Jump to content

Jaguar xj6 bij 86 benzinepomp

alboreto
 Share

Recommended Posts

Goede middag heren,heb er een souvereing serie 3 bijgekocht om op te knappen.

Wagen staat al een tijdje stil,vraagje,dient de benzinepomp te draaien met het kontakt op,of draait deze enkel tijdens het starten?

Van de  V12 draait deze van zodra het Kontakt wordt opgezet.

Dank jullie,heb dus het probleem dat de pomp niet werkt via Kontakt,wel bij rechtstreeks 12 volt op te zetten. Relais zijn goed. Maar ook als ik rechtreeks stroom op de benzinepomp zet,krijg ik de Jag niet aan de praat.Onsteking is ok .Bougies uitgehaald en beetje benzine erin,wagen slaat eventjes aan. Vermoed dus dat de injectoren ook niet bediend worden????

Er zit ook nog zo’n safety device in - ben de naam even kwijt - die bij n botsing de brandstoftoevoer afsluit. Bij de series 2 zit ie acher het zijpaneeltje van t dashboard passagierskant meen ik me te herinneren, weet niet of dit bij de 3 op die plek zit.

Heb ik gedaan,maar geen resultaat. Denk inderdaad net als jij dat het aansturen van de pomp samengaat met openen injectoren,meest logisch.

Maar kom er maar niet achter . Als ik het probleem met het aansturen van de pomp zal vinden,zal probleem met injectoren ook van de baan zijn.

Voorlopig ben ik niet slim genoeg????

De inertia-switch moet je zien als een simpele schakelaar. Doorverbinden van de draden zou genoeg moeten zijn om de inertia switch te omzeilen.

Pomp en injectoren worden apart aangestuurd. De pomp krijgt spanning via het pomprelais, de injectoren via het hoofdrelais. Ook de ECU bemoeit zich ermee, via de ECU krijgen de injectoren aarde, daarmee is de ECU dus degene die bepaald wanneer de injectoren openen/sluiten.

Ik denk dat je eens moet gaan meten. Om te beginnen bij het pomprelais: bij gesloten inertia-switch en kontakt aan moet er spanning staan op pootje #30, dat is die met de witte draad. Heb je daar 12V? Da's een begin. Dan verder meten met het onderstaande schema erbij, dat moet je toch in staat stellen om het probleem te vinden ;-).

image.png

• Like 1

• 2 weeks later...

Op BEIDE draden 12V is nie goed nie. Heb je de draden tussen de injectoren en de ECU connector doorgemeten? Gewoon, om er zeker van te zijn dat de ECU niet goed is?

Neen Hans,nog niet was maar eventjes bezig in de atelier, maar vermoed dat er geen andere mogelijkheid is.

Volgens schema worden ze alle 6 afzonderlijk aangestuurd vanuit de ECU

Update,het kan dus toch anders.

Even meevolgen:12 volt op zowel de negatieve als de positieve kant van de 6 injectoren.

ECU losgekoppeld en zelfde resultaat.

Stroom wordt voorzien door power risistor die per kant 3 injectoren aanstuurt.

Connectoren losgemaakt op injectoren en alles is normaal,dus min en plus.

Dus wanneer er enkel + wordt voorzien en de connectoren niet op de injectoren zitten is alles normaal.

Van zodra ik echter een connector opnieuw aansluit op een injector heb ik opnieuw 12 volt op beide draden.

Conclusie: injectoren vast/ defect

De ecu gaat vaak defect, maar bij deze auto's er vaak meer aan de hand, vastzittende Injectoren en relais defect, bedrading defect, signaal voor de ECU onderbroken, MAP sensor defect, alsnog va de MAP sensor los ect. ect..

Er is makkelijk een eerste diagnose te doen, maar beter laat je het even doen...

Soms doe je ongewild een draad verkeerd en fik alles uit,

De ecu's heb ik liggen, gereviseerd.

• Like 1

6 uren geleden, alboreto zei:

Update,het kan dus toch anders.

Even meevolgen:12 volt op zowel de negatieve als de positieve kant van de 6 injectoren.

ECU losgekoppeld en zelfde resultaat.

Stroom wordt voorzien door power risistor die per kant 3 injectoren aanstuurt.

Connectoren losgemaakt op injectoren en alles is normaal,dus min en plus.

Dus wanneer er enkel + wordt voorzien en de connectoren niet op de injectoren zitten is alles normaal.

Van zodra ik echter een connector opnieuw aansluit op een injector heb ik opnieuw 12 volt op beide draden.

Conclusie: injectoren vast/ defect

Als ik het schema bekijk zou dit (op beide injector pinnen 12 V) normaal zijn als je met een digitale meter vanaf de accu massa meet en de motor niet rond gaat.

Op het stervormige NS punt onder het main relay moet bij ingeschakeld contact 12V staan. De weerstanden in de PR zijn meen ik ca 6 Ohm. Een digitale meter is hoogohmig  en dan is het net of je direct op de plus pool meet.

Zoals Raymond al aan gaf.  Niet zomaar draden erbij gaan leggen, want dat desastreuze gevolgen hebben (voor injectoren, power resistor, ECU), want in normaal bedrijf zijn de injectoren maar kort open.

Wel zou je een klein lampje parallel  aan de injector kunnen zetten. Als de motor nu rond gaat moet het  lampje gaan knipperen. iedere keer dat lampje aan gaat zou de injector open moeten gaan.

• Like 1

8 uren geleden, john37 zei:

Als ik het schema bekijk zou dit (op beide injector pinnen 12 V) normaal zijn als je met een digitale meter vanaf de accu massa meet en de motor niet rond gaat.

Op het stervormige NS punt onder het main relay moet bij ingeschakeld contact 12V staan. De weerstanden in de PR zijn meen ik ca 6 Ohm. Een digitale meter is hoogohmig  en dan is het net of je direct op de plus pool meet.

Zoals Raymond al aan gaf.  Niet zomaar draden erbij gaan leggen, want dat desastreuze gevolgen hebben (voor injectoren, power resistor, ECU), want in normaal bedrijf zijn de injectoren maar kort open.

Wel zou je een klein lampje parallel  aan de injector kunnen zetten. Als de motor nu rond gaat moet het  lampje gaan knipperen. iedere keer dat lampje aan gaat zou de injector open moeten gaan.

Dag John,net even nagemeten,op klem 10 krijg ik geen spanning op de ECU,deze zou ook vanuit het sterpunt moeten komen zoals je vermeld,weet jij waar dat zit?

Ik zou beginnen bij de basis en niet meteen gaan meten,,,

Meten is erg lastig als er ergens een lekspanning zit en ik ken geen 12 cilinder die dat niet heeft.

De basis is simpel, niet lullig bedoelt.

Lucht, brandstof en vonk, dit allemaal in de juiste hoeveelheid en volgorde en ook elke keer opnieuw.

Ik heb nu net mijn 12 uit de stalling gehaald en die loopt keurig en mooi klote.. elke keer als ik opnieuw start is het anders, ik verdenk de TPS maar die heb ik al 4 keer vervangen voor een andere.

Wat ik NIET heb gedaan en wat ik WEL tientallen keren doe per jaar voor anderen is het reinigen van de injectoren en het contoleren er van.

Dit valt bij mij dan in de categorie van... oh, moest ook nog..

Dus, ik pak snel naar de 6 cilinder want die doet het.

Maart ik kan je aangeven dat als wij een 12 cilinder op orde brengen er echt altijd iets in de basis niet klopt, de klant inmiddels de weg kwijt is  en wij er mee verder gaan.

Het injectorsignaal zorgt ook voor het vonksignaal en andersom.. dar heb je al een grote ontwerpfout... en er zijn er nog vele...

Maar als er peut in zit een vonk is en een beetje lucht doet het iets,,, en vanuit daar gaan we door.

Maar als ik BEGIN met meten komt er niets uit (bij mij dan)

Het zijn gecompliceerde machines..

Voorbeeld,

En klant, een maand of 4 terug..

Overal geweest, alles aan gedaan, kleppen gesteld (?)

Nieuwe Cats,

Nieuwe filters,

Nieuwe dynamo,

Nieuwe relais,

Paar duizend verder, 

weer naar een ander....

Uiteindelijk bij ons..

Ik start de auto, loopt.... maar slecht, uitlaat word erg warm, duidelijk misfire..

Injectoren hoor ik iet echt goed, even voelen op de Injectoren... niet goe.

Alles er uit,

Op de testbank, niet goe..

Reinigen, schoon, alles testen, goe..

Er in...

Als een zonnetje....

200 euro, klaar.

Soms... soms..is het makkelijk.

Ik ga proberen, binnenkort die van mij ook maar te doen,... de rest is het niet. 

Dus.. basis..

Ah... dat had ik verkeerd begrepen,

Dan gelden er en aantal andere zaken, maar kijk echt even kritisch naar de Injectoren...

Stuur ze anders vene op, dan doe ik ze even voor je. 

Gratis tegen de verzendkosten bij wijze van meedenken.