Jump to content

JagDroid ervaringen & CarPlay

EriXJR
 Share

Recommended Posts

Ik ben de trotste bezitter van een XJR '04 met JagDroid.

Omdat ik een pietlut ben qua techniek wil ik dus ook dat de JagDroid naar behoren werkt...alleen..

Nu ben ik zelf al sinds 2006 afgestapt van MicroSoft en een fervent Apple gebruiker (plug & play).

Met JagDroid/Android werd ik weer herinnerd aan hoe het is als je een computer gewoon wilt gebruiken maar wordt geforceerd om een eerst een 'halve systeem operator' te worden 😆  

Ik ben benieuwd naar ervaringen van andere JagDroid gebruikers. En, iets meer specifiek; of zij het probleem dat ik hieronder beschrijf herkennen en misschien al hebben weten op te lossen.

Waar ben ik naar op zoek:

Heeft iemand een werkende JagDroid-CarPlay combi waarbij je gewoon via CarPlay kunt bellen met goede gesprekskwaliteit? En waarbij niet de Jaguar Bluetooth module constant probeert om het gesprek over te nemen (maw de bluetooth systemen van Jagdroid en de CarPlay Dongle met elkaar de strijd aangaan wie de telefoon verbinding levert....

Mijn JagDroid is geïnstalleerd door de vorige eigenaar met eraan gekoppeld een Carlinkit dongle. De dongle werkt met de Autokit.apk app. Deze dongle heeft een minuscuul klein gaatje aan de achterzijde dat dienst doet als microfoon.

So far so good.

Alles werkt...JagDroid icm Carlinkit koppelt de telefoon (iPhone 12 Mini) en vervolgens kun je via de display de apps op je telefoon activeren (Spotify, Waze, Flitmeister, Web radio...helemaal prima).

Totdat je gaat bellen (althans dat probeert te doen). 

Via het scherm kun je gewoon contacten selecteren, recente telefoongesprekken etc en de telefoon activeren. Binnenkomende gesprekskwaliteit is perfect....alleen...aan de andere kant kan niemand mij horen.

Uiteindelijk uitgevonden dat er in het settingmenu van de Auto.kit app een setting is die de keuze aangeeft tussen 'auto' of 'box'. Deze stond op 'box'. Dus ik dacht, laat ik die op 'auto' zetten, want er zit ook een microfoon in de auto.

Resultaat; de 'andere kant' kan mij dan wel horen, maar met een hoeveelheid gekraak en gepiep die ieder normaal gesprek onmogelijk maakt.

Totdat ik er ook achter kwam dat Jaguar Bluetooth steeds probeert om mijn telefoon verbinding te 'owned'. Dus op 'vergeet dit apparaat' geklikt op mijn telefoon.

Ik heb vervolgens de Carlinkit eruit getrokken en 'werk' nu in Android mode. Dwz apps (Agama Carlauncher, Waze, Spotify, Flitsmeister, downloaden via GooglePlay) en gebruiken op de JagDroid met Agama Carlauncher als user interface. Werkt ook prima, maar er zijn drie afhankelijkheden/problemen.

1) sommige apps (bijv radio, actuele flitsmeester meldingen) werken alleen als er een wifi verbinding is tussen de JagDroid en de telefoon. Bij CarPlay is dat geen probleem, omdat de apps via de telefoon worden gebruikt en die heeft altijd een verbinding.

2) sommige apps zien de JagDroid als een nieuw device, dwz dat je dus dubbele accounts moet aanmaken omdat je Apple account voor bijv. Waze niet ook kunt gebruiken op Android (alle adressen, favourites, history etc. worden dus niet gecopieerd)

3) bellen gaat niet, tenzij je de Jaguar Bluetooth gebruikt (in mijn auto), maar die gesprekskwaliteit is ook ver beneden de maat (sqeeuken en kraken). Heb ook geen idee wat dat veroorzaakt (bluetooth module is er wel naderhand ingezet door vorige eigenaar, want was in '04 nog geen optie)

Beetje lang verhaal en misschien technisch niet helemaal spot on/duidelijk...maar het geeft misschien een herkenbaar beeld voor andere JagDroid gebruikers.

• 11 months later...

Hi Erik, ik wilde je juist hierover contacten omdat ik de Jagdroid in je foto's zag.

Ik overweeg mijn headunit te laten upgraden met de Jafdroid, maar las idd dat bluetooth connectie voor telefoneren niet inbegrepen is. Ben ook erg benieuwd naar ervaringen van anderen!

Hoi Aad,

gefeliciteerd met de mooie nieuwe auto. Staat’ie al op kenteken?

Ja, dat JagDroid draadje is inderdaad wel een tijdje en enig gepuzzel geleden.

Alles werkt inmiddels naar tevredenheid.

Ik gebruik de 'gewone' navigatie nooit meer. Heb nu volledige iPhone functionaliteit en kan zelfs in splitscreen bijv. Waze en Spotify naast elkaar draaien waarbij ik ondertussen op de achtergrond Flitsmeister heb aanstaan voor de filtermeldingen.........werkt perfect.

Geluidssterkte en volgende nummer kun je bedienen via het stuur.

Jammer dat je niet bij de TD was want dan had ik je allles kunnen laten zien.

Ff een update:

als je de JagDroid bestelt, gewoon de complete set bestellen cq. installeren door Ben@Jagdroid.org.

Bij mij werkt het inmiddels prima en ik kan ook bellen via CarPlay.

Laat me uitleggen wat er is gebeurd/hoe het wel goed werkt. Want er zijn een paar dingen die bij mij 'langs elkaar heen werkten'

1) de eigenaar had alleen de JagDroid modificatie laten installeren, maar had zelf een CarLinkit dongle gekocht via een andere Chinese aanbieder (niet via JagDroid) 

2) bij mij was er (in het begin) geen microfoon verbonden met de dongle. De vorige eigenaar gebruikte twee systemen door elkaar. Hij belde via Jaguar Bluetooth module en gebruikte de dongle alleen om de apps via (bluetooth) CarPlay te gebruiken...dat werkt niet lekker naast elkaar.

3) daardoor gingen de Jaguar Bluetooth en de Jagdroid bluetooth verbinding  met elkaar 'concurreren' wie er mocht linken met mijn telefoon, met als resultante dat het allebei rammelt en je niet weet wat-waar-misgaat

4) als je de telefoon gebruikt als wireless wifi station voor CarPlay, dan stopten alle apps met werken zodra de dongle het wifi station eruit gooide (wireless is nl. niet helemaal super-stabiel merkte ik)   

5) Ik heb toen eerst zelf (verschillende) microfoons geprobeerd om direct te koppelen aan de dongle  maar die werkten niet met de JagDroid Dongle

Hoe werkt het bij mij nu wel goed?:

1) ik gebruik geen wireless bluetooth (meer), maar koppel de telefoon via de laadkabel direct aan de CarPlay dongle (die ik alsnog bij Ben@Jagdroid.org heb besteld).

2) Op die manier bel ik gewoon 'hardwired' via mijn telefoon en wordt'ie tegelijk meteen opgeladen. Dat is niet met de wireless, want dan moet je de telefoon alsnog 'los' aan een oplader koppelen.

3) ik heb alsnog via Ben@Jagdroid.org de goede microfoon gekocht die Ben heeft uitgetest en die wel werkt met de (originele) JagDroid Dongle.

4) die microfoon heb ik via de onderkant dashboard en middenconsole naar de A-stijl aan de bestuurderskant geleid. 

5) De geluidskwaliteit van het binnenkomende gesprek is perfect. De enige 'maar' is, dat sommige mensen zeggen dat ze mij 'ver weg' horen en het geluid harder moeten zetten. Maar bij andere gesprekken is het weer geen probleem. Ik heb dat aan Ben gevraagd, maar daar is geen remedie voor. Je kunt het uitgaande volume of microfoon sensitiviteit niet veranderen.

6) waar je wel even aan moet denken is dat je JagDroid helemaal volledig laat opstarten voordat je de telefoon eraan koppelt. Ik doe dat als ik de straat uitrijd na een paar minuten. Als je dat te snel of meteen doet als je instapt blijft'e soms 'hangen' en moet je een restart doen...op zich niet erg, maar onhandig. Ik heb na verloop van tijd uitgevogeld dat het dus handiger is om net wat langer te wachten voordat je koppelt.

Het advies is dus: vergeet bluetooth & wireless en koppel de telefoon gewoon hardwired aan de dongle. Power cable komt bij mij 'boven' naast het klepje van de asbak en daar past een iPhone 12 Mini precies in.

PS: er is ook een JagDroid Users Group op Facebook met 1700 leden. Heel veel draadjes😁

F98622F2-A304-4FF0-9D3A-B98115D7A54C.thumb.jpeg.d6d259eb792f42971799b8c86feec947.jpeg9A6B5E0C-8871-4D54-98F4-9C24770FF66F.thumb.jpeg.8f132bd239f055ccf32dec83c158f1b1.jpegAB43AF0C-5CD4-47E1-A13C-692722B9D971.thumb.jpeg.bef742c34ee134fd5da96163f4a91381.jpeg56F247CC-94D8-4271-A2B3-5758CE495A1B.thumb.jpeg.4a597be29c10df40fe2b76f2d33282ee.jpeg

• Like 1
  • Klasse 2

Dankjewel! Ben er ook erg blij mee. Woensdag wordt hij gekeurd. Als alles goed gaat, dan kan ik diezelfde dag het kenteken aanvragen en de verzekering regelen. Hopelijk rijd ik deze week nog met een wit/rode nummerplaat.

De 21e heb ik een afspraak in Heinkenszand en dan kan Raymond me vertellen wat er allemaal nog moet gebeuren.

En wat ik zeker ga doen, is asap een dashcam in laten bouwen. Bij mijn XF heeft die investering zich binnen een week terug betaald

Die TD heb ik helemaal gemist en het was idd de perfecte gelegenheid om ook iedereen te leren kennen.

En dan te bedenken dat ik Raymond de week daarvoor nog heb gesproken en hij zei erg druk te zijn met de TD.....

Ik was wss te vol van mn nieuwe aanschaf om de link te leggen.

Wat de Jagdroid betreft; zoals jij het nu hebt draaien is precies wat ik zoek. In al mijn auto's heb ik altijd een navigatiesysteem en een handsfree set gehad en dat ik wil ik dus ook in de X350. De Jagdroid website is echter niet duidelijk over hoe die dubbele BT (Jagdroid en Jaguar) nu in de praktijk precies werkt. Door alles hardwired te doen heb jij dit probleem dus opgelost/vermeden.

Ik ga eens contact met die Ben zoeken om te horen wat de mogelijkheden zijn om mijn 14Pro aan te sluiten.

Nog wat vraagjes: welke versie van Jagdroid heb jij? En heb je ook een achteruitrijcamera erop zitten?

• Like 1

Ja, ik heb ook een achteruitrijcamera. Zou wel opletten dat de angle goed is. Bij mij is de camera hoek fixed, dus ik zie maar een halve meter ‘straat tegels” achter mijn bumper, maar geen  panorama van de straat. Dit hangt af van de camera mount. Bij mij zat het er al in, dus kon ik niets meer aan veranderen. Schijnt nogal een klus te zijn.

de software heb ik in okt ‘21 gereset middels een download vlgs deze instructie video van Ben;

“It might be worth re-installing the Android operating system on your unit to ensure that it is running the correct version with the known fixes applied, to eliminate any possibility of a software issue causing your problem.. If you want to give that a try, you can follow the instructions in my video here: https://youtu.be/I26z65CTyBA

weet niet of er na die tijd nog een update is geweest. Het werkt nu…. dus ik blijf er vanaf 🤩

• Like 1

9 hours ago, EriXJR said:

oeps......wat dan?

Terwijl het verkeer doorstroomde, klapte iemand bij mij achterop. Op de camerabeelden voor was te zien dat het verkeer voor mij plotseling tot stilstand kwam terwijl de beelden achter lieten zien hoe de chauffeur achter mij op dat moment iets in z'n dashboardkastje aan het zoeken was. Normaliter een uitgemaakte zaak, maar mijn ervaringen met de Belgische politie hebben mij geleerd, dat ik zelfs bij een overduidelijke situatie aan het kortste eind trek. Dit keer was er dus hard bewijs.

Maar het heeft mij ook geholpen bij de afwikkeling van een vermeende snelheidsovertreding, waarbij ik foto's kom overleggen van het moment dat ik geflitst werd, inclusief de snelheid van de Jag.

• Like 1
  • Klasse 1
  • Verdrietig 1

• 1 month later...

Ik heb sinds 2017 ook een Jagdroid, geïnstalleerd door Ben, maar hoef mijn mob nergens op aan te sluiten.

Zodra ik mijn auto start maakt hij automatisch verbinding met mijn mob. Kan dan gewoon bellen etc. via mijn

auto audio, zonder problemen. Ook wordt music e.d. automatisch 'gemute' bij binnenkomende gesprekken.

Ik heb volledig internet, muziek, video (Youtube) etc, alleen geen camera.

Geweldig systeem!

• Like 3

• 2 weeks later...

een update & vraag voor Jaguar rijders met JagDroid; herkennen jullie dit?

sinds enige tijd kamp(te? ..dat is nog niet helemaal uitgevogeld) met het probleem van een regelmatig lege accu.

Ik rijd niet zo vaak dat mijn auto iedere week lange stukken rijd.

Soms staat'ie een paar dagen stil in de parkeergarage en dan bleek de accu helemaal leeg.

In sept. nieuwe 100 ah Varta accu erin gezet.

Probleem bleef echter gewoon bestaan.

Zelfs zo erg dat'ie soms na 2,5 dag al leeg is.

Het gekke is echter dat er niet echt een patroon in valt te ontdekken.

Bij neef van Ray (Postema) op lekstroom gecontroleerd, niets aan de hand.

Toch bleek enige tijd daarna de accu weer leeg.

Totdat ik Ben (van JagDroid) heb gemaild met de vraag of een JagDroid zoveel stroom kan trekken?

JagDroid gaat nl. iedere keer als je de deur open doet 'aan' en blijft dan 10 min. 'aan'.

Als je dus bijv. de auto aan het poetsen, schoonmaken bent (en niet rijdt) staat de JagDroid de hele tijd energie te 'slurpen'.

Zou dit de achterliggende reden kunnen zijn van mijn 'zieltogende' batterij?

Nu blijkt dat de JagDroid een reset procedure heeft om ervoor te zorgen dat'ie inderdaad na 10 min. auto. weer 'uit' gaat;

beide accukabels 10 sec. losmaken en dan er weer op

Ik heb op 22 dec mijn accu aan een MTEK 5.0 gehangen en volledig geregenereerd & opgeladen.

Vervolgens pas op 28 dec gereden en hij startte meteen.

Nu kijken wat er gebeurt als ik een week niet rijd.

Fingers crossed 🤞🤞🤞

Als het weer misgaat zal ik mijn XJR een tijdje op winterkamp moeten sturen naar Zeeland.

Ben wel benieuwd of er iemand is met soortgelijke ervaringen met een regelmatig lege batterij. 

• Like 1

• 3 weeks later...

Update: het lijkt er tot nu toe op dat dit heeft gewerkt.

door het loskoppelen van de accupolen (10 sec.) zorg je volgens Ben van JagDroid ervoor dat de JagDroid zich ‘reset’ en niet in een power modus toch steeds een beetje stroom blijft trekken.

tot nu toe het langst 10 dagen achter elkaar stilgestaan, maar geen startprobleem meer voortgekomen. Fingers crossed 🤞

voor de zekerheid wel een Nobo GB50 1500 Ah gekocht in de eventualiteit van toch moeten opstarten, dat bespaart het gedoe met startkabels. Is trouwens wel een gaaf ding, lekker krachtig, start binnen 30 seconden en rijden…..

Ook erg handige krachtige lamp, stroboscoop en s.o.s. morse seinlamp……hoop die nooit nodig te hebben trouwens.

• Like 1

Op 12/22/2022 om 2:58 AM, subdriver zei:

Ik heb sinds 2017 ook een Jagdroid, geïnstalleerd door Ben, maar hoef mijn mob nergens op aan te sluiten.

Zodra ik mijn auto start maakt hij automatisch verbinding met mijn mob. Kan dan gewoon bellen etc. via mijn

auto audio, zonder problemen. Ook wordt music e.d. automatisch 'gemute' bij binnenkomende gesprekken.

Ik heb volledig internet, muziek, video (Youtube) etc, alleen geen camera.

Geweldig systeem!

Is er iemand in Nederland die dit doet ? Ik mis het echt muziek streamen via radio of goede navigatie. Op dit gebied liep jaguar wel echt achter. Ik wil ook graag upgrade doen. Wat kost dit eigenlijk? Is achteruit rij camera ook mogelijk ? 

Je kunt ben@jagdroid.org een mailtje sturen, dan weet je het het snelst denk ik.

in mijn auto zat’ie al toen ik m kocht, is ingebouwd door Armando’s garage in Kerkrade, maar dat was wel een klus heb ik begrepen, met name voor de achteruitrijcamera want daarvoor moet de hele middenconsole open om de draden naar achteren te brengen.

ik heb Raymond ook wel eens horen zeggen dat de inbouw meer kost dan de JagDroid zelf.

good luck!