Jump to content

Monteur en of tips gevraagd aub serie 2.

BlueCat
 Share

Recommended Posts

Hallo iedereen, ik heb de auto van een bekende op het forum overgenomen en heb wat hulp nodig om het beestje weer lekker te laten lopen. Hier een beschrijving van de problemen.

tips zijn ook welkom voor een jaguar xj6 uit 1979 serie 2 4.2 benzine. 

De auto liep al slecht na een tijd stilstaan en ik verdacht de carburateurs die zouden wellicht vies kunnen zijn.

Na het starten vandaag ( met veel moeite) wel redelijk stationair al was t wat laag als je de teller mocht geloven 500 a 600, zodra je richting de 1000rpm gaat viel hij uit. Nu na de laatste keer uitvallen ook ineens geen vonk meer. De verdelerkap, rotor en puntjes lijken redelijk nieuw te zijn. Verder niks doorgemeten alleen bij geen van de bougies is een vonk te bespeuren. Die waren wel verouderd dus heb er nieuwe bougies ingestoken. Bij 5  van de 6 heel zwart en 1 koffie bruin met wat witte aanslag

Dus wie kan mij helpen dit beestje aan de praat te krijgen? P.b voor meer info

Hulp en of tips worden zeer gewaardeerd. 

Hoi BlueCat, gefeliciteerd met je aanwinst en welkom hier.

Waarschijnlijk de blauwe Jag van Robbert overgekocht?

Leuke wagen waar al veel aan gebeurd is maar nog wat extra liefde en aandacht nodig heeft.

Heb zelf geen ervaring in ontsteking maar er zijn hier genoeg deskundige/ervaringen om je op weg te helpen.

En wat ze hier altijd erg leuk vinden is foto's van de auto. :thumbsu:

Dankjewel arie, ja is indd de blauwe kat van robbert geweest.

En indd al veel aan gebeurt en nog veel te doen, maar ik doe het met veel plezier.

Ik zal spoedig ook wat fotos maken van het avontuur en posten hier. 

Wat betreft de ontstekingsproblemen, ik heb me wat uren ingelezen en ik denk dat ik de start amplifier ( starting module) eens moet nakijken. Verder alles eens door meten, al denk ik i.v.m de bijna nieuwstaat van de rotor, verdelerkap, bombine, en relais, dat het of slecht contact is ergens draadbreuk wellicht of die eerder genoemde start amp.. even op onderzoek uit dus. 

Ben wel met spoed opzoek naar iemand die tegen een redelijk tarief de 2 su hif7 carbs kan schoonmaken, reviseren. 

Groetjes en bedankt.

• Haha 1

Welkom hier! In het onderzoek naar de oorzaak van je startprobleem kan onderstaand schema wellicht helpen:

image.png

Enne, koffiebruin is voor een bougie de juiste kleur. Donkerzwart is minder goed, waarschijnlijk te rijk mengsel. Maar je ging de carbs toch al aanpakken ;-).

Dank voor de reacties en het schema.

Ultrasoon reinigen is indd een optie en opzich heb ik wel wat verstand van carbs maar aangezien ik nog nooit aan zo een type heb gesleuteld dacht ik aan uitbesteden zodat ik weet dat alles daar in orde is en zodoende dat probleem kan uitsluiten.

Heb pas 1 offerte mogen ontvangen van een niet malse 750 euro om het paartje te reviseren.

Mochten er echt geen goedkopere opties zijn dan wellicht toch maar zelf doen met een handboek erbij zou het in princiepe toch te doen moeten zijn denk ik dan maar optimistisch :)

Al zijn revisie setjes ook niet bepaald goedkoop iets van 70 euro voor een pakkingset en 170 voor een rebuild kit.

Over het kleuren issue betreft de bougies..

Zoals t mij vroeger is uitgelegd is koffie bruin indd de juiste kleur en bij zwart en of plakkerig vuil loopt hij te rijk.. bij wit te arm..

Dus hij liep indd wat te rijk of wellicht speelt de ontsteking daarbij ook mee..

Ik heb geen monteurs opleiding gevolgd, de kennis die ik bezit heb ik uit de praktijk gehaald en hier en daar aan je info raken uit interesse of noodzaak.

Dus alle tips and tricks worden gewaardeerd en zijn zeer welkom.

Ja echt bizar veel geld.

Weet iemand hier misschien of mijn auto zo een Ignition amplifier heeft ( zou moeten hebben) zon zwart vierkant metalen doosje met een als het goed is een gm startmodule en condensatortje.. net een goed half uur de motorruimte bekeken en kon m niet zien zitten. 

als ie er zit dan moet ie tussen de - en plus van de bobine aangesloten zitten, dus gewoon die draden volgen dan moet je m tegenkomen. ik verwacht dat ie er niet opzit, volgens mij hadden alleen de series 3 (injectie) een ignition amplifier.

vwb je carbs, indien het voor die 750 revisiewaardig gebeurd (dus revisiekit plaatsen, afstellen, synchroniseren, professioneel ultrasoon reinigen carbs poetsen en de rest polijsten, dan valt dat alles mee. 

of je moet het zelf doen idd, 170 euro voor de revisiekit vind ik niets raars, het is overigens goed zelf te doen, let wel op dat je je vlotterkamers dan goed afstelt en de manual netjes volgt.

Dank voor het bericht, ik loop m nog 1 x na op die ignition amp anders zit ie er niet op..ben ook een handboek aan t doorlezen..

Over de prijzen, tja ieder zn mening.. ik vind wat ze vragen voor een paar o ringetjes en pakkingen bizar veel.. natuurlijk omdat er weinig aanbieders zijn i.v.m de leeftijd van de auto.. vraag en aanbod kwestie.

De onderdelen zijn netto niet zo veel waard..maar als ze voor een oldtimer zijn..Duur

En het schoonmaken doormiddel van ultrasoon gebeurt door t apparaat.. alleen in elkaar schroeven en afstellen dus voor 750 euro vind ik wel duur.. ik vang t niet per uur of 2 uren wat dit effectief aan werk zal zijn.. misschien moet ik toch maar carb reviseur worden. 

1 uur terug, BlueCat zei:

Dank voor het bericht, ik loop m nog 1 x na op die ignition amp anders zit ie er niet op..ben ook een handboek aan t doorlezen..

Over de prijzen, tja ieder zn mening.. ik vind wat ze vragen voor een paar o ringetjes en pakkingen bizar veel.. natuurlijk omdat er weinig aanbieders zijn i.v.m de leeftijd van de auto.. vraag en aanbod kwestie.

De onderdelen zijn netto niet zo veel waard..maar als ze voor een oldtimer zijn..Duur

En het schoonmaken doormiddel van ultrasoon gebeurt door t apparaat.. alleen in elkaar schroeven en afstellen dus voor 750 euro vind ik wel duur.. ik vang t niet per uur of 2 uren wat dit effectief aan werk zal zijn.. misschien moet ik toch maar carb reviseur worden. 

Ben het eens met Jag S3 4.2, € 750,- is echt niet overdreven gevraagd.

750 - 21%btw= 619,83

Minus revisiekit 140,50 excl btw (incl beetje? materiaal winst)

Houden we 479,33 over

Daar moet zijn werkplaats(huur/hypotheek) incl stookkosten, apparatuur, verzekeringen, bedrijfsauto en niet te vergeten de werkelijke arbeid.

Zit zo op 65,-/uur?

Ochtentje werk uit elkaar halen reinigen eventueel repareren/vervangen indien nodig en werkend in elkaar zetten?

5 uur á 65,- = 325,- 

dit aftrekken van de eerder genoemde 479,33 houd hij over(als het dus niet tegen zit!!!): 154,33 winst waarvan een deel (50,-?) gereserveerd moet worden voor garantie.

Houd ie 104,33(excl materiaalwinst revisiekit: 2 tientjes?) aan de revisie van 1 set carburateurs over en dat is nog voor dat de belasting komt dus reken daar nog even snel 50% belasting vanaf dan houd de man 50,- euro over om op zijn prive rekening te zetten en zijn gezin te onderhouden.

Hij moet er dus minimaal 2 sets per dag doen om een fatsoenlijke boterham te hebben en dat nog los van het maken van offertes die wel tijd kosten maar niets opleveren tot er een werk doorgaat... 

Dit is even een grove berekening en een account hier zal mij wel op wat dingen kunnen corrigeren,

750,- is best wel geld om bij elkaar te sparen en dan uit te geven maar het is niet duur voor een goede revisie.

Een lege XJ serie 2 tanken met Vpower bij een tankstation op de snelweg kost je €206,-  das pas duur.  :startle:

• Like 2
  • Klasse 1

Serie 2 bobine gebruikt 9 Volt via voorschakelweerstand volgens mij, en bypass daarvan tijdens de start (wel 12V)

Dus geen amplifier volgens mij.

Carburateurs reviseren zou ik pas doen als je zeker weet dat het nodig is.

Je kunt het ook zelf proberen. Is leerzaam, leuk tijdverdrijf en bespaart je wat centen.

Je kunt ook in Robberts topic kijken of het al eens gedaan is😉.

Succes!

https://www.jaguarforum.nl/forum/topic/9229-jag-s2-79-opknap-ombouw/#comments

Waar woon je ergens?

Dit maakt het ook makkelijker voor advies over wie de carburateurs kan doen enz. Ik weet wel iemand in het zuid oosten die mij destijds geholpen heeft om mijn auto na 35 jaar stilstand goed te laten lopen. En hij was niet duur en wel goed. Hij doet wel alleen carburateurs.

Ze heeft gelopen, maar door afwezigheid van vonk nu ff niet.

Het is vaak handig om niet aan alles tegelijk te klussen. (zeker als de delen een samenhang hebben).

Knal is er alleen in geval van een juiste verhouding  van lucht en brandstof en juiste timing van de vonk.

Je (of in elk geval vergelijkbaar) vonk/ start/loop probleem is een paar weken/maanden geleden ook al eens voorbij gekomen:  Als ik het me goed herinner was de boosdoener het relais dat zorgt voor 12V tijdens starten, 9V tijdens normaal bedrijf zoals Rob ook al aangaf.

16 uren geleden, Iksjeezesel zei:

Serie 2 bobine gebruikt 9 Volt via voorschakelweerstand volgens mij, en bypass daarvan tijdens de start (wel 12V)

Dus geen amplifier volgens mij.

Carburateurs reviseren zou ik pas doen als je zeker weet dat het nodig is.

Je kunt het ook zelf proberen. Is leerzaam, leuk tijdverdrijf en bespaart je wat centen.

Je kunt ook in Robberts topic kijken of het al eens gedaan is😉.

Succes!

https://www.jaguarforum.nl/forum/topic/9229-jag-s2-79-opknap-ombouw/#comments

Wel of geen voorschakelweerstand of amplifier is afhankelijk van het type distributor. Heb je een vroege SII dan zit er een distributor type 22D6 in, latere serie de 45D6. Die hebben geen amplifier. Heb je een SII voor bijvoorbeeld de US markt dan zit er een 45DE6 of 43DE6 distributor in met amplifier. Maar dan heb je ook geen contactpuntjes maar electronische ontsteking (Opus). Alles fabrikaat Lucas trouwens.

Exploded view van de eerste twee modellen zonder amplifier:

image.png

De amplifier module zit trouwens in de verdeler. Je zult hem dus niet gauw vinden als je draden gaat volgen.....

Plaatje van een 45DE6:

image.png

De amplifier zit in die puist waarop de vacuum pot zit.

Bye the way: ik verzin dit alles niet maar haal het gewoon uit de SII service manual. Net als heel veel andere informatie voor nog meer Jaguar modellen is die te downloaden op de JFForum club site. Toegang krijg je als je een klein bedrag aan het forum doneert :-) .

• Like 1
  • Klasse 1

Heel erg bedankt weer voor de reacties,

vandaag weer op onderzoek uit geweest met de multimeter.. waarschijnlijk is de verdelerkap door schuldige dat puntje was losgekomen boven in de kap dus dat is sws no go w.b.t starten.. metingen kwam ook na terug plaatsen van het veertje en kopje dat ie helemaal niks doet..dus gaan we morgen (hopelijk) bekijken als de nieuwe binnen komt of er weer vonk verschijnt.

Verder ben ik zelf ook allerlij forums en handboeken aan het doorspitten dus ik ben zelf ook hard aan de slag om de benodigde kennis te vergaren.

• Like 1

Dat puntje kan je met een multimeter niet meten hoor. Is meer als 10000 volt en duurt heel kort.

je kan het alleen zien als je de bougie er uit draait aangesloten op de kop leggen en dan kan je de vonk zien bij het starten. Let op niet aan komen tijdens starten die 10000 volt voelt niet zo lekker aan.

33 minuten geleden, Rob Vermeulen zei:

Dat puntje kan je met een multimeter niet meten hoor. Is meer als 10000 volt en duurt heel kort.

je kan het alleen zien als je de bougie er uit draait aangesloten op de kop leggen en dan kan je de vonk zien bij het starten. Let op niet aan komen tijdens starten die 10000 volt voelt niet zo lekker aan.

Hallo dank voor de reacties weer..

Met dat puntje bedoelde ik niet de vonk check methode maar het (grafiet) is t volgensmij..die aan de bovenkant van de verdelerkap zit.

Ik zag een methode waarbij de weerstand werd gemeten en bij een kapot exemplaar deed de multimeter niks..bij een werkend exemplaar werd er wel weerstand gemeten. 

Methode was multimeter op 200 ohm

Plus op dat puntje en - op 1 van die geleider blokjes aan de binnenkant van de kap bij het werkende exemplaar wel waardes gemeten en bij de kapotte niks.

Dat dus geprobeerd en de gaf geen weerstand waardes aan. 

Voor 2 tientjes een nieuwe erop en ff testen kan ik ook niet op stuk lopen.

• Like 1

22 uren geleden, BlueCat zei:

Hallo dank voor de reacties weer..

Met dat puntje bedoelde ik niet de vonk check methode maar het (grafiet) is t volgensmij..die aan de bovenkant van de verdelerkap zit.

Ik zag een methode waarbij de weerstand werd gemeten en bij een kapot exemplaar deed de multimeter niks..bij een werkend exemplaar werd er wel weerstand gemeten. 

Methode was multimeter op 200 ohm

Plus op dat puntje en - op 1 van die geleider blokjes aan de binnenkant van de kap bij het werkende exemplaar wel waardes gemeten en bij de kapotte niks.

Dat dus geprobeerd en de gaf geen weerstand waardes aan. 

Voor 2 tientjes een nieuwe erop en ff testen kan ik ook niet op stuk lopen.

Vandaag helaas niet verder gekomen..verkeerde verdelerkap besteld..na t weekend weer verder kijken of we de kat tot leven kunnen wekken..

Via marktplaats overigens een goede onderdelen leverancier gevonden die werkelijk binnen 1 dag thuis levert.. weet alleen niet of ik de naam hier mag posten dus wilt er iemand weten waar stuur me pb.