Jump to content

Retour brandstofleiding

jordivis
 Share

Recommended Posts

Goedenmiddag allen

Hierbij mijn debuut op dit forum. Ik ben bezig het opknappen van een 1978 XJ6 3.4 series 2. Motor startte en liep goed, maar sinds 2 dagen nu wel starten, maar na een paar seconden afslaan. Nu blijkt een benzineleiding los te zitten. De leiding die onder de twee carburateurs er weer uitloopt (zie foto). Deductief lijkt mij dat de retourleiding (als de brandstofpomp aan is, lekt daar benzine uit), maar ik kan de fuel return valve niet vinden. Ik denk dat de leiding daar losgeraakt is, of dat de hele ventiel misschien is losgeraakt? Of moet die toch ergens anders op vast?

IMG-2751.jpg        IMG-2754.jpg

Kan iemand mij hiermee helpen?

Hartelijk dank en vriendelijke groet, Jordi

• Like 1

Welkom Jordi,

De series 2 heeft geen retourleiding. De pomp slaat af als de leiding op druk gebracht is.

De vlotters in de carburateurs sluiten de leiding namelijk af zodra de vlotterkamers vol zijn.

Of niet....en dan loopt het door de overloop leiding op de grond..

Succes

Hoi Rob,

Dankjewel, dat verklaart een boel. Een overloopleiding dus en geen retourleiding.  Zou het dan logischer zijn dat de benzineleidingsluiter in de carburateurs (als de vlotters vol zijn) niet goed sluit en ze daarom niet stationair blijft draaien? Als ik een klem op de overloopleiding zet (en dus volledig afsluit) blijft de motor namelijk wel lopen..

Dank!

Kan ik zo niet zeggen eigenlijk. Ik kan niet bij mijn auto om te kijken hoe het zit. Volgens mij is de overloop pijp een starre en geen slang die je kunt afklemmen. Kijk even goed hoe het zit. Dan zie je het vanzelf. Misschien is het de aanvoer lekt? (het t stuk stalen leiding onder de carbs)

Foto's maken is lastig daaronder..

Volgens mij heb je SU HS8 carbs maar haal ze vaak door de war met HD8.

Google helpt ook graag is mijn ervaring 😉

Je hebt hif 7 carburateurs zo te zien.

Uit de overloop mag nooit benzine komen dan wordt de motor namelijk verzopen door 1 van de carburateurs of de aed. De AED is dat ding met dat zwarte kapje tussen de 2 carburateurs in. 

Maar nu wordt het leuk. Wat is de oorzaak? Ik vermoed dat je vuil vanuit je tanks/leidingen in de carburateurs gekregen hebt. Dus ik denk dat je die van binnen moet gaan schoonmaken. Zowel de vlotterkamers van de AED als de carburateurs. Wijzig voorlopig niets aan afstellingen! Hij heeft immers gelopen.

Dank heren voor de replies!

@Rob - dat zou wel eens zo kunnen zijn inderdaad.. brandstoffilter, tank en leidingen zal ik eens doorspoelen en de carburateurs + AED nog een keer schoonmaken.. en dan zien hoe en wat!

@John - heb ik niet onlangs geplaatst.. wel een paar jaar geleden vervangen. De linker brandstofpomp doet het nu niet, dus die staat nog op mn lijstje.. moet ik ergens rekening mee houden wat jou betreft?