Jump to content

Four-Twenty (420)


Xag
 Share

Recommended Posts

13 uren geleden, Xag zei:

....   De betere van de twee uit elkaar gehaald zodat ik alleen nog een dop had, met de Dremel de kunststof adapter uitgefreesd en beide delen met elkaar verlijmd zodat ik nu een mooie passende adapter heb.

 

2DEE1332-512D-43F3-AD7F-B42569445BE4.thumb.jpeg.08c1915c245f472b12d2e19afa71f5f1.jpeg

 

Met deze oplossing was het ontluchten een fluitje van een cent en de auto kon weer van de assteunen af op de grond.

 

 

Goede herbruikbare oplossing.

 

Heb wel eens een fiets+ scooter  binnenband en ty-wraps moeten gebruiken  bij gebrek  aan passend doppen/ hulpstukken, maar is uiteindelijk gelukt. 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 3 months later...

Nog weinig progressie, de Jag staat nog onder de cover. Momenteel te veel andere zaken. Koppeling moet als eerste nagekeken worden.

 

Guus

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Dag 7

 

Het Jaguar gebeuren heeft een tijdje op een laag pitje gestaan maar vorige week de koppeling nog weer een keer ontlucht, die ontkoppeld niet lekker weet ik nog van vorig jaar. Nog niet weer mee gereden dus even afwachten of het probleem verholpen is of niet.

 

Daarna bezig met de rechter achterdeur, die wilde niet van het slot. Daarvoor moesten de krukken er af en hoewel ik weet hoe het zou moeten ging dat voor geen meter. Uiteindelijk de ene hendel uitgeboord en de andere kruk helemaal door moeten slijpen. Dan kun je ook precies zien hoe het zit. In de ene zat het verende plaatje niet maar een ander plaatje, bij de andere was er een splitpen in vastgeslagen.

 

Bijzondere ontdekking is dat er echt hout in de deuren zit, niet alleen het zichtbare hout voor de sier maar ook constructie hout. 

 

Omdat de deurbekleding niet echt mooi te noemen is wil ik kijken of ik deze kan verven. Dus vanmiddag als test de krukken van de andere deur er af gehaald en dat was zo gepiept. De panelen zouden er dus af kunnen om ze onder handen te nemen.

 

De foam in de stoelen en achterbank is compleet aan het vergaan dus daar moet wat nieuws in. De bekleding heeft wel veel craquelé maar zou ik toch wel graag willen houden. Deels vanwege de kosten maar ook omdat het wel wat heeft zo'n doorleefd interieur.

 

Er zal in ieder geval een nieuwe hemel en een nieuwe tapijtset moeten komen.

 

3A0C7D96-D109-404D-9998-B1A17B3A0295.jpeg

 

B0D6CE14-9B13-41A7-B8AC-C4FB98FEE0E7.jpeg

9946EB46-EC21-4255-999B-F11148D01CFC.jpeg

  • Like 1
  • Klasse 3
Link to comment
Share on other sites

Dag 8

 

Gisteren een compressie test van de motor en een cilinder lektest gedaan om te kijken hoe de staat van de motor is. Aangezien de motor niet wilde starten eerst maar een compressie test op de koude motor gedaan. Wel aardig wat variatie maar niet echt een extreem lage waarde.

 

1 - 8

2 - 9

3 - 9,75

4 - 10,25

5 - 8,5

6 - 8,5

 

Bougies schoon geborsteld en even schuurpapiertje er tussendoor. Er zijn NGK BP5ES bougies gemonteerd. Zien er redelijk maar duidelijk gebruikt uit. De kabelset is van Champion maar bij cilinder 3 zit er een andere dop op en deze bougie heeft ook geen opzetstukje.

 

Daarna de motor geprobeerd te starten maar op benzine had hij er geen zin in. Wat vreemd en lastig is, is dat de vlotterkamers eerst altijd even overlopen en na een zacht tikje tegen de zijkant is het weer goed. Aangezien ik geen zin heb in steeds weer een plas benzine onder de auto zet ik nu eerst altijd even een opvangbakje onder de pijpjes.

 

Bij gebrek aan enthousiasme van de motor het luchtfilter gedemonteerd en daarna met behulp van wat remmenreiniger de auto aan het lopen gekregen. Liep niet meteen geweldig maar na een tijdje toch op alle zes.

 

Daarna een rondje van dik 30 km gereden om alles eens goed op te warmen. De motor loopt nu wel mooi maar wilde niet echt lekker op toeren komen. Nu zou dat wel eens kunnen liggen aan het feit dat ik zonder luchtfilter reed, daar schijnen SU's wel op te reageren.

 

Onderweg nog weer even de tank gevuld met BP 98 en daarna sloeg de motor meteen probleemloos aan. Ook bij thuiskomst gemerkt dat starten weer probleemloos was, dat is in ieder geval mooi.

 

Oliedruk is wel vrij laag maar geen idee of de oliedrukmeter een beetje goed is. Zal ik met een losse meter nog eens nameten.

 

Temperatuur op de uitlaten gemeten en hoewel er wat kleine variaties in zitten doen ze wel allemaal mee kan ik wel zien.

 

De motor daarna iets laten afkoelen en daarna de bougies er weer uit voor de lektest. Cilinder 1 op DTC geduwd met de versnelling in 4 en een boterhamzakje om DTC te controleren. Daarna in ontstekingsvolgorde de andere cilinders gemeten.

 

1 - 20%

2 - 15%

3 - 13%

4 - 15% met wat lekkage op het schroefdraad van het bougiegat

5 - 10%

6 - 18%

 

Geen idee of deze waarden voor een oude XK motor goed of slecht zijn. Hoewel de nodige lekkage naar het carter, was er geen merkbare lekkage naar koelsysteem, inlaat of uitlaat.

 

Met 7 bar op de cilinder moet de handrem er wel op wil je geen wegrijdende auto hebben heb ik ontdekt!

 

Eigenlijk zou ik de klepspeling nu nog willen meten maar ik weet niet of dat zinvol is. Als er wel andere plaatjes in moeten heb je wel speciaal gereedschap nodig dus misschien is dit wat meer een klusje voor de Jaguar specialist. Dan kan er eventueel meteen aan gewerkt worden en een nieuwe pakking tussen.

 

Tijdens de proefrit leek de koppeling goed te functioneren maar de laatste kilometers begon hij toch weer druk te verliezen. Tijd voor een revisiesetje of nieuwe cilinders.


 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Misschien toch even klepspeling meten?

Hoeft nu niet perse perfect te zijn maar indien speling=nul, dan verklaring voor variatie in compressie wellicht?

 

Verder, 10-15 druppels 80W90 op de zuiger druppelen door het bougie gat en daarna nog eens meten kan je helpen de staat van de zuigerveren te beoordelen misschien? (indien dan duidelijk hogere compressie, dan zuigerveer afdichting niet optimaal)

 

Succes!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ik had de indruk dat het proefje met de olie meestal gedaan wordt als er alleen een compressiemeting gedaan wordt. De lekmeting geeft ook al een richting waarin gezocht kan worden. Ik wil nog wel eens warm compressie meten dus dan kan er eventueel ook wel wat olie in.

 

Overigens vindt ik de motor goed lopen, geen problemen met de koeling, geen rookpluimen bij rijden. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Dag 9

 

Omdat de koppeling nog niet naar behoren werkt vandaag de beide koppeling cilinders er maar eens uitgehaald om ze te bekijken. Niet de grootste klus en redelijk gemakkelijk te doen.

 

Eerst alles leeg gemaakt via de ontluchtingsnippel op de werkcilinder en daarna de cilinder er af gehaald. Leiding loshalen en met twee (verschillende) bouten komt de cilinder los wel oppassen dat het plaatje waar de veer aan zit niet zoek raakt. Ik hou dat soort zaken graag bij elkaar met een trekbandje dan hou je ze ook in de goede volgorde. Rubber hoes was er zo af maar de zuiger bleef er in zitten. Beetje perslucht er op maar weinig reactie. Daarna de nippel even in de opening van de leiding en met een nieuwe stoot perslucht kwam de zuiger er uit. Werkcilinder is van binnen niet super glad meer dus deze ga ik compleet vervangen. Heeft volgens mij ook al het nodige vocht in gezeten.

 

Daarna de hoofdcilinder er af gehaald. Ook hier leiding los en onder het dashboard de splitpen en koppelstift waarmee de cilinder aan het pedaal zit loshalen. De cilinder zit met twee bouten vast en gaat er dan naar boven vrij eenvoudig uit. Borgring er uit en ook deze cilinder uit elkaar gehaald. Hoewel ook hier het nodige residu in de cilinder en het tankje zat, ziet deze er verder wel goed uit. Schoon gemaakt en hier koop ik een revisiesetje voor dan is dat ook weer als nieuw.
 

 

F3429D64-B4AC-4774-A7A4-860BA65556DD.jpeg  83928887-350B-44B2-832A-94BF7EBF5A9F.jpeg  F1F5FDA0-CFE5-4F35-A062-600357B56489.jpeg

 

7FE7C2F5-9077-4928-956D-DBC1517608D8.jpeg  CE94E2B9-696D-41E7-98BD-C71FB8D54D90.jpeg  13124C01-5B21-4DBF-841D-0EB5692D365A.jpeg  DB7D0C03-9969-4D72-82CA-A7279CBC0670.jpeg

  • Like 2
  • Klasse 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Klepspeling afstellen is geen rocket science, en er is eigenlijk geen speciaal gereedschap voor nodig.

Een Camshaft adjustment tool is wel handig, maar zou in je tool kit moeten zitten.

Kost wel veel tijd.

Met een punttang is de ketting prima los/vast te krijgen.

En en set voeler maatjes om de speling te checken.

Als deze gecorrigeerd moet worden, moet je de nokkenas verwijderen.

En een goede digitale schuifmaat werkt prima, om de shimmen te meten.

Nieuwe shimmen zijn te bestellen bij SNGBarratt.

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Alfa’s hebben ook bekers met shims. Die hoeven niet vaak gesteld te worden en ik vermoed deze ook niet. Daarom laat ik het liever een keer doen in plaats van gereedschap aan te schaffen. 
 

Ondertussen zijn de spullen voor de koppeling besteld en ook nieuwe raamrubbers voor en achter.

 

Er is ook een nieuwe hemeltje besteld en daarvoor moeten de ramen er uit om de randjes te lijmen. Geen idee hoe goed dit gaat omdat dit nieuw is voor me, een 420 heeft een gelijmde hemel. Vroeger bij Alfa’s Giulia’s drukten we de ramen er ook wel uit met de voetjes maar daarbij is ook wel eens een voorruit gesneuveld. Toen waren we ook jonger en leniger ;-)

 

Nu ga ik het ruit uit het rubber snijden. Ik heb het hemeltje bij John Skinner besteld omdat zij hem leveren met het foam er al aan gelijmd wat het al wat eenvoudiger schijnt te maken. Ben benieuwd.

 

Guus

  • Like 1
  • Klasse 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...