Jump to content

Advies XJ40 of X300

romanbronze
 Share

Recommended Posts

Hallo allemaal,

ik heb me jaren geleden aangemeld op dit mooie forum toen ik het idee had opgevat een Jaguar XJ aan te schaffen. Diverse life changing events hebben dat voornemen op de lange baan doen belanden, maar nu ben ik voorzichtig weer aan het rondkijken. Heb inmiddels besloten dat het een X300 moet worden. Omdat die een mooier interieur heeft wat mij betreft dan de X308 en omdat ik na wat inlezen heel enthousiast ben geraakt over de AJ16 in het vooronder. Ik wil eigenlijk een vierliter, maar een 3,2 mag ook. En er mag best wat mis mee zijn; ik hou wel van een projectje. Knutsel al jaren aan Saabs.

Anyway - nu kwam ik op Marktplaats een intrigerende advertentie tegen: https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/jaguar/m1693543871-jaguar-sovereign-3-2-aut-1996-rood-nap.html?previousPage=lr

Ik vind het verhaal over die startonderbreker maar gek, maar misschien doet het een lichtje branden bij jullie? En wat vinden jullie verder van die auto, afgezien van de optimistische V12-logo's?

Veel dank vast!

De foto's van de advertentie zijn genomen op het terrein van Stenger Jaguar Service te Almelo.

Wellicht dat de eigenaar daar opgevraagd heeft hoe te repareren/kosten.

Stenger heeft een goede reputatie en zal weten hoe iets moet aangepakt worden.

• Like 1

Ik zou er een kopen die wel goed start en alles werkt zodat je alles kan controleren. Wel goed op de bekende roestgevoelige plekken letten. 

Als je zelf kan sleutelen en je wil de gok wagen kan je er voor gaan. Meestal word reparatie duur door de uren van een garage/monteur. 

7 uren geleden, wimb zei:

In mijn vriendenclubje hebben we min of meer de regel dat als er niet minstens 1 foto van de motor is je de advertentie met veel argwaan moet bekijken.

Wie zegt dat er een motor in zit ;-) ?

• Like 1

Dank voor jullie verstandige woorden! Goedkoop is duurkoop, inderdaad. Valt me op dat de X300 de afgelopen paar jaar een stuk schaarser (en duurder) is geworden. Staat in Hilversum een mooie zilvergrijze te koop (https://www.autoscout24.nl/aanbod/jaguar-sovereign-4-0-benzine-grijs-8272f077-6db5-4744-9445-9448f498ffe4), maar die zit dan weer een beetje boven mijn budget eigenlijk. Ik zoek er eentje die technisch goed is, een beetje doorleefd is verder geen punt. Kilometerstand maak ik me ook niet gauw druk over. Gewoon, een bruikbare klassieker waaraan wat valt te klussen af en toe.

Roest is een heel goed punt. Ga daar zeker op letten, want lassen kan ik niet!

dank voor de buyer's guide! Wijze woorden staan erin. Herkenbaar ook. Ik ben nogal fan van de Saab 9000; die is jarenlang geen klap waard geweest, waardoor de meeste exemplaren zijn verwaarloosd en je dus heel erg moet uitkijken dat je niet raakt opgezadeld met een money pit. Probleem is alleen dat ze meestal nog steeds prima rijden - overengineered als ze zijn. Bij de X300 is dat ongetwijfeld niet anders. Buyer beware, dus.

Een echte liefhebber zal hem niet zo snel verkopen als het een goede is. Heb die van mij al bijna 16 jaar en is een blijvertje.  Maar het is en blijft een gebruiksvoorwerp voor vele en dan moet je maar afwachten wat je koopt.

Na in 4 SAAB's en een andere lease auto gereden te hebben moest ik op zoek naar een eigen auto met karakter, nadat SAAB niet meer bestond. (Auto's met karakter, dat zijn in ieder geval geen VW-groepers en japanners...)

21 uren geleden, hansvh zei:

Opvallend veel Jaguar rijders hebben in het verleden een Saab of een Citroën gehad. Of, net als ik, allebei ;-).

15 uren geleden, WimXF zei:

Na in 4 SAAB's en een andere lease auto gereden te hebben moest ik op zoek naar een eigen auto met karakter, nadat SAAB niet meer bestond. (Auto's met karakter, dat zijn in ieder geval geen VW-groepers en japanners...)

Ik had al zo'n vermoeden :-)) 

• 4 weeks later...
  • 6 months later...

Het is een auto die bereden is door iemand van de JDCH die probeerde voor een bepaald bedrag ik meen 16 cent p/k in 2020/2021. Hij kocht hem niet voor de hoofdprijs om er een bepaalde tijd mee te rijden. Hij maakte er een item van in het JDCH magazine tot no:4 dit jaar en toen heeft hij hem verkocht via BVA.

Ik heb inmiddels een hele serie spotgoedkope Jaguars gekocht (ik koop ze alleen maar goedkoop) op heel diverse plekken.

Mijn advies is dan wel ga overal kijken, dure exemplaren kunnen slecht zijn, goedkope goed en bij tokkie op de hoek kan een parel staan en bij een gerenomeerde dealer een krot.

Laatste aankoop was een erg zeldzame 4 liter S van het model XJ40.

Stond dit keer bij een bekend adres in Baflo te koop en op wat standaard achterstallig onderhoud na rij ik daar nu vrolijk mee rond van Friesland naar Amersfoort.

51681973993_654b701550_k.jpg

• Like 3
  • Klasse 2

• keesh changed the title to Advies XJ40 of X300