Jump to content

Series 1, Motor loopt (zeer) slecht bij rijden, stationair als een zonnetje


Wieger_
 Share

Recommended Posts

Allen, het is om moedeloos van te worden.

 

Als ik met de auto rijd, dan hort, ploft, stottert de motor als een malle. Niet mee te rijden eigenlijk. Stilstaand lijkt er niet aan de hand.

 

Details:

Het betreft S1 1972, met S2 4.2 blok, met 2x hif7 carbs en een hulp/choke-carburateur (dat ding tussen de hif7's in )

De brandstofpompen en hif7 carbuareurs heb ik zelf recent gereviseerd. Alles is in de ultrasoon geweest en alle pakkingen, jets, nozzels, klepjes, etc vervangen.

Er zit redelijk nieuwe ShellV-Power benzine in.

 

De motor start meteen, zonder gas geven (koud en warm). Loopt meteen goed, en soepel.

 

De motor loopt stationair goed, en reageert ook goed op gas geven. Pikt meteen op (dus niet inhouden), en hoge toerentallen is geen probleem.

Wat wel opvalt is dat als de motor warm is, en stationair draait) is dat het toerental van 1000 af en toe kort terugvalt naar 5-600 toeren, en na 2sec weer naar 1000rpm gaat. Dat blijft zo een 10-30seconden, en dan weer even naar 5-600 rpm. Maar hij doet het niet de hele tijd.

Ik zie in het (kunststof) benzine filter dat de aanvoer van brandstof continue is; bij die inhouden, of bij (langdurig) gas geven zie ik het brandstofniveau niet zakken.

 

Als ik de auto in de versnelling zet (automaat), en stapvoets rij, dan gaat het prima. Maar zodra ik wil optrekken (gewoon normaal, niet plankgas), dan lijkt het of de motor verzuipt. Toerental zakt meteen in, en hortend en stotend (ca 1sec cyclus) komt de auto moeizaam vooruit. De motor ploft ook (ik denk in de carburateur, niet in de uitlaat).

- (pas) als ik het gas los laat, draait de motor min of meer normaal, in eeb stationair torerental.

- Als ik de versnelling in 'N-stand' zet, en een beetje pulserend gas geef, dan na een paar seconden wat onregelmatig lopen, pikt de motor het normaal-lopen weer op, en reageert ie weer goed op gas. Echter zodra ik weer wil gaan rijden ('D-stand' en wat gas) , is het weer horten-en-ploffen.

- Als ik (vanuit het horten-en-ploffen) de motorkap open dan zie ik best wel wat brandstof druppelen uit de overloop van de choke-carburateur (zie pijl). Bij het pulserend gas geven druppelt het nog enkele seconden, maar stopt dan (definitief?), en de motor loopt weer soepel. Totdat je gaat rijden.

 

Ik heb totaal geen idee waar ik moet beginnen met zoeken.

De hulp-carb heb ik wel eens uit elkaar geschroefd (omdat ie -als het probleem opgetreden heeft- lekt), maar zie er geen problemen in/aan.

 

Overig:

Ik heb eens gecheckt met wd40 en andere brandbare aerosolen, en ik merk rond de carburatuers geen vaccuüm lekkage.

Bougiekabels zijn redelijk nieuw, maar ik kreeg van één van de kabels wel een fijne oplawaai toe 'm m vastpakte. Ik weet niet of dat er iets mee te maken kan hebben

 

Ik heb (naar aanleiding van een tip in een eerdere forumpost) een gekeken naar zo'n elektronische "123"-ontsteking. Maar ik twijfel of ik dan niet de verkeerde dingen aan het "oplossen" ben. Echter, als zo'n elektronische ontsteking het probleem oplost, dan gaat ie er 'morgen' in.

 

Kan iemand mij wat suggesties doen om troubleshooten?

 

Zeer bedankt voor het meedenken alvast,

Wieger

 

2021-08-20_15h37_12.png

Link to comment
Share on other sites

Klinkt als mengel / valse lucht probleem.

In begin van je post geef je aan dat je aan carbs gewerkt hebt.  Dan moet je het daar gaan zoeken.

Vlotter nivo correct ?

Olie in de carb potten?

Juiste sproeiers of te kleine ?  

 

Link to comment
Share on other sites

Hoi John,

 

Vlotter-niveau. Kan ik dat controleren? Er is geen lekkage uit de (normale) carburateurs, dus ik gok dat de vlotters goed fuctioneren. Of denk je dat ze vast zitten, en dus geen toevoer mogelijk maken? Zoals gezegd maakt de motor (onbelast) goed en langdurig toeren (bv 3000rpm). Als één van de vlotters vast zou zitten, dan zou dat toch niet soepel moeten gaan?

Olie in de carp-potten. Jup, zit er in. Als ik met mijn vinger de "demper" in de carb omhoog druk, voel ik ook de tegendruk. Stationair loopt en accelereert de motor gewoon goed.

Sproeiers. Ik heb bij de revisie nieuwe naalden en "jets" geplaatst. Dezelfde als er in zaten. Ik denk dat dat "de juiste" zijn.

Link to comment
Share on other sites

Ik zou met dit warme weer de aed hulpcarb even verwijderen en afdoppen. Ik meen dat ooit met bougies gedaan te hebben, slangeklem om de slang, schroefdraad bougie erin en aandraaien maar. Loopt ie dan goed weet je het. Het zijn notoire ondingen.

Link to comment
Share on other sites

Ik denk ook aan te weinig brandstof, te arm mengsel, want stationair loopt hij goed maar onder belasting te weinig kracht.

Je schrijft dat de carburateurs niet overlopen, dat kan kloppen, want dan zou het mengsel te rijk zijn en stationair niet goed lopen.

Dus kan het zijn dat het vlotterniveau te laag is, best mogelijk als je een nieuwe naald met onderlegschijfje en/of vlotter hebt gemonteerd. Zoek eens op hoe hoog het vlotterniveau moet zijn en stel dit af met een ander onderlegschijfje of het verbuigen van het lipje aan de vlotter.

Als je deze gegevens niet hebt of vindt kun je proefondervindelijk het vlotterniveau verhogen met bijv. 5 mm, dan moet je verschil merken.

Bovendien moet je eens kijken of je de juiste sproeiernaald hebt gemonteerd en op de juiste wijze.

Link to comment
Share on other sites

Mannen, bedankt voor de suggesties zover,

 

Nog even checken: te arm mengsel, dat kan ook dat ploffen (en overloop op de AED) veroorzaken?

 

AED. Ohja, "Enhanced Enrichment Device", zo heet ie. Afkoppelen. Ga ik proberen. Dat ie lekt, vind ik verdacht.

Vlotters. Is er enige methode dat ik het vlotterniveau controleren zonder de boel helemaal lost te halen? Ik vind het demonteren van de carbs is best wel een klusje. Ik heb bij revisie/montage wel de afstel-instructie precies gevolgd, dus ik gok/hoop dat ik dat goed gedaan heb.

Naalden hoger. OK, dat klinkt als de meest eenvoudige handeling. Dat ga ik (dit weekeinde) als eerst maar eens proberen. Daarna de AED.

 

Thx,

Saludos

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Goed nieuws: de motor loopt nu goed, ook rijdend.

 

Complimenten voor de suggestie dat het een te arm mengsel was (Haddock, Bert). Ik -dom- kom me dat niet voorstellen, omdat het stationair geen enkel probleem leek te zijn.

 

Hoe ging het:

De AED heb ik om te beginnen afgekoppeld.

Daarna de vaccuümdempers (de "domes") van de carbs gehaald, om de sproeiers ("jets") op dezelfde hoogte te stellen. Dat zat wel goed, maar voor de zekerheid nog maar eens gecheckt. De SU manual (vd revisie kit) schrijft: "Turn the jet-adjusting-screw anticlockwise, until the jets are flush with the bridge. Then turn the screw two turns down."... en daar had ik het (eerder) bij gelaten. Een stukje verderop in de manual staat onder het kopje "tuning" hoe de sproeiers precies af te stellen. Ik had dat genegeerd omdat de motor stationair zo goed liep. Daar zat achter afgezien de fout. -Knuppel-

Enfin, de domes er weer op. Nog even de demperolie op-ge-topt (zat ook wel goed, maar "tot de rand", is nu ook echt tot de rand).

Toen de "tuning" instructie gevolgd: de sproeiers naar beneden stellen, totdat het toerental niet meer toeneemt. Daarna terug draaien tot het toerental afneemt. Afgezien van de bereikbaarheid van de stelschroef (vooral van de voorste carb), was het een eitje eigenlijk.

Met wat trial and error, heb ik de stelschroef ik totaal zeker nog 3½ slag "naar beneden" gedraaid (dus wel 5½ vanaf "flush") . Er is nog slechts 1½ slag over totdat de stelschroef aan het einde is. Ik vrees het ergste voor het verbruik, mais bon, de Jag rijdt weer zoals het heurt.

 

Toen de AED er weer bij. Dat gaf wel iets ander gedrag (ik geloof wat meer toeren stationair), maar dat was gemakkelijk opgelost.

 

Zeer bedankt voor de hulp. Ik ben blij.

 

 

Kort vraagje nog: wat is het juiste stationaire toerental? Ik heb 'm nu op 800 staan. Dat is wat krap, als ik de auto in N zet, zakt (natuurlijk) het toerental naar 600. Je hoort dat de motor wat moeite heeft om soepel te draaien.

Ik kan 'm natuurlijk op 900 zetten, maar vroeg me af wat de juiste waarde is.

 

  • Like 3
  • Klasse 1
Link to comment
Share on other sites

Laat voor de zekerheid nog een keer het CO % controleren. Te arm of rijk kan best wel vervelende gevolgen hebben. Deze motoren houden niet van arm lopen en kunnen een enorme hoeveelheid benzine verwerken en toch netjes lopen maar dat is ook niet erg goed voor de motor en verbruik.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Thx Rob, bedankt voor de tip.
Morgen kan ze eindelijk weer naar de APK. Ik zal vragen om ze een meeting doen. En welke waarde is dan acceptabel?
 

Practisch gezien, staat de carburateur nu zo afgesteld, dat de motor nu (plakgas) goed accelereert, zonder in te houden (of een slag over te slaan). Als ik de carburateurs armer af zou stellen, dan rijdt de auto niet goed, eigenlijk.

 

 

Andere vraag:

Wat ik me nog afvroeg (en excuus als dit een debiele vraag is): Omdat de carburateurs één inlaatspruitstuk delen (toch?) heeft het nog zin om ze te synchroniseren? Ik heb beide afstelschroeven nu hetzelfde aantal slagen gegeven, dus ze staan ongeveer gelijk. Maar er zal best een substiel verschil in zitten. Is synchroniseren echt nog nuttig, of is het een kerst op de taart ("een leaper op de motorkap").

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Op welke CO waarde  de uitlaatgas meting moet komen?

Voor elke auto geld een maximale bovengrens (afhankelijk van model, inhoud ,techniek, bouwjaar) en de ene auto is de andere niet.  Weet niet wat het boek precies zegt  voor jou auto,  maar zou me niet verbazen als het een getal tussen de  1 en 3 is.

Lagere CO is in principe slechter starten (doel choke is extra rijk mengsel, dat gemakkelijker aan wil)

Te hoge CO is benzine lucht en benzine in  de olie (wordt de olie minder van, en kan je een motor kosten)

Te lage CO (1st interne koeling is er niet,  en kan je ook een motor kosten)

 

SYNCHRONISATIE is belangrijk.

Je wil niet dat het gemiddeld goed  is maar dat ze allemaal goed lopen en niet:  1 t/m 3  VEEL TE MAGER lopen en 4 t/m 6   VEEL TE VET.

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Klopt ja synchroniseren is belangrijk. Deze motoren houden van een vrij hoge CO waarde. Ik zet de mijne tussen de 3% en 3,5%. Maar let op met 6% loopt hij ook behoorlijk mooi maar is niet goed en zuipt veel te veel. Vinden de mensen achter jou ook niet zo prettig. Als ik het goed heb is er een apk eis voor auto's van na 1973. Deze is dan 4,5%. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...