet helemaal gerijmd in m’n hoofd. Koud gewoon goed, na echt maar een paar minuten ineens niet goed meer. TPS gaf een logische waarde. Heb geen vergelijk maar leek logisch. 
Als je serieus bent om zelf een blik op de auto te werpen, dan zou ik daar wel gebruik van willen maken. 
greetz

Marc

Ik heb zelf de problemen ondervonden met mijn 3.6 , ik dacht dat het ook niet kon maar bij mij was het de TPS

Ik heb eigenlijk alles liggen voor en juiste diagnose, ook de computers hebben we op voorraad.

Maar ik denk echt aan een potentiometer, vooral dat je zegt bij warm en koud.

Trek eerst eens de stekker van de TPS los en kijk eens of dat helpt?

Verder is het echt altijd een probleem met de Injectoren, die moeten eerst gecontroleerd en gereinigd worden.

Het is en 3.6 van 1986 toch?

Kijk ook eens op de ECU wat voor nummer er staat en of het DAC met gele sticker is of een blauwe.

De ECU's gaan vaak defect en geven dan en verhoogd CO getal.. niet leuk voor de keuring maar niet perse het probleem wat je nu ervaart.

On 12/7/2021 at 10:13 PM, pimgmx said:

Bij de vierdeurs 3.6en kan een niet-reagerende toerenteller veroorzaakt worden door een defecte krukassensor (CPS). Mocht je makkelijk aan een andere CPS kunnen komen, dan is dat ook nog het proberen waard.

Bij twee non-Jaguars heb ik het meegemaakt dat een - versleten - CPS normaal werkte bij koude motor en nukkig werd zodra de motor goed op temperatuur was. 🤔

De XJS met 3.6 tot 1987 heeft geen krukassensor. Alle XJ met 3.6, ook van voor 1987, hebben een ander injectiesysteem wel met CPS.

Ik heb hetzelfde gedonder, gedoe met de ECU. De expert (Roger Bywater) in de UK wil niet / kan niet de ECU reviseren. In mijn auto is de ECU overigens al in 2001 door hem aangepakt getuige een sticker op de ECU. Ik heb een andere ECU gevonden, best zeldzaam voor deze vroege 3.6 XJS, en geprobeerd zonder afdoende resultaat.

Ben nu een Microsquirt aan het inbouwen. Deze vervangt de ECU in zijn geheel en is vrij programmeerbaar op de laptop. Een vriend heeft met succes iets dergelijks gebouwd op een V12 Etype waar al een injectieblok in zat (geen carbs).  

Het mooie is dat alles van de injectie gebruikt kan worden: injectoren, TPS en sensoren lucht en water temp. Mijn (uit USA afkomstig) exemplaar had al een (1 draads) lambda sonde, ik zet daar een 4 draads in. 

• Like 1

Ik had een (door Bywater aangepaste) DAC3531 ECU en kon een DAC3831 vinden. Mijn auto is van 1985 en in feb 86 in de USA geimporteerd. Denk dat ooit de originele ECU is vervangen in 2001 door de door Bywater geleverde ECU.
Lees ook het verhaal van Bywater op zijn site over problemen met 3.6 ECUs. http://aj6engineering.co.uk/a-common-problem/

Hier een lijstje met ECU's.

8CU (3.6)

DAC3531 (83-84)

DAC3831 (85-87)

6CU (V12)

DAC1926 - pre-HE Cat

DAC1936 - pre-HE non-Cat

DAC2596 - HE non-Cat

DAC2597 - HE Cat

DAC3062 - HE non-Cat

DAC3586 - HE Cat

16CU (V12)

DAC4118 - Lucas ignition, Cat

DAC4119 - Lucas ignition, non-Cat

DAC4478 - Lucas ignition, non-Cat

DAC4585 - Lucas ignition, Cat

DAC4586 - Lucas ignition, non-Cat

DAC6335 - Lucas ignition, Cat

DAC6336 - Lucas ignition, non-Cat

DAC6337 - Marelli ignition, Cat

DAC6338 - Marla ignition, non-Cat

3 uren geleden, badhuis zei:

Ik had een (door Bywater aangepaste) DAC3531 ECU en kon een DAC3831 vinden. Mijn auto is van 1985 en in feb 86 in de USA geimporteerd. Denk dat ooit de originele ECU is vervangen in 2001 door de door Bywater geleverde ECU.
Lees ook het verhaal van Bywater op zijn site over problemen met 3.6 ECUs. http://aj6engineering.co.uk/a-common-problem/

Hier een lijstje met ECU's.

8CU (3.6)

DAC3531 (83-84)

DAC3831 (85-87)

6CU (V12)

DAC1926 - pre-HE Cat

DAC1936 - pre-HE non-Cat

DAC2596 - HE non-Cat

DAC2597 - HE Cat

DAC3062 - HE non-Cat

DAC3586 - HE Cat

16CU (V12)

DAC4118 - Lucas ignition, Cat

DAC4119 - Lucas ignition, non-Cat

DAC4478 - Lucas ignition, non-Cat

DAC4585 - Lucas ignition, Cat

DAC4586 - Lucas ignition, non-Cat

DAC6335 - Lucas ignition, Cat

DAC6336 - Lucas ignition, non-Cat

DAC6337 - Marelli ignition, Cat

DAC6338 - Marla ignition, non-Cat

DDank man, ik ga ff speuren. Voor op blok zit bij deze een cps (bdp) en ga er van uit dat deze gebruikt wordt voor de ontsteking. Heb nu weer even wat tips om verder te zoeken. 
Ook wel enige ervaring met programmeerbare injectie systemen. Zou mijn keuze zomaar kunnen zijn. Maar het is niet mijn auto. Van een buurvriend die de auto zo origineel mogelijk wil houden. Snap de oude baas wel, gewoon een mooie auto die hij heeft. 
Had al ff gezocht voor een goed schema zodat ik eea kan meten. Maar dat valt niet mee. 

Net even de motor rustig warm gedraaid. Onbelast Koudekerke vlot boven de 5000rpm. Eenmaal warm rond de 3000rpm haperen. Klinkt als cilinderoverslag. Rijden is knallen in uitlaat. De stekker van de TPS lekker losgenomen maar maakt geen verschil. Weerstand gemeten en ligt tussen de 3700 en 350ohm, das best aannemelijk. Wel een klein dipje af en toe bij de 3000ohm. Dus beter vervangen. Toen de AFM stekker losgenomen. Tadaaa, vol vermogen van 1500-5500rpm. Wel hoog stationair maar verder vloeiend vermogen door alle toeren heen. Doe dit bij motronic systemen vaak om de MAF uit te sluiten maar bij deze L-Jetronic nooit aan gedacht. 
dus grote kans dat de AFM defect is. Klacht kwam van ene dag op de andere. Klopt mijn redenering?

dekseltje losnemen en potmeter plus sleepcontacten schoonmaken?

Wat een lekkere auto om te rijden. Beter dan de V12 E-Type die buur heeft. 
Die laatste komt te koop binnenkort. 

• Like 1