Jump to content

dakraam motor probleem!!

brianvanboven
 Share

Recommended Posts

ik heb dus sinds kort een jaguar  xj12 3serie uit 1990 gekocht als project auto 

en ik toen ik mijn schuifdak wou bedienen deed hij het op gegeven moment niet meer maar hoor de ik de motor toch overslaan.

ik ben hier en daar even wezen rondzoeken naar het motortje die verstopt zat in de kofferbak en wou het dakraam met de hand weer dicht doen met een klein lier achtig iets dat erbij zat, maar er was geen beweging niks??...

uit eindelijk heb ik dus het motortje uit de auto gekregen en uit elkaar gehaald om te kijken waar het fout gaat.

waar ik dus achter ben gekomen is dat het plastic tandwiel die word aangedreven door het wormwiel stuk gesleten is.

hierbij is mijn vraag: weet iemand waar ik dit onderdeel los kan vinden? of heeft iemand nog toevallig een oude dakraam motortje liggen?

gr. brian

onderstaande afbeelding de boosdoener

20210609_194724.thumb.jpg.b39526b948a658cf39a0d6a7217409af.jpgimage-21-06-2021_22-41-13-36.thumb.jpg.351128907deb616aabc446559b1474c3.jpg

Dat is balen, zeker met de regenbuien van de afgelopen dagen.

Geen idee waar je een los tandwiel kunt halen,  maar heb meen ik onlangs nog een complete motor gezien op de site van een van onze forum sponsoren.

21 minuten geleden, john37 zei:

Dat is balen, zeker met de regenbuien van de afgelopen dagen.

Geen idee waar je een los tandwiel kunt halen,  maar heb meen ik onlangs nog een complete motor gezien op de site van een van onze forum sponsoren.

staat in de schuur opgeslagen aangezien hij toch de weg niet op kan

11 minuten geleden, haddock zei:

Kip ei: gaat je dak niet meer dicht vanwege n versleten tandwiel,  of is je tandwiel gestript door n vast zittend dak?

het dakraampje heeft het wel heel eventjes gedaan in het begin maar toen al heel moeilijk en stroef. 

Op 6/24/2021 om 10:29 PM, JagS3 4.2 zei:

Inderdaad, de geleiders en runners van het dak smeren, en goed in laten werken, en dan ook meteen de kabels zo goed mogelijk. Die tandwielen kun je evt 3D laten printen of anders even sng barratt bellen.

Op 6/24/2021 om 11:13 PM, john37 zei:

Geen ervaring mee,  dus even een vraag.

Zijn 3D geprinte tandwielen stevig en slijtvast genoeg ?

Op 6/23/2021 om 10:52 PM, haddock zei:

Zou ik zeker eerst daar naar kijken, moet soepeltjes gaan.

ik ben erachter gekomen dat het dak aardig soepel gaat aangezien ik die zonder enige moeite kan verschuifen met de hand ik zal de geleiders en de runners eerst nog even goed doorsmeren voor de zekerheid.

ook heb ik iemand gevonden die zo een tandwiel kan 3d printen als ik de oude opstuur. wat hij dan die is het laten inscannen en verwerken zodat hij een nieuwe kan maken voor 100 euro maar ik weet niet zeker of  dat plastic sterk genoeg zal zijn voor zoiets, ook heb ik iemand gevonden die een motor heeft liggen uit een jaguar doe motorbrand heeft gehad maar die moet hij eerst nog uitbouwen. daar vraagt hij ook 100 euro voor. enige waar ik bang voor ben is dat deze motor een opdonder heeft gehad door kortsluiting tijdens de brand als dat mogelijk is maar daarvan weet ik ook de staat van dat tandwiel niet om dat anders over te zetten

ik denk dat ik heb laat printen maar ik heb zo nog mijn twijfels

als er alleen motorbrand is geweest, dan ben ik nog niet zo bang voor de schuifdakmotor, deze zit toch best een eindje weg van de motorruimte, ook weer afhankelijk hoe heftig de motorbrand geweest is natuurlijk.

3D printmateriaal kun je in verschillende sterktes krijgen, als je de kwalitatief hoogste neemt, dan is dat behoorlijk taai spul, ik durf wel te stellen even sterk of wellicht sterker. let wel op dat ze de laagdikte zo klein mogelijk zetten zodat het oppervlak zo glad mogelijk wordt.

• 2 weeks later...

ik had uiteindelijk toch besloten het tandwiel te laten printen en kreeg gister te horen dat hij klaar was met printen en op de post is gedaan. bijgevoegd staan foto's van het nieuwe tandwiel die ik vanmiddag binnen kreeg.

zal hem van de week nog even uittesten maar ben hier zekerweten blij mee👍

nu kan het tenminste weer elektrisch bediend open en dicht gaan in plaats van met de hand heen en weer schuifen😅

image-06-07-2021_10-05-42-96[1].jpg

image-06-07-2021_10-10-38-19[1].jpg

image-06-07-2021_10-05-44-54[1].jpg

• Like 2
  • Klasse 2

mooi he, techniek :) mooi dat het opgelost is, smeer inderdaad nog wel even je kabels en geleiders goed door, meestal komt het door vuil en oxidatie dat het schuifdak steeds stroever gaat lopen totdat inderdaad je zwakste onderdeel kapot gaat (tandwiel in dit geval).

wat waren de kosten nou van zo'n tandwiel als ik vragen mag?

On 7/14/2021 at 1:51 PM, JagS3 4.2 said:

mooi he, techniek :) mooi dat het opgelost is, smeer inderdaad nog wel even je kabels en geleiders goed door, meestal komt het door vuil en oxidatie dat het schuifdak steeds stroever gaat lopen totdat inderdaad je zwakste onderdeel kapot gaat (tandwiel in dit geval).

wat waren de kosten nou van zo'n tandwiel als ik vragen mag?

heb van de week het dakraam motortje getest en deed het goed. de totaal kosten bij dat tandwiel was 127.75,- vond ik nog erg meevallen. alleen wat mij wel op viel was dat het schuifdak soepel ging met de hand heen en weer maar met het motortje heel moeizaam en opgegeven moment niet dicht ging. tandwiel bleef gelukkig heel, maar heeft iemand enig idee waar dan het probleem vandaan zou kunnen komen? moet ik hiervoor het hele schuifdak demonteren? 

Als je het dakraam met de hand probleemloos open/dicht krijgt terwijl de motor er problemen mee heeft lijkt me dat er niets aan de hand is met het paneel zelf.

In plaats daarvan zou ik de puist (aan de bovenkant van onderstaande foto) eens openmaken. Alle kans dat die vol zit met vet dat helemaal uitgedroogd en verhard is. Schoonmaken en opnieuw van vet voorzien :-) .

image.png

Misschien ook goed om electrisch wat te bekijken. Het zou ook door vuile contacten in een relais kunnen komen of een slechte massa..

Dan gaat daar mogelijk een groot gedeelte van de spanning verloren.

Vaak alleen wanneer er aanzienlijke stroom gevraagd word, dus niet altijd direct met ohm metertje te constateren..

Succes

• 3 weeks later...

het electronica heb ik van de week volledig na gelopen en bleek goed te zijn.

ook heb ik het dakraam zelf helemaal los gehad en volledig ingesmeerd en extra goed gangbaar gemaakt, MAAR...

als ik de kabels van het dakraam niet aangesloten heb zitten gat het nu met een vinger open en dicht bij wijze van spreken, maar als ik de kabels er bij aanslaat begint die tocht wel iets stroef te gaan met open en dicht. vooral dicht. de kabels heb ik eruit gehaald gereinigd en volledig doorgesmeerd maar toch blijven ze niet goed soepel in beweging te willen gaan.

hierdoor is tijdens het testen mijn nieuwe randwiel ook stuk gesleten met het zelfde resultaat als voorheen...

het probleem zit hem dus in de geleiders van de kabels en ik vroeg mij af of er nog een tip was hoe je die goed gangbaar krijgen kan of dat er een nieuwe kabel set voor links en rechts in moet komen

doordat deze alle twee niet goed soepel blijven gaan is het wormwiel van het elektro motortje zichzelf naar buiten gaan wezen drukken op dat plastic tandwieltje waardoor op het tandwiel is gaanslippen en dus ook wezen slijten. ik baal hier dus wel aardig van.

• Verdrietig 1

Een nieuwe set kabels, dat kun je denk ik wel vergeten. Daar zal je niet meer aan kunnen komen. Je kunt eens informeren bij Hendrikus of hij nog wat heeft liggen.

Je krijgt het dak makkelijk open en dicht geschoven als de kabels niet zijn aangesloten, maar kun je de kabels wel gemakkelijk heen en weer schuiven als ze niet op motor of dak zijn aangesloten? Weet niet of dat uberhaupt kan trouwens...

2 uren geleden, brianvanboven zei:

het probleem zit hem dus in de geleiders van de kabels en ik vroeg mij af of er nog een tip was hoe je die goed gangbaar krijgen kan of dat er een nieuwe kabel set voor links en rechts in moet komen

doordat deze alle twee niet goed soepel blijven gaan is het wormwiel ...................

Ik denk eventjes hardop mee. Kan het zijn dat er een verschil in lengte is van de kabels? Ofwel, trekt de ene zijde harder of eerder dan de andere zijde waardoor het dakraam scheef getrokken wordt ?

On 8/6/2021 at 1:07 PM, Iksjeezesel said:

Als de 3d printer van waar je tandwiel kocht de data nog hebben zal met een beetje geluk maar max een paar tientjes kosten om er 1 bij te bestellen...

Succes.

heb hem al een berichtje gestuurd dus hopen dat het mogelijk is🤞

• Like 1

On 8/6/2021 at 2:07 PM, Leonneke said:

Ik denk eventjes hardop mee. Kan het zijn dat er een verschil in lengte is van de kabels? Ofwel, trekt de ene zijde harder of eerder dan de andere zijde waardoor het dakraam scheef getrokken wordt ?

de kabels zelf had ik er helemaal uitgehaald en naast elkaar gehangen om te kijken of er wat raars te zien was maar helaas. ook geen lengte verschil

ik kan nog wel even kijken of het inderdaad niet scheef werd getrokken, daar had ik zo niet aan gedacht om naar te kijken

• Like 1