Jump to content

Series 3, Dynamo laadt niet bij

Michelp
 Share

Recommended Posts

Sinds gisteren ben ik de eigenaar van een Jaguar Sovereign V12 uit 1984.

Het is wel een auto met wat werk. Er zit een nieuwe apk op, maar op de buitenkant zitten wel een paar plekjes.

Het grootste probleem waar ik nu tegenaan loop is de dynamo. Het lijkt er op dat deze niet bij laadt.

Gisteren leek er niets aan de hand, vanochtend ook niet, maar misschien heb ik er toen niet op gelet. Toen ik vanmiddag ging rijden zag ik het voltage zakken tot 10.5v ongeveer, dus gelijk maar omgedraaid en weer thuis neer gezet.

Zonder lopende motor zit ik nu nog gewoon boven de 12v. Alles gemeten met een multimeter.

Is dit een vaker voorkomend probleem? Ik kan er zonder brug zo niet goed bij zonder eerst andere dingen los te halen, dus dat heb ik maar even niet gedaan.

• Like 1

• Michelp changed the title to Series 3, Dynamo laadt niet bij

Welkom op het forum hier Michel. Mooie Jaguar heb je gekocht ;-)!

Voor wat betreft het probleem waar je tegenaan loopt: jouw Jaguar heeft een jaar stil gestaan. Dit is typisch een probleem dat spontaan kan verdwijnen als de auto wat meer wordt gebruikt. Rijden met dat ding :-)!

Mocht het dan niet verdwijnen dan zijn er wel een paar dingen die je kunt testen. Om te beginnen zou ik dan sowieso eerst eens zorgen dat alle (massa)verbindingen onder de motorkap goed schoon zijn.

• 2 weeks later...
Op 10/3/2021 om 8:06 PM, Michelp zei:

Toen ik vanmiddag ging rijden zag ik het voltage zakken tot 10.5v ongeveer, dus gelijk maar omgedraaid en weer thuis neer gezet.

Zonder lopende motor zit ik nu nog gewoon boven de 12v. Alles gemeten met een multimeter.

Lees het topic nu pas. (Sorry 😊 )

Ten eerste: gefeliciteerd.

Nu even naar het quote gedeelte:

Als de beschrijving de volgorde van rijden, meten (motor loopt), meten (motor uit) is,  dan is het wel heel heel raar.

Heb je wel direct op de accu polen gemeten (dus niet op de accu klemmen) of ergens op chassis of andere draden?

• Like 1

• 1 month later...

Het probleem zag ik wel via de meter op het dashboard. Daarna alles op de accupolen gemeten met de multimeter. Die 10.5v kreeg ik ook op de multimeter toen de auto nog liep nadat ik thuis was.

Het kan natuurlijk wel zo zijn dat de spanning lager is tijdens het rijden. Een slechte accu onder belasting zal qua voltage steeds zakken. Nadat de belasting er af is kan de spanning weer wat hoger zijn.

Maar een nieuwe accu staat nog op het lijstje van vele dingen die ik nog moet doen, dus dat zal ik de komende tijd eerst wel doen.

6 uren geleden, Michelp zei:

Het kan natuurlijk wel zo zijn dat de spanning lager is tijdens het rijden.

Een slechte accu onder belasting zal qua voltage steeds zakken.

1) NEE,  bij normaal lopende motor moet alle stroom uit de dynamo komen, en nog een beetje extra om de accu weer op te laden,  zo kiet zou je na een rit van 200km je auto niet meer kunnen starten , maar deze eerst aan een acculader moeten hangen

2) Iedere accu / batterij verliest van spanning bij ontladen, OOK een nieuwe

Vermoed toch sterk dat je dynamo aan flarden is,  of dat de + of massa verbinding niet goed is.

Maar: meten is weten,  maar dan wel met een en dezelfde multimeter, of 2 gecalibreerde meters