RobertB Posted October 4, 2021 Share Posted October 4, 2021 Ik heb mijn JCN versnellingsbak uitgebouwd om te reviseren. Om de hoofdas er uit te krijgen moet de secundaire as naar beneden d.m.v. een dummie as die korter is. Ik heb een dummie as laten draaien vlgs de maten die in Haynes staan maar die asmaat is waarschijnlijk voor een GB bak want hij is te lang. Weet iemand wat de maten voor de dummie as voor een JCN bak moeten zijn? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansvh Posted October 5, 2021 Share Posted October 5, 2021 Je hebt het over een GB bak, da's er een voor de MKI, vroege MKII en S-Type. De JCN is een bak met overdrive zoals gemonteerd onder de late MKII en de S-Type. Ik neem aan dat het hier dus om een late MKII of een S-Type gaat? De maten van de dummy-as voor de GB bak staan gedocumenteerd in de servicemanual. Zie hieronder, kun je in ieder geval eens checken of die overeenkomen met de Haynes. In geval van een JCN bak is er bij het verwijderen van de hoofdas geen dummy-as nodig. Er worden in de servicemanual geen maten gegeven en ook in de beschrijving van de te volgen procedure wordt geen dummy-as gebruikt. De originele servicemanual (beter dan de Haynes) kun je naast nog veel meer andere documentatie downloaden in ruil voor een kleine donatie aan het forum. Zie ook DIT topic. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobertB Posted October 5, 2021 Author Share Posted October 5, 2021 Zoals boven staat heb ik een JCN bak van 1965 de voll synchro bak, zoals bekend staat de N voor overdrive, in dit geval een Compact type Laycock Ik wil ook de secundaire as eruit halen om de naaldlagers te vernieuwen Ik wil niet bij het er uit halen van de as dat alle tandwielen onder in de bak vallen vandaar de dummie as. Bedankt voor de link ga ik doen Ik heb deze keer de bak van onder eruit gehaald door de motor in de lengterichting te kantelen, moest wel de stabilisatorstang demonteren en de bak moet bij het uitnemen gedraaid worden ivm de startmotor 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leonneke Posted October 5, 2021 Share Posted October 5, 2021 8 uren geleden, RobertB zei: Ik wil niet bij het er uit halen van de as dat alle tandwielen onder in de bak vallen vandaar de dummie as. Hoi Robert. Is het dan een probleem als die dummie as wat te lang is ( vraag ik me dan af ) ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobertB Posted October 5, 2021 Author Share Posted October 5, 2021 Ja, de dummie as moet precies de maat van de binnenzijde van het huis van de bak hebben, door de secundaire as eruit te tikken met de dummie as kan deze dan samen met de tandwielen en shims eerst naar de bodem van de bak zakken en dan als de hoofdas eruit is kan de dummie as met de tandwielen uit de bak genomen worden. Als die te lang is dan kan die niet zakken en als die te kort is dan vallen de shims eruit. Voor de montage is dat ook weer belangrijk omdat je er niet meer bijkomt als de hoofdas er in zit want dan moet de secundaire as weer de dummie as vervangen en je wil niet dat de shims eruit vallen 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobertB Posted July 24 Author Share Posted July 24 Hallo, ik had dus een zingend geluid in de de auto in zijn vierde versnelling, het begint bij 80 kmh en alleen bij belasting, dus gas geven. Als ik de OD inschakelde dan ging de toonhoogte naar beneden. Ik had eerst alleen de hoofdlagers van de OD vervangen en er lag een springring los in de OD dus dat moest de oorzaak wel zijn . Alles weer ingebouwd maar het geluid was er nog, dus balen!!. Afgelopen winter maar weer motor en bak uitgebouwd. Omdat het geluid er is in de vierde versnelling dat is in de pris-as direct verbinding dan draaien alleen de hoofdlagers deze vervangen en het pris-as lager Gelijk alle vriesdoppen vervangen en het vliegwiel laten vlakken Alles weer ingebouwd en dit weekend voor het eerst weer wezen rijden en..... het geluid zit er nog in . voor de tweede keer balen, maar nu weet ik het even niet meer wat het kan zijn. Iemand een goed advies?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Iksjeezesel Posted July 25 Share Posted July 25 Nog geen reactie van ervaringsdeskundigen zie ik.. Als ik de topic historie zo bekijk vraag ik mij af of anderen met zo'n bak hetzelfde ervaren. Is het niet gewoon typisch bij zo'n bak? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobertB Posted July 25 Author Share Posted July 25 Hi Rob, misschien wel. Als de nieuwe eigenaar er geen probleem mee heeft dan hoeft het er niet meer uit. Ik heb de auto nu 44 jaar en vanwege mijn leeftijd ga ik nu een ander goed tehuis voor hem zoeken. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Iksjeezesel Posted July 25 Share Posted July 25 Succes met de verkoop. Zal best een beetje pijn doen denk ik. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobertB Posted July 25 Author Share Posted July 25 Ja, na 44 jaar is het meer dan een auto. Ik heb de auto nu langer dan ik hem niet gehad heb ☺️ De restauratie heeft 20 jaar geduurd, elk boutje en moertje minimaal 2x in de hand gehad. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Iksjeezesel Posted July 25 Share Posted July 25 Ik ben niet in de omstandigheid om hem van je over te nemen helaas. Maar diegene die dat wel is en hem van je koopt, gaat je moeite in die 20 jaar restauratie vast waarderen👍 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobertB Posted July 25 Author Share Posted July 25 De restauratie is een deel van mijn leven geweest. Het is een originele Hollandse MK2 3.4L MOD van 1965, met vol synchro versnellingsbak , kilometerteller en geen mijlenteller, Hollandia stalen schuifdak. Ik heb de auto verder aangepast aan mijn wensen. Tandheugel stuurinrichting bekrachtigt (kosten 6000 euro voor de kit), 4 zuiger remklauwen voor, RVS uitlaat, 123 ontsteking, radio/CD met 4 speakers, armleuningen met lampjes, midden console en elektrische voorstoelen met voor en achter hoofdsteunen, achterruit verwarming, Moto-lita. Coombs spats. De wens kleur combinatie British racinggreen 1986, biscuit interieur. Bolt and nut restauratie. Motor 13.000Km, bak en OD 100Km. In mijn bezit sinds 1978 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts