Jump to content

Radio XF 4.2 problemen


Herbert
 Share

Recommended Posts

Hallo, dit is mijn eerste post op dit forum en hoop wat informatie te vinden en natuurlijk ook anderen te helpen met wat ik weet over Jaguar's.
Ik heb een XF uit 2009 die is ingevoerd uit de USA en de radio die staat nog op de Amerikaanse frequentie instelling.
Op MW is het 1600, 1610, 1620 etc.. 10kHz raster, in Europa is het 8kHz

Op FM is het 96.10, 96,30, 96.50 etc..  20kHz raster, en 96.20 pakt die niet.

Ik heb taal op Dutch staan, andere talen heb ik ook geprobeerd maar dat mocht niet baten.

Wat ik wil is dat de regio code naar Europa wordt gezet.
 

Wie kan mij verder helpen?
 

Mvg, Herbert

Link to comment
Share on other sites

8 minuten geleden, keesh zei:

Volgens mij kan dat een dealer of Jaguar specialist doen met de juiste IDS/SDD.

Bedankt voor het antwoord Keesh, ik ben er ook bang voor dat dat moet.
Wat ik wel weet van andere radio's is dat er na een wijziging een reset nodig is voordat het zichtbaar wordt.
Ik kan ook niet vinden hoe je hem kunt resetten, ik las ergens de aanknop+tuning knoppen vast blijven houden en dan krijg je een popup melding in het scherm of je hem wil resetten maar dat werkt niet.

Link to comment
Share on other sites

2 uren geleden, hansvh zei:

Deze stappen gevolgd?

 

image.pngimage.png

Dat is het wel zie ik, ik kan het land wel wijzigen maar zie geen dab

Ik kan pas vrijdag weer kijken want ik ben met de vrachtwagen onderweg.

Bedankt zover..

Link to comment
Share on other sites

Sorry dat was het ook niet, dit gaat over dab

Mijn probleem is AM en FM

De jaguar dealers weten het ook niet, toevallig had ik het over dab en ze zeiden dat bestond in 2009 nog niet.. dus ze zijn goed op de hoogte daar ????

Link to comment
Share on other sites

Na lang zoeken heb ik het gevonden, via IDS/SDD kan de radio om geprogrammeerd worden.

Als ik er een andere radio in ga zetten dan heb ik hetzelfde probleem omdat er ook een aanpassing moet gebeuren aan de software van de auto zelf.

Het schijnt nogal risicovol te zijn want je kunt je auto om zeep helpen.

Nu zoek ik iemand die het kan doen voor mij.

Het wordt uiteraard betaald!

 

 

Screenshot_20210503-192344.jpg

Link to comment
Share on other sites

Okay, Ray.

 

Mochten we ooit weer uit het hoge noorden via n ferry naar de zuidkant van de UK kunnen gaan komen we zeker buurten.

Mocht Schotland zich afsplitsen gaan wij het zuiden nooit meer zien, ben ik bang. 
Maar de Missus houdt van warmte, dus je weet het nooit....

 

dedetemperatuurmeteraltijdindegatenhoudende

Link to comment
Share on other sites

Iedereen bedankt voor de reacties.
Ik heb zelf maar een IDS/SDD gekocht, dit is ook voor andere dingen wel makkelijk :-)

Het kan een paar weken duren voordat ik het binnen heb, als het gelukt is dan laat ik dat nog weten.

Link to comment
Share on other sites

20 minuten geleden, Herbert zei:

Ik zou er mee oppassen als je hiermee aan de slag gaat. Je zal de eerste niet zijn die heel zijn auto ontregeld. Verder zijn deze best wel beperkt. Zulke dingen moet je aan een specialist of dealer over laten. Maar het is jouw Jag dus als je wil experimenteren en leren moet je het doen.

Link to comment
Share on other sites

10 uren geleden, keesh zei:

Ik zou er mee oppassen als je hiermee aan de slag gaat. Je zal de eerste niet zijn die heel zijn auto ontregeld. Verder zijn deze best wel beperkt. Zulke dingen moet je aan een specialist of dealer over laten. Maar het is jouw Jag dus als je wil experimenteren en leren moet je het doen.

Ik begrijp dat volkomen, ik ben geen specialist of dealer.
Wat ik wel heb is ruime ervaring met het programmeren van eprom's en chips van andere electronica componenten en natuurlijk kun je dat niet vergelijken met een auto maar het basis principe is hetzelfde.
1: Zorg voor een backup

2: Zorg ervoor dat je genoeg spanning hebt en blijft houden (bij een auto  is dat 12.5v of meer)

3: Ga niet experimenteren met gegevens/parameters/settings waarvan de werking onbekend is.
4: Tijdens het programmeren mag je NOOIT het proces afbreken

Zo kan ik nog wel even doorgaan waar je rekening mee moet houden.

De voornaamste reden waarom ik het zelf wil proberen is dat garages al minimaal 70,- per uur vragen en omdat er geen dealer in de buurt zit hier.
Het gaat mij ook alleen maar om het radio gedeelte, de rest staat goed en daar blijf ik ook vanaf.
Verder is het wel makkelijk om hem bij problemen daarmee uit te lezen omdat een huis tuin en keuken OBD scanner ook niet alle informatie geeft.

 

Link to comment
Share on other sites

2 uren geleden, isabella zei:

 

 

Een SDD kost ons per stuk 897 euro per jaar en aanschaf 5200 euro.

 

Alles daaronder geeft je een enkeltje garage.

Als garagehouder kun je niet gaan werken met een clone SDD, en voor een originele betaal je dan de hoofdprijs.
Maar als de clone bewezen goed is dan is het voor de hobbyist een uitkomst, je hebt ook clone's die je rechtstreeks in de vuilnisbak kunt gooien.. Aliexpress staat er vol mee :-)

Link to comment
Share on other sites

5 minuten geleden, Herbert zei:

Het gaat mij ook alleen maar om het radio gedeelte, de rest staat goed en daar blijf ik ook vanaf.

Ik hoop voor je dat het lukt met de aangeschafte  IDS/SDD. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

6 minuten geleden, Herbert zei:

Maar als de clone bewezen goed is dan is het voor de hobbyist een uitkomst, je hebt ook clone's die je rechtstreeks in de vuilnisbak kunt gooien.. Aliexpress staat er vol mee :-)

Jouw leverancier koopt ze ook via Aliexpress en verdiend er goed aan.????

Link to comment
Share on other sites

Ik bedoel het niet verkeerd, maar als je een niet originele aan de auto hangt gaat hij van alles up-daten.

 

Je bent niet de eerste.

 

Uiteraard kun je van alles uitlezen.

Voor de hobby is uiteraard ook leuk, maar uitlezen van storingen en up-dates betekend ook het interpreteren van deze zaken, op Internet staat het vol met oplossingen.

 

 

 

De SDD vraagt aan je of de software van de automaat aan wilt passen en nog wat systemen, vanaf daar word het leuk.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Even een update..
De kabel en software heb ik binnen en dat werkt goed.
Vandaag ben ik ermee aan de gang gegaan met mijn kameraad die service monteur is bij Iveco en ook dagelijks werkt met computers aan de auto's.

De informatie en gegevens in de SDD software zijn enorm, wij zijn 3 uur aan het zoeken geweest om bij de goede radio instellingen te komen maar nergens is de regio te veranderen naar Europa.

Ik vraag mij nu ook af of dat wel eens gaat, de auto is afgeleverd in Amerika en volgens mij zit daar hele andere software in dan in de EU versie?

De complete history heb ik doorlopen vanaf 0km en heb wel 10 schermen gehad met foutcodes en problemen die de auto heeft gehad, er stond niet echt veel bijzonders in.
In het afleverinformatie menu kon ik niets vinden over de radio, wel iets over het soundsysteem en diverse modules zoals HD Radio en DAB Radio etc..

Maar ik snap dat niet, de radio staat ook in verbinding met de canbus dus hij zou programmeerbaar moeten zijn, maar hoe?
Als er iemand is die mij kan vertellen hoe ik bij de grondinstelling van de radio kan komen en eventueel met welke software dan hoor ik dat graag.

De software die gebruikt is was SDD versie 160.04

Link to comment
Share on other sites

24 minuten geleden, Herbert zei:

Als er iemand is die mij kan vertellen hoe ik bij de grondinstelling van de radio kan komen en eventueel met welke software dan hoor ik dat graag.

Ik denk met de originele Jaguar SDD software zoals al eerder is verteld. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...