Jump to content

Ruiten beslaan bij starten

jeroendorrestein
 Share

Recommended Posts

Viel me deze week op dat als ik mijn XJR (X308) start en in eerste instantie wat condensatie ontstaat op de voorruit. Precies bij de roosters. Ik vermoed dus dat er wat water ergens blijft staan. Binnen een / twee minuten geheel verdwenen. Ik  heb de AC/verwarming altijd op volautomatisch staan.

Weet iemand hoe ik het makkelijkst bij de afvoer kom. Wellicht dat er iets verstopt is oid?

Jeroen 

Ik haal een of twee keer per jaar de paravan los. Daaronder zitten bij mij de luchtinlaten met interieurfilters (niet meer verkrijgbaar) die vol zitten met compost. Met schone, droge filters is het beslaan weer over.

• Like 1

12 uren geleden, wimb zei:

Ik haal een of twee keer per jaar de paravan los. Daaronder zitten bij mij de luchtinlaten met interieurfilters (niet meer verkrijgbaar) die vol zitten met compost. Met schone, droge filters is het beslaan weer over.

Bedankt Wim,

volgens mij heeft mijn Jaguar geen interieur filters. Maar de paravan loshalen kan natuurlijk geen kwaad. Hopelijk kom ik dan ook bij de afwatering.

jeroen

1 uur terug, jeroendorrestein zei:

Bedankt Wim,

volgens mij heeft mijn Jaguar geen interieur filters. Maar de paravan loshalen kan natuurlijk geen kwaad. Hopelijk kom ik dan ook bij de afwatering.

jeroen

Dan kom je zeker bij de afwatering. Maar grote kans dat je ruitenwissers er eerst af moeten. Klopt dat ? Die zitten nogal vast .... 

Het is maar één wisser hoor. Dat scheelt een puist werk.😅

Ik heb tot nu toe altijd wisserarmen losgekregen door voorzichtig te wiebelen.

@jeroendorrestein: Ja, de X308 kent weldegelijk de optie interieurfilter. Dat is een met stof bekleedde inlay onder de paravan, 3 in totaal. Maar zoals gezegd niet meer verkrijgbaar.

Ik heb er zelfs nog ergens een docje van.

• Like 1

17 uren geleden, wimb zei:

Het is maar één wisser hoor. Dat scheelt een puist werk.😅

Ik heb tot nu toe altijd wisserarmen losgekregen door voorzichtig te wiebelen.

@jeroendorrestein: Ja, de X308 kent weldegelijk de optie interieurfilter. Dat is een met stof bekleedde inlay onder de paravan, 3 in totaal. Maar zoals gezegd niet meer verkrijgbaar.

Ik heb er zelfs nog ergens een docje van.

Jawel, maar op de een of andere manier werden die niet toegepast op de Amerikaanse X308 zoals die van mij. Interieurfilter wordt ook niet vermeld in mijn (Amerikaans) onderhoudsboekje.

Vraag me niet waarom. Ik heb het indertijd bij de Amerikaanse Jaguar dealer en de Amerikaanse Jaguarclub gevraagd, maar niemand die een sluitend antwoord had. Vreemd, want je zou denken dat zo’n filter ook juist in de USA handig is. 

Jeroen

• Like 1

Hepa filters zijn in veel maten te verkrijgen. Stel dat er een kleinere maat is welke in de buurt komt van het origineel, dan kan met een kartonnen, zelfgevouwen kokertje uitkomst bieden.

Als iemand de maten heeft, wil ik met plezier wat concurrenten bellen. 

Alternatief is niet een geplisseerd - gevouwen- filter toepassen; een filter matje.

Dat spul kun je om een staaldraadje plakken en zo krijg je een frampje.

Met vloeistof/gas of lucht filters is de vrije oppervlakte het toverwoord. Dus een zig-zag filter a la lucht inlaat heeft veel vuilberging.

Een interieur/pollen filter zal minder snel vervuilen dan je motor inlaat. Stel dat de verversings interval jaarlijks is (?) dan moet een vlak filter misschien elke 6 maanden vervangen worden. Ik las op Wim's linkje dat er prijzen van 200 USD voor een origineel filter gevraagd werden.

Daar koop je 10 vlakke filtertjes voor... 

Als derde mogelijkheid is een grof pannenspons achtig materiaal. Denk aan je blauwe schuursponsje in de keuken. Maar dan met harde open celstructuur. Dat spul kun je op maat snijden.  

paneel filter.JPG

Plat draad filter.JPG

• Like 1

Als ik er aan toekom dan zal ik van zo'n filter wat foto's maken. Maar ik denk dat een alternatief heel moeilijk te maken is omdat die dingen direct onder de paravan zitten en bij regen nat worden.

Zelf ben ik aan het experimenteren geweest met nylon kousen. Waar dat bij de luchtinlaat van de XM wel goed ging, lukte het hier niet.

• Like 1

Haddock!

Moet jij niet lekker de haring test gaan lezen uit het AD? Of zo!

Hoe haal je het in de hoofd om zulke foto's te posten.

Ik roep in herinnering het topic van Kees. Voor de jongere lezertjes onder ons: gaat je niks aan.

Je gaat zo Harro achterna!

Daarbij, ik heb jaren geleden cursussen gegeven "Eend-o-lo-gie" = kennis van uw 2CV. 

Citroen heeft een zwak bij me. Voor altijd een 2-CV fan.

Als ik morgen een 12 pk-tje vind is-tie van mijn. (mijn=Rotterdams=mij)

Oooo, mijn Linda in nylon stockings in haar Ssss.

Wat krijg je dan:  S-met-stockings of stockings-met-'n-Sje.

Elke afkorting is fout, denk ik.

• Haha 2

Neeee, Rob,

dat gaat niet goed.

In mijn optiek heb je geen gekke dingen gepost. Dus weg halen op niet definieerde criteria, en dan nog door je zelf opgelegd, is een verkeerde zelfreinigende functie.

Een beetje prikken naar elkaar en spetteren hoort erbij. 

• Like 1
  • Klasse 1
  • Haha 1

7 minutes ago, jaapvanthoff said:

Neeee, Rob,

dat gaat niet goed.

In mijn optiek heb je geen gekke dingen gepost. Dus weg halen op niet definieerde criteria, en dan nog door je zelf opgelegd, is een verkeerde zelfreinigende functie.

Een beetje prikken naar elkaar en spetteren hoort erbij. 

Ja in jouw en mijn topics😉.

dezelfregulerendelerende

• Like 1

Gisterenavond dus maar even de paravan losgehaald. Ruitenwisser kwam ook zonder problemen los.

Maar zoals ik al dacht me te herinneren, geen interertieufilters. Het goede nieuws, er was vrijwel geen vuil, bladeren of iets dergelijks te zien. Maar afwateringsaatjes ook niet. Weet niet waar ze dan wel zitten. Ik vermoed ergens in de buurt van de verwarmingshater zelf. 

Ik zal eens onder de wagen kruipen of er iets te zien is. 

IMG_4775.JPG

• Like 1
  • Klasse 1

Vanochtend nog eens verder gegaan met mijn AC probleempje. Nog maar eens aan een OBD analyser gehangen, maar geen enkele code. Motor gestart en de AC tien minuten laten draaien op hoogste stand. Je vriest er zo wat uit, maar geen drup water onder de wagen.

Ook nog een beetje aan het zoeken geweest in het workshop manual. Het enige wat ik kan vinden:

Condensate (water) which forms on the evaporator fins is drained out of the unit case through two drains, located either side of the unit underneath the evaporator. The liquid is routed to the vehicle exterior via flexible tubes which are located behind the firewall heatshield.

Ga nog even verder kijken, maar anders wellicht nog een topic voor de Technische Dag?

Jeroen 

• Like 1

Vanochtend verder gegaan met de zoektocht naar de AC drain.

E569416E-E801-449C-887C-9B1474208B19.thumb.jpeg.8040236cc02379a44405db319aece5c1.jpeg

Ben eerst maar eens begonnen met het weghalen van de binnenspatborden. 

9A4CB32B-3191-4CEA-B804-331EFB61A79E.thumb.jpeg.62c28806cfdf3d2237ef2442106925dc.jpeg

Er zitten twee slangen aan iedere zijde. Een vanuit de uiterste kant van de ruimte onder de paravan en eentje van het opendak. Slangen waren allemaal goed en niet verstopt. Maar links waren de slangen wel uit de doorvoering in het binnenspatboord gewipt en dus wordt eventueel water achter het zijscherm  geloost.

Even alles goed schoongemaakt.0904848E-ADC6-4E47-8435-636E5F0C6E7E.thumb.jpeg.277353a9342f1275e3c8880e75ce620c.jpeg

schoongeborsteld en in de anti-roest gezet.

89A29EAD-91C4-4A4D-8751-1CD7D8D20DC2.thumb.jpeg.55a23a9e410cd5930523a24c753621e1.jpeg

het rechterbinnenscherm had slechts een slangdoorvoer! Dus een van de twee slangen hangt dus altijd los achter het zijscherm.

Ik ben onder de hele auto doorgekropen.

Volgens wat ik nu heb gezien in voorgaande berichtjes, zouden die drains ergens ter hoogte van de J gate moeten zitten. Heb hier en daar nog een hitteschilden losgemaakt. Maar ik kan ze niet vinden!

Raymond weet ongetwijfeld waar ze zitten!

jeroen 

• Like 1