deepfreeze Posted August 23, 2021 Share Posted August 23, 2021 Goedemiddag all. nu op zoek nar de lambda sondes op de kats. jaguar origineel, zijn resp € 201 en 174 ex. ik zie echter op meerdere sites, dat ze nieuw vanaf € 30 te krijgen zijn? wat is wijsheid vraag ik mij dan af. verder , indien ik de sondes alle 4 vervang, is het dan verstandig om de MAF ook te vervangen? just asking... mvg inge en frank Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
isabella Posted August 23, 2021 Share Posted August 23, 2021 Waarom de lambda's vervangen?, wat is je probleem? Ik heb nog nooit alle lambda's vervangen. Even terug naar de oorspronkelijke fout of het probleem, mag ik vragen wat dat was? De enige lambda's die werken zijn die duurdere , het kan natuurlijk niet zo zijn dat er voor 30 euro een werkende lambda te koop is als die andere 189 eur kosten. Maar goed, wat was het probleem waarom dit aan de orde was? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
deepfreeze Posted August 23, 2021 Author Share Posted August 23, 2021 hi Raymond, beetje onduidelijke situatie. volgens de garage, die net beide kats heeft vervangen, is er 1 lambda sensor, niet goed. dit is de melding: P0158 O2 sensorcircuit, hoge spanning (rij 2 sensor 2) nou weet ik niet wat dat precies inhoud, maar volgens mij gaat dit over een bobine (denk ik) en niet over een lambda sensor? Hoor graag even. mvg Frank Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lana Posted August 23, 2021 Share Posted August 23, 2021 het staat letterlijk in de foutcode: O2 sensor circuit. Dan gaat dit toch niet over een bobine, maar over je O2 meter, oftewel je lambda sensor. ik ken het type auto wat je hebt, niet zo goed, maar op basis van de code concludeer ik dat er 2 zitten, beide na de katalysator. Ik zou ze wisselen. Gaat de fout nu mee naar de andere kant, dan is inderdaad je ene sensor stuk. Blijft de fout aan de huidige kant zitten, dan gaat er daarvoor iets niet goed qua verbranding in de motor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
deepfreeze Posted August 23, 2021 Author Share Posted August 23, 2021 Hi Lana, terug naar de originele vraag, bij jag kosten deze sensors, resp 201 en 174. kan ik er spin off's inzetten, en waarom is een verschil in prijs tussen de beide sensors Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lana Posted August 23, 2021 Share Posted August 23, 2021 wat voor auto en wat voor motor? Ik vermoed het volgende. Een V- motor, met dubbel uitlaat systeem. Je hebt dan twee Kats, en voor elke kat een lambda sonde, en na de kat een lambda sonde. Nu kun je die na de kat (want je foutmelding gaat over sensor 2, sensor 1 zit VOOR je kat), onderling wisselen om zeker te zijn, dat het je sonde is. het is namelijk ook mogelijk dat er een andere oorzaak is, en dan is het zonde om al een nieuwe sonde te kopen, als je achteraf merkt dat je huidige niet stuk is. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
deepfreeze Posted August 23, 2021 Author Share Posted August 23, 2021 Hoi, duidelijk, alleen heeft het rapport het over sensor 2 rij 2, hoe weet ik welke rij 2 is, kunnen ze dan niet beter zeggen LI uitlaat rechter uitlaat? blond he krijg je dat mvg frank Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lana Posted August 23, 2021 Share Posted August 23, 2021 nogmaals, ik heb geen idee over wat voor auto dit gaat. doorgaans is rechts bank1 (bijrijderszijde). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
deepfreeze Posted August 23, 2021 Author Share Posted August 23, 2021 Hi, moet mn profiel nog aanpassen, maar heb nu een Stype 2002, 2.5 v6. foto wordt nog geplaatst mvg en thnx voor de info tot nu, mvg frank Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Iksjeezesel Posted August 23, 2021 Share Posted August 23, 2021 Bank 1 is waar ik mijn spaargeld had. Bank 2 is de bank die je geld leent voor een andere katalysator🤣. Overigens, de upstream en downstream zijn volgens mij verschillend (breedband op upstream volgens mij dus verwisselen is ni un goe idee denk ik.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
deepfreeze Posted August 23, 2021 Author Share Posted August 23, 2021 2 minutes ago, Iksjeezesel said: Bank 1 is waar ik mijn spaargeld had. Bank 2 is de bank die je geld leent voor een andere katalysator🤣. Overigens, de upstream en downstream zijn volgens mij verschillend (breedband op upstream volgens mij dus verwisselen is ni un goe idee denk ik.. hi, lol ik heb geen geld hoeven te lenen hhahhaah, ik wacht wel tot ik zeker ben, of eea wel klopt, en dan actie te ondernemen. mvg frank 2 minutes ago, Iksjeezesel said: 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
deepfreeze Posted August 24, 2021 Author Share Posted August 24, 2021 (edited) biw, nieuws van Jaguar zelf: op de vraag welke is bank 1 en welke is bank 2 kreeg ik dit toegestuurd lol. de linker dus, vraag is dan, sta ik voor of achter de auto hahha, neem aan dat ze de bestuurders kant bedoelen. helaas geen onderdeel nummer erbij mvg frank Edited August 24, 2021 by deepfreeze tet toevoegen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lana Posted August 24, 2021 Share Posted August 24, 2021 On 8/23/2021 at 8:45 PM, Iksjeezesel said: Bank 1 is waar ik mijn spaargeld had. Bank 2 is de bank die je geld leent voor een andere katalysator🤣. Overigens, de upstream en downstream zijn volgens mij verschillend (breedband op upstream volgens mij dus verwisselen is ni un goe idee denk ik.. ja, die moet je ook niet wisselen. je moet links en rechts wisselen. Heel simpel gezegd, er zit er 1 voor de Kat en 1 na de Kat. En dat 2x, namelijk in de uitlaat die vanuit de linkerhelft van het V blok komt, en in de uitlaat die vanuit de rechterhelft van het V blok komt. En die na de kat geeft nu een probleem, en dan kan je die prima wisselen van links naar rechts. Gaat de storing mee, dan heb je een probleem met de sonde. Blijft de storing aan dezelfde kan, dan ligt het aan het voorgaande traject. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
deepfreeze Posted August 25, 2021 Author Share Posted August 25, 2021 Lana, helemaal duidelijk, weet ik nog steeds niet wat bank 1 en bank 2 inhoud althans.. is bank 1 links, of rechts.. ik denk dat bank 1 links is, vanaf de achterkant van de auto gezien? dus bestuurders zijde. verder voor en na de kat, zelfde verhaal, is voor gezien vanaf de motor, of vanaf de demper gezien? verder de vraag die nog open staat is: wat is het verschil met beide kats (op 1 zijde) er zit bij de prijs die Jag opgaf een verschil? resp 201 en 174, waarbij geen specs werden opgegeven? kan ik gewoon spin off's nemen, of is dat niet verstandig?? het lijkt mij, gezien de prijzen, dat er een verschil in de sensors zit op links en rechts? verwisselen ga ik niet doen, ik wil er nieuwe in hebben, dan is het probleem opgelost. moet ik wel weten,, zie bovenstaande, de garage weet welke er kapot is, alleen niet wie wat is, vandaar de vragen over li en re. en of er dus spin off's in kunnen. mvg een nieuwsgierige Frank Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansvh Posted August 25, 2021 Share Posted August 25, 2021 Afgaande op de informatie uit het plaatje hieronder is Bank 1 de kant van de bijrijder. De beide voorste sensoren zijn hetzelfde, evenals de twee achterste. Voor de exacte onderdeelnummers en bijbehorende prijzen zou je eens kunnen gaan shoppen bij onze forumsponsor SNG Barratt. Wel even je VIN bij de hand houden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
isabella Posted August 25, 2021 Share Posted August 25, 2021 Rij 2 sensor 2 is in het Nederlands, Gezien vanuit de positie achter het stuur de ONDERSTE sensor van de CAT aan de linkerzijde ofwel de CAT die aan de bestuurderskant zit vanachter het stuur (in de auto) gezien en dan de ONDERSTE> Beide bovenste sensors zijn gelijk, beide onderste zijn ook gelijk. Alleen OEM gaat voor een lange tijd werken, imitatie niet. De bovenste nemen het regel gedeelte op zich in de mengselverhouding, de onderste controleren dat weer. Als je een lambda fout hebt is het in 9 procent van de gevallen de bovenste, in 1 procent de onderste. De meeste fouten van nu worden gegenereerd door de benzine van tegenwoordig.... Maar als je de CATS hebt laten vervangen voor een probleem als dit, dan heb je als het goed is nu net 1356 euro ex btw per stuk aan de cats uitgegeven, de 400 montage betaald, alles ex BTW en was het originele probleem waarschijnlijk de benzine of een Injector. Maar wat was het Originele probleem voor alles te vervangen als ik vragen mag? Imitatie cats zijn niet een oplossing en vraag altijd de oude terug die zijn 250 euro waard per stuk.. (voor het Paladium) Graag wil het originele probleem weten om eens verder voor je te denken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
deepfreeze Posted August 25, 2021 Author Share Posted August 25, 2021 5 minutes ago, isabella said: Rij 2 sensor 2 is in het Nederlands, Gezien vanuit de positie achter het stuur de ONDERSTE sensor van de CAT aan de linkerzijde ofwel de CAT die aan de bestuurderskant zit vanachter het stuur (in de auto) gezien en dan de ONDERSTE> Beide bovenste sensors zijn gelijk, beide onderste zijn ook gelijk. Alleen OEM gaat voor een lange tijd werken, imitatie niet. De bovenste nemen het regel gedeelte op zich in de mengselverhouding, de onderste controleren dat weer. Als je een lambda fout hebt is het in 9 procent van de gevallen de bovenste, in 1 procent de onderste. De meeste fouten van nu worden gegenereerd door de benzine van tegenwoordig.... Maar als je de CATS hebt laten vervangen voor een probleem als dit, dan heb je als het goed is nu net 1356 euro ex btw per stuk aan de cats uitgegeven, de 400 montage betaald, alles ex BTW en was het originele probleem waarschijnlijk de benzine of een Injector. Maar wat was het Originele probleem voor alles te vervangen als ik vragen mag? Imitatie cats zijn niet een oplossing en vraag altijd de oude terug die zijn 250 euro waard per stuk.. (voor het Paladium) Graag wil het originele probleem weten om eens verder voor je te denken. HI, beide kats, waren leeg, lekten beide, en waren gelast (ze lekten dus op de las naden, slecht werk dus) emissie was dus slecht. er zitten nu BM kats onder, al is dat voor de tijd dat ze mee gaan, originele gaan er mettertijd nog wel onder denk ik. de kats kosten per 2 € 1177,- €150 om eronder te zetten, de oude kats waren dus niks waard. verder heb ik bij de div jag specialisten om een prijs opgave gevraagd, waarbij ze voor 19 jaar oude kats, de hoofd prijs vroegen, EN daar was ik nogal pissed over, ze eisten mijn oude kats dan op.??? er is vast gesteld dat er 1 sonde kapot is, in het kader van oplossingen, wil ik er meteen 4 nieuwe onder zetten. ook hier lopen de prijzen nogal uiteen, ik ga voor originele denk ik... hopende dat je hier iets mee kan, mvg frank Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lana Posted August 25, 2021 Share Posted August 25, 2021 ik zou de lambda sonde die stuk is vervangen door een exemplaar van 30 euro. en de rest mooi laten zitten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
isabella Posted August 26, 2021 Share Posted August 26, 2021 Ah, beetje jammer dat ze leeg waren, dat verklaard een hoop! De oude cats zijn van jou en indien men wilt krijg je daar een prijs voor die voor de sloop geld., maar als ze leeg zijn word dat lastig inderdaad. DE prijs die je noemt zijn niet echt imitatie cats denk ik, die zullen zeker goed zijn en meerdere (vele) km meegaan. Een originele lambda kost rond de 189 euro, incl. monteren en ex btw. Je kunt ook even een gebruikte monteren, het is 10 minuten werk en dan heb een oplossing voor 75 euro. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
deepfreeze Posted August 27, 2021 Author Share Posted August 27, 2021 hi Ramond, nee zo ws het niet, expliciet gevraagd, tot 3 x( ik geloofde mijn oren niet) bij een jag onderdelen dealer: ze vroegen 750 euro voor de kats die dus al 19 jaar oud zijn, en eisten mijn oude kats, op, ik heb vriendelijk doch met klem geweigerd, maar goed, ik ben tevreden nu. de stank is weg, ze rijdt lekker, nu de lambda regelen, en eronder zetten, weet nu welke ik moet vervangen. dan kijken of ze beter gaat lopen. de motor wankelt nog een beetje, dus de MAF nakijken, kijken of er een lucht probleem is, en dan de verdere punten nalopen die dit kunnen veroorzaken, is weer een werkje waar ik aan ga beginnen, kan nooit veel kosten, lol. Defecte bobine(s) – Verstopte of defecte brandstofinjector(en) – Inlaatlucht lek – Brandstofinjectoren circuit slechte elektrische verbinding – Kabelboom van bobines is open of kortgesloten – Bobines circuit slechte elektrische verbinding – Onvoldoende compressie van cilinders – Onjuiste brandstofdruk mvg keep you all posted on proggres mvg Inge en Frank Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
john37 Posted August 27, 2021 Share Posted August 27, 2021 Kunnen we nog inzetten of is de Rien ne va plus al gevallen? Als je de bougies al vervangen hebt gok ik op bobineprobleem (af en toe doorslag) en klein lek in het inlaat traject, Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
deepfreeze Posted August 27, 2021 Author Share Posted August 27, 2021 1 minute ago, john37 said: Kunnen we nog inzetten of is de Rien ne va plus al gevallen? Als je de bougies al vervangen hebt gok ik op bobineprobleem (af en toe doorslag) en klein lek in het inlaat traject, bougies zijn vervangen john, en inderdaad, lucht inlaat traject ga ik nalopen, bobines, zijn, is mij verteld, goed.. eerst mar de sonde vervangen, kijken wat dat brengt. mvg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
deepfreeze Posted November 6, 2021 Author Share Posted November 6, 2021 Hi All, BIW hahahaha, de Stype BJ 2002 is gekeurd en goed bevonden. na het vervangen van: 2 voorbanden, de wiellagers voor, de koplampen die niet bleken te werken, vanuit de bediening binnen, dus naar Hendrikus gestuurd in Baflo, ze zijn weer perfect! beide cats vervangen, ook weer top, kosten plaatje viel mee. geen meldingen meer, tot afgelopen woensdag, beperkte motor prestatie! het irriteert mij!! maar goed, ik weet inmiddels dat het een paar dingen kunnen zijn, of waren: de lekkende cats (vervangen) bougies( vervangen) luchtfilter(s) vervangen, of een probleem met de lucht mix? daar heb ik geen verstand van dus, dus net bij de garage geweest, en de auto laten uitlezen,,, had ik met de vervanging van de cats nog maar 4 foutmeldingen geen belangrijke, das nu wel ff anders!!!zie bijgevoegd rapport, iemand enig idee, wat hier aan de hand is???? het lijkt wel of alle modules ontregeld zijn,,, graag een reactie op dit rapport en wat het kan inhouden,, mvg Inge en Frank fouten rapport.pdf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Iksjeezesel Posted November 6, 2021 Share Posted November 6, 2021 Zou kunnen komen door Accuspanning onder 10V met contact aan? Succes Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
keesh Posted November 6, 2021 Share Posted November 6, 2021 36 minuten geleden, deepfreeze zei: iemand enig idee, wat hier aan de hand is???? 🤔 Garage heeft wel de uitlees apparatuur maar weet niet wat hij met de uitkomst moet? Zoals Rob ook al zegt, accuspanning, even accu en laadspanning controleren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.