Jump to content

Welke waterpomp

Djurre1980
 Share

Recommended Posts

dit is het onderdeel nummer: EBC10564

k ben er recent achter gekomen dat de waterpomp voor de 4.0 liter uit 1994 slecht tot niet leverbaar is. 

er zit bij mij nu een pomp op van een ouder model, waar eigenlijk de FAN nog voorop hoort. De Fan heb ik eraf gehaald. En deze heeft 4 groeven op de poelie ipv 5 zoals de pomp van een 94-er hoort te hebben. 

Je kan beter zoeken naar een pomp van een x300. 

Pim van het forum heeft er nog 1. ik krijg overigens geen contact meer met hem. Maar die pomp past ook. 

2 uren geleden, Djurre1980 zei:

Ik zie niet in welk programma jij het zoekt maar dit is mijn VIN:

SAJJFALD4AJ700089

Komt uit de Jaguar Electronic Pats Catalogue. Met dat VIN zou je dus inderdaad genoemd partnrummer moeten hebben.

2 minuten geleden, Lana zei:

ik ben er recent achter gekomen dat de waterpomp voor de 4.0 liter uit 1994 slecht tot niet leverbaar is. 

er zit bij mij nu een pomp op van een ouder model, waar eigenlijk de FAN nog voorop hoort. De Fan heb ik eraf gehaald. En deze heeft 4 groeven op de poelie ipv 5 zoals de pomp van een 94-er hoort te hebben. 

Je kan beter zoeken naar een pomp van een x300. 

Pim van het forum heeft er nog 1. ik krijg overigens geen contact meer met hem. Maar die pomp past ook. 

Ik weet niet waar jij zoekt, maar SNG heeft genoemde waterpomp nog (beperkt) op VOORRAAD.

Gezocht via Google, geen idee waarom ik hem toen niet vond bij SNG. 

Ik had het oudere type pomp ook al gewoon in de schuur liggen, dus wellicht niet genoeg moeite gedaan om te zoeken. 

tis in ieder geval wel de goeie!

9 minuten geleden, Lana zei:

Pim van het forum heeft er nog 1.

Als je mij bedoelt: die pomp is tijden terug al verkocht, 't enige wat ik nog heb liggen is een gloednieuwe waterpomppakking... 😉

De waterpompen van een X300 en een late XJ40 zijn inderdaad identiek: ik heb ooit in één keer de pompen van een XJ40 3.2 en een X300 XJR vervangen door twee keer hetzelfde onderdeel te bestellen.

Hier de oude pompen uit de twee auto's naast elkaar, enige verschil is dat ik de oude pakking van de XJ40-pomp nog niet verwijderd heb.

Two worn pumps: the left from the Sovereign, the right from the XJR

Je kan deze link gebruiken als onderdelencatalogus voor een late XJ40:

https://parts.jaguarlandroverclassic.com/parts/index/hierarchy/id/C01.918/brand/jaguar/

Met hier de - verwarrende - info over de waterpomp: 
https://parts.jaguarlandroverclassic.com/parts/index/part/id/C01.918.91826.91826250.918262504110/brand/jaguar/

Jaguar suggereert namelijk dat je de hele pomp nodig hebt (nummer 1 in de onderdelenlijst).

Je hebt echter voldoende aan de voorste helft van het 'slakkenhuis' met poelie en waaier, zoals SNG 'm verkoopt. 
Zoals 't er naar uitziet krijg je bij SNG de pakking erbij, die dan weer NIET in het diagram van Jaguar staat...

En tot slot: als je toch de pomp gaat/laat doen: neem dan meteen de 'bastard hose' aan de achterzijde van de pomp naar de waterrail van het motorblok mee. Je hebt voor die pompklus al veel los om bij die slang te kunnen, dan is de zwakste plek uit het hele koelsysteem ook weer OK!

3 minuten geleden, Djurre1980 zei:

NBB2200DA heb ik dus nodig?

Gewoon die uit het linkje van Hans bestellen! 😉

Het sterretje achter het onderdeelnummer bij SNG betekent dat het aftermarket of remanufactured is.
Hoef je je geen zorgen om te maken: dankzij twee auto's aan ervaring weet ik dat die aftermarket-units prima zijn!