Jump to content

Dimlicht rechtsvoor werkt niet X350

erdee123
 Share

Recommended Posts

Sinds kort werkt mijn dimlicht rechtsvoor niet meer. Lampje vervangen biedt geen soelaas. In de stekker van de lamp meet ik iets meer dan 4 volt. (Goeie massa gepakt en meet ik nog steeds 4 volt) Bij de zekering meet ik 12 volt.

Er zit redelijk wat condens in de koplamp.

Heeft iemand raad?

Groet, Roland

Hieronder zie je een stukje uit het electrische schema:

image.png

EC35 is een 8-voudige zwarte connector, EC6 is een 9-voudige zwarte connector. Daartussen zit een oranje draad met gele tracer (OY). Ik denk dat je moet beginnen om te meten vanaf de koplamp naar de zekering (#F8, 20A in de zekeringkast onder de motorkap).

Overigens, als de lichtopbrengst door de condens sterk wordt verminderd is dat APK afkeur, dus je zult daar wel iets aan moeten doen.

12 uren geleden, hansvh zei:

Hieronder zie je een stukje uit het electrische schema:

image.png

EC35 is een 8-voudige zwarte connector, EC6 is een 9-voudige zwarte connector. Daartussen zit een oranje draad met gele tracer (OY). Ik denk dat je moet beginnen om te meten vanaf de koplamp naar de zekering (#F8, 20A in de zekeringkast onder de motorkap).

Overigens, als de lichtopbrengst door de condens sterk wordt verminderd is dat APK afkeur, dus je zult daar wel iets aan moeten doen.

Er wordt aan gewerkt ;-) 

42 minutes ago, erdee123 said:

Hoe demonteer ik het gemakkelijkst de koplamp?

Kleine tip, op facebook is er een groep die heet ‘jaguar xj (x350/x358) owners, admirers and support group’. Al je daar lid van wordt, hebben ze op hun pagina bij documenten workshopmanuals beschikbaar.

16 minuten geleden, SirJasper zei:

Kleine tip, op facebook is er een groep die heet ‘jaguar xj (x350/x358) owners, admirers and support group’. Al je daar lid van wordt, hebben ze op hun pagina bij documenten workshopmanuals beschikbaar.

Dank!

Ik heb de bumper weten te demonteren en uiteindelijk de koplamp ook.

Zaterdag ga ik verder met de zoektocht naar de storing.

Ik vermoed toch iets met vocht en corrosie.

Heel vreemd maar ik kwam nog een stuk schuimrubber tegen linksonder, ter grootte van een kleine schoenendoos? Zeiknat.

Jaguar XJR.jpeg

• Verward 1

Ik kan het niet goed zien maar bij mijn X zit daar de accumulator van de airco. Daar komt bij warm weer soms ook vocht uit. Het meeste onder de auto maar ook dus bij de rechter voorbumper. Ik kan me voorstellen als daar een klomp schuim onder zit dat dit drijfnat word. 

Maar ik weet dus niet of dat ook zo bij een X350 werkt.....

Accumulator.pdf

Ik heb de rechter koplamp omgewisseld met de linker koplamp, en die werkt aan de rechterkant, dus de fout zit in de koplamp. Niet de bedrading. Gelukkig.

Koplamp uit elkaar gehaald en de voorschakelunit omgewisseld.
(LAD5G 89031486)

Daar zit de storing.

Valt daar nog iets aan te redden? 

Heeft iemand nog een voorschakelunit liggen?

• Like 1

• 2 weeks later...

Vandaag werd de voorschakelunit geleverd vanuit England. Totaal €75,- kwijt inclusief inklaringskosten.

Toen was het plug and play.

Bijkomend voordeel. Ik heb nu met een kleine 10min de koplamp eruit. 😃

Waar is het probleem ontstaan? Bij het verwisselen van het lampje van het dimlicht heb ik het kapje van de koplamp niet juist teruggeplaatst. Als het regent loopt precies al het regenwater in de koplamp en dus in de voorschakelunit etc.

Heel dat systeem van die veer op het kapje, je kunt er niet lekker bij, plastic wat afbrokkelt, etc...

Let erop!

• Like 1