Jump to content

lambda sondes


deepfreeze
 Share

Recommended Posts

Goedemiddag all.

 

 

nu op zoek nar de lambda sondes op de kats.

jaguar origineel, zijn resp € 201 en 174 ex.

ik zie echter op meerdere sites, dat ze nieuw vanaf € 30 te krijgen zijn?

wat is wijsheid vraag ik mij dan af.

 

verder , indien ik de sondes alle 4 vervang, is het dan verstandig om de MAF ook te vervangen? just asking...

 

mvg

 

inge en frank

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Waarom de lambda's vervangen?, wat is je probleem?

 

Ik heb nog nooit alle lambda's vervangen.

 

Even terug naar de oorspronkelijke fout of het probleem, mag ik vragen wat dat was?

 

De enige lambda's die werken zijn die duurdere , het kan natuurlijk niet zo zijn dat er voor 30 euro een werkende lambda te koop is als die andere 189 eur kosten.

 

Maar goed, wat was het probleem waarom dit aan de orde was?

Link to comment
Share on other sites

hi Raymond,

beetje onduidelijke situatie.

volgens de garage, die net beide kats heeft vervangen, is er 1 lambda sensor, niet goed.  

dit is de melding: P0158 O2 sensorcircuit, hoge spanning (rij 2 sensor 2)

 

nou weet ik niet wat dat precies inhoud, maar volgens mij gaat dit over een bobine (denk ik) en niet over een lambda sensor?

 

Hoor graag even.

 

mvg

Frank

Link to comment
Share on other sites

het staat letterlijk in de foutcode: O2 sensor circuit. Dan gaat dit toch niet over een bobine, maar over je O2 meter, oftewel je lambda sensor. 

 

 

 

ik ken het type auto wat je hebt, niet zo goed, maar op basis van de code concludeer ik dat er 2 zitten, beide na de katalysator. Ik zou ze wisselen. Gaat de fout nu mee naar de andere kant, dan is inderdaad je ene sensor stuk. Blijft de fout aan de huidige kant zitten, dan gaat er daarvoor iets niet goed qua verbranding in de motor. 

Link to comment
Share on other sites

wat voor auto en wat voor motor?

 

Ik vermoed het volgende. Een V- motor, met dubbel uitlaat systeem. Je hebt dan twee Kats, en voor elke kat een lambda sonde, en na de kat een lambda sonde. 

 

Nu kun je die na de kat (want je foutmelding gaat over sensor 2, sensor 1 zit VOOR je kat), onderling wisselen om zeker te zijn, dat het je sonde is.  het is namelijk ook mogelijk dat er een andere oorzaak is, en dan is het zonde om al een nieuwe sonde te kopen, als je achteraf merkt dat je huidige niet stuk is. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Iksjeezesel said:

Bank 1 is waar ik mijn spaargeld had.

Bank 2 is de bank die je geld leent voor een andere katalysator🤣.

 

Overigens, de upstream en downstream zijn volgens mij verschillend (breedband op upstream volgens mij dus verwisselen is ni un goe idee denk ik..

 

 

hi,

lol

ik heb geen geld hoeven te lenen hhahhaah, ik wacht wel tot ik zeker ben, of eea wel klopt, en dan actie te ondernemen.

mvg

 

frank

 

2 minutes ago, Iksjeezesel said:

 

 

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

biw,

 

nieuws van Jaguar zelf:

 

op de vraag welke is bank 1 en welke is bank 2 kreeg ik dit toegestuurd lol.

de linker dus, vraag is dan, sta ik voor of achter de auto hahha, neem aan dat ze de bestuurders kant bedoelen.

 

helaas geen onderdeel nummer erbij

 

mvg

frank

 

 

fout code lambda.png

Edited by deepfreeze
tet toevoegen
Link to comment
Share on other sites

On 8/23/2021 at 8:45 PM, Iksjeezesel said:

Bank 1 is waar ik mijn spaargeld had.

Bank 2 is de bank die je geld leent voor een andere katalysator🤣.

 

Overigens, de upstream en downstream zijn volgens mij verschillend (breedband op upstream volgens mij dus verwisselen is ni un goe idee denk ik..

 

 

 

 

ja, die moet je ook niet wisselen. je moet links en rechts wisselen.

 

Heel simpel gezegd, er zit er 1 voor de Kat en 1 na de Kat. 

 

En dat 2x, namelijk in de uitlaat die vanuit de linkerhelft van het V blok komt, en in de uitlaat die vanuit de rechterhelft van het V blok komt. 

 

En die na de kat geeft nu een probleem, en dan kan je die prima wisselen van links naar rechts. Gaat de storing mee, dan heb je een probleem met de sonde. Blijft de storing aan dezelfde kan, dan ligt het aan het voorgaande traject. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Lana,

helemaal duidelijk,

 

weet ik nog steeds niet wat bank 1 en bank 2 inhoud althans.. is bank 1 links, of rechts..

ik denk dat bank 1 links is, vanaf de achterkant van de auto gezien? dus bestuurders zijde.

verder voor en na de kat, zelfde verhaal, is voor gezien vanaf de motor, of vanaf de demper gezien?

 

verder de vraag die nog open staat is: wat is het verschil met beide kats (op 1 zijde) er zit bij de prijs die Jag opgaf een verschil? resp 201 en 174, waarbij geen specs werden opgegeven? kan ik gewoon spin off's nemen, of is dat  niet verstandig?? het lijkt mij, gezien de prijzen, dat er een verschil in  de sensors zit op links en rechts?

 

verwisselen ga ik niet doen, ik wil er nieuwe in hebben, dan is het probleem opgelost. moet ik wel weten,, zie bovenstaande, de garage weet welke er kapot is, alleen niet wie wat is, vandaar de vragen over li en re.

 

en of er dus spin off's in kunnen.

 

mvg

 

een nieuwsgierige Frank

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Afgaande op de informatie uit het plaatje hieronder is Bank 1 de kant van de  bijrijder.

 

image.png

 

De beide voorste sensoren zijn hetzelfde, evenals de twee achterste. Voor de exacte onderdeelnummers en bijbehorende prijzen zou je eens kunnen gaan shoppen bij onze forumsponsor SNG Barratt. Wel even je VIN bij de hand houden.

Link to comment
Share on other sites

Rij 2 sensor 2 is in het Nederlands,

 

Gezien vanuit de positie achter het stuur de ONDERSTE sensor van de CAT aan de linkerzijde ofwel de CAT die aan de bestuurderskant zit vanachter het stuur (in de auto) gezien en dan de ONDERSTE>

 

Beide bovenste sensors zijn gelijk, beide onderste zijn ook gelijk.

Alleen OEM gaat voor een lange tijd werken, imitatie niet.

 

De bovenste nemen het regel gedeelte op zich in de mengselverhouding, de onderste controleren dat weer.

 

Als je een lambda fout hebt is het in 9 procent van de gevallen de bovenste, in 1 procent de onderste.

 

De meeste fouten van nu worden gegenereerd door de benzine van tegenwoordig....

 

Maar als je de CATS hebt laten vervangen voor een probleem als dit, dan heb je als het goed is nu net 1356 euro ex btw per stuk aan de cats uitgegeven, de 400 montage betaald, alles ex BTW en was het originele probleem waarschijnlijk de benzine of een Injector.

 

Maar wat was het Originele probleem voor alles te vervangen als ik vragen mag?

 

Imitatie cats zijn niet een oplossing en vraag altijd de oude terug die zijn 250 euro waard per stuk.. (voor het Paladium)

 

Graag wil het originele probleem weten om eens verder voor je te denken.

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, isabella said:

Rij 2 sensor 2 is in het Nederlands,

 

Gezien vanuit de positie achter het stuur de ONDERSTE sensor van de CAT aan de linkerzijde ofwel de CAT die aan de bestuurderskant zit vanachter het stuur (in de auto) gezien en dan de ONDERSTE>

 

Beide bovenste sensors zijn gelijk, beide onderste zijn ook gelijk.

Alleen OEM gaat voor een lange tijd werken, imitatie niet.

 

De bovenste nemen het regel gedeelte op zich in de mengselverhouding, de onderste controleren dat weer.

 

Als je een lambda fout hebt is het in 9 procent van de gevallen de bovenste, in 1 procent de onderste.

 

De meeste fouten van nu worden gegenereerd door de benzine van tegenwoordig....

 

Maar als je de CATS hebt laten vervangen voor een probleem als dit, dan heb je als het goed is nu net 1356 euro ex btw per stuk aan de cats uitgegeven, de 400 montage betaald, alles ex BTW en was het originele probleem waarschijnlijk de benzine of een Injector.

 

Maar wat was het Originele probleem voor alles te vervangen als ik vragen mag?

 

Imitatie cats zijn niet een oplossing en vraag altijd de oude terug die zijn 250 euro waard per stuk.. (voor het Paladium)

 

Graag wil het originele probleem weten om eens verder voor je te denken.

HI,

beide kats, waren leeg, lekten beide, en waren  gelast (ze lekten dus op de las naden, slecht werk dus) emissie was dus slecht.

er zitten nu BM kats onder, al is dat voor de tijd dat ze mee gaan, originele gaan er mettertijd nog wel onder denk ik.

de kats kosten per 2  € 1177,- €150 om eronder te zetten,

de oude kats waren dus niks waard.

verder heb ik bij de div jag specialisten om een prijs opgave gevraagd, waarbij ze voor 19 jaar oude kats, de hoofd prijs vroegen, EN daar was ik nogal pissed over, ze eisten mijn oude kats dan op.???

 

er is vast gesteld dat er 1 sonde kapot is, in het kader van oplossingen, wil ik er meteen 4 nieuwe onder zetten.

ook hier lopen de prijzen nogal uiteen, ik ga voor originele denk ik...

hopende dat je hier iets mee kan,

 

mvg

 

frank

Link to comment
Share on other sites

Ah, beetje jammer dat ze leeg waren, dat verklaard een hoop!

 

De oude cats zijn van jou en indien men wilt krijg je daar een prijs voor die voor de sloop geld., maar als ze leeg zijn word dat lastig inderdaad.

 

DE prijs die je noemt zijn niet echt imitatie cats denk ik, die zullen zeker goed zijn en meerdere (vele) km meegaan.

 

Een originele lambda kost rond de 189 euro, incl. monteren en ex btw.

 

Je kunt ook even een gebruikte monteren, het is 10 minuten werk en dan heb een oplossing voor 75 euro.

Link to comment
Share on other sites

hi Ramond,

 

nee zo ws het niet, expliciet gevraagd, tot 3 x( ik geloofde mijn oren niet) bij een jag onderdelen dealer: ze vroegen 750 euro voor de kats die dus al 19 jaar oud zijn, en eisten mijn oude kats, op,  ik heb vriendelijk doch met klem geweigerd,

maar goed, ik ben tevreden nu.

de stank is weg, ze rijdt lekker, nu de lambda regelen, en eronder zetten, weet nu welke ik moet vervangen.

dan kijken of ze beter gaat lopen.

 

de motor wankelt nog een beetje, dus de MAF nakijken, kijken of er een lucht probleem is, en dan de verdere punten nalopen die dit kunnen veroorzaken, is weer een werkje waar ik aan ga beginnen, kan nooit veel kosten, lol.

Defecte bobine(s)

– Verstopte of defecte brandstofinjector(en)

– Inlaatlucht lek

– Brandstofinjectoren circuit slechte elektrische verbinding

– Kabelboom van bobines is open of kortgesloten

– Bobines circuit slechte elektrische verbinding

– Onvoldoende compressie van cilinders

– Onjuiste brandstofdruk

 

mvg

keep you all posted on proggres

 

mvg

Inge en Frank

 

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, john37 said:

Kunnen we nog inzetten  of is de Rien ne va plus al gevallen?

 

Als je de bougies al vervangen hebt  gok ik op bobineprobleem (af en toe doorslag) en klein lek in  het inlaat traject,

bougies zijn vervangen john, en inderdaad, lucht inlaat traject ga ik nalopen, bobines, zijn, is mij verteld, goed..

eerst mar de sonde vervangen, kijken wat dat brengt.

mvg

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hi All,

 

BIW hahahaha,

 

de Stype BJ 2002 is gekeurd en goed bevonden.

na het vervangen van: 2 voorbanden, de wiellagers voor, de koplampen die niet bleken te werken, vanuit de bediening binnen, dus naar Hendrikus gestuurd in Baflo, ze zijn weer perfect!

beide cats vervangen, ook weer top, kosten plaatje viel mee.

 

geen meldingen meer, tot afgelopen woensdag, beperkte motor prestatie!

 

het irriteert mij!!

maar goed, ik weet inmiddels dat het een paar dingen kunnen zijn, of waren: de lekkende cats (vervangen) bougies( vervangen) luchtfilter(s) vervangen, of een probleem met de lucht mix?  daar heb ik geen verstand van dus,

dus net bij de garage geweest, en de auto laten uitlezen,,, had ik met de vervanging van de cats nog maar 4 foutmeldingen geen belangrijke, das nu wel ff anders!!!zie bijgevoegd rapport, iemand enig idee, wat hier aan de hand is????

het lijkt wel of alle modules ontregeld zijn,,, graag een reactie op dit rapport en wat het kan inhouden,,

mvg

Inge en Frank

fouten rapport.pdf

Link to comment
Share on other sites

36 minuten geleden, deepfreeze zei:

iemand enig idee, wat hier aan de hand is????

🤔 Garage heeft wel de uitlees apparatuur maar weet niet wat hij met de uitkomst moet?

 

Zoals Rob ook al zegt, accuspanning, even accu en laadspanning controleren.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...