Jump to content

Dringende vraag zekeringkasten XJ40

Djurre1980
 Share

Recommended Posts

Ik heb de zekeringkasten van mijn 1994 XJ40 naar een restaurateur in electronica gestuurd omdat de zekeringkasten nog wel eens problemen kunnen geven.

Hij heeft geconstateerd dat de printplaat dubbel is.

Deze kunnen gescheiden worden maar dat is erg tijdrovend en dus kostbaar.

Hoe hebben jullie dat gedaan?

Alleen de soldeerverbindingen hersteld waar je bij kan, of hebben jullie de twee printplaten gescheiden zodat je alle slechte soldeerverbindingen kan doorsolderen?

Zie foto's.

Dank :)

1.JPG     2.JPG

Zie ook hier.

Meestal is het voldoende om de 'sandwich' intact te laten, en alle zichtbare soldeerpunten aan beide kanten opnieuw te doen.

Maar voor ultieme zekerheid zullen de twee PCB's van elkaar moeten, zodat je overal bij kan.

Dat kan op twee manieren: de netste betekent dat je alle verbindingen tussen de twee platen moet lossolderen.

De verdient geen schoonheidsprijs maar werkt wél-variant: de verbindingen tussen de prints doorknippen/-slijpen (met een Dremel bijvoorbeeld), soldeerpunten opnieuw doen en de doorgeknipte verbindingen weer aan elkaar solderen.

Bij mijn ex-Sovereign heb ik me beperkt tot doorsolderen van de zichtbare soldeerpunten, en heb ik de printplaten aan elkaar laten zitten.

PS: vergeet de 3e zekeringkast in de middenconsole niet!

• Like 1

50 minuten geleden, pimgmx zei:

Zie ook hier.

Meestal is het voldoende om de 'sandwich' intact te laten, en alle zichtbare soldeerpunten aan beide kanten opnieuw te doen.

Maar voor ultieme zekerheid zullen de twee PCB's van elkaar moeten, zodat je overal bij kan.

Dat kan op twee manieren: de netste betekent dat je alle verbindingen tussen de twee platen moet lossolderen.

De verdient geen schoonheidsprijs maar werkt wél-variant: de verbindingen tussen de prints doorknippen/-slijpen (met een Dremel bijvoorbeeld), soldeerpunten opnieuw doen en de doorgeknipte verbindingen weer aan elkaar solderen.

Bij mijn ex-Sovereign heb ik me beperkt tot doorsolderen van de zichtbare soldeerpunten, en heb ik de printplaten aan elkaar laten zitten.

PS: vergeet de 3e zekeringkast in de middenconsole niet!

Kan dit ook de oorzaak zijn dat mijn richtingaanwijzers/alarmlichten/en meer spontaan niet meer werken? 

1 uur terug, XJeej zei:

...de oorzaak zijn dat mijn richtingaanwijzers/alarmlichten/en meer spontaan niet meer werken? 

Zijn je zekeringkasten al 'gedaan'?

Zo ja, dan verdenk ik de lighting logic module (links voor in dashboard bij lichtschakelaar), zo nee, begin dan met het fiksen van de zekeringkasten vóór je verder op Gremlinjacht gaat!

• 2 weeks later...
Op 7/25/2021 om 11:57 AM, pimgmx zei:

Zijn je zekeringkasten al 'gedaan'?

Zo ja, dan verdenk ik de lighting logic module (links voor in dashboard bij lichtschakelaar), zo nee, begin dan met het fiksen van de zekeringkasten vóór je verder op Gremlinjacht gaat!

Lijkt er op dat de zekeringkasten al gedaan zijn (van buitenaf geen slechte soldeerverbindingen te zien)

Kan het zijn dat die lighting logic module alleen de oorzaak is van geen alarmlichten/richtingaanwijzer/mistlichten achter?

14 minuten geleden, XJeej zei:

...dat die lighting logic module alleen de oorzaak is...

Er zijn bij mijn weten drie units die impact (kunnen) hebben op je buitenverlichting:

1. zekeringkasten: lijkt erop dat die dus OK zijn bij jou
  2. DBC10009: een relaiskastje onder het bijrijdersdashboard, dat net zoals de zekeringkasten last heeft van slijtende soldeerverbindingen, bij auto's na +/- 1992. Bij vroegere auto's is het auxiliary side light relay (LB18), zit ongeveer op dezelfde plek. DBC10009 is relatief low tech, en met simpel soldeerwerk te fixen. Misschien niet je beste kans op een fix voor jouw probleem, maar hoe dan ook het controleren/hersolderen waard.
  3. lighting logic module: zo uit het hoofd regelt die behalve stads-/dim-/grootlicht ook de knippers/gevaren-/mistlichten. Jouw symptomen suggereren dat hier de oorzaak van je problemen schuilt. NB: er zijn verschillende versies voor verschillende bouwjaren/VINs!

Wat foto's:

Lighting logic module uit mijn ex-Sovereign:

Before...

Een gammele DBC10009 uit mijn Insignia, na doorsolderen al een paar jaar probleemvrij.

Fixing poor connections...

• Like 1

9 minuten geleden, pimgmx zei:

Er zijn bij mijn weten drie units die impact (kunnen) hebben op je buitenverlichting:

1. zekeringkasten: lijkt erop dat die dus OK zijn bij jou
  2. DBC10009: een relaiskastje onder het bijrijdersdashboard, dat net zoals de zekeringkasten last heeft van slijtende soldeerverbindingen, bij auto's na +/- 1992. Bij vroegere auto's is het auxiliary side light relay (LB18), zit ongeveer op dezelfde plek. DBC10009 is relatief low tech, en met simpel soldeerwerk te fixen. Misschien niet je beste kans op een fix voor jouw probleem, maar hoe dan ook het controleren/hersolderen waard.
  3. lighting logic module: zo uit het hoofd regelt die behalve stads-/dim-/grootlicht ook de knippers/gevaren-/mistlichten. Jouw symptomen suggereren dat hier de oorzaak van je problemen schuilt. NB: er zijn verschillende versies voor verschillende bouwjaren/VINs!

Is een lighting logic module nog te inspecteren/repareren? De mijne heb ik los gehad en ook daar is al eens iemand geweest (evenals de zekeringskasten)

13 minuten geleden, XJeej zei:

Is een lighting logic module nog te inspecteren/repareren?

Waarschijnlijk wel...

Mijn elektronicavaardigheden zijn beperkt tot de basics van multimeter en soldeerbout, dus durf niks zinnigs te zeggen over complexiteit/kosten van zo'n reparatie.

• Like 1

1 uur geleden, pimgmx zei:

Waarschijnlijk wel...

Mijn elektronicavaardigheden zijn beperkt tot de basics van multimeter en soldeerbout, dus durf niks zinnigs te zeggen over complexiteit/kosten van zo'n reparatie.

Ik zal ff kijken of ik iemand kan vinden hier in de buurt, als het zo ver is laat ik evt vorderingen weten, bedankt voor alle hulp en informatie! 

• Like 1

1 uur geleden, pimgmx zei:

Waarschijnlijk wel...

Schiet me nog 1 ding te binnen: Mijn lighting module is onder afdekplaatje alsnog voorzien van een knop voor mistlichten voor, terwijl de auto alleen mistlichten achter heeft, hoort dit zo?

22 minuten geleden, XJeej zei:

Schiet me nog 1 ding te binnen

Yep.

Om mistlampen voor toe te voegen hoef je alleen een losse 'schakelaar' te kopen en die in de plek van het afdekplaatje te klikken. Daarna kan je de kunststof kapjes uit de voorspoiler loshalen en vervangen door mistlampen. Als 't goed is ligt de bekabeling voor beide lampen al aan de binnenkant van de voorbumper.

In plaatjes ziet dat er als volgt uit:

Afdekplaatje voor mistlampen voor, mijn Sovereign had die optie niet ingebouwd.

Old model

Afdekplaatje verwijderd, kan je gewoon losklikken met een kleine schroevendraaier.

Blanking plate removed

Plastic knop ingeklikt, schakelaarfunctie is nu beschikbaar.

Before...

• Like 1

• 2 weeks later...

Hoi Hans,

Snap ik het goed dat die module hier zit, omcirkeld op de foto?

https://live.staticflickr.com/65535/51376489037_178fcb7992_b.jpg

Mijn blowers werken nu wel, dus geen APK issue meer.

Maar door de roosters in het dashboard wordt nog wel steeds alleen warme lucht geblazen ondanks dat ik de temperatuurknop op z'n koudst heb gezet.

Door het rooster bij de voeten komt wel koude lucht en warme lucht naargelang ik de knop instel.

Nu heb ik begrepen dat er dan een blend flap vast zit en je eerst kan proberen er een tik op te geven.

Maar ja waar moet ik op gaan beuken? :)

2 uren geleden, Djurre1980 zei:

Maar ja waar moet ik op gaan beuken? 

Zijkanten van de middenconsole, helemaal vooraan, dus ongeveer waar je met je scheenbeen tegen het ding aan zit.

Het zou een vastzittende blend flap-servo kunnen zijn, dan helpt een mep met de vlakke hand als tijdelijke oplossing. Servo's uitbouwen en schoonmaken is het noodzakelijke kwaad als je ook op lange termijn geen problemen wil.

't Zou ook kunnen dat er ergens een vacuümleiding lekt/gebroken is: op die blend flaps na worden bijna alle A/C-kleppen middels vacuüm bediend...

Hoi Pim,

Dank, je links waren uiterst informatief en bruikbaar.

Ik heb de betreffende stelmotor gevonden.

Was inderdaad een paar kleine tikjes met de schroevendraaier erop en hij deed het weer.

De verwarming wordt nu weer netjes koel en warm door alle ventilatieopeningen.

En uit de roosters uit het midden van het dashboard komt nu ook lucht!

Even kijken of het blijft werken nu, maar de stelmotor staat nu in ieder geval niet meer in standje sauna. :)

51382113034_9b06116aab_k.jpg