Jump to content

Advies x300

romanbronze
 Share

Recommended Posts

Ja, eens. Ook al is ie niet duur, als het een wrak blijkt te zijn schiet ik er weinig mee op. En dan is het toch zonde van de centen. Ik probeer een afspraak te maken, neem een goeie accu die kant op en een goeie zaklamp en dan maar eens kijken.

40 minuten geleden, romanbronze zei:

...en dan maar eens kijken.

Een paar tips die je kan proberen om het niet-starten op te lossen of een diagnose te stellen: 

• luister of de brandstofpomp (achter achterbank) aanspringt als je contactsleutel naar positie 2 draait (dus: niet doordraaien naar motor starten, dat is positie 3). Een vastgelopen brandstofpomp of kaduuk relais is een overzichtelijke reparatie...
  • check de inertia switch, de schakelaar die in geval van een ongeluk onder andere de brandstofpomp uitschakelt. Deze zit in het interieur links helemaal beneden aan de A-stijl:  een zwart kunststof doosje, waar die schakelaar in zit. Bovenop zit een rubber hoesje met een schakelaar voor handmatige (de-)activatie.
  • in de motorruimte, tegen het schutbord vind je een rijtje relais; ruil het relais met de gele voet om voor het relais met de groene voet. Als het relais met de gele voet 'blijft plakken' (een vaker voorkomend XJ40-probleem) start de motor niet. Het relais met de groene voet is voor de airco, en niet nodig om te kunnen starten, daarmee een veilige 'donor' om te proberen de motor te starten.

En daarnaast: kijk kritisch naar roest...

Rondom de krikpunten, de vloerpanelen voorin (kijk ONDER de matten en de rubber isolatie die daar weer onder zit), het schutbord (zwakke plek bij de laatste bouwjaren), binnenkant van de wielkuipen voor (te zien vanuit de motorruimte) en de zijschermen.

Als die laatste krokant zijn onderin, aan de kant van de A-stijl, dan zitten er meestal nog legio roestige verrassingen ónder dat paneel...

• Klasse 1

8 minuten geleden, Djurre1980 zei:

Goede tips Pim.

Mijn idee is dat de laatste bouwjaren vooral uit het zicht roesten en de eerdere bouwjaren op diverse plekken in het zicht.

Het is maar net wat je erger vind :).

Eens ! Had hier een mooie reportage staan van mijn eerdere XJ40. Paar bruine plekjes in de hoekjes van de ramen. Spatbord er voor de zekerheid eventjes af en daar trof ik ietsje meer ellende aan. Prima te repareren maar was serieus eventjes schrikken. Voor TS, check de onderste hoekjes voorruit ( en achterruit ). 

9 minuten geleden, romanbronze zei:

Dank voor de waarschuwing hoor - zoveel roest is voor mij echt een no go. 

Bij mij was de roest aan de BUITENZIJDE een héél stuk minder. Een relatief klein plekje bij het raam. Een klein plekje onderin bij het spatbord.

MAARRRRRRR ......................

Bij mij waren de balken véél verder aangetast. Met name bij de bovenste rode cirkel. Onderin moest ook gelast worden.

Maar dan toch iets positiefs!

Ik ben absoluut niet technisch, hooguit handig. Ik deed demontage en montage zelf. Het lassen was 150 Euro of zo. En ik heb daar enorm veel plezier aan beleefd. Vandaar ook de opmerking een paar duizend Euro reserveren. Als je dat hok kunt kopen voor 1.000 heb je een hoop lol en je maakt er een fonkelnieuwe van met wat geluk. Die motoren zijn fantastisch !

Leer verven. Auto polijsten. Keer naar G&G om de techniek op orde te krijgen. Dan heb je voor relatief weinig geld een heerlijke auto. 

xj40.jpg

Het ligt er ook aan wat je ermee wilt.

Gewoon voor dagelijks vervoer, lees gebruiksauto mag er best wat roest aan zitten.

Dat wordt niet ineens veel erger binnen korte tijd, zeker als je het zo goed als mogelijk behandeld.

Wil je 'm voor lange tijd in topconditie houden moet hij eigenlijk ook binnen kunnen staan en geen pekel zien.

• Klasse 1

Concoursstaat is inderdaad niet nodig, dus beetje roest mag best zolang het niet structureel is.

Heb de verkoper gesproken - auto is 17 jaar lang van zijn schoonvader geweest. Die heeft er de afgelopen twee jaar niet mee gereden en is inmiddels overleden. Auto staat nu 1 jaar buiten. Is rijdend weggezet. Er zit inderdaad een aftermarket-startonderbreker in met een code en die code is niet meer te vinden. Uitbouwen is vast niet een enorm probleem. We gaan zondag videobellen, zodat ik de auto live kan bekijken. Volgens de verkoper is ie netjes, geen roest. Wat nog even afwachten is natuurlijk, maar hij is in elk geval oprecht volgens mij. Wil graag dat de auto een tweede leven krijgt.

• Like 1
  • Klasse 1

Vraag 'm of hij voor het videobellen, zoals Pim ook al aangeeft, even de matjes inclusief rubber eronder weghaalt zodat je kan zien hoe het daar is.

Daar willen ze vaak vochtig zijn en dus roesten.

Is het daar netjes en bevalt de video zou ik het best aandurven.

Leuk zeldzaam model voor weinig en met een prijs waarvoor je best een gok kan wagen.

• Like 1

1 uur geleden, romanbronze zei:

Heb de verkoper gesproken - auto is 17 jaar lang van zijn schoonvader geweest. Die heeft er de afgelopen twee jaar niet mee gereden en is inmiddels overleden.

Gezien de kilometerstand zou dit zomaar eens een enorm goed exemplaar kunnen zijn. Verkoper neemt elk bod vanaf 1.000 Euro in overweging. Dus voor 1.000 Euro ben je misschien al koper. Lastig inschatten uiteraard maar dikke kans dat je een hele interessante auto koopt die je rustig aan kunt opleuken !!! 

Enige grote vraagtekens zijn nog roest en 2 jaar stilstand waarvan in ieder geval 1 buiten is niet best.

En die zwaar afgesleten band kan je je afvragen hoe het met het onderhoud gesteld is.

Maar ik vind 'm er aan de buitenkant van wat je ervan kan zien 'm er bovengemiddeld uitzien, dus ik ben ook zeer benieuwd :)

Probeer 'm wel lopend mee te nemen, dat scheelt al zoveel als je 'm hebt horen lopen.

Anders kan je echt zo weinig checken.

Als hij loopt kan je er ook even in rijden, ben je helemaal spekkoper als dat goed is.

Startonderbreker met code kan zo simpel zijn als gewoon afkoppelen, misschien onder motorkap.

• Like 1

Ik heb  'm even aan een Engelse maat van me laten zien, soort XJ40 goeroe, en hij weet zeker dat het geen Gold is.

Een Sovereign Gold schijnt ook de houten picknicktafels uit een Daimler te hebben bijvoorbeeld.

• Like 1

1 uur geleden, Djurre1980 zei:

...Sovereign Gold schijnt ook de houten picknicktafels uit een Daimler te hebben..

Een Gold was - ondanks wat de naam suggereert - een basale uitvoering, en als de geruchten kloppen in het leven geroepen om XJ's voor een minder kapitaalkrachtige doelgroep te positioneren én om van de laatste voorraden XJ40's af te komen.

In automotive termen geen limited edition, maar een uitloopmodel.

Ze waren leverbaar in een handjevol lakkleuren; opties als airco, cruise control en elektrisch vertelbare stoelen zaten niet in het Gold-pakket en werden alleen tegen - forse - meerprijs geleverd. 

Om de basisprijs laag te houden is meer dan 98% (1502 van 1525 stuks) van de Gold-uitvoeringen voorzien van een 3.2-motor, schijnbaar had dus bijna niemand zin in de meerprijs van de 4.0.

Ik kan nergens iets vinden over een Sovereign Gold: je bestelde óf een Sovereign (die heeft overigens geen picknicktafels in standaarduitvoering) óf een Gold bij de dealer, waarbij je al dan niet extra opties aanvinkte. 
Bij mijn weten is de enige Sovereign die af-fabriek picknicktafels had de Sovereign Insignia.

Maar....
Bij Jaguar kon in die tijd bijna alles, als je er maar voor wilde betalen: ik heb door de jaren heen de gekste combinaties van uitvoeringen en opties gezien, dus dat er een Sovereign Gold van de band is gerold zou zo maar kunnen.

Over gekke combinaties gesproken: er is bijvoorbeeld een drietal XJ40's als lange wielbasis ('Majestic') Gold 3.2 gebouwd, die per stuk waarschijnlijk een veelvoud van een 'normale' Gold kostten.

• Klasse 1

2 hours ago, pimgmx said:

Een Gold was - ondanks wat de naam suggereert - een basale uitvoering, en als de geruchten kloppen in het leven geroepen om XJ's voor een minder kapitaalkrachtige doelgroep te positioneren én om van de laatste voorraden XJ40's af te komen.

Het is niet allemaal Gold wat er blinkt🤣 (soms is het romanbronze👍)

• Haha 2