Jump to content

Heb ik weer. Pech met de XJC

Ron62
 Share

Recommended Posts

Zondag was een prettige dag om een stukje te rijden. XJC uit de garage gereden en voordat ik op weg ging nog even de tanks vol gooien. Ik rij dus naar de pomp en rij weer weg na een flinke scheut 98. Wat is die zooi duur zeg. 

Ik rij dus rustig de Hoofdweg (R'dam) af en draai bij Nieuwerkerk de snelweg op. Alles gaat goed, maar voor de deur bij Van Vliet Trucks slaat de doel dood als een pier. Vluchtstrook, gevaren driehoek, hesje, Rijkswaterstaat pickup, rijbaan afsluiting, oprijwagen, carpoolstrook en wegenwachtauto. En dan begint het gelazer. Werken de benzinepompen? ja. Slang bij de carburteurs geprobeerd en er komt peut uit. Kabels proberen? ja, er is spanning. Met een scheut ether lijkt het er op dat de auto wil lopen, maar er gebeurt niets dan een paar pogingen tot aanslaan. Rotor van de distriburtie (123) controleren. Deze lijkt versleten en daar heb je natuurlijk geen reserve voor bij je. De oliepotjes op de SU's zijn wel zo droog als gort. Dat is wel apart omdat de auto nog geen 400km heeft gereden na de revisie van de carburateurs. Scheutje olie in de potjes, nog niets. 

Om een kort verhaal nog korter te maken, er komt geen leven in de brouwerij en er blijft maar een ding over, terugslepen naar de loods in Nesselande. Gelijk maar een nieuwe 123 rotor en kap besteld. Als die binnen zijn, hoop ik dat dat het euvel was. Ik vrees echter dat een versleten rotor niet de oorzaak is. Daarvoor hielp de motor er te plotseling mee op en liep hij daarvoor als een zonnetje. 

Heeft iemand na dit verhaal nog meer ideeen?

Lucht komt ook binnen, omdat met ether in de luchtpijp, de motor aanstalten maakte om aan te slaan. Morgen komt de verdelerkap en rotor. Ik verwijder dan ook de luchtfilter en kijk of de zuiger in de SU's goed bewegen.

Als de motor op ether wil aanslaan, dan zit het probleem bij de brandstof. Er komt benzine tot aan de carburateurs, dus zit het probleem IN de carburateurs. Denk als eerste aan vastzittende naalden, of in open positie (te veel benzine) of gesloten (te weinig of geen benzine). Hoewel, het zou vreemd zijn als dit bij beide carburateurs gelijktijdig gebeurt.

• Like 2

12 minuten geleden, BertJaguar zei:

Als de motor op ether wil aanslaan, dan zit het probleem bij de brandstof. Er komt benzine tot aan de carburateurs, dus zit het probleem IN de carburateurs. Denk als eerste aan vastzittende naalden, of in open positie (te veel benzine) of gesloten (te weinig of geen benzine). Hoewel, het zou vreemd zijn als dit bij beide carburateurs gelijktijdig gebeurt.

Twee tegelijk vast is inderdaad niet logisch.

Dus ik vermoed water in de brandstof.

Als het eenmaal in de vlotterkamer zit kun je die alleen maar aftappen. Doorstarten na zo'n abrupt stilvallen heeft dan geen effect. (een vlotterkamer leegstarten is niet te doen)

Maar op afstand lastig te beoordelen

Ik denk ook iets van water of vuil in de carburateurs. Als het ontsteking is doet hij het ook niet op ether. En hij krijgt te weinig brandstof anders had de ether ook geen effect gehad. Want dan zou je hem alleen maar meer brandstof geven. Te veel brandstof vallen deze motoren niet snel van uit. Ze kunnen echt een enorme bult brandstof verwerken voordat ze er mee stoppen.

Heb je de bougies er al eens uitgedraaid en gecontroleerd op kleur?

Veel informatie om te verwerken. Eerst ga ik de rotor en verdelerkap vervangen. Ik ga ook kijken naar de aarding. De auto staat nooit in de regen sinds ik hem heb en in het voorjaar 2020 is de auto door een wasstraat gegaan. De vulhals van de tanks heb ik vorig jaar nog afgekit. Water in de benzine lijkt mij dan ook niet logische. Ik vermoed dus dat water in de vlotterkamers ook niet logisch is. Leeghalen zal niet moeilijk zijn dus ga ik dat ook proberen. De benzine in de (nieuwe) filters is helder en ik had net de tanks vol gegooid bij de pomp. Vervuiling is dus ook niet logisch. Raadsels......................................Vooralsnog weer zat stof om verder te zoeken. Dank jullie voor de input.

Op 6/21/2021 om 9:53 AM, Ron62 zei:

Zondag was een prettige dag om een stukje te rijden. XJC uit de garage gereden en voordat ik op weg ging nog even de tanks vol gooien. Ik rij dus naar de pomp en rij weer weg na een flinke scheut 98.

Balen zeg. 

Wel of geen water in de tank(s)?  Een klein rekensommetje kan je een hint geven.

Hoeveel liter benzine zit er in de carbs en leidingen.? (litertje of 2 ?)

Hoeveel KM van  huis stond het tankstation ?  Minder dan 10-15,  dan is water in de tank een mogelijkheid.

• Like 1

gewoon even aftappen uit de drain in de tank in een lege jampot (anders zonde van de jam natuurlijk) en een tijdje laten staan. Dan zie je het eenvoudig of er water in de benzine zit.

Als je het deksel van de vlotterkamers afhaalt zie je of er water onder de benzine zit. Anders even iets is de brandstof steken zodat je het beter kunt zien scheiden.

Heb je bij het afkitten wel de draingaatjes in de verzonken opening opgelaten? (want dat is om te voorkomen dat er regen of waswater in de tank loopt. De dop houd het meestal niet tegen..

En of de ellende nog niet compleet is, staat er donderdagavond een politieauto voor de deur. Meneer, Klopt het dat uw auto op dit adres staat? Ehhhh ja, De brandweer heeft de deur van het pand geforceerd wegens klachten over een benzine damp. K*t. Blijkt de linker tank lek te zijn. Dus niet alleen een zoektocht naar de rede waarom de auto stil viel, maar ook op zoek naar een tank, want de kofferbak is droog en het druppelt peut net achter het achterwiel. De pakking van de pomp is oke dus kan het alleen boven de pomp zijn dat het lek is. Een nieuw slot is in ieder geval noodzakelijk om het pand weer op slot te doen.

De tank dus leeg gepompt en overgevoerd naar een jerrycan en leeggegooid in een andere auto, want zo veel jerrycans heb ik niet. Weer 200 euro uitgeven aan de XJC om een nieuwe te kopen. Gelukkig weet ik inmiddels wel hoe ik de boel moet vervangen.

2 uren geleden, Ron62 zei:

En of de ellende nog niet compleet is, staat er donderdagavond een politieauto voor de deur. Meneer, Klopt het dat uw auto op dit adres staat? Ehhhh ja, De brandweer heeft de deur van het pand geforceerd wegens klachten over een benzine damp. K*t. Blijkt de linker tank lek te zijn. Dus niet alleen een zoektocht naar de rede waarom de auto stil viel, maar ook op zoek naar een tank, want de kofferbak is droog en het druppelt peut net achter het achterwiel. De pakking van de pomp is oke dus kan het alleen boven de pomp zijn dat het lek is. Een nieuw slot is in ieder geval noodzakelijk om het pand weer op slot te doen.

De tank dus leeg gepompt en overgevoerd naar een jerrycan en leeggegooid in een andere auto, want zo veel jerrycans heb ik niet. Weer 200 euro uitgeven aan de XJC om een nieuwe te kopen. Gelukkig weet ik inmiddels wel hoe ik de boel moet vervangen.

Das idd balen, gelukkig niet in 🔥 gevlogen.

Is de tank niet gewoon van onderen doorgeroest?

Heb ik ook gehad, durf bijna niet te zeggen wat de oorzaak was,

(...auto lang wegzetten met regen water verzameld onderin de tank🤔)

Er zijn twee jaar terug 2 tanks ingegaan die onder druk lek vrij waren. Ik had ze voor weinig. Een tweede keer is het minder uitdagend. Lastig klusje maar te doen met eenvoudig gereedschap.

• 2 weeks later...

Jippiajee... She runs again. Afgelopen vrijdag bij SNG Barrett een nieuwe linker tank gehaald. Heel goed gesprek gehad met de goede man achter de balie. Op zo'n manier weet je wat er "zakelijk" gebeurt en wat de betere Jaguar bedrijven zijn. Er zit daar veel kennis en hij is zelf ook een XJC aan het restaureren. De oude tank uit de auto gehaald. Leidingen tot aan het filter leeg laten lopen. Pomp en meter uit de tank verwijderd en overgezet op de nieuwe tank. Wel prettig dat de rubbers en ringen standaard bij de tank geleverd zijn. Ik had deze ook los besteld. die liggen nu bij de "voorraad". Het plaatwerk waarmee de tank is bedekt, had de nodige lak schade, dus dat wordt opknappen.

Dit weekend de nieuwe rotor en verdelerkap gemonteerd en de vlotterkamers leeg gehaald met een injectienaald van een inktvulsetje voor de printer. In het opvangbakje wat ik gebruikte bleek dus inderdaad water bij de benzine te zitten. Vanavond heb ik toch maar even met de rechter tank geprobeerd te starten. Eerst de pomp de benzine laten stromen naar de carburateurs. Shoke uit en starten. In een keer kwam ze weer tot leven. Wel met wat pruttelen maar na een paar ferme trappen op het gaspedaal, snort ze weer als vanouds. Ik weer helemaal happy en gefixt zonder tussenkomst van een garage. Ooit..................................kan ik alles alleen af. nou................dat maar niet. Goeie garagebedrijven moet je koesteren.

• Like 3

• 1 month later...

Die afvoer gaten zijn open. Ik heb de tankdop ook los gehaald en aan de onderkant van die zwarte kit gedaan en toen weer in het gat geschroefd. Ik hoop dat het voldoende is. Alleen de pakking houdt het water blijkbaar niet tegen.

1 hour ago, Ron62 said:

Die afvoer gaten zijn open. Ik heb de tankdop ook los gehaald en aan de onderkant van die zwarte kit gedaan en toen weer in het gat geschroefd. Ik hoop dat het voldoende is. Alleen de pakking houdt het water blijkbaar niet tegen.

Hoi Ron,

Als de afwatering gaatjes open zijn, betekent dat ook dat de slangetjes die daarop aangesloten zitten daadwerkelijk water kunnen afwateren?

De rubber afdichting houd benzinedamp binnen, water hoort daar niet te komen😉..

• 3 weeks later...

Inmiddels is alles goedgekomen. Toen het water eenmaal uit de leidingen gepompt was, had ik moeite met de boel draaiende te houden. Nieuwe filters geplaatst. vlotterkamers diverse keren schoon gemaakt. Nu loopt ze weer en kan het genieten voorgezet worden. Voor de zekerheid nog Liqui Moly brandstof stabilisator in de tanks gegoten. Alles loopt weer zoals het hoort.

Ik was alleen zo "slim" om de afgetapte benzine in de XKR te gieten. Dat was niet handig. Deze dames vond dat niet lekker. Na ook een scheut Liqui Moly stabilisator in de tank, proestte ze nog wat maar dat is gelukkig ook weg. Zat er toch meer water in de benzine dan goed is voor auto's. De andere jerrycan met afgetapte benzine maar niet gebruiken dus.

• Like 2

• 1 month later...
On 8/24/2021 at 7:19 PM, Ron62 said:

Ik was alleen zo "slim" om de afgetapte benzine in de XKR te gieten. Dat was niet handig. Deze dames vond dat niet lekker. Na ook een scheut Liqui Moly stabilisator in de tank, proestte ze nog wat maar dat is gelukkig ook weg. 

Dappere melding🤣. Fijn dat alles bij beide Jaguars weer goed is nu👍.

• Like 1

Ach. Met de huidige benzine prijzen, probeer je het spul niet weg te gooien. Ik had dus nog 20 liter in jerrycans staan. Het spul van Liqui Moly heb ik er bij gegooid en een week laten staan. Ik had nog een lege 5 liter fles die doorzichtig is. Daar heb ik beetje bij beetje de "vuile" benzine in gedaan en laten "rusten". Daarna bleek er geen water meer zichtbaar te zijn. Mijn Toyota Auris lust het spul nu wel. Terug in een van de Jaguars leek mij niet de goede oplossing. Die staan de komende 6 maanden weer stil. In de tussentijd is de 20 liter benzine door de Toyota opgedronken, zonder geproest. Is de Toyota dan vergevingsgezind of werk dat stabilisatiespul van Liqui Moly? Ik was niet van plan het nog een keer uit te proberen.

• Like 1