Jump to content

X300 trilt bij hogere snelheid?

ArcticJaguar
 Share

Recommended Posts

Vandaag voor het eerst meer dan 100km/u gereden in de X300 toen ik ‘s avonds terug reed over de snelweg. Tot de 110km/u rijdt de auto als een zonnetje. Hij is stil, soepel, zweeft heerlijk over de weg (al had ik graag het stuur wel iets minder licht in de sturing gezien, maar ben misschien een wat zware stuurbekrachtiging gewend). De motor trekt netjes en accelereert ook prima. Voor je het weet rijd je 100km/u en dat nog comfortabel ook. 

Toen ik de 120km/u aantikte merkte ik echter dat de X300 best wel begon te ‘trillen’. Voelde het vooral onder mijn stoel en bij mijn voeten. Niet zo hard dat je ervan gaat klappertanden maar toch wel best merkbaar. Het was niet zo erg dat ik er expres langzamer van ging rijden en de auto bleef stabiel op de weg, alleen had eigenlijk gehoopt op hetzelfde comfort bij deze snelheid als bij de lagere snelheden. Is dat trillen normaal? Of moet ik op onderzoek uit? 

Natuurlijk niet normaal, bij wat voor arctische temperaturen dan ook. De X300 is n superroadholder.

Laat gewoon de uitlijning eens controleren, eventuele andere ongemakken komen dan wel aan het licht. Want echt, het kan van alles zijn: kromme schijven, slecht gebalanceerde wielen, vladderige banden, steekassen, you name it.

Maar, zoals de Britten zeggen: not to worry!

Het is een auto van 25 jaar oud en daar zitten veel delen aan die versleten kunnen zijn en speling vertonen. Zoals ophangrubbers enz. Maar dat trillen hoort niet. Dus even terug naar de verkoper😉.

Ballancering of uitlijning kan het probleem zijn maar ik neem aan dat het is gedaan bij aflevering.

Ja klopt. Banden voor zijn 10 jaar oud. De nieuwe hadden er al onder moeten zitten maar GLS heeft het voor elkaar gekregen 2 van de 4 bestelde banden kwijt te raken…. Ga bij montage vragen goed te balanceren en uit te lijnen. Heb ook de verkoper op de hoogte gesteld en mochten de nieuwe banden het niet verhelpen, kijken we samen verder. Voor nu rijd ik dan maar geen 120, want wil niks forceren. Dank voor het meedenken!

• Like 1