Jump to content

Dagboek van een Garagist


isabella
 Share

Recommended Posts

Ik wil her en der weer wat oppakken, alles in overleg met de staf... 

 

Een eerste bijdrage..

 

Vorige week was er en klant met een S type, specilaist onderhouden met een probleem.

 

Auto had de man en aantal weken, net aangekocht voor een net bedrag..

 

Geen aankoopkeuring gedaan, voor dat bedrag, en de km stand 3 ton plus was dat niet echt aan de orde..

 

 

Uiteindelijk een afspraak bij os voor en raar probleem..

 

De auto wilde niet echt harder dan 140 km / uur en wilde niet echt optrekken (al was het en 2.5)

 

Eenmala bij ons binne eerst een preofrit met de auto en inderdaad geen fatsoenlijk optrekken en geen goed rijgevoel.

 

Maarrrr...... ook het (al eerder meegemaakte) diepe geluid uit het luchtfilter...

 

oei..

 

En "oei" is nie goe nie...

 

In de werkplaats eerste auto geheel nazien, afgezien van her en der een rubber voor de APK (al was de auto net gekeurd), en een doorgeroeste dorpel en wat kleinigheden was het best goed te doen..

 

Geen onveiligheden in ieder geval.

 

Luchtfilter open.....

 

Woooowwww..., net bij diverse garages geweest voor diagnose, de APK en onderhoud... dat luchtfilter zat er zeker al JAREN in!

 

En.... het vuil was zoooo nat en omvangrijk dat de motor echt gen lucht kreeg...

maar erger nog...

 

Het filter was al zover vergaan dat het vuil DOOR het filter gedrongen was en (helaas) de mot intern al had bereikt... klep defect en de compressie weg op 1 cilinder.

Jammer... op de bon(en) klopte alles aansluitend...

 

Heel vervelend, we hebben nog de LMM even gewisseld om te zie of dat nog wat uit maakte, maar helaas.

Ik heb meneer aangegeven dat een andere motor de enige optie was en het beste nu gewoon zolang het niet erger werd en er rekening mee houden de auto maar door te rijden.

 

Iets ander zinnigs was er niet over te melden.

 

 

IMG_1198.JPG

  • Like 2
  • Klasse 1
  • Verward 2
  • Verdrietig 1
Link to comment
Share on other sites

Wat leuk om weer de belevenissen van een garagist weer te kunnen lezen!  Per slot maak je wat mee.

Ga niet direct met een oordeel klaarstaan over de specialist waar deze S is onderhouden, maar je krabbelt er toch wel even van achter de oortjes. Aan de ene kant fijn dat het euvel is gevonden, maar aan de andere kant wel heel vervelend dat het ervoor heeft gezorgd dat er een hoop meer schade is.

Maar ga zo door met de verhalen Raymond!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Wow, dat het zó ver heeft kunnen komen! :twitch:

Kortademigheid a.g.v. een luchtfilter in die staat is niet het eerste waar je aan denkt bij de klacht, maar een logische oorzaak als je het ontdekt met helaas ernstige gevolgen :(

 

Wél leuk om weer te lezen wat je meemaakt!

Ben benieuwd wat het morgen weer is ;)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Vandaag, dinsdag2 klanten,

 

- XJ 308 met niet werkende Cruisecontrol, en een schuddend gevoel in de voortrein.

 

- X 300 die bij ons overnacht voor bijzindere en grotere zaken.

 

De 308 was ruim op tijd en de vrag was of hij snel weg kon nar ene andere afspraak.

 

Geen probleem, cruise doet het niet en schudden toch?

 

Yes!

 

Oki, proefrit.. cruise doet het niet, knopje aan op J-Gate, doet het nu wel... ok(?)

 

Voelbaar af en toe "schudden" in de linker voorrem, ik denk gevalletje speling taats lager van de stuurtraverse..

Op de brug en klant er bij, gezellig met zijn allen onder de Jag.....

 

 

- Axiaal gewricht hadden we al een vervangen en aangegeven dat er wat speling merkbaar as op het taats en we gingen het in de gaten houden.

 

Wel.... een beetje meer speling inderdaad maar nog net echt overdreven, wel genoeg voor de trilling (schudden) af en toe bij remmen...

 

- Klant verwittigd van de schakelaar die uit stond van de cruise en meneer kon vrijnsle naar de andere safspraak.

 

Hop, volgende...

 

X300,

 

Klacht,

 

- Af en toe niet starten, soms beroerd lopen van de motor, 

- Klokje defect,

- Badge van de koffer lelijk,

- Uitlijnen,

- Balanceren,

- Water bij de voeten na een wasstraat bezoek,

- En nog veel meer....

 

 

- Uitlaat was defect, vervangen door een andere, 

 

- De Cats waren een keer verwijderd bij een garage en nu was de CO niet goed en de motorloop werd er negatief door beïnvloed, dus andere (imitatie) Cats er onder (Origineel was erg duur)

 

- Badge van de 1 wiel was weg, dus andere,

- Balanceren,

- Lampjes dasch vervangen (leuk klusje)

   klokje moet helaas of een nieuwe of een gerepareerde (Keesh)?

- Olie en filters (ja, bij ons wel)

- 2 gasveren voor de koffer vervangen,

- Water in de wasstraat komt door een gat onder de parafaan vandaan, eerst overleg met de klant hoe en of we dat gaan repareren.

 

Verder al weer een heel eind met de auto!

 

  • Like 1
  • Klasse 1
Link to comment
Share on other sites

Woensdag,

 

(Auto van een collega-bedrijf,)

 

XK 8,

 

Klacht,

- Koelvloeistoflekkage....

 

Eerst eens zien wat er scheelt,...........

 

- Druktest op het koelsysteem,

  lek in de uitloop van de cooling outlet,

 

- Meteen in opdracht de dienst "geheel nazien" verzorgen.

 

Deze auto is al jaren in onderhoud bij het collega-bedrijf en komt nu voor wat speciale dingen naar ons.

 

Oeh.. wel wat achterstallig onderhoud..

 

Fusekogel links voor/onder defect,

Polybus modi op de voorste draagarmen zou een goed idee zijn,

Kettingmodificatie niet verzorgt (!)

C.V defect (alle 2)

Axiaal gewricht links voor speling, incl. taats lager stuurtraverse (weer 1)

Allemaal slangenklemmen her en der die er niet horen, maar dat is een beetje zeuren...

Uitlijning niet geheel goed (banden gecupt voorzijde)

 

Verder vocht in koplamp...

 

Eerst de modi op water en lucht uitvoeren de CV repareren,

 

Meneer belde nog om de antenne te repareren, maar de gehele unit was uitgebrand en iet alleen de spriet, gelukkig hebben we die gerepareerd op voorraad,

 

- Als er TE lang met een defect antenne word doorgereden dan brand vaak de electronica uit...

  (Steeds zeldzamer aan het worden.,)

 

Verder waterpomp controleren,

 

- Coolingtower wisselen, 

- Kachelslangen in en uit vervangen,

- Thermostaat,

- Pakkingset,

- Gaskleppakking,

- 8 stuks inlaatpakking,

- Vacuumslangen divers,

- Alles schoon en verder na-controle..

 

SP 12 vullen (vacumeren)

 

Proefrit en gaan....

 

Volgende..

 

 

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...