Jump to content

Koelvin werkt niet S-type 2.7d


car2art
 Share

Recommended Posts

Hallo, al een tijdje last van het feit dat de koelvin niet aanslaat. Dit heb ik pas ontdekt nadat ik in Parijs, na lange file, stil kwam te staan door oplopende motor temperatuur en plas koelvloeistof onder de auto. Daar in de garage is alles nagelopen en getest, maar niets gevonden. Uiteindelijk verder en 600km probleemloos gereden.

Terug in Nederland en bij warm weer zie ik toch de temp meter hoger oplopen dan normaal en kom tot de ontdekking dat de koelvin gewoon niet aanslaat (bij wachten stoplicht bijvoorbeeld, niet tijdens het rijden). Nu weet ik dat bij de diesel de koelvin niet snel aanslaat, maar in mijn geval dus helemaal niet.

 

Dus aan de slag en in een enthousiaste bui de koelvin vervangen door gebruikt exemplaar, zonder effect. Ook de koelwater sensor vervangen, ook zonder resultaat. Dus uiteindelijk maar eens gaan meten.

 

De koelvin motor/controle unit krijgt een PWM signaal, dit signaal bepaald de draaisnelheid van de koelvin motor. Met de oscilloscoop gemeten en dit signaal is aanwezig. Echter, het signaal laat geen enkele verandering zien indien de motor temperatuur oploopt. Wel opmerkelijk, bij het losnemen van de koelwater sensor kabel veranderd het PWM signaal wel degelijk en gaat de koelvin in de hoogste stand draaien (soort noodbedrijf). Voor de zekerheid de koelvin getest met een PWM generator en deze lijkt perfect te reageren op de (%) verandering van het PWM signaal door sneller of minder snel te draaien.

 

Volgens mij mag ik uit bovenstaande concluderen dat de koelvin motor/controle unit ok is, het PWM signaal wel aankomt, echter het PWM signaal een constante waarde heeft en niet veranderd bij warmer worden van de motor en dus nooit de waarde bereikt waarbij de koelvin gaat draaien. Bijgaande foto's laat PWM signaal zien in relatie tot de koelvloeistof en olie temperatuur tijdens het rijden.

 

Wellicht van belang, mijn airco werkt ook al een tijdje niet meer, hier is al een paar keer naar gekeken, door garage lektesten gedaan en condensor vervangen maar uiteindelijk nooit opgelost.

 

Iemand suggesties??

 

Groet Marco

20210427_134421.thumb.jpg.4288d738b7615c93cdc09ff41d60b20b.jpg20210427_140940.thumb.jpg.56faa6163e66ef1a6d225f1fa7ba18be.jpg

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ok, gelet op de reacties lijkt dit een niet echt bekend probleem.

 

Volgens het Engelse Jaguar forum blijft, gelet op mijn bevindingen, alleen een defecte ECU over als oorzaak.  Ik zal een specialist de boel wel laten analyseren in plaats van mijn gehobby...

Link to comment
Share on other sites

5 uren geleden, car2art zei:

Ok, gelet op de reacties lijkt dit een niet echt bekend probleem.

 

Volgens het Engelse Jaguar forum blijft, gelet op mijn bevindingen, alleen een defecte ECU over als oorzaak.  Ik zal een specialist de boel wel laten analyseren in plaats van mijn gehobby...

Als er iemand je kon helpen hier online dan was er wel reactie gekomen inderdaad.

Je bent al best ver met je zoektocht maar soms is het beter iemand te vragen die alles van jouw type Jag weet en alles al een keer meemaakt:-)

Je verhaal lezende kan ik alleen verzinnen dat er geen koelvloeistof bij de temp sensor kwam..maar dat is waarschijnlijk onzin..

(heb je op de sensor zelf gemeten of de waarde varieerde volgens de juiste spec?)

 

Succes (en laat het nog even weten)

Link to comment
Share on other sites

19 uren geleden, Iksjeezesel zei:

Als er iemand je kon helpen hier online dan was er wel reactie gekomen inderdaad.

Je bent al best ver met je zoektocht maar soms is het beter iemand te vragen die alles van jouw type Jag weet en alles al een keer meemaakt:-)

Je verhaal lezende kan ik alleen verzinnen dat er geen koelvloeistof bij de temp sensor kwam..maar dat is waarschijnlijk onzin..

(heb je op de sensor zelf gemeten of de waarde varieerde volgens de juiste spec?)

 

Succes (en laat het nog even weten)

Bedankt voor de respons. De koelvloeistof temp sensor meet het warmer worden van de motor, dus dat gaat goed. Zover ik begrepen heb zijn er meer sensoren betrokken bij de beslissing om de fan aan te sturen, ergens mist in ieder geval de link tussen wat de sensoren registreren en het output signaal van de computer naar de fan controle module.

Soms verlang ik terug naar mijn computer loze 1965 S-type...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Op 5/11/2021 om 1:19 PM, car2art zei:

Soms verlang ik terug naar mijn computer loze 1965 S-type...

Je bent niet de enige!


Heb je eventuele foutcodes via OBD uitgelezen?

Link to comment
Share on other sites

Op 4/28/2021 om 2:44 PM, car2art zei:

Hallo, al een tijdje last van het feit dat de koelvin niet aanslaat. Dit heb ik pas ontdekt nadat ik in Parijs, na lange file, stil kwam te staan door oplopende motor temperatuur en plas koelvloeistof onder de auto. Daar in de garage is alles nagelopen en getest, maar niets gevonden. Uiteindelijk verder en 600km probleemloos gereden.

Terug in Nederland en bij warm weer zie ik toch de temp meter hoger oplopen dan normaal en kom tot de ontdekking dat de koelvin gewoon niet aanslaat (bij wachten stoplicht bijvoorbeeld, niet tijdens het rijden). Nu weet ik dat bij de diesel de koelvin niet snel aanslaat, maar in mijn geval dus helemaal niet.

 

Dus aan de slag en in een enthousiaste bui de koelvin vervangen door gebruikt exemplaar, zonder effect. Ook de koelwater sensor vervangen, ook zonder resultaat. Dus uiteindelijk maar eens gaan meten.

 

De koelvin motor/controle unit krijgt een PWM signaal, dit signaal bepaald de draaisnelheid van de koelvin motor. Met de oscilloscoop gemeten en dit signaal is aanwezig. Echter, het signaal laat geen enkele verandering zien indien de motor temperatuur oploopt. Wel opmerkelijk, bij het losnemen van de koelwater sensor kabel veranderd het PWM signaal wel degelijk en gaat de koelvin in de hoogste stand draaien (soort noodbedrijf). Voor de zekerheid de koelvin getest met een PWM generator en deze lijkt perfect te reageren op de (%) verandering van het PWM signaal door sneller of minder snel te draaien.

 

Volgens mij mag ik uit bovenstaande concluderen dat de koelvin motor/controle unit ok is, het PWM signaal wel aankomt, echter het PWM signaal een constante waarde heeft en niet veranderd bij warmer worden van de motor en dus nooit de waarde bereikt waarbij de koelvin gaat draaien. Bijgaande foto's laat PWM signaal zien in relatie tot de koelvloeistof en olie temperatuur tijdens het rijden.

 

Wellicht van belang, mijn airco werkt ook al een tijdje niet meer, hier is al een paar keer naar gekeken, door garage lektesten gedaan en condensor vervangen maar uiteindelijk nooit opgelost.

 

Iemand suggesties??

 

Groet Marco

20210427_134421.thumb.jpg.4288d738b7615c93cdc09ff41d60b20b.jpg20210427_140940.thumb.jpg.56faa6163e66ef1a6d225f1fa7ba18be.jpg

 

 

 

 

 

Als ik je beschrijving lees, lijkt het in de lijn der verwachtingen te liggen dat het aan koelvloeitstof temperatuur sensor ligt OF een luchtzak rond een sensor. (Stilstaande lucht is een hele goede isolator).

Wat doet de meter op je dashboard ?

 

Ik zou  beginnen met een variable weerstand aan te sluiten op de connector van de KV sensor. (te beginnen met de 20 graden weerstand van de sensor, en deze dan langzaam  richting 0 draaien en kijken wat er op je dashboard en de DSO213 ziet gebeuren.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

18 uren geleden, john37 zei:

 

Als ik je beschrijving lees, lijkt het in de lijn der verwachtingen te liggen dat het aan koelvloeitstof temperatuur sensor ligt OF een luchtzak rond een sensor. (Stilstaande lucht is een hele goede isolator).

Wat doet de meter op je dashboard ?

 

Ik zou  beginnen met een variable weerstand aan te sluiten op de connector van de KV sensor. (te beginnen met de 20 graden weerstand van de sensor, en deze dan langzaam  richting 0 draaien en kijken wat er op je dashboard en de DSO213 ziet gebeuren.

 

 

 

Bedankt voor de input!

De koelvloeistof temperatuur sensor is al vervangen, de dashboard meter lijkt goed te functioneren. Ook laat de OBDII analyzer tijdens het rijden keurig stijging van temperatuur van de koelvloeistof zien (zie foto's in het begin van deze post). Het checken van het systeem met gebruik van een variabele weerstand vind ik wel een interessant idee. Of dit echter zin heeft weet ik niet aangezien de computer de koelvin op basis van informatie van meer sensoren, niet alleen de koelvloeistof temperatuur sensor, aanstuurt. Welke sensoren nog meer een rol spelen probeer ik nog achter te komen. Ik neem echter aan als daar zich een probleem voordoet ik wel een ODBII foutmelding zou krijgen..

Link to comment
Share on other sites

De fan word aangestuurd door de 'Cooling fan module'. Deze krijgt van de 'Engine control module' een PWM signaal. Die had je al gevonden, zag ik.

 

Quote

PWM, 140Hz, POSITIVE DUTY CYCLE RANGE 7% – 95%

 

Ik zie wel op je scoopbeeld dat dit aardig in de buurt van die 140Hz zit. Die 'Cooling fan module' zit op de fan zelf gemonteerd zeker?

Ook een mogelijkheid is om zelf een PWM signaaltje te genereren en dan de fan proberen aan te sturen.

De fan krijgt zijn aansturing idd rechtstreeks van de ECM. 

Quote

Cooling Fan

A single, variable speed cooling fan motor is attached to a fan shroud located behind the radiator. The speed is determined by the Engine Coolant Temperature (ECT) and the air conditioning pressure and transmission oil temperature. Under hot operating conditions, the fan may continue to operate for four minutes after the engine has been switched off.

 

Airco en transmissie spelen dus ook nog een rol, maar je zou aannemen dat die nooit mag verhinderen dat de fan aanslaat bij overheating.

 

X202 Engine Management V6 V8 V8SC.pdf

 

S-Type Engine cooling 2.7L V6 TdV6.pdf

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Op 5/23/2021 om 1:43 PM, JimJag zei:

De fan word aangestuurd door de 'Cooling fan module'. Deze krijgt van de 'Engine control module' een PWM signaal. Die had je al gevonden, zag ik.

 

 

Ik zie wel op je scoopbeeld dat dit aardig in de buurt van die 140Hz zit. Die 'Cooling fan module' zit op de fan zelf gemonteerd zeker?

Ook een mogelijkheid is om zelf een PWM signaaltje te genereren en dan de fan proberen aan te sturen.

De fan krijgt zijn aansturing idd rechtstreeks van de ECM. 

Bedankt voor de tip, ik heb echter het PWM signaal al gesimuleerd (zie opening post) en dan werk de fan (en control module) perfect. Wat ik nog wel wil proberen is het gesimuleerde signaal aan te bieden vanaf de ECM stekker als extra check voor de bekabeling.

 

Op 5/23/2021 om 1:43 PM, JimJag zei:

 

Airco en transmissie spelen dus ook nog een rol, maar je zou aannemen dat die nooit mag verhinderen dat de fan aanslaat bij overheating.

Het lijkt mij ook dat bij een te hoge koelwater temperatuur de fan altijd zal moeten aanslaan!

 

Op 5/23/2021 om 1:43 PM, JimJag zei:

Bedankt hiervoor !

 

Op 5/23/2021 om 1:43 PM, JimJag zei:

 

 

Link to comment
Share on other sites

En anders maar een eigen brouwsel sturing er op zetten. Bv een Arduino met een paar regels code.. tempsensor tegen de radiateur aan monteren en het geheel zelfstandig laten werken buiten de ECM om. En proberen een "always-on" noodschakelaar te hebben voor dat ene moment dat die diy regeling het begeeft als het ff niet uitkomt ???? 

Link to comment
Share on other sites

1 uur geleden, JimJag zei:

En anders maar een eigen brouwsel sturing er op zetten. Bv een Arduino met een paar regels code.. tempsensor tegen de radiateur aan monteren en het geheel zelfstandig laten werken buiten de ECM om. En proberen een "always-on" noodschakelaar te hebben voor dat ene moment dat die diy regeling het begeeft als het ff niet uitkomt ???? 

Is een interessante optie! Toch blijft de uitdaging het probleem boven water te krijgen (zonder dat de garage kosten de waarde van de auto overstijgen, en dat is al gauw met de huidige populariteit van zware diesels..)

Link to comment
Share on other sites

Quote

Pressure cutoff switch

 

The pressure cutoff switch monitors the A/C compressor discharge pressure and communicates with the ECM. The ECM will interrupt A/C compressor operation in the event that the pressure cutoff switch indicates high system discharge pressures. It is also used to sense no or low charge conditions. If the pressure is below a predetermined value for a given ambient temperature, the ECM will not allow the clutch to engage. The pressure cutoff switch is mounted on a Schrader-type valve fitting on the compressor to condenser discharge line. A valve depressor, located inside the threaded end of the pressure cutoff switch, presses on the Schrader valve stem and allows the pressure cutoff switch to monitor the compressor discharge pressure. When the compressor discharge pressure rises to approximately 2,896 kPa (420 psi), the ECM will interrupt the compressor clutch coil circuit and disengage the compressor. When the pressure drops to approximately 1,724 kPa (250 psi) the ECM will enable the A/C compressor circuit. Controls the signal to the ECM to control the fan speed.

 

Link to comment
Share on other sites

Ik geloof niet dat er 2 temperatuur sensoren aanwezig zijn bij deze motor.

 

De lage druk in de airco zou kunnen. Dit systeem loopt binnen 2 dagen leeg na vullen, de oorzaak heeft men niet kunnen achterhalen.

Als dat de reden is dat ook de koelvin niet meer aanslaat, zou best vreemd zijn dan gezien het risico van te warme motor...

 

Bedankt voor alle hulp, genoeg om over na te denken (en te checken) !

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Even een korte update. Dit weekend heb ik het gesimuleerde PWM signaal gezet op de stekker van de ECM (dwz relevante draad bij de ECM stekker losgemaakt en daar het signaal op gezet). Bij procentueel verhogen van het signaal start de fan en gaat steeds sneller draaien. Ik kan nu dus met 100% zekerheid stellen dat het gehele elektrische circuit vanaf de ECM tot aan de koelfan motor ok is. 

 

Jammer, draadbreuk had alles wat eenvoudiger gemaakt. Dit bevestigd in ieder geval mijn conclusie dat het PWM signaal, welke wel aanwezig is, niet door de ECM wordt aangepast aan de hand van de veranderende sensor waarden tijdens het rijden. De temperatuur van het koelwater, olie etc stijgt, maar de ECM vertaald dat niet naar het PWM signaal waardoor de koelfan in uitstand blijft.

 

Zou dit een software issue kunnen zijn? Het PWM signaal komt uit de ECM, dus ook dat elektronische circuit lijkt ook in orde.

Link to comment
Share on other sites

ik vermoed dat je een probleem hebt met je koelsensor of koelsensor-signaal. 

 

Je geeft aan, in je eerste post "De koelvin motor/controle unit krijgt een PWM signaal, dit signaal bepaald de draaisnelheid van de koelvin motor. Met de oscilloscoop gemeten en dit signaal is aanwezig. Echter, het signaal laat geen enkele verandering zien indien de motor temperatuur oploopt.'

 

bij welke temperaturen heb je dit gemeten? Want bij alles tussen 0 en 90 graden, hoeft het PWM signaal niet te veranderen, want de fan hoeft niets te doen. Pas doorboven moet er iets gebeuren. Ik vermoed dat de ECM zodanig regelt, dat alles tussen 0 en 90 geen verandering in je PWM geeft. Dus heb je dit gemeten bij temperaturen boven de 90 graden? Want dat is de regio waarin iets moet gebeuren. 

 

En omdat je aangeeft dat bij het loshalen van de T-sensor, de fan wel op maximaal aanslaat, denk ik dat alles vanuit ECM naar de fan toe gewoon klopt, maar dat de ECM geen (goed) signaal binnenkrijgt dat er iets moet gebeuren. 

 

de T sensor heeft 2 draden, waarvan 1 massa. Heb je niet gewoon heel simpel een slechte massa? 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Bedankt voor de reactie Lana. Het is weer warmer buiten, zal straks weer een proefrit maken om de temperatuur boven de 90 graden te laten stijgen. Bij mijn laatste test kwam ik tot 86 graden (zie foto in eerste post).

 

Alles is begonnen toen ik in Parijs, met warm weer, in een mega lange file stond met als resultaat een temp meter in het rood. Daarvoor heb ik er eigenlijk nooit op gelet of en wanneer de fan start.

 

Mijn temp meter in het dashboard werkt altijd prima, ik neem aan dat een slechte massa bij de temp sensor ook een slechte uitlezing van de temp meter zou moeten geven.

 

Maar zoals met alle tips, de moeite waard om te checken. Bedankt!

 

 

Link to comment
Share on other sites

86 is bedrijfstemperatuur. alles daaronder is je thermostaat waarschijnlijk nog niet eens open, of nog niet helemaal. Dus zeker nog niet in het gebied waarbij de Fan aan moet slaan. 

 

De temperatuurmeter in je dashboard is geen realistische weergave. Het signaal hiervan is bewerkt, zodat de meter altijd 90 graden (of middenin de meter staat, ik ken het display van de s type niet) aangeeft, terwijl de temperatuur kan schommelen tussen pak em beet 80 en 95 graden (pin met niet vast op de exacte waardes). Dit is om bestuurder niet onnodig zenuwachtig te maken. 

 

Om je sensor te controleren, moet je de spanning over de sensor meten. Eerst koud meten, en die zou moeten afnemen naarmate je motor warm wordt. Dus bij koude motor bijv 3 volt, en op bedrijfstemperatuur nog 1 volt of minder. 

Link to comment
Share on other sites

Begin ergens te komen geloof ik. Geprobeerd de motor temperatuur (koelwater temp) tot boven de 90 graden te krijgen, maar dat is een uitdaging! Na stuk gereden te hebben een tijdje op een parkeerplaats de motor zo'n 1500 toeren laten draaien. Kom niet verder dan 91 graden. Hierbij nog geen actie van de koelfan.

 

Vervolgens de temperatuur sensor in pannetje water verwarmd, weerstandwaarde loopt dan van zo'n 45K bij koud water terug naar 2,3K bij kokend water.

 

Dit vervolgens met losse weerstanden getest op de Jag. Eerst weerstand van 2,7K parallel over de sensor, geen effect op het PWM signaal. Vervolgens nog een weerstand parallel hierover, dus weerstand nu 1,35K, en ja hoor,  PWM signaal veranderd en fan start!  Trouwens de spanning over de sensor is inderdaad bijna 3 volt koud en bij warme motor zo'n 0,5 volt.

 

Mijn conclusie is op dit moment dat de koelwater temperatuur gewoon niet de waarde bereikt waarbij de temperatuur sensor een dermate lage weerstand krijgt waarbij het PWM signaal veranderd en dus de fan start. Wellicht is mijn aanname dat de fan het niet doet niet juist en wordt de motor gewoon nooit zo warm dat de fan aanslaat en is dus mijn maandenlange zoektocht waarbij ik de koelfan controle unit/motor en de temp sensor heb vervangen, allerlei test en vragen op dit en Engelse forum voor niets is geweest...

 

Blijft toch de vraag waarom de motor gedurende een lange file oververhit raakte. Nog wel een positieve bijkomstigheid, naast de opgedane kennis heb ik ook een lek in het koelsysteem gevonden. Er zit al jaren een onvindbaar lek in het systeem, misschien nu gevonden. Voor de zekerheid de meeste zwakke schakels van dit systeem besteld, inclusief de thermostaat. Maar gelijk goed aanpakken!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Op 5/10/2021 om 6:06 PM, Iksjeezesel zei:

Je verhaal lezende kan ik alleen verzinnen dat er geen koelvloeistof bij de temp sensor kwam..maar dat is waarschijnlijk onzin..

(heb je op de sensor zelf gemeten of de waarde varieerde volgens de juiste spec?)

 

Succes (en laat het nog even weten)


Top dat je nu weet dat de fan werkt????

Link to comment
Share on other sites

mooi dat je dit gevonden hebt. Een lekker ook dat je zover hebt doorgegraven, daar wordt je alleen maar wijzer van en wij ook :-) 

 

het is voor een diesel uitzonderlijk dat de fan aanslaat. Ik ken de Jaguar diesels niet zo goed, maar heb een VW TDI motor, en daar zitten gewoon verwarmingspennen in de koelvloeistof om deze op temperatuur te krijgen. Anders komt het blok uberhaupt niet, of veel te langzaam op bedrijfstemperatuur. een diesel genereert relatief weinig warmte. 

 

Nu is het een ander verhaal als je in een lange file staat. Maar het is wel bijzonder dat het indertijd in parijs dan niet goed ging. uiteindelijk had je fan daar wel aan moeten slaan, en voorkomen dat je stil kwam te staan. Is het mogelijk dat je oude fan toch stuk was? heb je die nog? of toch de oude kvs sensor stuk?

 

Dat de meter voor een stoplicht een beetje oploopt, kan normaal zijn. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

3 uren geleden, Lana zei:

mooi dat je dit gevonden hebt. Een lekker ook dat je zover hebt doorgegraven, daar wordt je alleen maar wijzer van en wij ook :-) 

 

het is voor een diesel uitzonderlijk dat de fan aanslaat. Ik ken de Jaguar diesels niet zo goed, maar heb een VW TDI motor, en daar zitten gewoon verwarmingspennen in de koelvloeistof om deze op temperatuur te krijgen. Anders komt het blok uberhaupt niet, of veel te langzaam op bedrijfstemperatuur. een diesel genereert relatief weinig warmte. 

 

Nu is het een ander verhaal als je in een lange file staat. Maar het is wel bijzonder dat het indertijd in parijs dan niet goed ging. uiteindelijk had je fan daar wel aan moeten slaan, en voorkomen dat je stil kwam te staan. Is het mogelijk dat je oude fan toch stuk was? heb je die nog? of toch de oude kvs sensor stuk?

 

Dat de meter voor een stoplicht een beetje oploopt, kan normaal zijn. 

 

 

Best leuk en interessant om dergelijke storingen uit te zoeken, en nog leuker als je iets vind! 

 

Dat in Parijs was best vreemd, we zijn weggesleept naar een garage midden in Parijs, daar heeft men niets kunnen vinden (ondanks de grote hoeveelheid koelvloeistof die was weggelopen). De Jag heeft daar in de zon heel lang stationair staan draaien, en later nog met de monteur een proefrit gemaakt (volgens mij was die man een ex-coureur zo snel hij door Parijs vloog!). Alles bleef goed. Daarna met 10 liter reserve koelvloeistof in de achterbak nog 600km probleemloos naar mijn vakantiehuis gereden. 

 

De oude fan getest, is goed. Ook de oude sensor is in orde. Zoals andere al opperde, mogelijk door de lekkage minder druk in het systeem en daardoor sneller kokende koelvloeistof. Als straks van alles is vervangen en het lek (eindelijk) is opgelost maar eens zien wat er gebeurd met de fan. Ben benieuwd!!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...