Jump to content

'Jaguar wordt luxemerk in Bentley-territorium'


Recommended Posts

Bron Autoweek 

Jaguar wordt per 2025 een volledig elektrisch merk, maar er verandert meer. De vorig jaar aangetreden CEO Thierry Bolloré geeft aan dat Jaguar een stuk hoger in de markt gaat opereren.

 

Er ging een behoorlijke schok door de autowereld toen Jaguar eerder dit jaar een uiterst strakke deadline voor de verbrandingsmotor bekend maakte. Per 2025 verkoopt het enkel nog puur elektrische auto's. Wat dat betreft gaat de bezem er dus al flink doorheen bij Jaguar, maar daar houdt het niet op. In gesprek met AutoExpress doet Bolloré uit de doeken dat het 'beschadigde' Jaguar een complete verandering gaat doormaken. Houd er rekening mee dat het modellengamma vrijwel geheel verandert.

De van Renault overgestapte topman verklaart namelijk dat Jaguar zijn pijlen volledig gaat richten op Bentley en Jaguars dus exclusiever en duurder worden. Volumemodellen als de XE en XF moeten we ongetwijfeld uitzwaaien. Ook de E-Pace, F-Pace en zelfs de nu al elektrische I-Pace passen er waarschijnlijk niet meer bij. Bolloré heeft het namelijk over modellen in de categorie '100.000 pond en meer'. Daarvoor wordt een nieuwe modelreeks opgezet. Naar verluidt zitten daar twee SUV's bij en een sportcoupé. De I-Pace mag volgens de CEO nog wel overlappen met de nieuwe modellen en is er dus nog zeker tot in 2025 bij.

Platform

Eerder werd al bekend dat een nieuwe Jaguar XJ voorlopig van de baan is. Dat is echter een model dat, mits nog iets hoger in de markt gezet, in de nieuwe strategie is in te passen. Het schrappen van de reeds ver ontwikkelde XJ heeft onder meer te maken met een andere platform-focus van Jaguar dan zustermerk Land Rover. Het modulaire MLA-platform van JLR (waarop ook de XJ zou komen) wordt enkel nog voor Land Rover gebruikt. Jaguar wil namelijk vanwege zijn snelle overstap op puur elektrisch naar een basis die slechts voor BEV's is bestemd.

Daar moest het, met gezwinde spoed, naar op zoek bij een andere partij. Het lijkt erop dat Jaguar dicht bij een overeenkomst is, al is nog niet duidelijk over welke basis het gaat. Aangezien er luxe en behoorlijk dure modellen op komen te staan, lijkt bijvoorbeeld de EVA-basis van Mercedes-Benz een goede kandidaat. Wat het ook wordt, het zijn spannende tijden voor Jaguar.

Link to comment
Share on other sites

Ik ben het officieel kwijt hoor, als het gaat om JLR. De koers veranderd daar nu wekelijks en het doet ons mooie merk geen goed. De nieuwe XJ was twee jaar terug al af. JLR had de eerste kunnen zijn in het F-segment met een BEV. Maar dat is stopgezet; 1.5 miljard door de plee gespoeld en nu is Mercedes met de EQS de eerste. 

De I-Pace was een succes bij de introductie en ik zie er heel wat van rijden. Waarom wordt hier niet op doorgeborduurd? 

 

En de XE en de XF. Alleen maar i4 motoren, terwijl er een mooie nieuwe i6 motor in de schappen ligt en ook een 4.5 v8. Geen sportieve smaakmakers meer, want de S-versies verdwenen van het toneel bij de facelifts. 

 

JLR en zeker Jaguar vist in de vijver van Mercedes, Audi en BMW. Die vijver is redelijk groot; die van merken als Rolls Royce, Bentley en Maybach is aanzienlijk kleiner. Waarom met Jaguar op zo'n dure niche gaan zitten? Jaguar had daar vroeger trouwens Daimler voor. Blaas daar dan nieuw leven in. VAG heeft als geen ander laten zien wat modulair bouwen kan doen en dat zou ook moeten kunnen voor JLR. 

Link to comment
Share on other sites

11 minuten geleden, robertvl zei:

Waarom met Jaguar op zo'n dure niche gaan zitten?

Ik vermoed een combinatie van al jaren zwabberend beleid, een moederbedrijf dat niet altijd even gelukkig is met de resultaten van haar dochteronderneming, het relatieve succes van ultradure laagseries (Project 7/8, E-type remakes, XKSS remakes) én Brexit...

 

Hoogvolumeproductie is financieel veel gevoeliger voor de impact van (import-/export-)heffingen en de bijbehorende vertragingen in de productieketen dan laagserieproductie. Ook kan je die af met minder mensen én machines/gebouwen, ergo: minder vaste kosten.

 

Dat neemt niet weg dat het een gok is of de 'brand equity' van Jaguar-anno-nu sterk genoeg is om voldoende potentiële kopers uit het Bentleysegment over de streep te trekken..

Link to comment
Share on other sites

Tijd zal het leren,  Over de wereld verspreid is er nog steeds een behoorlijk aantal mensen dat iets alleen koopt als het (zeer) exclusief is.

Prijs, schaarste en ongeziene voorfinanciering zijn daarin belangrijke elementen.

Link to comment
Share on other sites

Dit kalenderjaar heeft Bentley al 49 auto's en Jaguar slechts 132 verkocht in Nederland. Zie autoweek site. Met deze cijfers worden we al redelijk exclusief clubje 😎...

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...