Jump to content

Daar is ze dan, the Green Machine: XJS 4.0 1994

Marcov
 Share

Recommended Posts

Ik heb vandaag 2x een FF44 code (Oxygen sensor circuit check. Looks for absence of feedback signal. Also if weak fueling error cannot be corrected by up to 12.5% enrichment, enrichment of 37.5% is applied and fault flagged if no corrective response is detected. Defaults to open loop operation.) gehad, gek genoeg beide in de buurt van Schiphol, eerst op weg naar Amsterdam, en op de terugweg weer. Beide keren begon de motor te stotteren gedurende 10-15 seconden om daarna weer goed te draaien, en het Check Engine lampje ging aan. Ben even gestopt om de  FF code uit de board computer te lezen en beide keren was het FF44.

Is dit een symptoom van een versleten lambda sensor? Na reset (hoofdschakelaar op de accu even uit-aan) lijkt er niets meer aan de hand. (nou ja, tot het dus weer gebeurt)
Benzine in de tank is BP Ultimate (98), tankmeter op 3/4 toen het de eerste keer gebeurde. Ik ben niet zo merkvast met benzine, maar tank wel altijd 98.

• Like 1

Uit de XJS bijbel van Kirby Palm:

FF44 AND FF45 -- OXYGEN SENSORS:  Sam Emrick says, “Late-models (at least) seem to have a common problem with bogus O2 sensor failure code reported (FF44 or FF45).  My '94 had this problem.”

Charles Randle talks about a recall:  “It plainly says for my JDS codes that FF44 and FF45 codes are being caused by poor grounding connections rather than bad O2 sensors.  I wish I had known that before changing them out a few months ago.”  Since grounds are a common cause of trouble in the Jaguar XJ‑S, just go ahead and add a ground strap as suggested on page 547.

Voor de volledigheid dan ook nog even de alinea over de extra ground strap:

MORE GROUNDS FOR COMPLAINT:  Colleen Melton says, “the front subframe is grounded to the chassis through the ground straps (two straps, 1 from chassis to subframe, 1 from subframe to engine).”  Mike Morrin responds, “You just made the light go on for me.  I always wondered why my car has a ground strap with both ends bolted to the subframe.  There is another strap from the engine to the chassis.”  Morrin had been driving around with an ungrounded subframe due to somebody arranging these straps incorrectly.  There have been multiple reports of these straps being connected incorrectly or missing altogether.

Having the subframe ungrounded may have little effect, but having the engine ungrounded is a disaster.  Check out the history of engine grounding problems through the throttle cable (page 264) and shift cable (page 321).  Just go ahead and buy a suitable ground strap and install it in addition to the existing one.  Convenient places to install a new strap include between a bolt on a front anti-sway bar mount bracket and anything on the bottom front of the engine on whichever side you choose -- power steering pump mount bracket, alternator mount bracket, whereever you find the right size bolt.  Remember to provide enough slack for the engine to move around on its mounts without straining the cable.

• Like 1
  • Klasse 1

• 2 months later...

De XJS staat nu bij een garage die de APK doet, en die belde met een vervelende verrassing.. Het ingeslagen VIN komt niet overeen met de VIN die de RDW heeft en die ook zichtbaar is achter het raam.😒

Dus hij kan niet goedgekeurd worden. Ik heb de RDW gebeld, maar daar werd ik niet wijzer van (als in, de medewerker had geen idee wat nu te doen 🙄)

Heeft iemand dit wel eens aan de hand gehad? Zou wel een beetje zuur zijn als de RDW straks het kenteken ongeldig verklaart oid.

Ik moet de auto nog op gaan halen, dus heb het nog niet met eigen ogen kunnen zien. (ik hoop een beetje dat de keurmeester gewoon scheel gekeken heeft 😬)

• Like 1

Ik heb er een foto van het identificatie plaatje in de linker deursponning en dat nummer klopt met het kentekenbewijs, en volgens de 'Vehicle numbers locator Guide' is dat ook de plek waar het nummer staat.
Volgens de garage staat onder de motorkap een ander nummer.

• Like 1

Waarom weet ik niet maar ik heb eerder een usa auto gezien waarbij de stickers niet overeen kwamen met het VIN. Hoe dit precies zit weet ik niet en waar dat andere nummer voor dient weet ik ook niet maar dat is iets USA. De RDW moet het ingeslagen nummer over nemen en niet een nummer van een plaatje of sticker. 

Misschien maak je het je zelf makkelijker als je kan bewijzen dat de twee nummers bij elkaar horen. 

22 minuten geleden, Gijzzy zei:

Hoe dit precies zit weet ik niet en waar dat andere nummer voor dient weet ik ook niet maar dat is iets USA.

In 1977 heeft de internationale organisatie voor standaardisatie ISO de wet aangenomen op het formaat van het VIN-nummer van de auto, waardoor elke code uniek is en nooit kan samenvallen met een andere in de hele wereld. Het is simpel maar effectieve methode: bescherm uw voertuig tegen diefstal. Alfanumerieke combinaties worden betrouwbaar beschermd door het besturingsberekeningsalgoritme. Uitzoeken waar het lichaamsnummer staat specifieke auto, naast het berekenen van de waarden, kan iedereen zichzelf beschermen tegen de aankoop van een gekaapt voertuig. Strikte naleving van ISO is vooral gebruikelijk voor auto's uit de VS. Maar Aziatische,  en Europese fabrieken volgde in het verleden dit systeem, helaas niet altijd.

Ben even langs de RDW gereden. En men heeft in 2017 bij import het nummer van de sticker overgenomen ipv het ingeslagen nummer.. Dat is dus niet goed. En ze gaan het rechtzetten, maar de vraag is hoe. Hopelijk is een administratieve aanpassing mogelijk, maar het kan ook zijn dat er een nieuw kenteken afgegeven moet worden.

Als het goed is bellen ze morgen terug (tot zover hulde RDW Schiedam 👍 )

De mistlampen aan de voorkant (ik gebruik die nooit) doen het niet, vind ie ook een afkeurpunt
Nu had ik eens een auto met een koplampverstelling die niet meer werkte en met een afgeplakte schakelaar (zodat je deze niet ziet of kunt gebruiken) was het voor de APK geen probleem. Zou dat voor mistlampen ook op gaan? Want dan plak ik wel even een stukje zwarte duct-tape over de schakelaar.

De werking van de mistlichten aan de voorzijde is geen verplichte eis. Dit wil zeggen dat als beide mistlichten niet werken hierop niet afgekeurd kan worden. Wel letten op deugdelijke bevestiging.
Echter, als de mistvoorlichten wel werken vallen ze onder de keuringseisen van toegestane verlichting en in dat geval gelden de volgende artikelen: 5.2.59 lid 1, 5.2.59a lid 1, 2 en 3, artikel 5.2.61 lid 1 en artikel 128.

De keuringseisen in het kort:

1. De kleur van de mistvoorlichten moeten wit of geel zijn.
  2. Nagenoeg van dezelfde grootte, gelijke kleur en sterkte. Als één mistvoorlicht defect is, zijn de lichtsterkte links en rechts niet meer hetzelfde, dus afkeur.
  3. Geen beschadigingen, reparaties of bewerkingen in de glazen waardoor lichtopbrengst, lichtbeeld of functie nadelig worden beïnvloed.
  4. De glazen mogen niet zijn beplakt, gespoten of geverfd.
  5. De mistlampen moeten nagenoeg symmetrisch zijn bevestigd.
  6. De mistlampen moeten deugdelijk zijn bevestigd.
  7. De mistvoorlichten mogen niet meer dan 0.50 meter naar binnen zijn geplaatst.
  8. Mistvoorlicht moet goed zijn afgesteld.. De daling van het mistvoorlicht moet zowel beladen als onbeladen, minimaal 0 mm/m (0%) zijn.

Conclusie: als de mistvoorlichten werken, kan er worden beoordeeld op punt 1 tot en met 8. Als de mistvoorlichten niet werken alleen controle op deugdelijke bevestiging.

Dank, ik denk dat ik uit de officiële regels maar destilleer dat nergens staat dat niet verplichte verlichting moet werken.
Inderdaad staat er wel dat er 2 mistlichten voor moeten zijn, en hoe ze afgesteld moeten zijn. Maar lampen die niet branden kunnen ook niet verkeerd staan lijkt me 🙂

On 10/30/2022 at 6:00 PM, Gijzzy said:

Fijn dat het opgelost is

Vind ik ook. Ben ook blij dat ie sinds vandaag weer een jaartje APK heeft.
En ter leering en vermaeck ter info, het duurde dus zo'n 3-400KM voordat de computert (met het rekenvermogen van een kermishorloge uit 1980 volgens Raymond) de signalen van een nieuwe lambda sensor correct kon interpreteren.

• Haha 2

On 11/2/2022 at 10:01 PM, Marcov said:

het duurde dus zo'n 3-400KM voordat de computert (met het rekenvermogen van een kermishorloge uit 1980 volgens Raymond) de signalen van een nieuwe lambda sensor correct kon interpreteren.

tja.... en dat is dan met een auto uit 1993...maar het kan nog erger....

side step; ik ging deze week met de train naar Groningen/Kolham om mijn auto op te halen na een hemelse transplantatie en daarna na Den Oever...enfin..zie andere draadje

Ik, oudere man, moest naar het toilet. Maar...in de treinen van tegenwoordig zitten bijna geen toiletten meer.

Overstappen in A'foort. 

Gelukkig waren er op het perron mooie nieuwe toiletten......maar, wat denk je...computergestuurde deurklinken (uit 2022!!!) waar je een pinpas tegenaan moest houden....en helaas, die deden het niet....'computer says NO'..... deur niet open...niet plassen...

Zegt de conducteur..."....ga maar gewoon in de bosjes......ik heb het niet gezien."

Dus een kermishorloge of een nieuwerwetse 2022 computer.... gewoon boutjes en moertjes, dan kun je tenminste zien of het werkt 🤣

• Like 1
  • Haha 1