Jump to content

Spruitstuk pakking etc

Djurre1980
 Share

Recommended Posts

Hoi!

Ik rij inmiddels alweer een tijdje met plezier rond in de 4 liter S.

Ik heb er wat zaken aan verbetert en een aantal punten staan nog open.

Ik ga bijvoorbeeld de schokbrekers voor vervangen.

Tijdens vervangen van de rubbers van de oude schokbrekers bleek 1 schokbreker ingedeukt te zijn wegens te lang doorrijden met een vergaan schokbreker rubber.

Achter zit er Monroe op en ik heb een bijpassend setje nieuwe Monroe's voor de voorkant gevonden voor een zacht prijsje.

Verder komt er een nieuwe klepdekselpakking op, die lekt.

Ook lekt er uitlaatgas (hoorbaar) bij het spruitstuk.

Het kan op een aantal plekken lekken, weten jullie op welke plek het meest voorkomend is?

Hoor het wel.

Bedankt weer :)

51681973993_654b701550_k.jpg                    51682388119_0854123fd7_k.jpg

51682590224_aedb8d2ea2_k.jpg

volgens mij kunnen ze lekken onder het hitteschild door het gietijzer zelf, maar dan is het gietijzer gescheurd (kun je overigens prima lassen). of tussen blok en uitlaatspruitstuk, of op de overgang van het gietdeel naar pijp.

• Like 1

Uitlaaklek: goede kans dat ‘t het spruitstuk zelf is, zowel bij XJ40’s als X300’s zijn die scheurgevoelig…

Met wat geluk is het de spruitstukpakking, die is makkelijk te vervangen.

Hitteschild lossen (zo uit het hoofd: vijf kleine boutjes) en je weet meer!

Oke, klepdekselpakking en spruitstukpakking zou goed te doen moeten zijn.

Ander puntje is de uitlijning.

Toespoor is al bijgesteld maar hij blijft erg naar rechts trekken.

Ik moet continu tegensturen zeg maar.

Als ik op de andere weghelft ga rijden is het niet of veeeel minder.

Zou dat nou echt alleen uitlijning zijn of zijn er andere zaken waar wellicht slijtage of speling op zit?

Wielophanging is al bekeken en gechekt en op een stuurkogel na die al vervangen is allemaal oke.

dan is het heel eenvoudig, waarschijnlijk is de auto niet goed uitgelijnd, laat dit door een professioneel bedrijf doen met de juiste apparatuur. het kan namelijk ook zijn dat je achterophanging een slechte bus oid heeft waardoor de totale sporing niet meer klopt.

De uitlijning is typisch iets wat je eigenlijk niet fatsoenlijk zelf kunt zonder uitlijnapparatuur.

Hoi mannen,

Nog even over de klepdekselpakking.

Ik zag vandaag dat deze hard lekte, het druppelde op de grond na een ritje naar de Karwei.

Bij het controleren van de kruiskopschroeven van de klepdeksel bleek merendeel compleet los te zitten.

Ik heb alle kruiskopschroeven van de klepdeksel met de schroevendraaier vast gedraaid (niet te vast).

Hoe kunnen we voorkomen dat deze kruiskopscroeven straks weer losgaan als we de klepdekselpakking vervangen hebben?

Gebruiken jullie bijvoorbeeld loctite?

Ik las ook iets over nieuwe ringetjes plaatsen ofzo.

De schroeven kan ik gewoon hergebruiken?

En gebruiken jullie sealant, en dan alleen op de halve maantjes of helemaal rondom?

Loctite kan geen kwaad als ze zo gemakkelijk losgaan. De servicemanual heeft het alleen over een nieuwe pakking en nieuwe halve maantjes als je de boel weer dichtmaakt. Sealant wordt alleen genoemd bij de halve maantjes, meer specifiek: Hylosil 102.

• Like 1

Gister lekker en niet lekker bezig geweest :)

Uitlaat hebben we dicht gekregen.

Lekte niet op het spruitstuk maar op de twee downpipes.

Dus downpipes eraf, nieuwe ringen er tussen en nieuwe ring tussen downpipe en verdere gedeelte van de uitlaat en alles is weer mooi gasdicht.

Oude schokbrekers voor vervangen voor vers setje Monroes.

Nu voor en achter Monroes dus dat is mooi.

Toen de makkelijkste klus... dachten we!

Klepdeksel pakking vervangen.

Dit ging prima tot we de schroeven aan moesten draaien, 1 knapte er... ondanks dat ik vantevoren in een werkplaatshandboek had gezien dat ze op 10-12nm aangedraaid moeten worden en ze dus op moment vast werden gedraaid.

Die 10 nm bleek teveel, gelukkig brak er maar eentje.

Vervolgens halve dag bezig geweest om te redden wat er te redden viel maar helaas was het schroefdraad niet te redden.

Uiteindelijk maar nieuw draadeind getapt en een Helicoil heplaatst voor M8.

De kruiskopschroeven waren bij een vorige eigenaar al redelijk afgekloven dus de schroeven en ringen hebben we ook vervangen.

De originele kruiskop schroeven waren overal "out of stock" dus dan maar gebruikt wat voor handen was.

Het zit nu in ieder geval weer netjes dicht met nieuwe pakkingen en goed vast geshroeft met 12 nieuwe m6 en 1 m8 bout :).

Enige wat ik niet weet is waarom er geen M6 Helicoil is geplaatst.

Dat was mooier geweest want dan had er gewoon een M6 bout geplaatst kunnen worden.

Misschien was het gat te groot, of was er geen M6 Helicoil beschikbaar.

IMG_20211130_110313.jpg

IMG_20211129_082334.jpg

IMG_20211129_124212.jpg

IMG_20211129_133249.jpg

IMG_20211129_115627.jpg