Jump to content

tikkend relais middenconsole bij loslaten rem

Wimme
 Share

Recommended Posts

Goedemorgen liefhebbers,

Mijn X type 2.5 V6 2003 heeft de volgende 'storing':

Als ik de rem los laat hoor ik een , naar mijn idee, relais tikken in het midden console.

Dit doet ie in alle standen van de automaat.

Ik vind wel iets terug op het forum over een microswitch en een relais, maar kan daar niet helemaal wijs uit.

Concreet mijn vragen:

- wat is de oorzaak?

- kan ik er (tot reparatie) mee door rijden?

- is er een partij in Friesland/Groningen/Drenthe die dit kan repareren?

Ik hoop dat iemand mij op weg kan helpen.

Een hartelijke groet, 

Wim, Haulerwijk

Door moderator verplaatst naar juiste subforum

• Replies 10
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Dank, heren

Ik woon in Haullerwijk. Zal i.d.d. de storing laten uitlezen. 

Zag overigens op youtube een item waarin de eigenaar dit zelf deed.  Weet iemand wellicht of deze diagnose apparatuur laagdrempelig is te verkrijgen?

Het is niet echt een stroring, X types hebben er vaker wat mee, ik zie het probleem vaker.

Soms is het de auto zelf die de storing veroorzaakt, in een ,kater type van de X is het zelfs standaard.

Het is de wegrijbeveiliging die de "pook" va de J-gate vasthoud om ongecontroleerd (per ongeluk) inschakelen voorkomt.

Er zit een palletje achter de versnellingspook die deze vasthoud totdat het rempedaal bedient word en het palletje loslaat waardoor er geschakeld kan worden.

Geen probleem dus.

Uitleesappartuur voorzichtig mee zijn, er zijn 10 tallen verhalen bekend van zeer grote problemen veroorzaakt door troep van uitleesapparatuur.

Verder is het ook nog zo dat de uitleesapparatuur de storing goed moet beoordelen en benoemen, daarna is het aan de monteur de storing die benoemd is te kunne interpreteren.

Goede uitleesaparatuur is diegene die geen storing veroorzaakt en waarmee NIET iets geprogrammeerd kan worden, al het andere geeft grote problemen.

De prijs van een echt apparaat is al snel 7000 euro of een WDS voor 10.000, de betere  gewone" zijn ronds de 500.

Dank voor je reactie.

Goed te horen dat de 'storing' niet echt een storing is. Niettemin wel hinderlijk. Ik ga vrijdag even naar de dealer/garage, dan hoor ik de prijs wel. Zelf oplossen is natuurlijk ook een optie. Maar dat zal sterk van de kosten afhangen.

Ik ben nu nog meer overtuigd van het niet zelf diagnosticeren.   

Thanks!

PS: vandaag in alle vroegte 210 km gereden. Fijn hoor! lekker ontspannen, stabiel en stil....

Dag mannen, vrouwen,

De garage in Oudehaske heeft naar het tikken relais gekeken. Het is inderdaad geen storing: het relais voorkomt dat de pook bediend kan worden als de rem niet in ingetrapt. Het relais hoort dus te tikken in willekeurig welke stand van de pook. Dat het geluid hard is, is mogelijk te wijten aan slijtage, of raakt de console waardoor geluid versterkt. Mogelijk is het dus simpel opgelost of moet  het console vervangen worden. Dit laatste kost totaal zo'n 550,- Voor een tikje is dat wat aan de dure zijde.

Mogelijk schroef ik de zaak zelf eens open op een onbewaakt ogenblik. Voorlopig maar even van de wagen genieten!. Inmiddels 1500 km verder.

Dank voor jullie reacties!

Wim

3 minuten geleden, Wimme zei:

Voor een tikje is dat wat aan de dure zijde.

.... en als dat tikje weg is hoor je weer iets anders. Ja, dat verwacht je niet van een Jaguar🤣