Jump to content

Ik heb weer een XJ40 gekocht...

Djurre1980
 Share

Recommended Posts

10 uren geleden, Djurre1980 zei:

Wat is er met jouw mooie rode XJ40 gebeurt Leonneke? 

Zal het verhaal zo smeuïg mogelijk vertellen.

Ik kocht de XJ40 voor relatief weinig geld destijds ( meen 3.000 Euro ). Liep best okay. Zelf pakte ik inwendige roest aan, bekleding, defecte blowers, wat relais perikelen, zekeringen enzovoorts. Maar hij liep nog niet supermooi vond ik zelf. Via via kwam ik destijds op dit forum terecht. En via dit forum leerde ik Raymond kennen. Ik kreeg hem aan de telefoon en hij bleek net zijn baan als automonteur opgezegd te hebben. Hij had ontslag genomen bij zijn baas. En was voor zichzelf begonnen. Of ik eventjes naar Heinkenszand wilde komen, want hij wist wel raad met de XJ40. 

Dus ik 165 kilometertjes rijden naar Heinkenszand. G&G Autoservice. Het klinkt wat vreemd misschien maar wij raakten binnen 5 minuten bevriend. Zeg maar een soort van 'klik' die je 1 of 2 keer in je leven met iemand hebt. G&G was in die tijd nog letterlijk 1 brug. 

Een uurtje of 10 later reed ik huiswaarts met een XJ40 die echt compleet anders reed. Zelf ging ik, telkens in stapjes, verder met het mooier maken van de XJ40. Maar mijn eigen bedrijf slokte nogal wat energie op en er bleef steeds minder ruimte over om de XJ40 te verfraaien. Bovendien had ik mijn zinnen verzet naar een XKR.

Ik besloot de XJ40 in de stille verkoop te zetten. Uitsluitend naar een volgende liefhebber en iemand die ik het zou gunnen. De XJ40 was toen al behoorlijk richting concoursstaat.

Raymond vertelde me, dat hij bevriend was met een jonge student, ook een echt Jaguar liefhebber. Een jongen met een nog niet al te grote portemonnee. Max Traas was zijn naam. Ik kwam met Max in contact en die had wel oren naar deze prachtige XJ. Ik verkocht de auto aan Max, voor serieus weinig geld, met de volgende voorwaarden.

1) Max mocht de auto niet doorverkopen 2) Hij moest me beloven dat hij de auto verder zou afmaken tot die helemaal 100 % zou zijn. 

Max werd dus trotste eigenaar van de auto ........................    En Max mag het verhaal hieronder afmaken .....  MAX !!! @M.Traas Go Ahead 😅

• Like 2
  • Klasse 1

• 2 weeks later...

Tja @Leonneke, waar zal ik eens beginnen ik liep toentertijd stage bij Raymond en hij kwam met een mooie auto met de vraag of dit  wat voor mij zou zijn? Het was een prachtige rode XJ40! Een aantal keer met Leon gebeld en afgesproken dat ik de auto kwam ophalen zodra ik zelf m’n rijbewijs had gehaald. Eindelijk was het zover met 17 jaar en een paar maanden ging ik met m’n ouders samen om de XJ40 op te halen en mee terug te nemen naar Heinkenszand. Wat was dat GAAF! De auto toen nog een paar maanden in de schuur laten staan tot ik 18 was.

Daarna de 40 tot ik 22 (2017) was bijna dagelijks gereden en circa zo’n 60k aan kilometers later deze auto zou nooit meer weg gaan en moest in perfecte staat blijven. Rond die tijd kocht ik ook een Daimler Super v8 (X308) toen heb ik besloten de XJ40 minder te gaan rijden en stuk voor stuk alles uit elkaar te halen om hem als nieuw te maken. In de zomer maanden nog geregeld een stuk gaan rijden om de auto toch in beweging te houden.

Helaas is in de nacht van 1 Juni 2020 de loods waar de XJ40 en een Daimler Eight in stonden tot de grond toe afgebrand…. 
Er was niks meer over van de auto’s en onderdelen…

Nu iets meer dan een jaar later zijn er weer andere Jaguars aangeschaft (XK8 Cabriolet en een X350) maar stiekem blijft er een groot verlangen naar een XJ40..

• Klasse 2

3 uren geleden, M.Traas zei:

maar stiekem blijft er een groot verlangen naar een XJ40..

Volgens mij hebben meer ex-XJ40 bezitters daar last van ..... Een auto die vooral mooi is door z'n bescheiden lelijkheid. Eigenlijk wat te vierkant, maar eigenlijk ook weer niet. Er staat een bizar mooie op MP. Vraagprijs 15 k .....

• Klasse 1