Jump to content

Four-Twenty (420)


Xag
 Share

Recommended Posts

Als Jaguar liefhebber wil je natuurlijk wel graag echt (weer) een Jaguar in je garage hebben dus toen ik twee weken geleden een 420 op Catawiki zag staan zonder minimumprijs was ik natuurlijk wel geïnteresseerd. Ik had al eens vaker naar een van de oudere Jags gekeken maar dan met het idee om mijn huidige oldtimer in te ruilen op een mooie auto. Maar dat was er nog nooit van gekomen en ik dacht als de prijs nu niet te gek oploopt dan koop ik hem er gewoon bij. Foto’s lieten een auto zien die wel wat aandacht moet hebben maar in de basis niet verkeerd. 

Auto staat sinds 2005 op Nederlands kenteken. Verhaal erbij is dat de vorige eigenaar was overleden en de auto is opgekocht uit de inboedel. Ik kon vinden dat de vorige eigenaar hem inderdaad al een hele tijd had gehad dus daar zat wel wat logica in.

In de week voorafgaand aan de sluiting een afspraak gemaakt om de auto bij het bedrijf waar deze te koop stond te bekijken. Beetje hetzelfde gevoel, niet verkeerd maar ik heb er niet de hoofdprijs voor over. De biedingen waren wel wat opgelopen maar nog steeds onder hetgeen ik er voor wilde geven dus aan het eind nog een bod gedaan en ik was plotseling weer eigenaar van een Jaguar!

Er waren alleen een paar zaken die ik niet goed kon rijmen en die me ook niet helemaal lekker zaten. De onderkant van de auto leek keihard, geen rotte plekken en heel netjes in een coating. Bijna of iemand dit heel professioneel gerestaureerd had. Maar het interieur is echt een zootje en het chroom is ook niet meer echt mooi en nog wat kleinigheden. Beetje vreemde combinatie.

Ik zal wat foto’s toevoegen die door de verkoper zijn gebruikt. 

Zoals jullie op de foto’s kunnen zien heeft deze 420 een badge op de gril die ik eigenlijk nog nooit zo op een 420 had gezien. In de week voorafgaand aan het ophalen van de auto had ik natuurlijk al wat op internet over de 420 gezocht en toe vond ik toevallig een foto waar een 420 met precies diezelfde badge op stond. Alleen die was professioneel gerestaureerd dus het leek me stug dat dit dezelfde was…

Afgelopen donderdag heb ik samen met een collega / mede autoliefhebber de auto opgehaald en deze naar huis gereden. De auto had een hele tijd gestaan en was alleen een beetje heen en weer gereden maar ik vond een rustige rit van een klein uurtje wel een mooie eerste test. De vloeistoffen nagekeken voor vertrek en nog wat benzine in de tank gedaan en op pad gegaan. 

De motor liep mooi en de auto reed ook goed. Stuur wel scheef en ik kreeg het idee dat de versnellingsbak wat weinig olie had maar verder geen problemen gehad. Collega die achter me reed bevestigde tijdens een korte overleg stop ook dat de auto heel mooi op de weg lag. Geen slingerende wielen, geen rook uit de uitlaten dus maar gewoon door naar huis en daar staat hij nu dan ook.

De auto ondertussen flink bekeken en ja, de onderkant is top maar het interieur is dus een zootje met losse bedrading en er zijn diverse afgeknipte slangetjes in de motorruimte. Ik heb ondertussen het service manual voor de 420 besteld dus dan kan ik een gaan zoeken wat het allemaal is.

Nu de auto thuis staat vielen me ook wat meer details op en wat denk je… deze auto is inderdaad in 2006 door Bart Holland onder handen genomen. Op hun site staat een complete rapportage van wat men allemaal gedaan heeft en dat is niet misselijk. Heel veel zaken zijn toen als nieuw gemaakt. Ik zou me kunnen voorstellen dat de auto misschien als bijtellingsvriendelijke oldtimer is ingezet. Er lagen nog bonnetjes in het interieur van bezoeken een een bouwmarkt en een restaurant. Allemaal regio Westland in 2014. Auto heeft ook een alarmsysteem zelfs met GPS-tracker. Maar daarna is de auto dus ook weer flink verwaarloosd, misschien tijd buiten gestaan maar gelukkig zat de bodem goed in de coating.

Het plan was en is niet om de auto weer helemaal als nieuw te maken. Bij mijn vorige oldtimer heb ik dat wel gedaan en dat wil ik niet weer. Het plan is om hier een nette(re) auto van te maken waar ik lekker in kan toeren en waar ik eens mee naar een meeting kan. Dus de zaken stukje bij beetje aanpakken en de auto ondertussen rijdend te houden. Deel 1 wordt uitbouw alarmsysteem en een kijken wat er allemaal aan de bedrading gerommeld is.

Guus

F10AF8D8-972C-44CB-9AA5-1B1CCB518179.jpeg       CA3594CA-F1F6-4F4E-AAF3-46278EBE4655.jpeg      AB25B4BD-8C9B-493E-B6DC-2A050B47A323.jpeg

 

D8A3B8B1-F48C-4B4F-9282-C5935E284B94.jpeg       B8EB23A6-950A-4386-A857-11AC6FCDACB7.jpeg      5E1ED3F4-819D-4B26-AE52-5FA5E94757EE.jpeg

 

992E887F-BE3C-4EE8-8D1B-BB94C8C34E92.jpeg       5E0F045B-7D62-4267-A233-51041F622BC4.jpeg      EADEFAF0-5DE2-4666-A3AC-9FAA56C4FE2B.jpeg

 

126B59DD-7B25-48BA-8F88-2AD6B7CFAF2D.jpeg       29DF5488-BD69-4AB0-9764-511FF256ABA1.jpeg      BD28FE53-D164-4726-98C5-9877984FB8F2.jpeg

 

43F5BB98-9376-4D1C-ACCF-D323FF374C25.jpeg       DE1C8A2B-1AD4-4444-A2D1-CA9924A24A53.jpeg     

  • Like 6
  • Klasse 4
Link to comment
Share on other sites

Mooi verhaal, en daar heb je n topper voor weinig denk ik.

En dat je niet gaat ‘overestaureren’ vind ik helemaal goed.

Nogmaals succes en ik hoop jullie te treffen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Interieur valt wel mee, hemeltje hangt niet en het leer heeft fraai patina. NIET TE VEEL aan doen zou ik zeggen. Lijkt dat je de goede inkoop hebt gedaan!  Samen met Rover114 hoop ik hem binnenkort op een meeting te kunnen bewonderen.🧐

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Dag 1

 

Vandaag als eerste het alarm uitgebouwd en de overbodige bedrading van de voormalige radio verwijderd. Bij het loskoppelen en weer aansluiten van de accu ging het alarm steeds weer af en daar heb ik geen zin in. Alarm was netjes ingebouwd zonder draden te knippen of te beschadigen dus kon er zo weer uit. Wel even goed gekeken wat waar weer naar toe moest en de auto werkt nog steeds. Er liggen nog wel wat draden los die ergens thuis horen maar daarvoor heb ik het manual nodig.

 

Radio was wel wat meer een rommeltje maar dat is er nu ook uit. De kabels van de kachel en ventilatie liggen wel los, er ligt een soort vacuümslangetje in de middenconsole die ergens weer op moet.

 

Als laatste het leer even wat schoon gemaakt en met leerconditioner ingesmeerd. Het is ziet er misschien van een afstandje wel aardig uit maar is kurkdroog.

 

75BD341F-4682-422F-9A70-76CF557A2421.jpeg     44E3A751-04AB-4885-AB17-AA42C6B56B77.jpeg     76C97269-D3DB-4619-8483-264A2F926D31.jpeg

  • Like 2
  • Klasse 1
Link to comment
Share on other sites

20 uren geleden, haddock zei:

Als t leer maar heel is, voeden, voeden, voeden


Bertus, ik heb je raad opgevolgd en gisteren het leer al twee keer onderhanden gehad. Het voelt al een stuk beter.

 

Guus

  • Klasse 1
Link to comment
Share on other sites

Mooi toch zo'n 420! Superauto met fraaie klassieke lijn. 

Mijn exemplaar heb ik al een jaar of 13, denk niet dat ik hem ooit verkoop. Zalig zoevend, dat veercomfort vind je niet meer in moderne auto's. Succes ermee

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Dag 2

 

Hoewel ik vandaag niet aan Jaguar gesleuteld heb, was het toch een belangrijke dag voor de Jag. Vandaag is zijn metgezel in de garage verkocht en dat zorgt vanaf woensdag voor meer ruimte in de garage en natuurlijk ook wel extra pecunia. Na bijna 24 jaar hebben we onze Corvair verkocht aan een andere liefhebber. Op een gegeven moment heb je het ook wel gezien en ik heb zin om aan de Jaguar te beginnen.
 

Guus

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Quote

Na bijna 24 jaar hebben we onze Corvair verkocht aan een andere liefhebber.

 

Zoooo dat is zeldzaam hier in Nederland. Heel aparte auto's. 20 jaar geleden kon ik de verleiding niet weerstaan en heb een Lakewood gekocht. Dat is de stationversie van de eerste serie Corvair. Fantastisch ding. Helaas begon ik toen ook met de verbouw van mijn huis en garage en heb toen de Lakewood weer verkocht. Toch altijd wel een beetje spijt van gehad.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ik ken ze, formeel zijn alleen de 61ers Lakewoods, daarna heten ze gewoon stationwagon. Onze was één uit de tweede serie, een Corsa Turbo Charged Convertible uit 1965. 
 

Guus

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Dag 3

 

Vandaag verschillende spulletjes binnen gekregen voor de 420 om groot onderhoud te gaan doen. Ook een hulpstuk om de spinners van de wielen los te krijgen. 
 

Aangezien de hemel ontbreekt en alleen onderdelen in de kofferbak liggen eens gekeken hoe het in elkaar gezeten heeft en wat er mist. Nou.. er mist wel e.e.a. heb ik al gezien. Bij de 420 en latere S-type is dit niet het systeem met bogen maar er hoort een soort centrale plaat in geloof ik. Er is alleen niet veel te vinden hoe dat deel er precies uit ziet en hoe het gemonteerd is. 
 

Als dank voor al deze aandacht besloot de voorste carburateur even flink over te lopen toen ik hem op contact deed dus maar niet meer gestart. Komende weken druk met werk dus het moet maar even wachten tot ik meer tijd heb.

 

Er mist dus wel het nodige dus ik ben al aan het nadenken of een sloper erbij goedkoper is dan al die delen los te kopen. De prijzen die er voor sommige zaken (oude rommel) gevraagd worden is niet normaal. Moet de goede adresjes denk ik nog vinden.
 

Guus

D9D8167C-978E-48B2-9C0B-350B40550245.jpeg     EA2E1264-F380-4240-8EFF-1B9D714F19CB.jpeg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Nadeel van n sloper erbij is dat ie waarschijnlijk dezelfde gebreken en zwaktes heeft als de jouwe. En in oud Loosdrecht zit n carb wizzard, Bart Schipper. Erg into Italians, maar prima vent.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Dag 4

 

Eerst maar eens gekeken wat de lekkage van de carburateurs kon zijn. Deksel van de vlotterkamer van beide er af maar de vlotters waren beide goed, ze drijven en ik hoor niets aan de binnenkant bij schudden.

 

DAE1A4B8-C005-4F9D-A061-4F7EE63EB0A9.thumb.jpeg.254777338456c647075c6762091d3971.jpeg

 

Dan de vlotternaalden er maar even uit. Zien er goed uit en hebben beide een zwart puntje. Ik heb begrepen dat dat al iets van viton is?

 

98E3B4E3-39F0-49FB-A2B5-F66D5FB5BAFE.thumb.jpeg.281304a5b8e67dce0cfab7c41002976e.jpeg

 

AC11F86B-FA74-4C22-BB66-CED054294EF9.thumb.jpeg.df37d69c0f0f1e270e17b65b33310535.jpeg

 

Spullen weer in elkaar gezet en voila, geen lekkage meer. Misschien zat er een vuiltje wat nu weg is. Wat ik wel vreemd vind zijn de maten, het is niet het Engelse spul wat ik heb maar ook niet metrisch. Maar ook dat is weer opgelost met een goede Bahco.

 

Daarna blokje om gereden om de olie warm te krijgen. Daarna de auto op assteunen gezet en eerst de motorolie er uit.
 

94C2DD6D-AC59-4A31-B1DD-ACBFD3AEA9FC.thumb.jpeg.789d6c60ee0b26b9f9f4c86102293c07.jpeg

 

8382BE27-EB2E-4E83-BFC6-02687E933D5B.thumb.jpeg.9f4e21065ad400ef53b24c3181e843e5.jpeg

 

Mmm, vreemde aftapplug, ziet er ook anders uit dan wat je op Google vind, deze heeft een vreemd soort binnenvierkant. Die heb ik niet maar de waterpomptang past mooi om het randje en de plug gaat er vlot uit. Flinke plas olie loopt in de opvangbak en ondertussen het oliefilter er ook maar af.
 

302DDF16-4AEF-4EFC-A1FA-6A285523140A.thumb.jpeg.79bca562d699481913f68ce824d87d2d.jpeg

 

Dit is nog het type met de lange bout en bij het demonteren allemaal losse onderdelen, veer, ringetje, viltje en aan het filter zelf blijkt ook nog een metalen aandrukplaat te zitten die nodig is. Volgens de exploded view van SNG Barrat mis ik dan nog een klemveertje maar die zit er niet meer bij. Ook niet teruggevonden in de olie met een magneet. Om de lange bout zit bovenaan nog een rubber afdichting en daar heb ik een nieuwe voor. Bij het filter zitten twee o-ringen maar zo te zien wordt er maar eentje gebruikt boven in de adapter waar het filterhuis tegenaan afdicht. Oude ring er uit en dan...wat een gedoe, nieuwe o-ring blijft er uit vallen.

 

Eerst maar even verder met de versnellingsbak en het differentieel nu de olie nog wat warm is. Versnellingsbak is een eitje, aftapplug er uit en laten leeglopen. Wel relatief veel metaaldeeltjes aan de magneet vind ik. Misschien maar even spoelen voordat ik deze weer dichtmaak.

 

Verder met differentieel, ook hier een mooie aparte plug met een vierkant waar ik niet meteen wat voor heb. Bahco past niet lekker en voelt alsof hij er af wil slippen, plug zit ook behoorlijk vast.

 

D834B078-867B-4317-B857-D20465D9E023.thumb.jpeg.5ff80a91584cd3fbbc59bb2709b08af1.jpeg

 

Steeksleutel 14 past maar met zo een vaste plug is dat niet zo'n fijne oplossing. Dus ringsleutel 14 met 12 kantjes en die past lekker ook omdat hij wat verdiept is. Er moet behoorlijk kracht gezet worden maar hij komt los en ook hier loopt de olie er uit. Als ik de plug zo bekijk is deze met iets van borgmiddel vastgezet, deze heeft ook geen dichtring.

 

De LED-lamp heeft er geen zin meer in en ik ook niet dus de auto mag vannacht nog wat uitlekken. Morgen de pluggen er weer in en alles weer vullen. Het idee is om de kamer waar de o-ring van het oliefilter in moet en de o-ring zelf eerst helemaal te ontvetten en er dan een beetje vet in de kamer te smeren zodat de o-ring er wat aan kleeft. Gaat dit werken of heeft iemand nog een beter idee?

 

Guus

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

47 minuten geleden, jaguar38s zei:

Zou ook even checken of je de olie van de torq converter kunt aftappen, de mijne heeft daar ook een aftap plug, maar niet alle types hebben dat.


Het is een handbak met overdrive dus geen torq converter zoals bij een automaat. Of zit er nog iets voor de overdrive waar apart vloeistof in zit? Auto staat nog omhoog omdat ik geen tijd had dus ik kan er nog gemakkelijk bij. 
 

Guus

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Dag 5

 

Ondertussen is dag 5 al weer een tijdje geleden maar te weinig tijd om te schrijven. Voor het vullen van de versnellingsbak en de achteras met nieuwe olie had ik mijn oog laten vallen op een klein elektrisch pompje wat vanaf de accu gevoed kan worden.


C3B8A8C6-EE97-489C-AFB6-B00E63636802.thumb.jpeg.b3c66d383952a9863b2ec12b63f1b1c4.jpeg

 

Dat ging wel maar de olie is eigenlijk wat te viskeus om te verpompen dus het blik in een emmer warm water gezet om het wat dunner te krijgen. Het duurde lang omdat het pompje niet zo lang achter elkaar mag draaien maar uiteindelijk de versnellingsbak op niveau gekregen zodat de olie er via de vulopening uit kwam. Zondag verder met de achteras maar ik had de indruk dat het steeds moeizamer ging dus het laatste deel maar met een klein handpompje gedaan en daarmee is het gelukt.

 

Ondertussen had ik het remsysteem ook volledig leeg laten lopen en dat wilde ik op de gebruikelijke manier weer vullen met het pedaal maar dat wilde voor geen meter. Ook met de vacuüm ontluchten ging niet dus maar even gestopt om te verzinnen wat nog wel ging.

 

Zoals eerder geschreven had ik wat problemen om de o-ring van het oliefilter er weer goed in te krijgen dus ik had dat opgelost door de ring een beetje vast te plakken op het filterhuis en het geheel zo gemonteerd.

 

Door de problemen met het remsysteem had ik het idee dat het misschien nodig was om vacuüm op de rembekrachtiger te hebben dus ik heb de motor even gestart. Dat ging niet helemaal lekker, de o-ring zat dus toch niet goed en een hele bak olie onder de auto. Stom, stom, stom, had ik er maar even een bak onder gezet.

 

Genoeg voor vandaag.

Link to comment
Share on other sites

Dag 6

 

De vorige dag al begonnen met het opruimen van de gelekte olie (gelukkig heb ik een gladde epoxyvloer) en het filter er maar weer af. Daarbij kwam dit keer ook het puntstuk samen met het filter er uit. Dat is niet de bedoeling maar het voordeel was wel dat ik er veel beter bij kon om de o-ring weer mooi te monteren. Dus alles weer netjes in elkaar gezet en meteen even getest door de motor te starten. Alles dicht, mooi!

 

Na wat zoekwerk op het internet blijkt bij dit remsysteem, net als bij een E-type, het ontluchten een lastig klusje te zijn wat eigenlijk alleen goed wil met een zogenaamde pressure bleeder (druk remontluchter).Omdat me de diameter van het reservoir aardig 45 millimeter leek dus maar een versie met zo'n adapter besteld.

 

1C81083B-B2E0-48B1-A750-AF0CAEFBF5F4.thumb.jpeg.926253a71d5bc86bc928bf9585a0ae79.jpeg

 

Bij binnenkomst bleek deze maat echter niet goed te passen dus zelf maar aan het knutselen.De doppen op de beide remreservoirs bestaan uit een deksel met ingebouwde niveaumelder. Daarvan was er één dop al lek en de andere was ook niet zo best meer dus besloten ze allebei te vervangen door twee nieuwe. De betere van de twee uit elkaar gehaald zodat ik alleen nog een dop had, met de Dremel de kunststof adapter uitgefreesd en beide delen met elkaar verlijmd zodat ik nu een mooie passende adapter heb.

 

2DEE1332-512D-43F3-AD7F-B42569445BE4.thumb.jpeg.08c1915c245f472b12d2e19afa71f5f1.jpeg

 

Met deze oplossing was het ontluchten een fluitje van een cent en de auto kon weer van de assteunen af op de grond.

 

Na een proefritje weer binnen gezet en wat nog wel zichtbaar is, is dat de stuurbekrachtiging een beetje lekt. Ik had deze bijgevuld maar het lijkt of de aansluiting van een slang niet helemaal goed is. Hier moet ik nog verder naar kijken.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

21 minuten geleden, Iksjeezesel zei:

Goed bezig hoor!

Leuk dat je het hier opschrijft ook voor wellicht ooit volgende lotgenoten👍.

Tegenslag hoort erbij overigens.

 

Succes


Hoezo tegenslag, gewoon lekker probleempjes oplossen 😉

 

Guus

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...