Jump to content

Geen nieuwe Jaguars meer tot 2025.

keesh
 Share

Recommended Posts

Hopelijk kan het huidige gamma je bekoren. Er komen voorlopige geen nieuwe Jaguars meer.

jaguar-geen-nieuwe-modellen-tot-2025-970-009-892x612.jpg

De transitie van verbrandingsmotor naar elektrisch is voor elk premium-merk anders. BMW begon heel heel erg vroeg (met de eigenzinnige i3), maar vergat door te pakken. Bij Audi en Mercedes zijn ze nu ineens hard bezig. Jaguar zit er een beetje tussenin. De I-PACE kwam al in 2018. Sindsdien is het een beetje stil rondom elektrische Jaguars.

Mocht je een nieuwe elektrische Jaguar verwachten dit jaar, dan kom je van een koude kermis thuis. Sterker nog, voor een nieuwe Jaguar zul je moeten wachten tot 2025. Dat meldt het Franse Le Monde. De modellen die er nu zijn, blijven sowieso tot 2025. Wellicht worden het aantal uitvoeringen en motoren teruggebracht. Het is niet de bedoeling dat er fabrieken gaan sluiten. Wel zullen er 7.000 op straat komen te staan: het Britse merk wil van 42.000 naar 35.000 fabrieksmedewerkers.

Platform

Jaguar investeert naar verluidt 2,5 miljard pond in de ontwikkeling van een gloednieuw platform voor elektrische voertuigen. Deze architectuur zou specifiek zijn voor nieuwe Jaguar-modellen en dus niet worden gebruikt door Land Rover, dat commercieel levensvatbaar zou blijven.

Welke modellen Jaguar in 2025 op de markt wil brengen, laat zich nog raden, maar designdirecteur Gerry McGovern zegt dat het koetswerkdesign de nieuwe luxepositionering zal weerspiegelen.

Duurder

Jaguar wil namelijk opnieuw een luxe sportmerk worden. Het wil het premiumsegment verlaten en een exclusief merk worden. De race met BMW is dus voorbij. Daarmee maakt Bolloré komaf met de zoektocht naar volume. Hij geeft er de voorkeur aan Jaguar te heroriënteren als rivaal voor Bentley en Porsche, met modellen die minstens 100.000 Britse pond kosten (zo’n 117.000 euro).

Een ambitieuze gok op een moment dat de elektrische XJ uiteindelijk is geannuleerd (uitgesteld?). Het valt nog te bezien hoe het netwerk de periode van de windstilte en de transitie zal verteren…

• Like 1

Toch jeukt het bericht bij mij. Binnen JLR is Jaguar destijds geherpositioneerd als sportieve autobouwer die vanwege de marktvraag koekblikken als de F-Pace aanbood. En daarmee feitelijk een concurrent is van LR dat dezelfde type auto's bouwt, maar dan met een meer premium uitstraling en de bijbehorende gevestigde reputatie. Over het huidige modellenaanbod is vaak genoeg gezegd dat het in het vaarwater van Landrover zit.

En nu het een doodlopende weg blijkt te zijn, gebeurt er voor de schermen 4 jaar niets en wordt Jaguar gepresenteerd als exclusief merk (waarbij voor mij het verschil met het etiketje premium niet duidelijk is) dat moet concurreren met Porsche? Dan moet er wel heel erg worden ingezet op kwaliteit en service. Niet bepaald de unique selling points. 

Als ik de baas van JLR zou zijn, dan zou Jaguar of positioneren in het marktsegment van o.a. McLaren. Of terug naar de roots en luxe auto's bouwen die toch betaalbaar zijn. Beide zijn nichemarkten en daar hoort Jaguar naar mijn mening in thuis. En heel persoonlijk vind ik de tweede optie de betere voor het merk en zijn imago met geschiedenis.

• Like 2

Ze zitten gewoon in de knijp met EU besluit om brandstofmotoren in 2035 uit te bannen denk ik.

Het extra geld waar das voor nodig is halen ze bij elkaar door ontwikkeling op andere vlakken en platforms te stoppen denk ik.

Electrificeren van het huidige gamma en tegelijk nieuwe "tussen/niet optimaal electrische" modellen ontwikkelen trekt de kas niet vermoed ik.

Dus hier gaat de lange termijn strategie voor de korte.

3 jaar kan net denk ik.

Ik hoop dat er een maasje in de EU wel blijft voor een paar egtu auto's na 2035..

• 4 months later...

Als ze 2035 willen halen, mag het hele ambtenaren apparaat en alle politici wel op de fietsgenerator gaan zitten om wat electra op te wekken, d.w.z. na het zwart/blauw maken van alle weilanden, het aanleggen van kunstbossen her en der en natuurlijk niet te vergeten nog wat atoomcentrales voor het afval ten behoeve van de kindskinderen en daaropvolgende generaties

Ze moeten bij Jaguar vooral doen wat ze niet laten kunnen. Laten we eerlijk zijn: Een vijfdeurs Porsche bestaat uiteindelijk ook:startle: