Rob Vermeulen Posted February 3 Share Posted February 3 Kijk mooi om te horen. Ben weet wel raad met deze auto's. Veel rijplezier nu! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leonneke Posted February 4 Share Posted February 4 Op 6/21/2021 om 9:53 AM, Ron62 zei: XJC uit de garage gereden ... Heb je ook een paar foto's van je XJC-1975 ? Ben erg benieuwd hoe die erbij staat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ron62 Posted February 6 Author Share Posted February 6 Here she is. 1 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jaapvanthoff Posted February 6 Share Posted February 6 Toch niet door de wasstraat bij Bob of de concurrent in Barendrecht gereden? Ik herken mijn uitdrup plekje. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leonneke Posted February 6 Share Posted February 6 2 uren geleden, Ron62 zei: Here she is. De naam SHE is zonder meer terecht gekozen ! Ik vind dit één van de mooiste Jaguars. Dak (bekleding) maakt de auto echt bijzonder. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ron62 Posted February 8 Author Share Posted February 8 Jah.................Hello........................Je volgt mij toch niet Jaap? Is overigens niet Barendracht. Fucksinatio is voor mij dichterbij.. Wel fijn dat alles goed werkt. Vandaag even alle tanks weer vol gegooid. E5 voor 2,12 per liter. pfffffffff en een andere pomp, omdat De Haan geen gas heeft, 0,96 per liter LPG. Voor de zekerheid een dopje loodvervanger in de tanks. Alles is weer top. Ook prettig dat ze na een week stilstand direct start, met de eerste draai aan de sleutel. Nu merk ik pas wat een genot het is, zo'n XJ6C. 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
arie-jag Posted February 8 Share Posted February 8 heeft jouw "De Haan" E5? In deze regio bij deze club alleen E10 euro en diesel te krijgen... dus sla ik die tegenwoordig maar over. Ze(De Haan) hebben hier nog wel een paar Shell stations waar dan wel weer E5 Vpower kan krijgen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ron62 Posted February 14 Author Share Posted February 14 Capelle a/d IJssel, Hoofdweg hoek Schollevaarsedreef. Vlak bij de begraafplaats. Voor LPG ga ik naar de Esso in NW kerk. De eerste lange rit, anders dan van en naar garagebedrijven/Jaguar specialisten is ook gemaakt. Weekendje Veluwe. En weer heelhuids thuis gekomen ook. Dit was de eerste plezier rit sinds de aanschaf, die niet eindigde in pech of grote pech. Alle paperassen er nog eens op nageslagen maar er is in die afgelopen 4 jaren sinds de aankoop een halve auto uitgegeven aan reparaties en oplossing van andermans blunders. Dan beoordeel ik de revisie van het remsysteem en de carburateurs als logisch onderhoud. Nu wordt het tijd om te gaan genieten. Laat de zomer maar komen. Moet ik alleen niet vergeten dat de XKR ook graag buiten komt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ron62 Posted March 19 Author Share Posted March 19 Even een update. Ze doet het nog gewoon en is betrouwbaar. Het gebruik is aanmerkelijk toegenomen. Elk weekend is er wel mee gereden afgelopen periode. Nu het gebruik is gestegen, kom je ook andere eigenaardigheden tegen. Zo schiet tijdens het rijden spontaan de motorkap open. Kan de vergrendeling bijgesteld worden? Ik heb diverse fora doorgenomen maar kan niets vinden over de afstelling van de vergrendeling. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rob Vermeulen Posted March 19 Share Posted March 19 ah kijk dat probleem ken ik. ook nog niet opgelost. Ik moet nog onderoeken of dat het afstelling is of dat de pennen niet meer hoekig genoeg zijn waardoor ze uit de vergrendeling schieten of de vergrendeling wat versleten is. Of dat het een xjc kwaal is maar dat denk ik niet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jaapvanthoff Posted March 20 Share Posted March 20 Ik kan het niet uit mn bek krijgen, maar toen mijn Serie III bij RAC Rotterdam in onderhoud was, heeft een oudere verkoper me geleerd hoe de motor kap correct te sluiten: Rechterhand de grill vasthouden bij geopende motorkap. Linkerhand op het midden plaatsen en tijdens de hele sluitbeweging kracht op de motorkap blijven uitoefenen. Met je rechterhand help je de kantelende beweging. Zoals ze dat bij RAC noemden "Lady in/from the bar" Met enig geweld sluit je zo de kap. Doe je dat, net als ik te voorzichtig, dan piept bij mij altijd de linker vergrendeling los. Ook na vele WD40 behandelingen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ron62 Posted March 20 Author Share Posted March 20 Die methode hanteer ik al vanaf het moment dat ik de XJC heb. Wheeler Dealers lieten dit al jaren terug zien bij het XJC item. De linker popt inderdaad open en rechts blijft de vergrendeling wel zitten. Althans, meestal. Ik heb nu tijdens snelweg ritten twee keer gehad dat beide pennen los schoten. Zo juist heb ik beide vergrendelingen even los geschroefd en met een hamer een stukje meer richting de neus geslagen. Vervolgens de boel weer vast geschroefd en de veer aan de pennen zo gedraaid dat het dunne deel van de veer richting de vergrendeling zit en niet het dikke deel van de veer. Volgens mij zou de ring (veerkom?) zo beter achter de vergrendeling blijven haken. Ik ga ook nog even kijken of ik nieuwe ringen van een harder staal kan vinden die net iets groter zijn dan de ring die nu onder aan de veerpen zit en nog wel door het gat van de vergrendeling past. Kijken of dat gaat werken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lana Posted March 20 Share Posted March 20 Ik heb dit ook lang gehad met mijn xj6, serie 1. dus geen xjc maar natuurlijk wel zelfde kofferbak sluiting. Bij mij was er niet 1 fis, maar een combi van dingen. Ten eerste had ik een paar te dikke bouten in de schuine stangen die tegen de motorkap aankwamen en dus de boel op spanning zetten. Dus tip: check of er niets tegen de motorkap duwt tweede punt: GEEEEN smeermiddel op die pennen of het mechanisme. Dat helpt weliswaar bij sluiten, maar nog meer bij het spontaan openvliegen. Echt minimaal smeren. derde punt: de kabel van de vergrendeling stond te strak, die heb ik gelost. maar goed, nu gebeurde het nog steeds. Dus toen heb ik de veren die om de pennen zitten doorgeslepen. Herdoor worden ze 1 winding korter, en nu heb ik er noooit geen last mere van. En de boel spring nog keurig open. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ron62 Posted March 28 Author Share Posted March 28 Goede tip. Ik las op een brits forum ook al over minder spanning op de veren. Ga ik proberen maar wel met een ander set veren. Ik ga niet zagen of breken als ik niet zeker weet dat het op mijn auto helpt. Dank voor de tip. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ron62 Posted April 3 Author Share Posted April 3 Nieuw set veren gevonden. Alleen niet van een Jaguar. Die zijn niet beschikbaar. Tussen de onderdelen van BL zustermerken vindt je ze echter nog zat. Er zijn nu nieuwe pennen met veren van een Ambassador (opvolger van de Princess) naar mij onderweg. Zien er het zelfde uit alleen hebben de veren minder veren (ehhhhhhh hoe noem je dat, minder slagen?). Zodra ze er zijn laat ik het weten en vooral, wat ze doen met de kap. Voor het geld (2 tientjes) kon ik dit niet laten liggen en de uitdaging hiermee aan gaan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leonneke Posted April 3 Share Posted April 3 4 uren geleden, Ron62 zei: Zien er het zelfde uit alleen hebben de veren minder veren (ehhhhhhh hoe noem je dat, minder slagen?) Windingen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
keesh Posted April 3 Share Posted April 3 10 minuten geleden, Leonneke zei: Windingen. of wikkelingen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leonneke Posted April 3 Share Posted April 3 38 minuten geleden, keesh zei: of wikkelingen Een spoel heeft wikkelingen. Allebei de termen worden gebruikt zie ik ..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
keesh Posted April 3 Share Posted April 3 7 minuten geleden, Leonneke zei: Een spoel heeft wikkelingen. of windingen 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leonneke Posted April 3 Share Posted April 3 1 minuut geleden, keesh zei: of windingen Ingewikkeld 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ron62 Posted April 8 Author Share Posted April 8 Ik word er vooral windingerig van. Maar goed. Ik had ze dus gevonden, gekocht en betaald. Er was zelfs al een track and trace code afgegeven. Krijg ik na twee weken een mailtje van de verkoper (een onderdelen bedrijf) dat de printer, de Ebay applicatie om labels te printen niet werkt en dat ze geen pakketjes kunnen versturen. Vraag ik nog, pak dan een pen en schrijf mijn adres op de doos en breng het pakket naar het postkantoor? Ehhhhh dat werkt niet bij britten. Wat een volk is dat toch. Their way or the highway. Nu heb ik op een Duitse site de pen met veer ook gevonden maar moet ik over een voor mij meters hoog dilemma heen. Het komt van Volkswagen.......................argggggggg. Shock, horror. brrrrrrrr. Voordeel van een Duitse leverancier, die stuurt het wel op. Precies waarom ik vaker op Duitse sites zoek naar onderdelen. 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lana Posted April 8 Share Posted April 8 ja... en ondertussen had je met 1 slijptol/dremel actie van misschien 3 minuten al lang klaar kunnen zijn. Het kan zelfs met een flinke knijptang. 1 winding doorknippen, klaar is kees. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ron62 Posted April 9 Author Share Posted April 9 Dat heb ik inmiddels ook uitgevoerd. Een centimetertje er af. Je merkt dan dat de spanning verminderd is. Nu alleen nog een flinke rit maken om te testen of het ook daadwerkelijk werkt. Als het niet goed werkt, heb ik inmiddels de "Bentley" veren liggen (dat andere kan ik niet uit mijn strot krijgen). Die nieuwe veren zijn een stuk korter terwijl de pen gelijk is als die uit de XJ. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dorian Posted April 9 Share Posted April 9 Hebben die Duitse pennen ook Engelse draad? Of moet er dan iets metrisch in de motorkap getapt worden? Voor wat voor ‘Bentley’ waren ze oorspronkelijk bedoeld? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lana Posted April 10 Share Posted April 10 Het gaat alleen om de veren, de pennen blijven zitten. Overigens weet ik niet zo wat voor draad die pennen hebben. Ondanks dat een jaguar xj6 een echte engelse wagen is, zijn de meeste boutjes/moertjes wel 'normaal' draaiend. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.