Jump to content

X300 trilt bij hogere snelheid?


ArcticJaguar
 Share

Recommended Posts

Vandaag voor het eerst meer dan 100km/u gereden in de X300 toen ik ‘s avonds terug reed over de snelweg. Tot de 110km/u rijdt de auto als een zonnetje. Hij is stil, soepel, zweeft heerlijk over de weg (al had ik graag het stuur wel iets minder licht in de sturing gezien, maar ben misschien een wat zware stuurbekrachtiging gewend). De motor trekt netjes en accelereert ook prima. Voor je het weet rijd je 100km/u en dat nog comfortabel ook. 
 

Toen ik de 120km/u aantikte merkte ik echter dat de X300 best wel begon te ‘trillen’. Voelde het vooral onder mijn stoel en bij mijn voeten. Niet zo hard dat je ervan gaat klappertanden maar toch wel best merkbaar. Het was niet zo erg dat ik er expres langzamer van ging rijden en de auto bleef stabiel op de weg, alleen had eigenlijk gehoopt op hetzelfde comfort bij deze snelheid als bij de lagere snelheden. Is dat trillen normaal? Of moet ik op onderzoek uit? 

Link to comment
Share on other sites

Natuurlijk niet normaal, bij wat voor arctische temperaturen dan ook. De X300 is n superroadholder.

Laat gewoon de uitlijning eens controleren, eventuele andere ongemakken komen dan wel aan het licht. Want echt, het kan van alles zijn: kromme schijven, slecht gebalanceerde wielen, vladderige banden, steekassen, you name it.

Maar, zoals de Britten zeggen: not to worry!

Link to comment
Share on other sites

Het is een auto van 25 jaar oud en daar zitten veel delen aan die versleten kunnen zijn en speling vertonen. Zoals ophangrubbers enz. Maar dat trillen hoort niet. Dus even terug naar de verkoper😉.

 

Ballancering of uitlijning kan het probleem zijn maar ik neem aan dat het is gedaan bij aflevering.

Link to comment
Share on other sites

Ja klopt. Banden voor zijn 10 jaar oud. De nieuwe hadden er al onder moeten zitten maar GLS heeft het voor elkaar gekregen 2 van de 4 bestelde banden kwijt te raken…. Ga bij montage vragen goed te balanceren en uit te lijnen. Heb ook de verkoper op de hoogte gesteld en mochten de nieuwe banden het niet verhelpen, kijken we samen verder. Voor nu rijd ik dan maar geen 120, want wil niks forceren. Dank voor het meedenken!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Mijn XJ40 (technisch erg vergelijkbaar met jouw X300) blijft trillingsvrij ook bij bijvoorbeeld 140 km/h.

Zou beginnen met controleren banden en speling in wielophanging.

Als de auto tijdje stil gestaan mocht hebben kan je het ook eerst een tijdje aanzien.

Soms verdwijnen dergelijke klachten vanzelf bij kilometers maken.

 

Link to comment
Share on other sites

De nieuwe banden zitten er eindelijk onder! GLS heeft ze toch weer kunnen vinden ergens in hun depot...

 

Kreeg nog wel de waarschuwing dat het monteren van 225/60/16 banden ipv de standaard 225/55/16 banden een impact kan hebben op de kilometerteller. Ik ben geen expert, maar die impact lijkt me vrij minimaal als ik er logisch over nadenk.

 

Uiteraard de X300 even de snelweg op gejaagd. Tot de 130km/u gekomen op een stuk waar 100 de max was, dus wilde niet nog harder gaan. Maar hij bleef stabiel en trillingsvrij! Dus ik hoop dat het probleem hiermee wel is verholpen. Wat de monteur nog wel aangaf is dat de velgen wat krom getrokken zijn en dat er 'veel lood op zat'. Zegt mij niks, maar jullie vast wel? Hij had de zwaardere velgen achterop gezet en de lichtere voorop.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

4 uren geleden, ArcticJaguar zei:

Wat de monteur nog wel aangaf is dat de velgen wat krom getrokken zijn en dat er 'veel lood op zat'. Zegt mij niks, maar jullie vast wel? Hij had de zwaardere velgen achterop gezet en de lichtere voorop.

 

Velgen kunnen krom worden. Stoeprand pikken, gat in de weg en andere vormen van 'impact'. Een kromme velg kan gericht worden zodat die weer mooi rond draait en loopt. Voorop heb je het meeste last van de onbalans omdat je stuur aan die twee voorwielen hangt. Daarom hangt hij de velgen met het meeste lood (meeste onbalans) achterop. 

 

Als het weer lekker rijdt prima toch ?

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Blij voor jou dat het zo simpel opgelost is Arctic!

 

Ik zit al 2 jaar met gelijkaardig probleem met mijn X300. Daar is zowat alles aan vervangen wat voor trillingen kon zorgen (tot en met de cardanas). Heel veel kosten en trillingen niet opgelost. Ik had bij het begin aan de garage gezegd dat ik het gevoel had dat het aan de versnellingsbak lag, maar ze wilden eerst alle andere dingen uitsluiten. En nu zeggen ze natuurlijk dat het mogelijk aan de versnellingsbak ligt 🥺

Maar een revisie voor dat ding kost nog eens 2500 euro. Dus tril ik nog maar een tijdje verder

Geniet in elk geval van je trillingsvrije X300!

Link to comment
Share on other sites

Ja, dat is allemaal de revue gepasseerd. Het vermoeden is dat het iets te maken zou hebben met de lock up converter, maar er wordt geen foutmelding geregistreerd bij de garage die gespecialiseerd is in automatische versnellingsbakken. Het vermoeden is dat het een mechanisch probleem is waar geen elektronische controle op zit.

 

Kort samengevat is het probleem dat - eens de motor goed warm is (na pakweg 15-20 km rijden) - en ik boven 70-80km/u uit kom, hij begint te trillen. Het trillen verdwijnt even als ik goed gas geef, gas los of (kort) de rem indruk, maar keert kort nadien weer terug. Het ergst trilt hij wanneer de motor een klein beetje moet werken aan die snelheid, dus bij het nemen van een lichte helling of bij lichte versnelling.

Versnellingsbak is ook al eens gespoeld, maar aan een revisie waag ik mij voorlopig niet omwille van de hoge kosten. Vervangen door een tweedehands bak is ietsje goedkoper (pakweg 1900 euro, geplaatst), maar dan weet je niet wat je 'in huis' haalt en blijft duur.

Ik heb in totaal over 2 jaar al meer dan 2500 euro aan check ups en vervangingen betaald die verband zouden houden met dit probleem en ergens houdt het op natuurlijk...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jazeker, verschillende keren zelfs.

En Raymond doet zijn werk in principe goed, daar niet van. Alleen wou hij mijn aanvoelen dat het de versnellingsbak was in het begin niet volgen en wou hij liever niet verdergaan op wat eerdere garages wel of niet hadden geconcludeerd. Soms is die kritische houding goed natuurlijk, maar in dit geval leidde het nergens naar en stond ik weer bij af...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ik blijf er bij dat het de lock-up is van de convertor, ik gaf alleen aan dat het enige wat je nu kan doen is het goed aanpakken, niet half werk.

 

Omdat je een supercharged hebt is het een grotere klus de automaat gebruikt te vinden bij een partij die ECHT te vertrouwen is.., daar bedoel ik mee dat je niet een rotte automaat koopt.

 

Als we de convertor aanbieden voor revisie is de stelling dat dat niet altijd gaat bij deze dus gelieve en nieuwe aan te schaffen.

 

Dat kost meer.

 

Als je dan een goede, gecontroleerde automaat plaatst dan komt die uit Engeland (via ons dan, want ze ijn slecht te vinden)

 

Daarmee heb je verzendkosten, inklaringskosten, expediteurskosten en BTW over VAT en inklaringskosten.

 

Dan (omdat het een Supercharged is) meer werk dan een gewone, dan alles bij elkaar opgeteld om zeker te zijn koste het toen inderdaad rond de 1750 euro incl. arbeid, aanschaf en spoelen automaat.

 

Uiteraard kun je de gok nemen om naar iemand te gaan die alleen de bak er af haalt en de convertor doet, maar daarmee elimineer je niet de mogelijkheid dat de automaat (gezien de km stand) daadwerkelijk defect is.

 

Ook revisie is lastig omdat dit een zeldzame automaat is.

 

Een volledige revisie is alles opnieuw en een nieuwe convertor, maar dat kost ruimschoots meer.

 

 

Dus uiteindelijk blijf ik bij een goede gecontroleerde gebruikte automaat, 

 

 

  • Klasse 1
Link to comment
Share on other sites

Op de aanstaande technische dag gaan we in op trillen en de tot nu toe opgeloste oorzaken.

 

Ook hebben we dan een "eye opener" voor de banden....

 

 

Ik heb ook nog een vraag voor de knappe koppen onder ons....

 

 

Een S type, een XF en een XJ 350 hebben hetzelfde onderstel..

 

Rara, waarom trilt een XJ 350 ALTIJD en een S of XF (bijna) nooit....

 

zeg het, zeg het.... dan komen wij eens en voor altijd van de nachtmerrie van trillen van een XJ 350 af (hahaha)

 

Degene die het weet krijgt een gratis nieuwe auto (van Jaguar dan want die weten het ook niet)

 

 

Even serieus, sommige zijn echt lastig (trillen)

 

 

  • Like 1
  • Verward 1
Link to comment
Share on other sites

On 10/10/2021 at 12:06 PM, Davidmich said:

Blij voor jou dat het zo simpel opgelost is Arctic!

 

Ik zit al 2 jaar met gelijkaardig probleem met mijn X300. Daar is zowat alles aan vervangen wat voor trillingen kon zorgen (tot en met de cardanas). Heel veel kosten en trillingen niet opgelost. Ik had bij het begin aan de garage gezegd dat ik het gevoel had dat het aan de versnellingsbak lag, maar ze wilden eerst alle andere dingen uitsluiten. En nu zeggen ze natuurlijk dat het mogelijk aan de versnellingsbak ligt 🥺

Maar een revisie voor dat ding kost nog eens 2500 euro. Dus tril ik nog maar een tijdje verder

Geniet in elk geval van je trillingsvrije X300!


Oef! Hoop dat je jouw probleem op kunt lossen! De mijne is gelukkig nog steeds trillingsvrij, dus denk dat het in mijn geval echt aan de banden lag. Merk trouwens wel dat mijn stuur niet geheel recht staat, dus er is in het verleden wel wat gebeurd met de auto (ongeluk?). Maar dat staat misschien helemaal los van het trillen. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

45 minuten geleden, isabella zei:

Ik blijf er bij dat het de lock-up is van de convertor, ik gaf alleen aan dat het enige wat je nu kan doen is het goed aanpakken, niet half werk.

 

Omdat je een supercharged hebt is het een grotere klus de automaat gebruikt te vinden bij een partij die ECHT te vertrouwen is.., daar bedoel ik mee dat je niet een rotte automaat koopt.

 

Als we de convertor aanbieden voor revisie is de stelling dat dat niet altijd gaat bij deze dus gelieve en nieuwe aan te schaffen.

 

Dat kost meer.

 

Als je dan een goede, gecontroleerde automaat plaatst dan komt die uit Engeland (via ons dan, want ze ijn slecht te vinden)

 

Daarmee heb je verzendkosten, inklaringskosten, expediteurskosten en BTW over VAT en inklaringskosten.

 

Dan (omdat het een Supercharged is) meer werk dan een gewone, dan alles bij elkaar opgeteld om zeker te zijn koste het toen inderdaad rond de 1750 euro incl. arbeid, aanschaf en spoelen automaat.

 

Uiteraard kun je de gok nemen om naar iemand te gaan die alleen de bak er af haalt en de convertor doet, maar daarmee elimineer je niet de mogelijkheid dat de automaat (gezien de km stand) daadwerkelijk defect is.

 

Ook revisie is lastig omdat dit een zeldzame automaat is.

 

Een volledige revisie is alles opnieuw en een nieuwe convertor, maar dat kost ruimschoots meer.

 

 

Dus uiteindelijk blijf ik bij een goede gecontroleerde gebruikte automaat, 

 

 

 

Dat snap ik wel, en daarom ook geen slecht woord over jullie werk op zich. En ik ben niet vergeten dat jullie ook wat extra's hebben gedaan hoor!

Het is gewoon jammer dat mijn oorspronkelijke vraag om het in de versnellingsbak te zoeken niet meteen is opgepikt (ik had al heel wat garages en analyses doorlopen en alles bleef die kant op wijzen - ik denk dat ik het nog ergens in mijn eerste mails aan jullie heb staan). Had heel wat tijd en geld kunnen besparen, en ook meer investeringsruimte gelaten. Maar op een bepaald moment moet je stoppen met geld pompen in een wagen en dat punt was voor mij toen echt wel bereikt. 

 

Misschien dat ik er nog wel op terugkom, maar dan moet hij eerst weer een tijdje dienst hebben gedaan om het 'wat te spreiden'. We zien elkaar dan ongetwijfeld weer

 

groeten,

David

 

 

Link to comment
Share on other sites

13 minuten geleden, ArcticJaguar zei:

Merk trouwens wel dat mijn stuur niet geheel recht staat, dus er is in het verleden wel wat gebeurd met de auto (ongeluk?).

Of het stuur niet precies recht gestaan bij het uitlijnen😉

  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

1 uur terug, isabella zei:

Op de aanstaande technische dag gaan we in op trillen en de tot nu toe opgeloste oorzaken.

 

Ook hebben we dan een "eye opener" voor de banden....

 

 

Ik heb ook nog een vraag voor de knappe koppen onder ons....

 

 

Een S type, een XF en een XJ 350 hebben hetzelfde onderstel..

 

Rara, waarom trilt een XJ 350 ALTIJD en een S of XF (bijna) nooit....

 

zeg het, zeg het.... dan komen wij eens en voor altijd van de nachtmerrie van trillen van een XJ 350 af (hahaha)

 

Degene die het weet krijgt een gratis nieuwe auto (van Jaguar dan want die weten het ook niet)

 

 

Even serieus, sommige zijn echt lastig (trillen)

 

 

Ik denk dat het in de eigenfrequentie van de carrosserie is. Wellicht te verhelpen met toevoegen en vastlassen van extra massa, de vraag is alleen hoeveel en waar.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 uren geleden, isabella zei:

Rara, waarom trilt een XJ 350 ALTIJD en een S of XF (bijna) nooit....

 

zeg het, zeg het.... dan komen wij eens en voor altijd van de nachtmerrie van trillen van een XJ 350 af (hahaha)

 

De XJ was de eerste met aluminium carrosserie. Wellicht onvoldoende stijf en te licht om trillingen te dempen :lol:

Link to comment
Share on other sites

Ik vat het ook niet op als dat we met ons allen geen goed of volledig werk hebben, maar sommige zaken zijn erg duister om werkelijk te ontdekken...

 

 

Onder aan de streep is het altijd lastig mee te gaan met het oordeel van de klant als dit loodrecht op de zichtbare zaken als een defecte Hardyschijf staat, in sommige gevallen is datgene wat je ziet niet altijd het gehele plaatje, ik meen me te herinneren dat jou trillen teven te maken had met een defecte Hardyschijf en een defecte cardankoppling, beide hadden net als de automaat een voorgeschiedenis met elkaar.

 

Ik denk dat er een keer wat gepasseerd is met de auto.

 

Soms zijn dingen echt ingewikkeld, niet altijd zijn de zaken die vooraf bij andere auto's de opl,ossing waren ook daadwerkelijk altijd weer de oplossing.

 

Ook in jou geval, bij deze automaat gaat de lock-up los bij indrukken en aanspreken van de remlichtschakelaar, alleen bij deze automaat en alle andere NIET..

 

Daar is weer zo'n uitzondering van oorzaak en gevolg.

 

Maar ik denk dat als je de convertor vervangt het probleem weg zal zijn.

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

18 uren geleden, isabella zei:

Ik vat het ook niet op als dat we met ons allen geen goed of volledig werk hebben, maar sommige zaken zijn erg duister om werkelijk te ontdekken...

 

 

Onder aan de streep is het altijd lastig mee te gaan met het oordeel van de klant als dit loodrecht op de zichtbare zaken als een defecte Hardyschijf staat, in sommige gevallen is datgene wat je ziet niet altijd het gehele plaatje, ik meen me te herinneren dat jou trillen teven te maken had met een defecte Hardyschijf en een defecte cardankoppling, beide hadden net als de automaat een voorgeschiedenis met elkaar.

 

Ik denk dat er een keer wat gepasseerd is met de auto.

 

Soms zijn dingen echt ingewikkeld, niet altijd zijn de zaken die vooraf bij andere auto's de opl,ossing waren ook daadwerkelijk altijd weer de oplossing.

 

Ook in jou geval, bij deze automaat gaat de lock-up los bij indrukken en aanspreken van de remlichtschakelaar, alleen bij deze automaat en alle andere NIET..

 

Daar is weer zo'n uitzondering van oorzaak en gevolg.

 

Maar ik denk dat als je de convertor vervangt het probleem weg zal zijn.

 

 

Door problemen met mobiel misschien een dubbel antwoord, waarvoor dan excuses. 

De hardy-schijf was inderdaad aan vervanging toe maar de cardan is vervangen om uit te sluiten dat daar een afwijking op zat. Bleek achteraf geen verschil te maken.

Maar ik doe zeker nog eens navraag naar die converter, bedankt!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...