Jump to content

airco condenswater afvoer

BigNick
 Share

Recommended Posts

Ik las in voorgaande topic, dat last van beslagen ruiten na een rit te maken kan hebben met verstopte condenswater afvoer.

tevens las ik dat deze ter hoogte van de automaat bak uit moet komen. 

Dit zou mooi zijn want dan stop je er een trekveer in en kun je de verstopping oplossen. ik kan het echter niet vinden (zie ook foto)

Kan iemand mij met een tekening of foto laten zien waar dit slangetje zit

of wellicht heeft iemand een tip om, dit van boven af schoon te maken.

kan dit vanuit de motorruimte? want van binnen uit kan je er lastig bij (ik heb al een ker mijn dashboard los gehad)

BA13F49A-1575-4AFB-96ED-276F78AA0F8F.jpeg

Eerste verdachte is een slecht werkende airco, deze moet immers de boel ontwassemen, 

Om te controleren of de afwatering open is moet je airco even vol aanzetten en verschijnt er ter hoogte van de voorzijde van de automaat aan 2 zijden een plasje water.

De condenswaterafvoer zit boven de uitlaat, reden daarvan is dat het water dan snel verdampt en niet nog eens op termijn schade toebrengt omdat er een deel van de auto nat blijft.

Als je dan nog last hebt van vocht op de ramen direct na het aanzetten van de airco moet je de afwatering van het brandschot open maken... die zit altijd dicht.

De slangen komen uit aan de linker en rechterzijde in het kunststof binnenscherm, het vollopen van deze slangen door vuil va de afwatering van de banden veroorzaakt de beroemde aandacht aan de binnenschermen van de 308 en de XK.

De reden dat de ruiten beslaan als de afwatering van eht brandschot verstopt zitten is dat de intake va de ventilator van de ruiten dar gesitueerd is.

Het vocht word rechtstreeks angezogen door de aanjager van de clima.

Dank je Raymond,

Ga ik mee aan de slag, wat ik toe nu toe gedaan heb is:

- Airco laten afvullen, werkt nu goed (de helft van het koudemiddel was eruit)

- Water klep vervangen. (er komt nu warme lucht aan de rechterzijde (bijrijder)

Volgende stappen:

- afwatering na lopen 

- Actuator linkerzijde, achter het instrumenten paneel controleren  (na aanleiding van code B1262)

Wordt vervolgt.

De reden dat je geen afwateringslangen kan zien is omdat deze  boven het transmissiehuis/uitlaatsysteem zitten, zoals Raymond al zei.

Het goede is dat het S-type er geen last van heeft dat deze afvoer verstopt raakt, dus je hebt een vrij zeldzaam probleem!😉

Dank je Keesh,

Maar wat ik dan niet snap:

Wanneer ik ga rijden met koude motor ...... niks aan de hand, maar

wanneer ik een stuk gereden heb en parkeer en stap na een halfuurtje weer in. Direct na het starten beslagen voorruit.

Verwarming werkt, airco werkt. (ik heb wel een code B1262 "Defrost mode actuator motor drive circuit fault", maar klep lijkt wel te werken). Het enige wat dan nog over blijft is dat er ergens vocht zit. En in mijn belevenis zou dat alleen condensvocht kunnen zijn. mis ik iets?

Ik heb nu twee keer mijn dashboard uit elkaar gehad, maar kan niks vinden. 

Nick, die foutmelding is wel erg toevallig in combinatie met je klacht denk ik 

Defrost zet externe luchtaanvoer dicht om maximaal opwarming te bewerkstelligen. Condens bij warme motor lijkt toch te maken te hebben met interne circulatie ipv extern..

Succes!

36 minuten geleden, keesh zei:

Naamloos.png

Ik ken dit uit de quick summaries van de S-type vanaf 2005.

Maar wat kan ik hier mee? je kan het niet meten, je kan het niet zien ..... en je komt er verdomd lastig bij.

deze motor zit achter je dashboard instrumenten, je kan het net niet los halen. maar wanneer ik aan de motor voel tijdens aanpassen van de klep, voel ik dat hij wel werkt.

Misschien rook in de inlaat blazen buiten (onder voorraam?) en kijken of het binnen komt?

Ik ken dit type niet maar algemeen komt het vaak voor dat er in het inlaat traject water staat door verstopt draingat aldaar.

zoekt en gij zult vinden😇

• Like 1

Ik weet niet precies hoe het bij een S-TYPE werkt maar bij mijn X bleef de recirculatieklep dicht staan. Kwam door een versleten asje van een stappenmotor. Daardoor had ik ook last van beslagen ramen. 

Hier de oplossing voor mijn X.

• Like 2

Na alles schoon te hebben is de volgende stap (als het nog niet werkt) 

De aircovulling op orde?

De aircopomp werkend en slaat aan bij aircovraag?

Afwatering doorgespoten met water en of lucht?

Kijken wat er gebeurd met clima op vol warm en vol koud, werk alles?

Luister of de kleppen schakelen bij verschillende vraag (hoofd.voeten etc.)

Nog niet werkend?

Lees met en juiste computer de signalen van de temp. sensoren uit en kijk of er 1 afwijkt, gaan vaker stuk...

Nog niee?

Bel uw bank... 

• Like 1

Op 10/10/2021 om 8:44 PM, BigNick zei:

komend weekend ga ik mijn interieur filter er uit halen en kijken of ik via die weg bij de ontwatering slangetjes kan komen. 

schoon maken enz. enz.

wordt vervolgt 

Interieur filter eruit gehaald en de behuizing los gehaald, kan niet de ontwatering van de airco vinden.

Wel was de afwatering geheel verstopt. je kon er een moestuintje in beginnen. 

Dat is in ieder geval  weer schoon en het water kan weer weglopen.

F456CF7E-0A6D-4599-9233-6C03A15618F1.jpeg

CB8A8484-8BEE-4DF7-A146-2B6F5EA19509.jpeg

Op 10/16/2021 om 11:07 AM, isabella zei:

Na alles schoon te hebben is de volgende stap (als het nog niet werkt) 

De aircovulling op orde?

De aircopomp werkend en slaat aan bij aircovraag?

Afwatering doorgespoten met water en of lucht?

Kijken wat er gebeurd met clima op vol warm en vol koud, werk alles?

Luister of de kleppen schakelen bij verschillende vraag (hoofd.voeten etc.)

Nog niet werkend?

Lees met en juiste computer de signalen van de temp. sensoren uit en kijk of er 1 afwijkt, gaan vaker stuk...

Nog niee?

Bel uw bank... 

Dank je voor je reactie Raymond!!!

We lopen het rijtje even na;

Airco recentelijk (3 maanden geleden) laten afvullen

Airco werkt, in de zomer maanden wordt hij goed koud. Wel moet ik zeggen dat het systeem traag reageert

Afwatering, zie vorige bericht.

Vol warm - werkt

Vol koud - werkt

Kleppen schakelen, alles hand matig nagelopen (zie foto's) De klep achter het dashboard los gehaald en handmatig klep heen en weer gehaald, werkt soepel. Motor werkt.

Alle ander kleppen kan ik visueel controleren en zie de kleppen bewegen.

Ik kon drie kleppen vinden, heb ik ze dan allemaal gevonden?

Huidige stand van zaken:

Nog steeds een storing B1262

Na een stuk rijden en half uurtje laten staan en weer starten, beslaat nu nog alleen de bestuurders zijde.

We zijn er bijna !!!

6DCD45A3-63DE-47D8-8C38-577367C46AAB.jpeg

E59B3FB2-7D5A-4C8B-A5C4-510B0BA00281.jpeg

DC718149-A0CC-4163-92EB-20D081E17B68.jpeg

41 minuten geleden, isabella zei:

Raar, kan je zelf de temp instelling en opvolging van de sensoren meten met jou computer?

Ik heb een Icarsoft, waarmee je live data kan zien, maar ik weet niet waar ik op moet letten.

94A7C0BE-C295-46C8-8830-1C8CCFF03A78.jpeg