Jump to content

Recommended Posts

erdee123    8

Hi,

 

Vast al eerder wat over geschreven maar bestaat er een upgrade voor de rempartij van de XJR uit 2004?

Ik zou het prettig vinden als ze wat meer konden afremmen, en minder sponzig. (Gister nog de remvloeistof vervangen, ontlucht maar probleem blijft!)

Share this post


Link to post
Share on other sites
jaapvanthoff    485

Als een XJR net als een STR van die grote banaan vormige remklauwen heeft, dan kun je met het puntje van een teen heel sterk afremmen.

Post eens een foto van je remklauw. Je auto is van 2004, zijn er mogelijk goedkope after market schijven en blokken gemonteerd.

Share this post


Link to post
Share on other sites
erdee123    8

Dit soort klauwen zitten eronder.  Van Brembo. 
Geloof me, het houdt niet ho!
 

Mijn Ford LTD Brougham uit ‘72 vertraagt beter. ????

BB9EAB89-158A-46F1-A42F-AC9C7652A100.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites
EricS-TR    492

Dan is er iets echt niet goed lijkt me.

Ik anticipeer blijkbaar teveel en rem te weinig, waardoor bij APK vorig jaar het verschil links/rechts te groot was. De keurmeester liet me toen zelf even een rondje over het industrieterrein rijden om een paar keer flink door te remmen zonder te overdrijven. Zonder te blokkeren of ABS te activeren was de vertraging letterlijk misselijkmakend! Verschil links/rechts was daarna klein :lol: en APK geen probleem meer :DD

Share this post


Link to post
Share on other sites
jaapvanthoff    485

Linda's S heeft de standaard jaguar remmerij. Ik wissel de STR af met een vlotte Saab 2.3 turbo.

Dus ik heb wat vergelijkingsmateriaal: ik heb erg moeten wennen aan de bijtkracht van mijn STR remmen.

Heeft wat weg van de remmen van de BX-CX Citroen.

Ik heb een vlotte rijstijl en van illegaal hoog naar vrachtwagen snelheid gaat probleem loos.

   Ik verwacht dat je remklauwen vast zitten, onwillige remcilinders of iets eenvoudig als verglaasde remblokken.

Onze bedrijfsbus had en keer te dunnen remschijven voor en toen heeft een universele garage de remmen vervangen door niet origineel Ford. Je weet wel APK datum vergeten en de merk dealer heeft geen tijd. We kwamen niet eens in de buurt van blokkerende voorwielen; maar wel APK goed gekeurd. Binnen een half jaar heeft de Ford dealer alles voor vervangen. En dan moet je praten als brugman om visueel OK, niet versleten spul te laten vervangen...

 

Ik raad je aan bij Raymond van G&G een praatje te maken.  Ik wed voor een fles bubbels dat je probleem over is.

Misschien een forum-weddenschap opzetten?

 

O ja, Brembo is Italiaans en zit ook op BMW motofietsen...:hysteric:

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
LeapingXJR    505

Ik had op mijn XJR aftermarket staal omvlochten leidingen. De originele flexen teveel dat wil zeggen dat tijdens het remmen de diameter van de slang wijder wordt en je dat als sponzig en vaag in je pedaal gevoel geeft, helemaal als het wat warmer of meer belast wordt.....dus dat.

 

Dit helpt niet mee als je met de originele leidingen nog eens een paar extra zuigers moet bedienen in je remklauw.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
erdee123    8
22 minuten geleden, LeapingXJR zei:

Ik had op mijn XJR aftermarket staal omvlochten leidingen. De originele flexen teveel dat wil zeggen dat tijdens het remmen de diameter van de slang wijder wordt en je dat als sponzig en vaag in je pedaal gevoel geeft, helemaal als het wat warmer of meer belast wordt.....dus dat.

 

Dit helpt niet mee als je met de originele leidingen nog eens een paar extra zuigers moet bedienen in je remklauw.

 

 

Dus je vond ze ook niet genoeg afremmen? Of alleen een 'vaag gevoel in het pedaal? Wat na vervanging van de leidingen over was

Share this post


Link to post
Share on other sites
jaapvanthoff    485

@ Rene,

Ik ben het met je eens dat rubberen remleidingen flexibeler zijn dan staal omvlochten leidingen.

Op super sport motoren kom je niets anders tegen.

Heeft enerzijds te maken met het feit dat de remleidingen in het zicht zitten, en ze langer zijn dan in een auto constructie. Dus meer flex.

Anderzijds staat het "racy" 

   Voor normaal straat gebruik van auto's heeft het behalve financiële-emotionele-waarde geen technisch voordeel dan "de wetenschap ik heb-het." 

Dat wil zeggen openbare straat gebruik. Ga je rondjes knallen op de Nurburgring / assen / Zandvoort met je super-Duc, Kawakwakie, 911, (of beter)  misschien.

 

Ik denk dat Roland als eerste geholpen is met een in de basis goed set remmen die bij elkaar en op de auto passen en horen en dat hij zich moet afmeten aan jouw super zwarte beest. Upgraden kan altijd nog.

En, je bent van harte uitgenodigd voor een proefrit, niet op de Ural, die is verkocht maar met mijn STR. of Linda€€'s S.  

 

my2cts

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Iksjeezesel    749

Als een XJR met Brembo minder goed remt als een oldtimer kan het eigenlijk alleen maar zijn dat de rembekrachtiger geen vacuum krijgt of vasthoudt.

Denk ik????????

  • Klasse 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
erdee123    8
1 minuut geleden, Iksjeezesel zei:

Als een XJR met Brembo minder goed remt als een oldtimer kan het eigenlijk alleen maar zijn dat de rembekrachtiger geen vacuum krijgt of vasthoudt.

Denk ik????????

Dit is/was bij wijze van spreken. ????

Hij vertraagt natuurlijk wel maar met al dat pk-geweld had ik wat meer vertraging verwacht. Echter had ik hiervoor een ‘normale’ XJ uit 2003 en die remmen voelde hetzelfde, matig. Daar had ik de schijven en blokken wel van vervangen maar hielp niet veel. 
 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Iksjeezesel    749
2 uren geleden, erdee123 zei:

Dit is/was bij wijze van spreken. ????

Hij vertraagt natuurlijk wel maar met al dat pk-geweld had ik wat meer vertraging verwacht. Echter had ik hiervoor een ‘normale’ XJ uit 2003 en die remmen voelde hetzelfde, matig. Daar had ik de schijven en blokken wel van vervangen maar hielp niet veel. 
 

Vandaar dat ik een vacuüm probleem als oorzaak vermoede. Zeker bij de brembo's hang je echt in je gordel als je doortrapt op het rempedaal (en dan gaat ie heel snel in actieve ABS bij mijn Jag met Brembo)

Mijn ervaring is dat ie voor het gevoel 3x sneller van 100 naar 0 gaat als van 0 naar 100.

  • Haha 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
haddock    966
13 minuten geleden, Iksjeezesel zei:

Mijn ervaring is dat ie voor het gevoel 3x sneller van 100 naar 0 gaat als van 0 naar 100.


Haha, meer opvoeren die hap, Rob.

 

deooitnlocomotiefbrommertmet2versnellingssachsblokjediewel90liepen waarmeediegraagachterdekreidzünnsaanginggehadhebbende

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
LeapingXJR    505
@ Rene,
Ik ben het met je eens dat rubberen remleidingen flexibeler zijn dan staal omvlochten leidingen.
Op super sport motoren kom je niets anders tegen.
Heeft enerzijds te maken met het feit dat de remleidingen in het zicht zitten, en ze langer zijn dan in een auto constructie. Dus meer flex.
Anderzijds staat het "racy" 
   Voor normaal straat gebruik van auto's heeft het behalve financiële-emotionele-waarde geen technisch voordeel dan "de wetenschap ik heb-het." 
Dat wil zeggen openbare straat gebruik. Ga je rondjes knallen op de Nurburgring / assen / Zandvoort met je super-Duc, Kawakwakie, 911, (of beter)  misschien.
 
Ik denk dat Roland als eerste geholpen is met een in de basis goed set remmen die bij elkaar en op de auto passen en horen en dat hij zich moet afmeten aan jouw super zwarte beest. Upgraden kan altijd nog.
En, je bent van harte uitgenodigd voor een proefrit, niet op de Ural, die is verkocht maar met mijn STR. of Linda€€'s S.  
 
my2cts
 
 
Je merkt het weldegelijk Jaap. Voor de racie looks hoef je het idd niet te doen want je ziet er geen r*k van .

BTW niet alles wat jaguar origineel heeft geleverd is goed, bv de originele remschijven.....die zijn echt om te huilen. Zelfs de specialisten zeggen dat er diverse aftermarket schijven stukken beter zijn.....

# alshetverbetertkanwordenwaaromniet?dannoemenweheteenupgrade.

Share this post


Link to post
Share on other sites
LeapingXJR    505
Dus je vond ze ook niet genoeg afremmen? Of alleen een 'vaag gevoel in het pedaal? Wat na vervanging van de leidingen over was

Aan de vertraging kom je wel ...maar het voelt niet direct, vaag een beetje sponzig net niet laat maar zeggen met de originele rem leidingen. En dit wordt grotendeels opgelost met omvlochten leidingen.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
jaapvanthoff    485
15 minuten geleden, LeapingXJR zei:

dannoemenweheteenupgrade.

Geldt ook voor mij, de upgrade, sinds gisteren een nieuwe bril. Of het echter beter is..

   Ik ben het met je eens dat het soms beter kan. 

Op Linda$$ bussie heeft G&G Green Stuff remblokken geplaatst. Ipv origi Jag.

Ik geloof Raymond blind als hij "zonder vragen" iets anders monteert.

 

Wat zit er onder de Volvo 740? (oooo, wat flauw)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Iksjeezesel    749

Goedemorgen Bertus.

Ik weet niet of het lukt om wat af te spreken nu we in Friesland zijn.

Er is nogal een strak schema hier????.

Vandaag sloepje gehuurd.

Wel leuk hoor toerist in eigen land.

Leeuwarden, Sneek, Hindeloopen, Stavoren, Koudum.

 

grtn Rob

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
haddock    966

Als je vandaag n sloepje huurt, wij zetten zo de caravan neer. Vlak bij het pontje . 
And you’re all very welcome.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 4 weeks later...
isabella    1,082

De basis  is niet je af te vragen wat er onder moet om het beter te laten remmen, de vraag is er eerst eens goed naar te kijken en te zien WAT er scheelt, WAAROM het nu niet goed werkt..

 

Het gehele remsysteem is in de eerste instantie verdacht, na een gedegen diagnose en overleg pak je het aanwezige probleem aan en los je het op.

Mocht het dan nog niet goed zijn (wat me zou verbazen) dan kun je overgaan op betere remdelen.

 

Maar ik vermoed, zeker omdat we ZEER regelmatig deze problemen tegenkomen dat er echt wat scheelt aan het systeem in de zin van vastzittende remklauwen of een slijtageprobleem op de slangen of andere componenten,

 

Wijs is eerst een diagnose te doen, daarna te zien wat er scheelt en dan handelen naar dat oordeel.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...