Jump to content

serie 2 v12 motor blijft alleen lopen in startstand.


Osiris1960
 Share

Recommended Posts

Mijn v12 blijft alleen lopen als ik de sleutel in startstand houdt. zodra ik de sleutel loslaat dan stop hij ermee.
Zodra ik de bobine een plus van 12 volt geef dan blijft hij wel lopen. maar wat ik dan zie gebeuren is dat de ballast resistor heet wordt en dus gaat roken. 
Komt dat door die 12 volt die ik aan de plus van bobine geef of kan het zijn dat die ballast resistor defect is/was ? is zo'n ding makkelijk door te meten?

Grtz Osiris aka Frans

Videoclip 1 is na een minuut of 5 . video clip 2 is met koude motor

  • Klasse 1
Link to comment
Share on other sites

YEP,  Die ballast resistor zit tussen de 12V en de bobine,  en die krijgt nu teveel voor z'n kiezen.

MAAR dat wil ook zeggen dat er iets niet juist is met de draden naar de batellast en of relais dat zorgt voor de aansturing.

Als ik het me goed herinner krijgt de bobine 12V bij het starten en tijdens normaal bedrijf moet het via de ballast.

Wel al mooi dat ze loopt.

 

Link to comment
Share on other sites

De ballast resister is er voor gemaakt dat hij 12 volt kan hebben, immers in  normale omstandigheden reduceert hij tijdens draaiende motor de 12 volt naar 9 à 10 volt. Als het normaal is wordt hij wel iets warm, maar als hij gaat roken is er iets mis mee, dus vervangen.

Link to comment
Share on other sites

Het systeem staat HIER beschreven.

 

Als de motor alleen blijft lopen als je de sleutel in startstand houdt dan heb je óf ergens kortsluiting óf er is iets niet goed aangesloten. Misschien dat daar ook die rooksignalen vandaan komen....

Link to comment
Share on other sites

Als het OPUS  scheme 100% klopt: Is er dus iets met de AMP of de bedrading.

 

Door leggen van de extra 12V draad  (vanaf de accu) staat er in principe dus 0V over de balast weerstanden en daar gaan ze NIET van roken. 

 

Als er een kleine afwijking in het schema zit,  kan het ook nog aan het startrelais liggen.

Link to comment
Share on other sites

Oke bedankt voor de info en het mee denken👍 ik heb gisteren die balast resistor gedemonteerd .
Nou hij was aan de onderkant behoorlijk gesmolten en dus echt wel te heet geweest ,
Nu opzoek naar een goed exemplaar.

 

Ook gelijk het gasklephuis gedemonteerd en goed gangbaar gemaakt ( liep wat stroef bij het loslaten van het gas pendaal) . 

 

Nu op zoek naar het startrelais en kijken of daar alles goed zit.

Link to comment
Share on other sites

1 uur geleden, Osiris1960 zei:

Nou hij was aan de onderkant behoorlijk gesmolten en dus echt wel te heet geweest ,
Nu opzoek naar een goed exemplaar.

 

Ik heb nog pre-HE spulletjes liggen als je iets zoekt kan ik je misschien helpen

Link to comment
Share on other sites

1 uur terug, XJeej zei:

 

Ik heb nog pre-HE spulletjes liggen als je iets zoekt kan ik je misschien helpen

Als je mij kan helpen aan een goede balast resistor en eventueel een startrelais zou dat erg tof zijn 👍😀

 

Nummer op de balast resistor is: 
Lucas Engeland
9BR
47229 A 

 

Het startrelais heb ik nog niet gevonden 😄

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...