Jump to content

Geen nieuwe Jaguars meer tot 2025.


keesh
 Share

Recommended Posts

Hopelijk kan het huidige gamma je bekoren. Er komen voorlopige geen nieuwe Jaguars meer.

jaguar-geen-nieuwe-modellen-tot-2025-970-009-892x612.jpg

 

De transitie van verbrandingsmotor naar elektrisch is voor elk premium-merk anders. BMW begon heel heel erg vroeg (met de eigenzinnige i3), maar vergat door te pakken. Bij Audi en Mercedes zijn ze nu ineens hard bezig. Jaguar zit er een beetje tussenin. De I-PACE kwam al in 2018. Sindsdien is het een beetje stil rondom elektrische Jaguars.

 

Mocht je een nieuwe elektrische Jaguar verwachten dit jaar, dan kom je van een koude kermis thuis. Sterker nog, voor een nieuwe Jaguar zul je moeten wachten tot 2025. Dat meldt het Franse Le Monde. De modellen die er nu zijn, blijven sowieso tot 2025. Wellicht worden het aantal uitvoeringen en motoren teruggebracht. Het is niet de bedoeling dat er fabrieken gaan sluiten. Wel zullen er 7.000 op straat komen te staan: het Britse merk wil van 42.000 naar 35.000 fabrieksmedewerkers.

 

Platform

Jaguar investeert naar verluidt 2,5 miljard pond in de ontwikkeling van een gloednieuw platform voor elektrische voertuigen. Deze architectuur zou specifiek zijn voor nieuwe Jaguar-modellen en dus niet worden gebruikt door Land Rover, dat commercieel levensvatbaar zou blijven.

Welke modellen Jaguar in 2025 op de markt wil brengen, laat zich nog raden, maar designdirecteur Gerry McGovern zegt dat het koetswerkdesign de nieuwe luxepositionering zal weerspiegelen.

 

Duurder

Jaguar wil namelijk opnieuw een luxe sportmerk worden. Het wil het premiumsegment verlaten en een exclusief merk worden. De race met BMW is dus voorbij. Daarmee maakt Bolloré komaf met de zoektocht naar volume. Hij geeft er de voorkeur aan Jaguar te heroriënteren als rivaal voor Bentley en Porsche, met modellen die minstens 100.000 Britse pond kosten (zo’n 117.000 euro).

Een ambitieuze gok op een moment dat de elektrische XJ uiteindelijk is geannuleerd (uitgesteld?). Het valt nog te bezien hoe het netwerk de periode van de windstilte en de transitie zal verteren…

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Toch jeukt het bericht bij mij. Binnen JLR is Jaguar destijds geherpositioneerd als sportieve autobouwer die vanwege de marktvraag koekblikken als de F-Pace aanbood. En daarmee feitelijk een concurrent is van LR dat dezelfde type auto's bouwt, maar dan met een meer premium uitstraling en de bijbehorende gevestigde reputatie. Over het huidige modellenaanbod is vaak genoeg gezegd dat het in het vaarwater van Landrover zit.

En nu het een doodlopende weg blijkt te zijn, gebeurt er voor de schermen 4 jaar niets en wordt Jaguar gepresenteerd als exclusief merk (waarbij voor mij het verschil met het etiketje premium niet duidelijk is) dat moet concurreren met Porsche? Dan moet er wel heel erg worden ingezet op kwaliteit en service. Niet bepaald de unique selling points. 

 

Als ik de baas van JLR zou zijn, dan zou Jaguar of positioneren in het marktsegment van o.a. McLaren. Of terug naar de roots en luxe auto's bouwen die toch betaalbaar zijn. Beide zijn nichemarkten en daar hoort Jaguar naar mijn mening in thuis. En heel persoonlijk vind ik de tweede optie de betere voor het merk en zijn imago met geschiedenis.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Ze zitten gewoon in de knijp met EU besluit om brandstofmotoren in 2035 uit te bannen denk ik.

Het extra geld waar das voor nodig is halen ze bij elkaar door ontwikkeling op andere vlakken en platforms te stoppen denk ik.

Electrificeren van het huidige gamma en tegelijk nieuwe "tussen/niet optimaal electrische" modellen ontwikkelen trekt de kas niet vermoed ik.

Dus hier gaat de lange termijn strategie voor de korte.

3 jaar kan net denk ik.

Ik hoop dat er een maasje in de EU wel blijft voor een paar egtu auto's na 2035..

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Als ze 2035 willen halen, mag het hele ambtenaren apparaat en alle politici wel op de fietsgenerator gaan zitten om wat electra op te wekken, d.w.z. na het zwart/blauw maken van alle weilanden, het aanleggen van kunstbossen her en der en natuurlijk niet te vergeten nog wat atoomcentrales voor het afval ten behoeve van de kindskinderen en daaropvolgende generaties

 

Ze moeten bij Jaguar vooral doen wat ze niet laten kunnen. Laten we eerlijk zijn: Een vijfdeurs Porsche bestaat uiteindelijk ook:startle:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

in 2021-> nog een keertje gaan beginnen met investeren in elektrificatie...zoveel jaren achterstand al...
Porsche kreeg ontzettend veel hulp van Rimac, maar laat nog niet alle kaarten zien, Taycan had veel beter kunnen zijn nog. Zie je een Model S die ruimer en lichter is, met grotere accu en een motor extra.
Mercedes doet heel stoer over hun EQ reeks, maar die zijn eigenlijk gewoon duur en (grote belediging aan het adres van trouwe klanten) geen warmtepomp. Zelfs geen frunk, waar dat Porsche en Tesla met de lage neuzen wel lukte.
Ik zie Jaguar (en Landrover) graag een platform overnemen van bijvoorbeeld Lucid. De Lucid Air is formaat Model S / Jaguar XF Sedan. Heeft een 280 liter frunk en komt sinds dag één al met 1100 pk en (heel) snel laden. Optie voor de iets kleinere accu die dan normaal comfort biedt achterin, er zitten dan geen accumodules onder je voeten waardoor je de zitten gebruikt voor meer zitoppervlak.
Wel prijzig zo'n aandrijflijn uit Californië natuurlijk. Lukt ze dat tzt vanuit Europa of Azië?

Zelf aas ik overigens op een XF Sportbrake. Dikke PHEV zou helpen (A/C aan bij lang oponthoud), oogt beter dan de Duitsers, wat mij betreft. Als hij electrisch was en daarin technisch mee kon met een Taycan (ik wil stilte, doe niet mee aan green washing) of Lucid of zelfs KIA (!!!) had ik al besteld.

Hyundai en Kia hebben nu echt goede EVs die echt snel zijn op lange afstanden. Als je van hen de aandrijving kon laten komen... Bijvoorbeeld een 77 kWh en een vergrote 115 kWh die echt verwoestend snel laadt. De Kia EV6 GT stuurt en accelereert als een Porsche. Lijkt mij op basis van de reviews een waardig onderstel voor een I-Pace. Wat de EV6 inboet aan accucapaciteit wordt toch wel goedgemaakt met efficiëntie. 

NIO komt binnenkort met een 150 kWh accu. Dan heb je het over 1000 km WLTP. In een XF formaat sedan ook. Als het ze echt lukt 360 Wh/kg te halen, staat Tesla in het hemd.
Een 100 kWh versie met zulke cellen zou een prima basis voor verschillende Jags kunnen zijn. Maar 270 kg aan cellen, een flinke besparing tov een Tesla of Audi/Porsche. Jag wil toch sport blijven, hoop ik? Taycan is voor een eerste poging extreem goed, maar zoals gezegd zwaar, ook voor een EV met die grootte accu, laat staan een krappe 4-zitter.

Heel benieuwd of de 2,5 miljard voor ontwikkelen EV tech niet in een donker gat valt. De beste mensen op dat vlak hebben al een fijne baan.
VW/Porsche werkt aan een nieuw platform voor de Macan/Audi A6 en dergelijke, iets goedkoper dan de Taycan welke ook snel toe zal zijn aan upgrade. VW leek bereid hun platformen door te verkopen. Misschien geen slechte optie? Die 2,5 miljard dan steken in mooie integratie en koetswerken die mensen een reden geven toch weer een Jag op te halen.
Als ik een Jag configureer merk ik dat de opties wel heel erg uit de klauwen lopen als je een ietwat courant uitgedoste wagen wilt. Hopelijk zullen post-2025 Jags wat beter voorzien zijn in de basis. Goedkoper beginnen dan een BMW en Mercedes is leuk, maar dan hoger uitkomen voor een gedateerd aanvoelend totaal...suboptimaal.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...