Osiris1960 Posted August 19, 2021 Share Posted August 19, 2021 Mijn v12 blijft alleen lopen als ik de sleutel in startstand houdt. zodra ik de sleutel loslaat dan stop hij ermee. Zodra ik de bobine een plus van 12 volt geef dan blijft hij wel lopen. maar wat ik dan zie gebeuren is dat de ballast resistor heet wordt en dus gaat roken. Komt dat door die 12 volt die ik aan de plus van bobine geef of kan het zijn dat die ballast resistor defect is/was ? is zo'n ding makkelijk door te meten? Grtz Osiris aka Frans Videoclip 1 is na een minuut of 5 . video clip 2 is met koude motor 20210814_164909[1].mp4 20210814_162934[1].mp4 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
john37 Posted August 19, 2021 Share Posted August 19, 2021 YEP, Die ballast resistor zit tussen de 12V en de bobine, en die krijgt nu teveel voor z'n kiezen. MAAR dat wil ook zeggen dat er iets niet juist is met de draden naar de batellast en of relais dat zorgt voor de aansturing. Als ik het me goed herinner krijgt de bobine 12V bij het starten en tijdens normaal bedrijf moet het via de ballast. Wel al mooi dat ze loopt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BertJaguar Posted August 19, 2021 Share Posted August 19, 2021 De ballast resister is er voor gemaakt dat hij 12 volt kan hebben, immers in normale omstandigheden reduceert hij tijdens draaiende motor de 12 volt naar 9 à 10 volt. Als het normaal is wordt hij wel iets warm, maar als hij gaat roken is er iets mis mee, dus vervangen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansvh Posted August 20, 2021 Share Posted August 20, 2021 Het systeem staat HIER beschreven. Als de motor alleen blijft lopen als je de sleutel in startstand houdt dan heb je óf ergens kortsluiting óf er is iets niet goed aangesloten. Misschien dat daar ook die rooksignalen vandaan komen.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
john37 Posted August 20, 2021 Share Posted August 20, 2021 Als het OPUS scheme 100% klopt: Is er dus iets met de AMP of de bedrading. Door leggen van de extra 12V draad (vanaf de accu) staat er in principe dus 0V over de balast weerstanden en daar gaan ze NIET van roken. Als er een kleine afwijking in het schema zit, kan het ook nog aan het startrelais liggen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Osiris1960 Posted August 21, 2021 Author Share Posted August 21, 2021 Oke bedankt voor de info en het mee denken👍 ik heb gisteren die balast resistor gedemonteerd . Nou hij was aan de onderkant behoorlijk gesmolten en dus echt wel te heet geweest , Nu opzoek naar een goed exemplaar. Ook gelijk het gasklephuis gedemonteerd en goed gangbaar gemaakt ( liep wat stroef bij het loslaten van het gas pendaal) . Nu op zoek naar het startrelais en kijken of daar alles goed zit. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
XJeej Posted August 21, 2021 Share Posted August 21, 2021 1 uur geleden, Osiris1960 zei: Nou hij was aan de onderkant behoorlijk gesmolten en dus echt wel te heet geweest , Nu opzoek naar een goed exemplaar. Ik heb nog pre-HE spulletjes liggen als je iets zoekt kan ik je misschien helpen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Osiris1960 Posted August 21, 2021 Author Share Posted August 21, 2021 1 uur terug, XJeej zei: Ik heb nog pre-HE spulletjes liggen als je iets zoekt kan ik je misschien helpen Als je mij kan helpen aan een goede balast resistor en eventueel een startrelais zou dat erg tof zijn 👍😀 Nummer op de balast resistor is: Lucas Engeland 9BR 47229 A Het startrelais heb ik nog niet gevonden 😄 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
XJeej Posted August 21, 2021 Share Posted August 21, 2021 1 uur terug, Osiris1960 zei: Nummer op de balast resistor is: Lucas Engeland 9BR 47229 A jup die heb ik 👍 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Osiris1960 Posted August 21, 2021 Author Share Posted August 21, 2021 29 minuten geleden, XJeej zei: jup die heb ik 👍 Het start relais misschien ook? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
XJeej Posted August 21, 2021 Share Posted August 21, 2021 1 uur terug, Osiris1960 zei: Het start relais misschien ook? Heb je daar misschien een foto van Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Osiris1960 Posted August 21, 2021 Author Share Posted August 21, 2021 2 uren geleden, XJeej zei: Heb je daar misschien een foto van Euhhh geen idee waar deze zit🤣🤣 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Osiris1960 Posted August 21, 2021 Author Share Posted August 21, 2021 6 minuten geleden, Osiris1960 zei: Euhhh geen idee waar deze zit🤣🤣 Ik heb denk ik wel het nummer ervan. dat is 33397A 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Iksjeezesel Posted August 21, 2021 Share Posted August 21, 2021 https://www.ebay.nl/itm/JAGUAR-XJ-XJ-S-XJS-5-3-V12-HE-SERIES-2-LUCAS-RELAY-33397A-/254263021841?mkcid=16&mkevt=1&_trksid=p2349624.m46890.l6249&mkrid=710-127635-2958-0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
haddock Posted August 21, 2021 Share Posted August 21, 2021 Nou nog waar ie zit, Rob! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansvh Posted August 22, 2021 Share Posted August 22, 2021 Bij de SII XJ6 zitten de relais hier. Heel misschien is dat bij de XJ12 hetzelfde. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.