Jump to content

Series 2 geschikt als semi daily driver?

eddie
 Share

Recommended Posts

Luitjes, ik heb een vraag waar jullie me denk ik mee kunnen helpen.

Ik heb 6 jaar mogen genieten van een XJ-S V12. Heb hem pas verkocht en mis hem nu al. Een XJ-S V12 is zo'n fijn rijdende auto, daar kun je met een moderne auto niet snel aan tippen. 

Maar goed, ik heb hem niet voor niets verkocht. Was een erg mooie auto, maar een XJS is niet lekker te rijden in de regen. De ontwaseming is erg slecht en daarnaast zijn ze nogal roest gevoelig, dus dat maakt de auto nogal beperkt in gebruik. Daarnaast natuurlijk het verbruik van 1:6 maakt ook dat je hem niet snel pakt voor veel lange ritten.

Ik zit dus te kijken naar een opvolger, maar weet niet zo goed wat. Het wordt sowieso geen V12 meer. Hoe mooi dat ook loopt, als je wat meer km's met de auto wilt maken is dat niet een heel verstandige keuze, en de 6 cilinder is natuurlijk ook geen straf.

Nu dacht ik aan een XJ series 1 of 2 op LPG bijvoorbeeld, en dan een die belastingvrij is (1981 of ouder). Het lijkt me dat je zo'n auto makkelijker pakt en als hij al een keer gerestaureerd is en een roest behandeling heeft gehad moet het met rijden in de regen ook wel lukken lijkt me.

Gaat een 4.2 op LPG? En hoe houdt zo'n auto zich kwa betrouwbaarheid? Zit daar nog een klein beetje gang in, of is het flinke gewicht met lpg en automaat teveel van het goede?

Als iemand een andere suggestie heeft houd ik me van harte aanbevolen.

Uiteraard is veel afhankelijk van het beoogde gebruik. Graag deel ik hierbij mijn ervaring met een series 2, in de hoop dat je daar wat aan hebt. 

Ruim een jaar geleden ben ik van een Daimler Sovereign series 3 (4.2) naar een XJ6 series 2 (ook 4.2) overgestapt. Ik rijd met grote regelmaat in deze auto, hij loopt op LPG. De betrouwbaarheid op LPG maak ik me bij deze motoren geen zorgen over, mits correct afgesteld uiteraard. Verwacht overigens geen veel zuiniger auto dan je XJS, die 1 op 6 vind ik nog best netjes eigenlijk ????

Het rijden op gas met de 4.2 gaat prima, er is weinig verschil merkbaar met rijden op benzine. Mocht je in de buurt van Rotterdam wonen of bereid zijn naar die regio te komen voor een proefrit: je bent van harte welkom. Een XJS 5.3 is natuurlijk merkbaar sneller, maar in mijn ervaring is het verschil met een 4.2 niet gigantisch, ook de zescilinder komt prima mee in het dagelijks verkeer.

Ik heb zelf recent overwogen de series 2 als dagelijkse auto in te gaan zetten, maar ben hier om een aantal redenen toch vanaf gestapt: 

- Roestgevoeligheid;

- Bedrijfszekerheid (al heeft ze zich zeer betrouwbaar bewezen, toch zijn er zaken die de inzetbaarheid in de nabije toekomst gaan verlagen zoals een achterasrevisie);

- Waterbestendigheid: het komt naar binnen op plaatsen waar dit niet zou moeten. Dit hoort niet, maar veel XJs hebben er helaas last van;

- Liefde: ik ben het gaandeweg zonde gaan vinden een dergelijke bolide dagelijks in te zetten. 

Neemt niet weg dat ik er nog steeds regelmatig in rijd: enkele weken geleden zelfs nog in een sneeuwstorm van Rotterdam naar Groningen op en neer en zelfs dat gaat prima. Toch blijft er hier een andere auto voor het dagelijks vervoer, al is het maar om de Jag een beetje te sparen en zo de tijd die ik kwijt ben aan onderhoud te verminderen. 

Lang verhaal kort, deze auto’s zijn prima dagelijks te rijden zolang je bereid bent wat compromissen te sluiten. Zaken als ontwaseming zijn prima op orde, mits de auto lekvrij is uiteraard. 

Overigens is een X300 (of 308) ook een heel leuke auto die veel beter dagelijks in te zetten is dan een series 2 en bij mij een vergelijkbaar gevoel weet op te roepen. Heb er een tijdje eentje gehad als dagelijkse auto (ook op LPG), heb hem enkel weg gedaan omdat ik de zitpositie niet fijn vond. Aangezien dit behoorlijk smaakgebonden is raad ik je zeker aan ook eens naar deze auto’s te kijken!

Kort antwoord: Nee. 

Als je een xjs wegdoet om roestgevoeligheid en ontwaseming, ga je bij een series 1/2 vergelijkbare issues vinden. Verbruik van een XK motor is ook niet veel beter. 

kan prima, maar houd wel rekening met 1 a 2 duizendjes per jaar om m rijdend te houden.

en al wat je dan nog overhoud besteed dat aub aan plaatwerk, want dat is echt nodig.

of je koopt zo'n ding (n nette) idd als dagelijks vervoer, houdt m in de lucht en gooit m weg na pakweg 7 a 8 jaar.

allemaal afwegingen, maar die moet je echt zelf maken.

mijn vader gaat een series 3 dagelijks rijden over een tijdje, maar die zijn we nu dus eerst compleet aan het lassen en een nieuwe antiroestbehandeling geven alvorens 

deze ingezet gaat worden.

lpg gaat prima, maar we merken dat als je het benzinesysteem niet met enige regelmaat gebruikt, het niet helemaal lekker gaat.

• Like 1

Wat verschillende meningen lees ik. Ergens snap ik de opmerking van Lana wel, de XJS is immers een doorontwikkeling van de voorgaande modellen. Ik vond de XJS echter ronduit gevaarlijk in de regen. Het voorraam besloeg direct, en is alleen met een doek vrij van zicht te houden. Vond de auto ook altijd matig uit de voorruit roosters blazen, maar het kan natuurlijk dat er wat mis was met de ventilatie. Beide blowers werkten wel goed.

Ik zal eens goed nadenken over wat ik er precies mee wil doen en hoe ik met de auto om wil gaan. Ik heb gemerkt dat ik er slecht tegen kan als een auto echt bij me weg loopt. Dus roestgaten zal je bij mijn auto's niet zien. Dan wordt het als ik het zo lees wel een lastige om een XJ netjes te houden. Dan wordt het vermoedelijk dezelfde overweging als bij Dorian en dan ben ik bang dat ik het antwoord al weet.

Dorian, waar komt dat water naar binnen? Ik heb begrepen dat ze vaak rond de voorste raamstijl gaan roesten.

Ik heb deze XJ zien staan. Is echt helemaal mijn auto kwa looks en kleur, wat een prachtige auto. Kent iemand deze:

https://www.autowereld.nl/jaguar/xj/xj6-4-2-de-luxe-34485001/details.html

Eddie ik heb nu zo'n 10 jaar xj6 series 2 jaguars. Eerst een sedan en nu een coupe. 

Alles kan uiteraard de auto's zijn destijds gemaakt om gewoon dagelijks te rijden. Dus.... als de volledige auto in uitstekende staat is gaat dat prima. Echter je gaat wel tegen een aantal zaken aan lopen: 

1. Ook nieuw hadden deze auto's best veel onderhoud nodig. 
  2. Je zult met een erg goede auto moeten beginnen om niet direct al met veel problemen en kosten te starten.
  3. Hoeveel tijd kan je de auto missen? Veel onderdelen zijn niet binnen 2 dagen in huis. 
  4. Roest was zelfs bij nieuwe auto's na een jaar of 5 a 7 geen uitzondering maar normaal. Voor wat betreft roest kan je hem eigenlijk nooit tot nieuwstaat krijgen door al het dubbel plaatwerk wat wel gepuntlast maar niet gelakt is. Dus al hoe goede auto je koopt bij dagelijks gebruik is naar mijn mening 4 a 5 jaar zonder roest echt wel zo'n beetje de max.
  5. De auto die je zelf aan draagt lijkt me een erg mooie en laat zien dat je met een realistisch budget aan het kijken bent. Let wel op dat deze auto met roest schade niet veel meer als een €5000,- waard. De jaarlijkse kosten met afschrijving en onderhoud lopen dus aardig op en ik denk dat je met een X300 of X308 niet duurder uit bent ondanks de wegenbelasting.
  6. Kosten onderhoud. Veel auto's van deze leeftijd hebben best wel veel achterstallig onderhoud. Bij hobby rijden zijn veel kleine dingetjes best acceptabel maar bij dagelijks gebruik zijn veel van die dingen toch irritant en wil je opgelost hebben. Mijn coupe was best wel heel erg goed en is de afgelopen 6 jaar al voor zo'n 12.000 euro aan achterstallig onderhoud weg gewerkt en nog niets aan plaatwerk of lak hoeven doen en wordt zo'n 5000km per jaar met droog weer gereden.
  7. Brandstofverbruik. Afhankelijk of je lange stukken rijd zou ik best wel heel blij zijn met 1:6. Hier in Nederland zit ik meestal zo rond de 1:5 en tijdens ritten in het zuiden en de ardenne zit ik meestal eerder op 1:4 a 1:4,5

Dus of iets wel of niet kan is geheel afhankelijk van wat je verwacht en wat het mag kosten. Het zijn gewoon auto's die ooit voor dagelijks gebruik gemaakt zijn.

• Like 1

Rob ik denk dat je de spijker op zijn kop slaat. Het is in de basis natuurlijk een auto die uit een tijdperk komt waarin niet veel aan roest bescherming, zowel vanuit het design als extra opgebracht is gedaan. Met name het eerste punt zit natuurlijk in het ontwerp en daar maak ik me ook het meeste zorgen om. Zoals ik al had beschreven kan ik er niet zo goed tegen als een auto van me af gaat, dus roest is een no-go. Dan denk ik inderdaad dat een nette auto door weer en wind rijden de auto al snel degradeert tot een roestmonster. En dat rijden is dan, hoe nostalgisch en leuk ook, een erg dure hobby.

Ik ga er nog een goed over nadenken. Heb ook naar wat nieuwere Jags gekeken (X300/X308) en daar zitten ook heel mooie tussen. Moet alleen mijn vrouw nog overtuigen, de afspraak was dat er weer een klassieker zou komen, en een 2000 XJR bijvoorbeeld vond ze dan weer veel te modern.

Sowieso worstel ik momenteel wat met het mobiliteitsvraagstuk. De komende jaren ga ik fors minder rijden met daarom ook minder vergoeding voor mijn auto. Dus een diesel kan niet meer uit. Dat biedt natuurlijk veel andere (leukere) mogelijkheden in de vorm van wat hogere rijkosten, maar dan wel met een heel leuke auto, je leeft immers maar een keer. Ik probeer op deze manier de hobby met werk te combineren, alleen precies hoe moet ik nog uit vinden. Maar dat er een leuke Jag komt is wel zeker. Stof tot nadenken dus.