Jump to content

Advies x300


romanbronze
 Share

Recommended Posts

Ongezien Jags kopen, het mooiste wat er is!

Anyway. De auto is vanavond gearriveerd. Eerste indruk: carrosserie zonder deuken, behalve middenonder de achterbumper. Daar heeft de vorige eigenaar een keer een paaltje getoucheerd denk ik.  Agezien van die deuk en twee plekjes geen zichtbare roest. Lak met intacte blanke lak, wel verweerd. Binnenzijde wielkasten onderaan, zeg maar waar je tenen zitten, aan beide kanten een plek. Vooral aan bijrijderskant. Onder de de mat was het aan bijrijderskant ook een stuk natter. Onder de auto lijkt het er goed uit te zien, afgezien van een plek in de bodem van de kofferbak. Kofferbak ook vochtig, vooral ter hoogte van het (volwaardige) reservewiel. 

Interieur is mooi. Hemeltje hangt. Klokje werkt. Poetsbeurt hard nodig.

 

Technisch: startmotor gaat rond maar hij maakt geen sjoege. Hoor bij op contact zetten wel iets zacht zoemen, maar ik weet niet zeker of dat de startmotor is. Ruik ook geen benzine. Heb relais met gele voet al omgewisseld. Als inertia switch uit staat zou ie helemaal niks moeten doen toch?

 

Oh, kreeg m aanvankelijk niet uit de P. Uiteindelijk plugje linksboven de pook weten te verwijderen en de blokkering gebypassed.

 

Heb de auto even gewassen (auto's wassen bij nacht, een nieuwe gewaarwording) om de heren van de RDW gunstig te stemmen. Morgenochtend vroeg ga ik daar heen. En dan zo gauw mogelijk de loods in met het ding, en op mijn gemak proberen 'm eerst maar eens aan de praat te krijgen. Heb begrepen dat al die blauwe relais problemen kunnen geven, ook het ignition on-relais achter de middenconsole en het brandstofrelais. En ik draai even de bougies eruit, kijken of die vetgeslagen zijn. Etcetera.

 

Trouwens, nu ik erover nadenk zag ik de toerenteller niet uit de hoek komen bij m'n startpogingen. Dus de cps is een goeie verdachte...

 

20220208_223628.jpg

20220208_223452.jpg

20220208_222251.jpg

20220208_222124.jpg

20220208_222037.jpg

20220208_221951.jpg

20220208_221937.jpg

20220208_221534.jpg

20220208_220111.jpg

20220208_215926.jpg

20220208_215915.jpg

20220208_213750.jpg

20220208_213713.jpg

20220208_213634.jpg

  • Klasse 1
Link to comment
Share on other sites

8 uren geleden, romanbronze zei:

… bij op contact zetten wel iets zacht zoemen…

Dat gezoem (mits het uit de motorruimte komt) is het pompje dat de drukbol van de rembekrachtiging ‘voedt’; dat pompje slaat altijd aan bij op contact zetten.

 

Voor je relais gaat nalopen: probeer eerst of je kan horen (idealiter: iemand achter het stuur en iemand in de kofferruimte) of de brandstofpomp aanslaat als de contactsleutel omgedraaid wordt.

Omdat je startmotor reageert op het contactslot is een groot deel van het elektrische circuit sowieso nog in orde…


Met een non-respons van de toerenteller is de krukassensor een plausibele verdachte.

Maar check eerst de brandstofpomp: als die niet reageert wanneer de contactsleutel naar positie II klikt, dan zal een wél werkende CPS daar niets aan veranderen.

  • Klasse 1
Link to comment
Share on other sites

Auto is op mijn naam gezet maar nog niet goedgekeurd door ontbreken vin. Moet binnen 8 weken opnieuw langs, als ik vin heb gevonden. Als het niet vindbaar is worden de antecedenten van de auto onderzocht en wordt een nieuwe vin ingeslagen. Het is, kortom, een heel avontuur.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 uren geleden, romanbronze zei:

Die laatste zit er niet gek genoeg en het moet een ingeslagen nummer zijn van de rdw...

Dat zou kunnen betekenen dat er ooit al gelast is aan die wielkuip...🤔
 

Hier twee foto's van de VIN op mijn ex-Sovereign ter referentie.
 

Not good: a serious hole in the RH upper wheel well

Een pre-restauratiefoto, na verwijderen van de siliconenkit(!) die het roestgat moest verbergen...
Rechts naast de sticker zie je het eerste stukje VIN, dat begint met een asterisk (*).
De karakters hebben een 'puntjespatroon', vergelijkbaar met een ouderwetse matrixprinter.
 

RH wheel well: almost done!

Hier zie je dezelfde wielkuip ná las- en lakwerk.
VIN zie je net boven het midden van de foto, in het niet-glanzende stuk plaatwerk.
(deze hobbyist durfde het niet aan om het toch al nauwelijks zichtbare nummer van nóg een laagje te voorzien)

  • Klasse 1
Link to comment
Share on other sites

Ik kreeg de XJ40 Gold laatst ook niet uit park. De remlichtschakelaar zat vast. Vermoedelijk door stilstand. 

Als je remlichten het dus niet doen gaat hij ook niet uit park. 

De remlichtschakelaar zit aan de bovenkant van het rempedaal. 

Ik heb 'm met WD40 ingespoten en flink heen en weer gehaald en toen deed hij het weer en de pook ging uit park. 

 

Voor wat betreft de VIN op wielkast. 

Wordt die in de UK er al ingeslagen of bij import in Nederland? 

Dit is een Belgische auto. Misschien staat de vin ergens anders ingeslagen? (chassisbalk ofzo) 

 

Voor de rest leuke basis om wat van te maken hoor! 

Deze kan straks wel een leuke daily worden. 

Geen concoursstaat maar goed bruikbaar in weer en wind. 

Prima toch? 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Dank.

Handig schema gevonden qua start-issue:

With ignition OFF

Remove fuel pump relay (black base, right rear corner
trunk above BFM)

Do you get 12 volts at pin 30 (Brown/yellow) of the fuel
pump relay base from fuse C6 in right fuse box?

If yes, jump pin 30 (Brown/yellow) and pin 87 (Blue/red)
in fuel pump relay base - does the pump run continuously?

If pump does not run, fault is in the wiring / connector
between fuel pump relay and pump

If pump runs, suspect fuel pump relay is defective.

Replace / re-fit fuel pump relay

Remove oxy sensor heater relay (yellow base on firewall)

Do you get 12 volts at pin 30 (Brown/pink) of the oxy
sensor heater relay base from fuse C4 in right fuse box?

If yes, jump pin 30 (Brown/pink) and pin 87 (Blue/purple)
in oxy sensor heater relay base - does the pump run
continuously?

If pump runs, suspect oxy sensor heater relay is defective

Replace / refit oxy sensor heater relay

Remove EMS main relay (black base on firewall)

Do you get 12 volts at pin 30 (Brown/yellow) of the EMS
main relay base from fuse C1 in the left fuse box?

If yes, jump pin 30 (Brown/yellow) and pin 87
(White/brown) in EMS main relay base

Try this both with the ignition ON and the ignition OFF

Do you hear the fuel pump give its half-second priming
burst? [You can repeat this many times and you (or an
assistant listening at the open filler neck) should hear the
half-second ‘whirr’ of the pump every time you jump pins
30 and 87 of the EMS Main relay base]

If yes, suspect the EMS main relay OR the EMS ECU is
defective (the latter, very unlikely but possible)

Turn ignition OFF

Replace / re-fit EMS main relay

Remove Ignition ‘ON’ relay (on a '94 it should be in a
white base on the firewall but on a '93 it may be buried under
the dash behind the radio)

Do you have battery voltage at pin 30 (Brown) of the
Ignition ‘ON’ relay base?

If yes, temporarily jump pin 30 (Brown) and pin 87
(White/pink) in the Ignition ‘ON’ relay base

Do you hear the half-second priming burst from the pump
each time you jump those pins in the Ignition ‘ON’ relay base?

If yes, suspect the Ignition ‘ON’ relay is defective or fuse
A5 (fuse A3 on �94 models) in the left side fuse box - but if
either is defective, you will get NO dash lights when you turn
on the ignition.

If when you jump pins 30 and 87 of the Ignition �ON� relay
base you do get dash lights but you do not hear the
half-second
priming burst from the fuel pump suspect the EMS Main relay.–

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

8 minuten geleden, Djurre1980 zei:

...slaat volgens mij op de airbag(s) in je stuur/dashboard...

Klopt.
Letterlijk vertalen, what could possibly go wrong? 🤔😂

 

1 uur terug, romanbronze zei:

...ooit luchtvering gehad...

De enige twee smaken die er voor XJ40 waren: óf rondom traditionele veren/dempers, óf hydraulische niveauregeling op de achteras (met 'gewone' veren/dempers op de vooras).

  • Klasse 1
Link to comment
Share on other sites

Dank! Ga ik morgen checken.

Morgen minder tijd dan gehoopt om op onderzoek te gaan. Mijn eerste prio is de auto droog krijgen. En ik haal even de cover van de paravan om het plaatwerk daaronder te checken. Inmiddels vrij uitgebreid ingelezen over alle mogelijke oorzaken voor lekkage in de voetenruimtes. Dat zijn er nogal wat :-)) Drains van de airco check ik ook even en mogelijk dat ik de bekleding van de wielkasten demonteer, als ik daar bij kan. Onze brug is bezet, dus ik heb geen gelegenheid om de wielen eraf te halen. En als er dan nog tijd over is haal ik de wissermotor eruit om de ruimte daaronder te checken.

 

Weet nog niet wat het gaat worden met de auto, maar de reis is ook eigenlijk minstens net zo leuk als de bestemming.

  • Klasse 1
Link to comment
Share on other sites

1 uur terug, romanbronze zei:

Weet nog niet wat het gaat worden met de auto, maar de reis is ook eigenlijk minstens net zo leuk als de bestemming.

 

"Succes is a journey, not a destination"   ( vloeken onderweg is toegestaan ) 

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...