Jump to content

JAGUAR MK10


keesh
 Share

Recommended Posts

EEN PLUS SIZE MODEL.

 

Ze zijn jaren beschouwd als onderdelendonoren. Want aan zo’n volgens Jaguarbegrippen obese Jaguar Mk 10 (en de 420 G) zaten best wat spullen die je voor een Jaguar kon gebruiken die er uitzag zoals een Jaguar bedoeld was.

P1120410-758x569.jpg

 

Sportscars only

Groot-Brittannië had lange tijd moeite om iets anders dan sportwagens te verkopen in de Verenigde Staten. De styling van Britse personenauto’s leek ook al niet in de pas te lopen met de Amerikaanse markt. Britse motoren en auto’s zijn ontworpen voor een belastingsysteem dat in de Verenigde Staten nooit heeft bestaan. De Britse chassis waren bedacht voor smalle, bochtige wegen die in de US van A niet de norm waren. Als gevolg hiervan waren de gewone Britse standaard sedans, bekend als saloons, uiterlijk, mechanisch en technisch bedoeld en geschikt voor totaal andere rijomstandigheden dan in de Verenigde Staten.

Toen Britse personenauto’s in de USA voet aan de grond kregen, was dat vaak in de compacte, economy-autoklasse. Maar het succes van sportmachines suggereerde dat de bijnaam “Made in Britain” een zekere zwier had die tegen een hoge prijs kon worden geëxploiteerd.

 

Kortom: er was iets groters nodig

Die Jaguar Mk10 (1961-1970) was niet voor niets zo uitbundig geboetseerd. Hij was bedoeld om de Amerikaanse luxewagen markt mee aan te vallen. Hij moest concurreren met Cadillacs en Lincolns. In de praktijk zat hij daar qua afmetingen en gewicht stevig onder. In vergelijk met zijn gedachte concurrentie was de Jaguar Mk10 een tamelijk lichte, elegante auto. Naar Britse begrippen was hij gigantisch. Onder de motorkap bevond zich de DOHC-zescilinder die voor het eerst verscheen in de XK120 uit 1949, nu opgewaardeerd tot 265 pk, dankzij een cilinderinhoud van 3,8 liter, drievoudige carburateurs en een cilinderkop met rechte poorten. In het Amerikaanse landschap paste hij met zijn lengte van dik 5 meter en een gewicht van krap 1900 kilo aardig in het verkeersbeeld. De Jaguar Mk10 was daarbij ongeveer even dorstig als een geboren Amerikaan, maar was technisch natuurlijk een paar lichtjaren verder ontwikkeld met onder meer onafhankelijke wielophanging rondom. En, niet te vergeten, schijfremmen rondom.

 

Zo’n Jaguar Mk10 was een technisch veel hoogstaander auto dan de lompe yank tanks

De afwerking was – met veel leer en walnootfineer – ook veel chiquer dan de Amerikaanse standaard. Na 1964 groeide de beeldschone zes-in-lijn van 3781 naar 4235 cc. In 1967 werd de typenaam veranderd in 420 G. Over de modellen heen zijn er zo’n 25.000 exemplaren gebouwd. En een fors deel daarvan is gesneuveld in de zogenaamde ‘banger races’. De typisch Engelse vorm van autohooliganisme waarbij de deelnemers in eerste instantie hun collega’s van de baan willen rijden. In dat strijdveld woog de massa van de Jaguar Mk10 positief mee.

 

Gelukkig zijn niet alle Jaguar Mk10’s overleden

Albert Venema heeft een heel net exemplaar gescoord. En die Jaguar gaat niet gesloopt worden. Want als de carburateurs straks gereviseerd en afgesteld zijn? Dan is de MkX weer een heel echte, maar wat mollige roofkat. Een luxe automobiel die meer zal spinnen dan grauwen. Mooi! (BRON)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...